Raskausdiabetes

Sanya

Oman äänensä löytänyt
Löytyykö maalismammoista muita raskausdiabetes-diagnoosin saaneita?

Minä sain diagnoosin paastoarvon perusteella eli sokeritestin arvot olivat

Paastoarvo ennen koetta: 5,3 (juurikin raja-arvo, pitäisi olla alle 5,3)
1h sokerilitkun jälkeen: 7,2 (tämä ok)
2h sokerilitkun jälkeen: 3,1 (tämäkin ok)

Hain tänään neuvolasta verensokerimittarin ja nyt täytyy seurata verensokereita kahtena päivänä viikossa (1 arkipvä ja 1 vkl-päivä) ja aina mittauspäivänä otetaan yhteensä 5 verikoetta: aamulla ennen aamupalaa (paastoarvo), 1h lounaan jälkeen, 1h päivällisen jälkeen, 1h iltapalan jälkeen ja vielä uusi paastoarvo seuraavana aamuna ennen aamupalaa. Nämä sitten raportoidaan neuvolalle ja äitiyspolille. Lisäksi vielä alan pitämään seurantapäiviltä ruokapäiväkirjaakin.

Mielenkiinnolla odotan, miten mittaukset ja ruokapäiväkirjan saa sovitettua normaaliarkeen mahdollisimman kivuttomasti :)

Ohessa vielä testikokemuksiani kopioituna toisesta ketjusta:


Nelzu kirjoitti:
Olin eilen myös labrassa sokerirasitustestissä. Tämä tehtiin minulle nyt alkuraskaudessa sekä tehdään uudelleen loppupuolella, sillä siskollani on diabetes. Testi oli mielestäni todella inhottava, 12h ei saanut syödä eikä juoda mitään, sitten otetaan verikoe jonka jälkeen juotetaan n. 4dl makeaa litkua. Tämän jälkeen tunnin päästä sekä kahden tunnin päästä otetaan uudelleen verikokeet.

Oli kyllä todella hirveä olo, kun siellä labrassa odotteli pari tuntia ja ajatuksen voimalla yritti pitää ne litkut sisällä. Mulla on muutenkin ollut paljon pahoinvointia ja tuo syömättömyys ja sen päälle tuo litku oli aika killeriyhdistelmä. Onneks sain pidettyä litkun sisällä, muuten koe olis keskeytynyt ja olis joutunu tulemaan joku toinen kerta uudestaan. Multa on elämäni aikana otettu varmaan satoja putkia verta, mutta tässä testissä tehtiin siis kyynärtaipeeseen 3 reikää ihan lyhyen ajan sisällä, joten ei ollut mikään miellyttävä kokemus. Plussaa silti labratädille, hän oli todella ammattitaitoinen ja mukava :) Ja onpahan tämäkin nyt sitten tältä erää ohi, tuloksia odotellessa :)


Lisäys: Tulokset sainkin jo tänään, kun soittelin muissa asioissa neuvolaan. Paastoarvoni oli raja-arvo, joten nyt sitten alan seurailla sokereita kotonakin, koska minut diagnosoitiin raskausdiabeetikoksi. Ensi tiistaina menen neuvolaan hakemaan mittarin ja odottelen sieltä saavani lisäohjeistusta.



 
Toinen raskausdiabeetikko ilmoittautuu!

Ensimmäisessä raskaudessa sokerirasituksessa: ensimmäinen arvo oli ok, toinen 10,2, kun saisi olla kait 10 ja kolmas arvo ok.

Nyt käydyssä sokerirasituksessa ensimmäinen arvo samainen rajatapaus kuin sinulle Nelzu eli 5,3 toinen arvo huimat 11 ja kolmas arvo ok. Eli huonompaan suuntaan menossa.

Ruokapäiväkirjan pito pitäisi täälläkin aloittaa ja odottelen aikaa äitiyspolille. Nyt sitten pitää viikossa ottaa 4 kertaa aamuarvot sekä 1-2 vuorokausikäyrää eli paastoarvo ennen aamupalaa ja sitten aina 1h aterian jälkeen. Ensi viikolla on aika diabeteshoitajalle, jonka kanssa sitten puhutaan ties mistä 1,5h edestä. Yhden aamuarvon oon jo mitannut ja se oli normaali. Viime raskaudessa ainoastaan sokerirasituksen arvo heitti, mikään kotona mittaamani arvo ei heittänyt. Toivottavasti ei nytkään. Nyt saa sitten mittailla loppuajan urakalla. Inhoan vielä kaiken lisäksi sitä pistämistä.

Ärsyttää ja vituttaa, kun oon kuitenkin edellisestä raskaudesta muuttanut ruokavaliota sekä liikun huomattavasti enemmän nykyisin. Toisaalta en halua synnyttää yli 4kiloista vauvaa, niin ihan mielellään sitä syö dieetin mukaan ja pysyväthän kilotkin kurissa. Raskauksien välissä kävin myös sokerirasituksessa ja silloin arvot olivat ihan normaalit. Toivon vaan kovasti, etten joudu lääkkeitä syömään ja että arvot taas palautuvat ennalleen raskauden jälkeen.

Yllätyksenä tuli, että minut laskettiin raskausdiabeetikoksi raskauksien välilläkin, vaikka itse koen olevani täysin terve ja ainoastaan elimistö reagoi raskauden aikana siten, ettei pysty tuottamaan tarpeeksi insuliinia. Mutta näillä mennään!

Tsemppiä!
 
Mulla oli eilen ensimmäinen mittauspäivä. Tuntui hiukka tyhmälle merkitä ruokapäiväkirjaan päivällisen kohdalle "2kpl kananugetteja ja muutama ranskalainen" :) Jostain syystä ei siis ruoka eilen maistunu lainkaan, koko ajan oli pää kipeä ja oksettava olo, vaikka luulin jo pahoinvointien loppuneen. Toisaalta sitten taas verensokeriarvot oli kaikki aika alakanttiin, koska ei mitään suuria aterioita saanut syödyksi.

Mulle on kyllä älyttömän haasteellista saada toi ruokavalio kuntoon. Jos käyn tänään kaupassa ostoksilla, ostetut ruuat ei maistukaan huomenna. Rasittavaa. Ja sitten neuvolatäti kielsi multa sen ainoan, mikä raskausaikana on mennyt hyvällä ruokahalulla alas: ei enää munariisipasteijoita :(

Tsemppiä myös sulle Thilduska :) Kyllähän tämä herättää kaikenlaisia tuntemuksia, mutta täytyy vaan yrittää parhaansa, vaikka välillä ketuttaakin kovasti.

Laitetaanpas tähän vielä nuo eiliset mittaustulokset:
Paastoarvo: 4,4  Lounaan jälkeen (1h): 4,7  Päivällisen jälkeen (1h): 5,6 
Iltapalan jälkeen (1h) 4,8  Paastoarvo seuraavana aamuna: 3,6
 
On jännä kuinka erilailla eri paikoissa asiaan suhtaudutaan.
Itsellä rasitiuksessa myös tuo paastoarvo tasan sen 5.3. Neuvola sanoi, että voisi viikon seurannan tehdä mittaus 3*päivässä. Äitiyspolilla kuitenkin kun olin muista syistä sanoivat, että sokerirasituksen arvot hyvät, ei diabetesta eikä tarpeita jatkotoimille. Kuvittelin, että sairaalan lääkäri asiasta tietää, mutta nyt kun näitä luen vaikuttaa neuvolan hoitaja olleen oikessa. Maanantaina tulee neuvolantäti kotikäynnille niin ehkäpä silloin tulee selkeyttä asiaan. Ruokavaliota on turha nyt juuri kuvitellakkaan, oksentanut olen reilut 11viikkoa joka päivä ja paino pudonut reilut 8kg ekasta neuvolakäynnistä(toki siis lähtöpainoakin on, joten ei sinänsä huolestuttavaa)
 
Mulla kans edellisessä raskaudessa todettiin rd, mutta pysyi kurissa ruokavaliolla, joten
nyt ei sitten tarvitse mennä rasitukseenkaan ku vasta rv 25 jälkeen. :D
Paino on vielä 2-3 kg alempana, ku edellisessä raskaudessa ekassa neuvolassa ja ruokahimotukset ovat menneet pois, joten on ihan hyvä fiilis jatkaa.

Tsemppiä teille, joille ruokavalio tuottaa päänvaivaa!
 
Eilen tosiaan mittasin ensimmäistä kertaa päiväkäyrän ja onneksi näytti olevan ihan ok. Mulla taitaa olla ongelma tuon paastoarvon kanssa, kun se tahtoo olla yli 5 aamulla. Tosin nyt muutin iltapalan koostumusta, vähensin kaurapuuron määrää tasan 1dl ja lisäsin vähän raejuuston määrää puurossa, niin nyt sitten oli aamulla 4,9, että näillä sitten mennään. Muuten ruokailujen jälkeiset arvot oli keskimäärin sellaista 5,5, vaikka en mitään ihmeellistä yrittänyt syödä, vaan ihan perusmättöä koulussa ja kotona.

Kaika: mulla heitti viime raskaudessa yksi arvo 0,2 ja kaikki kotona mitatut arvot oli hyviä. Silti jouduin nyt heti rasitukseen, vaikka siis mullakin pysyi ruokavaliolla. Kummallista kuinka käytännöt poikkeaa kuitenkin samoilla leveysasteilla..

Tänään onkin ollu ruokailut ihan retuperällä, kun piti leipoa neidin synttäreille, niin ei oikein huomannut syödä ja oli vielä 1vuotis valokuvauskin, niin ei sitten sielläkään huomannut syödä.

Huomaatteko muut, että on entistä pahempi olo, jos syö ns. huonosti? Mulla ainakin on ihan hyvä olo, kun noudatan ruokavaliota ja käyn lenkillä, mutta sitten, kun on niitä päiviä, ettei ihan sääntöjen mukaan maistu ruoka, eikä jaksa vaivautua ovesta ulos, niin sitten olokin on sen mukainen..

Edelleen ärsyttää tää, mutta kait se on vaan omaksi ja vauvan hyväksi. Sain ajan äitiyspolillekin, se on 10.2, voiko se olla todellakin niin myöhään, vai onko siinä joku virhe? En keksinyt muuta kuin, että se olisi synnytystapa arvio, ettei vauva oo kasvanut liian isoksi alateitse synnyttämistä varten..
 
Thilduska: Ilmeisesti on synnytystapa-arvio, en määkään muuta keksi.
Joudutko sä toiseen rasitukseen sitten myöhemmässä vaiheessa kans vai vaan jos arvot menee ruokavaliollakin yli raja-arvojen?

Mulla ilmeisesti vaikutti paino tuohon, että ei tarvi mennä ku vasta tuolloin rv 25+.
Mun paino oli edellisessä raskaudessa ekalla neuvola käynnillä 10 kiloa enemmän kuin tähän raskauteen oli lähtöpaino. Tai siihen ainakin lääkäri reagoi, kun kysyin tuosta rasituksesta, että koska joudun menemään. (tosin nyt on jo tullut 7 kiloa tässä raskaudessa, mutta oli siihen vaan, että kuhan pysyy tuossa max 500-550 g /vko nousussa, ni eipä mtn. - ONNEKSI ei enää tee roskaruokaa mieli, kuten ekalla kolmanneksella!)

Tsemppiä edelleen tähän! Jos sua motivoisi se, ettei tarvi synnyttää 5kg sokerivauvaa ja olla alapää ihan tohjona ;D Ja eipä tuo 2. tyypin diabetes ole mikään kiva kumppani loppuelämäksi kellekkään..
 
Mäkin olin sokerirasituksessa viime viikon maanantaina. Mulla ei ole koskaan ollut sokereissa häikkää (koulussa ollaan harjotusten ohessa saatu analysoida omia näytteitä, joten sokeriakin olen muiden näytteiden ohella päässyt seurailemaan) ja nyt neuvolantäti ei edes ehdottanut pelkän paastoarvon ottamista (mikä nyt yleensä etenkin täysin oireettomilta mitataan ensimmäiseksi) vaan ylipainoisena jouduin suoraan rasitukseen. Ärsyttävää, etenkin, kun olen jo 12kg laihtunut raskauden aikana pahoinvoinnin takia (eli paino ei todellakaan ole noussut, eikä muitakaan rd:hen viittaavia oireita ole)! No, sanoin suoraan, etten siihen aio edes yrittää mennä niin kauan kuin pahoinvointi 24/7 jatkuu (turha mennä juomaan sitä litkua ja sitten oksentaa se samantien ulos). Maanantaina sitten olo oli yllättäen vähän parempi, joten ajoin heti aamulla labraan ja kysyin, voinko tulla ilman ajanvarausta, kun nyt olisi hyvä olo. Onneksi se onnistui, eikä koko kahden tunnin aikana tullut ollenkaan huono olo.

Mielestäni neuvolantäti käyttäytyi loukkaavasti tuloksista soittaessaan; toisessa päässä erittäin yllättyneen kuuloinen ääni suorastaan riemua pursuten kertoi, että "sinun arvosihan ovat erittäin hyvät!" Meinasin kysyä, että olisiko pitänyt olla jotain muuta, mutta annoin sitten olla.... Tiedän toki, että ylipaino on riskitekijä raskausajandiabetekselle, mutta pitääkö kaikkien ilman muuta olettaa, että kaikilla, joilla on ylipainokiloja, on ilman muuta diabetes?

Itse lihoin viime vuoden aikana paljon, koska nilkan revenneiden nivelsiteiden vuoksi en pystynyt koko vuoteen oikein liikkumaan ja vastoinkäymisiä riitti muutenkin, joten ruokapuolikaan ei ollut kunnossa. Nilkka leikattiin vasta joulukuussa (vakuutusyhtiön kanssa sain todella tapella, kun terveyskeskuksessa eivät suostuneet edes magneettikuvaamaan ja oli pakko mennä yksityiselle) eli melkein vuoden sain klenkata rikkinäisellä nilkalla...onneksi lopulta vakuutus korvasi kaiken, sillä leikkaus maksoi lopulta 4500€! Siitä alkoi vasta toipuminen, eli vasta tämän vuoden huhtikuussa pääsin aloittelemaan liikkumisen kunnolla. En siis ole koko ikääni ollut tämän muotoinen ja tiedän kyllä pääseväni kiloista helposti eroon, kun raskauden jälkeen voin taas aloittaa kunnon liikunnan (tähän asti pahoinvointi ja väsymys on estänyt kaiken ylimääräisen). Tarkoitukseni oli laihduttaa jo ennen raskautta, mutta ennätysnopea tärppi muutti kaiken ;)

Huh, mikä täysin turha vuodatus! Eli mulla ei siis ole tuota diabetesta :)
 
Hieno juttu Azalea, ettei sulla ole raskausdiabetesta ja arvot on kohdillaan :)

Meikäläisellä taas yks mittauspäivä takana ja olen tyytyväinen tuloksiin:
Paastoarvo: 3,9 ja 1h ruokien jälkeen 6,1 - 5,0 - 5,1

Söin iltapalan eilen klo 20:30 ja nyt nukuin todella huonosti jostain syystä, joten heräsin samaan aikaan kun miehenikin, jo klo 5! :) Ongelmana on, että mun pitäis aina heti herättyäni saada aamupalaa, mutta nyt joutuu odottelemaan tuohon 8:30 asti, jotta saa vielä vimosen paastoarvon mitattua ja sitten vasta mussuttaa leipää.

Mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että haluaisin jossain vaiheessa kohtuudella herkkuja, mutta tietenkin mahdollisimman "turvallisesti". Siskoni (sairastanut diabetesta 2-vuotiaasta lähtien) kanssa eilen juttelin, että miten onkaan yleiset suositukset muuttuneet vuosien saatossa :) Silloin kun olimme pieniä, siskolle oli aina omia jätskejä, suklaapatukoita yms. mutta nykyään suosittavat syömään ihan normaaleja herkkuja, mutta kohtuullisia määriä ja siten, että herkkujen hiilihydraattien määrä huomioidaan ateriakokonaisuuksissa. Kaiketi tähän ajan myötä jokin tasapainoinen ratkaisu löytyy, itse kun en haluaisi "sokerittomia" tuotteita käyttää keinotekoisten makeutusaineiden takia.

Kyllä sitä itse pääsee helpolla (vain ruokavalio ja muutamat verensokerit) siskoon verrattuna, hänellä kun on nuoruustyypin diabetes eli insuliinihoitoinen (pitkä- ja lyhytvaikutteinen insuliini pistoksina), joten hiilihydraattien lisäksi on laskettava joka insuliiniannoksen suuruus ja sen vaikutus verensokeriin ja verensokereita seurattava useasti päivittäin.

Eiköhän tämä tästä alkukankeuden jälkeen lähde sujuvasti liikkeelle. Toivotaan, että tämä laskeskelu tuottaa toivotun tuloksen ja selviäisin ilman insuliineja raskauden loppuun asti :)

Onko kellään muuten tietoa, miten liian alhaiset verensokerit vaikuttavat vauvaan? Olen selaillut artikkeleita eri lähteistä, mutta aina puhutaan vain korkeiden verensokereiden aiheuttamista haittavaikutuksista. Normaali diabeetikoillahan verensokerin lasku liian alhaalle saattaa johtaa jopa kuolemaan, mutta raskausdiabeteksen osalta en ole saanut tietää sen vaikutuksista mitään. Kyseessähän on kaksi täysin eri diagnoosia eikä kaikki asiat ole suoraan verrattavissa, mutta silti olen utelias  :) Onneksi maanantaina on neuvola, niin pääsen tenttaamaan tätejä taas ;)
 
Kyselin tuolla diabeteshoitajalla tuosta alhaisesta verensokeista ja sanoi, ettei sen pitäisi olla ongelma, jos kärsii RD:stä, että vaan siinä ns. oikeassa diabeteksessa ois ongelma. Ei tosin maininnut miten vaikuttaisi. Sanoi vaan, että jos tuntuu heikolta olo ja verensokeri on matalalla, niin juo vaikka tuoremehua niin olon pitäisi helpottaa.

Kävin tosiaan diabeteshoitajalla ja siellä ei ollut mitään uutta ja ihmeellistä. Kummallista mitä se mun ruokapäiväkirjasta sano, että mun pitäisi syödä pala ruisleipää pääaterioilla, koska saan silloin liian vähän hiilareita :D Arvot on pysyneet ihan kohillaan ja edelleen mittailut jatkuu, eli mittaan joka viikko 4 paastoarvoa ja 2 päiväkäyrää, mikä tuntuu ihan tuskalta, kun joka viikko on vaan 1 päivä, kun ei tarvii mittaamisia miettiä..

On se kyllä melkoista miettimistä, jos pitäisi insuliinimääriä tms. laskea. Onneksi tosiaan ainakin toistaiseksi riittää ruokavalio ja liikunta hoitona.
 
Voi kiitoksia tiedosta Thilduska, taas olen yhtä asiaa tietäväisempi :)

Mä odotan kanssa mielenkiinnolla "tuomiota" mun ruokapäiväkirjasta maanantain neuvolassa :P Onneks mittaus/kirjauspäivä ei sattunu sille päivälle, kun kävin mamman ja pappan luona, siellä kun oli herkkuja tarjolla, enkä hillinny itteäni niin hyvin olisin halunnut...

Mulle ei muuten ainakaan vielä ole annettu mitään diabeteshoitajan yhteystietoja, mutta kyllä se tässä alussa olis hyvä käydä ihan tähän asiaan perehtyneen ammattilaisen puheilla. Heillä kun tuo ravitsemuspuoli on todella hyvin hallussa, sen sijaan että lyötäis taas lisää monisteita käteen, niinkuin neuvolassa tehdään.

Tsemppiä ja pitkää pinnaa Thilduskalle ja muillekin mittailujen kanssa emoticon

 
Neuvolatäti oli tosi tyytyväinen mun verensokeriarvoihin ja ruokapäiväkirjakin oli ok, joten nyt ei tarvitse enää ruokia kirjoitella ylös, riittää pelkät päiväkäyrät 2krt vkossa :) Nopeuttaa huomattavasti arkea, kun kaikki arvot saa illalla helposti kaivettua mittarista, eikä tarvii olla kynää ees lähettyvillä koko päivää :)

 
Täällä o/
ilmoittautuu yksi diabeetikko.
Huomenna soitan tarkemmat ohjeet jatkosta ja katellaan sitten.
 
Täällä myös. Sokerirasituksen perusteella yhden tunnin arvo oli 0,7 kohollaan, muut arvot OK. Tänään kävin äippäpolilla kätilön ohjauskeskustelussa. Tähän päivään asti mittailin sokereita kotosalla ja kaikki arvot aivan loistavia! Ei kerrassaan mitään poikkeavaa tai kohollaan olevaa. Kätilökin kehui arvoja, mutta silti mulla on nyt raskausdiabeetikon leima otsassa. Kerpele. Kysyin mistä tämä johtuu ja diagnoosin saa pelkästään sokerirasituksen perusteella. Eli siis jatkosakin raatelen sormenpäitäni ja soittelen kahden viikon välein polille mittaustuloksia. Ja mitään muutoksia en ole ruokavalioon tehnyt. Vähän jupisin kätilölle, että harvemmin minä aamupalaksi glukoosia hörpin, mutta ei auttanut :)

No ei tuo mittailu niin iso vaiva ole ja onpahan nyt tiedossa, että hiilaripommit on edelleen pahasta ja nopeita hiilareita jatkuvasti ahatamalla saisin kakkos tyypin diabeteksen ehkä, joskus, joku pv.
 
Heippa
Mulla todettiin RD kaks viikkoa sitten :( ja tuntuu ettei saa mitään syödä ... tekis kaikee mieli. Mun pitää lähettää sairaalaan kahdenviikon verensokerimittaukset sähköpostilla,sitten ilmoittavat mitä tehdään,,, onko teillä maha/kohtu suurempi kuin käyrien mukaan pitäisi olla? sf mitta? Mulla ei ole paino noussut liikaa..mutta maha on suurempi..kuin käyrien mukaan...

Kiva kun jouluna tekis mieli syödä kaikkia herkkuja! Meinaatteko noudattaa diettiä? vai?
 
Minä en oo joutunu muuttamaan mitään ruokavaliossa. Ainoa, mitä oon välttänyt, on appelsiinituoremehu. Suklaatiakin syön. Ja pipareita ja torttuja. Verensokereita mittaillessa oon tehnyt myös ihmiskokeita itselläni =) Eli iltapalalla oon juonu esim. kaakaota ja syöny tosiaan suklaata. Arvot on siltikin ihan esimerkillisen hyviä. Ei pien ihminen tajjuu..

Nyt on 31. viikko menossa ja paino on kaikkinensa noussut n. 8-9 kiloa. Se ei ihme kyllä näy missään. Sf-mitta on ollut iso, mutta neuvolassa siitä ei olla oltu huolissaan, ei lääkäri eikä terkka.

Jatko menee silleen, että valitsen viikosta kaksi päivää, jolloin mittaan aamun paastoarvon sekä jokaisen ruokailun jälkeen yhden tunnin arvon. Näiden kahden päivän lisäksi otan yhtenä vapaavalintaisena päivänä yhden aterian jälkeisen yhden tunnin arvon. Ja kahden viikon päästä soitan kätilölle mittaustuloksia. Tätä jatkuu synnytykseen saakka ja kätilö kehotti ottamaan mittarin mukaan synnytykseen, jolloin voin mittailla arvoja synnytyksen jälkeen (ihan kuin ei muuta ois sillon mielessä..). Niin ja ennen synnytystä pitää ilmeisesti mennä lääkärin vastaanotolle, joka tsekkaan vauvan koon.

Siis kyllä minä tajuan, että rd on vauvalle pahimmillaan vakava juttu, mutta kun mulla on nuo arvot koko ajan esimerkillisen hyviä. Sain sen käsityksen, että nyt raskaushormooneista johtuen mulla se yhden tunnin arvo oli vähän koholla ja se VOI viitata siihen, että jos lihotan ihteeni ja mässäilen huonoilla hiilareilla rajattomasti, niin voin saada kakkos tyypin diabeteksen joskus. Hassulle vaan tuntuu nyt kulkea raskausdiabeetikon diagnoosin alla.
 
Moikka diabeetikot :D

Mä noudatan tiukkaa ruokavaliota ja ei tee edes tiukkaa.
Mulla on sf-ollu ihan ok, mutta painoa sitten tullut senkin edestä.

Ja juu Nunnu, ymmärrän turhautumisesi, mutta jos jotain positiivista hakee, niin olisko se sitten se, että onneksi sinun ei tarvi insuliinia pistää lainkaan.

Mä olen nyt mittaillut tosi aktiivisesti arvoja ja ovat kyllä loistavat, mutta olisinkin hajalla, jos tällä ruokaviolla eivät olisi. Elikkäs hyvältä näyttää insuliinien suhteen - ei varmaan tarvi aloittaa lainkaa.

Tosin jouluna aion myös tehdä ihmiskokeita, kun varmaankin määrät ovat himpun  suurempia ja enempi hiilareitakin tulee nautittua....saas nähdä minkälaiset arvot ovat.

 
Kaika: niin kai se on ajateltava :) Se piikittäminen oiskin aika kauhistus.. verikokeen ottaminenkin on mulle jo voimain ponnistus.
 
Juu, en noudattanut dieettiä jouluna.. Sen kyllä huomasi olotilan perusteella :) Nyt oikein kaipaa sitä perusdieettiä, kun siitä on kuitenkin tullut  jo enemmänkin tapa. Mulla on muutenkin ollut kerran viikossa karkkipäivä, jolloin en mieti mitään sokeriarvoja, kun ajattelen, että eihän se nyt voi mitään radikaalia aiheuttaa, kun ei silloinkaan vedä ihan ylitse, vaan ostaan vaikka pienen karkkipussin tai leivoksen tms. ja kyllä mä olen suklaata syönyt viikollakin, mutta saanut pidettyä kohtuuden siinäkin. En osta mitään isoja levyjä, niin ei tule syötyäkään.

Mulla siis heitti rv12 tehdyssä mittauksessa sekä paasto, että 1h arvo. Sen jälkeen olen mittaillut ahkerasti. Joka viikko pitäisi mitata 2 päivänä paasto ja 1h aamupalan jälkeen arvot ja joka toinen viikko 2pv paasto+ 1h aamupalasta arvo sekä yhtenä päivänä kaikkia aterioita ennen+ 1h jälkeen arvot. Missään arvoissa ei ole ollut sallittujen arvojen ylityksiä, ainoastaan arvot on hivenen noussut mitä pidemmälle raskaus etenee.

Sf menee mulla siinä keskikäyrällä, painoa oli viime neuvolaan mennessä tullut 4kg (ennen raskautta oli lievää ylipainoa) Paljon enemmän tulee liikuttua nykyisin kuin ennen ensimmäistä raskautta, joten ehkä sillä on jotakin positiivista vaikutusta painon nousuun/ sokeriarvoihin.
 
Takaisin
Top