Raskausdiabetes pännii!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Marsu82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Marsu82

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Ajattelin nyt kirjoittaa tänne, koska alkoi niin ärsyttää se, mitä raskausdiabeteksestä kirjoitetaan ja toisaalta myös kertoa, minkälaisia tunteita raskausdiabetes aiheuttaa.

Olen siis 30-vuotias ja kyseessä on ensimmäinen raskauteni. Olen aina ollut terve, normaalipainoinen ja liikkunut säännöllisesti. En ole koskaan ollut kovin perso makealle ja karkkipussit tai limu eivät ole kuuluneet ruokavaliooni. Suvussani on taipumusta ylipainoisuuteen joten olen sen vuoksi ollut aina tarkka terveistä elämäntavoista.

Kun kuulin raskausdiabeteksestä viikolla 26, olin aivan järkyttynyt, koska en ollut sitä ollenkaan odottanut. Etsiessäni sitten tietoa raskausdiabeteksesta, törmäsin jatkuvasti siihen, kuinka raskausdiabetestä sairastavia syyllistettiin itse aiheuttamaksi tilaksi. Ihan kuin olisin mässäillyt illat pitkät enkä olisi huolehtinut itsestäni, joka olisi sitten aiheuttanut raskausdiabeteksen. Samaan aikaan työkaverini vetää kaiken mahdollisen makean suuhunsa eikä edes lihoa koko raskauden aikana juurikaan. Kaikista paras oli kun luin jutun, jonka otsikko oli raskausdiabeteksen voi ehkäistä. Koko jutussa oli vain ideana, kuinka ylipainoisten pitäisi ennen raskautta laihduttaa ja liikkua ja pitää raskauden ajan terveellisistä elin tavoista kiinni, niin ei tule raskausdiabetesta. Ärsytti aivan suunnattomasti, koska raskausdiabetestä voidaan yrittää estää ehkä joissakin tapauksissa, mutta ei kaikissa.

Välillä tuntuu hyvin raskaalta koko ajan miettiä mitä voi pistää suuhunsa. En siis syö mitään lisättyä sokeria, maitoa pitää välttää, ainoastaan juustoa voi käyttää huoletta kunhan se on vähärasvaista. Pastat ja riisit sekä leipä pitää olla runsas kuituisia. Annos koko pitää olla pieni, josta puolet saalaattia ja vihanneksia. Kelloa pitää katsoa, että muistaa syödä kolmen tunnin välein. Itseään ei saa liikaa rasittaa, koska silloin sokerit nousee helpommin. Hedelmiä ja marjoja pitää syödä varoen. Hyvinä päivinä voin syödä hieman rennommin, mutta huonoina en voi edes hedelmiä tai marjoja syödä. Eniten kuitenkin kaipaan maustamatonta jogurttia ja maitoa, jotka minulta juuri kiellettiin, koska nostivat liikaa sokereita.

Joskus olen ottanut esimerkiksi yhden capuccinon ja sen jälkeen sokerini ovat olleet nousussa ja on tullut paha olo ja sitä on lisännyt vielä erittäin huono omatunto. Pienikin rikkomus esimerkiksi, että en ole syönyt päivällisen kanssa tarpeeksi kuitua saattaa kostautua ja ahdistus sen jälkeen ei ole kivaa.Raskausdiabetes todettaessa, minulla meni ensimmäiset kolme viikkoa aivan loistavasti sokeriarvojen kannalta, mutta sen jälkeen ne ovat yhä enemmän alkaneet heitellä. Nyt pelottaa seuraava kätilön tsekkaus, että pitääkö ottaa insuliini käyttöön.

Toivoisinkin, että ihmiset lopettaisivat äitien turhan arvostelun ja ymmärtäisivät, kuinka hankalaa tämän asian kanssa eläminen on varsinkin, kun raskaus aiheuttaa muutenkin myllerrystä tunteissa ja kaikenlaisia vaivoja. Olisi myös kiva, että ihmiset voisivat ottaa jollain tavalla huomioon sen, että kaikki eivät niitä sokeripitoisia ruokia voi syödä joten niitä on turha tulla tarjoamaan tai syömään viereen, jos tietää toisen joutuvan niistä kieltäytymään.

Tällä hetkellä vauva kasvaa ilmeisesti käyrän mukaan, kun vatsa ei ole kasvanut liikaa. Silti hieman ahdistaa vauvan koko ja synnytys, että kaikki menisi hyvin. Nyt viikolla 34, joten onneksi synnytys ei ole enää kovin kaukana :) Vauva potkii kovasti ja tarvikkeetkin alkaa olla kasassa. Onneksi nyt saa olla jo kotona vain ja keskittyä omaan hyvinvointiin sekä nähdä läheisiä ihmisiä, joka auttaa paljon näiden asioiden kanssa painimisessa.

Moi. Mullakin oli raskausaja diabetes ja ohjeet tuli ruokavalioon ja mittaus ja naistenklinikan kätilö lähetti s-postiin mittataulukon joka viikko. Oli aluksi vaikeaa kun piti laskea kalorit ja hiilihydraatit.

Kannattaa myös pitää silmällä verenpainetta ,mulle tuli ja äityi sitten raskausmyrkytykseksi.
:angel13vko:34

Moi! Kiitos viestistäsi :) Ohjeistusta olen saanut lähinnä neuvolan kautta diabetesterveydenhoitajilta, mutta sen lisäksi olen lähettänyt Jorvin sairaalaan sokeriarvoja kätilölle ja ovat sitten aina jotain kommentoineet sieltä. Minkälaisen mittataulukon sait kätilöltä ja onko sinulla arvioitu vauvan kokoa erikseen? Joo, itsekin olen pelännyt raskausmyrkystystä, mutta onneksi verenpaineet pysyneet alhaisena.

Moi. Kätilö lähetti ihan perus mittataulukon missä oli aamupala,lounas,välipala,illallinen ja iltapala ja kaikkiin niihin piti ottaa mittaus ennen ja 1h jälkeen.Kommenttejakin tuli aika lailla vaikka mittasin annoskoot oiken .Meillä ei ehditty siihen arviointiin kun loppiaisena sitten tuli lähtö Naistenklinikalle ja ottivat sisään ja 10.1.13 6vko etuajassa syntyi tyttö 2,285kg.

:angel12

Moikka Marsu82. Mulla on kans raskausdiabetes ja samanlaista ahistusta on täälläkin podettu sokeriarvoista. Mulla jollain lailla pysyy sokerit kurissa ruokavaliolla mut ei tosiaan voi herkutella ku heti kostautuu. Onneks en oo ikinä ollu karkkien tai limpparin suurkuluttaja, enemmänkin kahvileipä puolella on mulla ollu noi herkuttelut. Tän viikon jälkeen selviää tarviiko alottaa lääkitys, ite luulen vahvasti että tarvii, vai riittääkö ruokavalion seuranta. Mie en oo (onneks!) joutunu annoskokoja sen kummemmin mittailemaan, yrityksen ja erehdyksen kautta vaan lähinnä. Just neuvolatädille sanoin, että ois parempi ku alottas sen lääkityksen nii ei tarviis nii kauheesti ressata pikku ylityksistä vaan vois tän loppu ajan ottaa, ainakin henkisesti, vähän rennommin. :)

Mulla on myös raskausdiabetes, toistamiseen. Molemmilla kerroilla on yksi testiarvo ylittänyt rajan, ja ainakin tähän asti ihan perus ruokavaliolla pysynyt arvot kohdillaan. Vähän on motivaatio tuohon mittaamiseen hukassa kun useimiten se tunnin arvokin lähentelee paastoarvoa.
Itse huomasin silloin ensimmäisen kohdalla, että pasta ja riisi oli parasta jättää kokonaan ruokavaliosta pois. Perunaa sai syödä suht vapaasti noihin verrattuna. Leipää rajoitin ja rajoitan nytkin aikalailla, turhat välipalamutusteltavat siis jääneet melkeinpä kokonaan. Välillä tosin olen ihan rehellisesti syönyt muutaman palan suklaata, pari keksiä tai pullapalan, eikä se ole omaa dieettiäni kaatanut. Tosiaan mittaamalla pääsi hyvin ymmärrykseen mitä ja miten saa syödä. Nämähän on tosi yksilöllisiä! Itse koin myös hyväksi mitata ennen ruokailua arvoja, mikäli ruokailun jälkeiset arvot alkoivat olemaan yli 7.
Esikosta kävin ihan loppuraskaudesta ravitsemusterapeutilla,ja sain synninpäästön myös noille muutamille herkuille. Kannattaa muistaa että jos on liian pienellä ruokavaliolla, sekin herkästi sekoittaa noita sokeriarvoja. Esimerkiksi rasvaa pitää saada riittävästi, jotta rokerit pysyvät hallinnassa. Samoin vauvan aivot ja hermoston kehittyminen vaativat rasvaa. Tää on sellainen mistä moni herkästi tinkii, ja sitä se terapeuttikin painotti. Samoin sairaalassa lääkäri varoitteli taas siitä painon noususta ja liioista hiilareista suhteessa rasvaan, lapsen aivot tosiaan jää kuulemma herkästi massan kasvatuksen jalkoihin. Itselle oli varsin kova motivaattori pitäämään rajoistani kiinni.
Liikunta auttaa myös. Itse olen kyllä tässä raskaudessa ollut turhan laiska. Onneksi paino ei sentään ole juurikaan noussut ja nyt on menossa jo viikko 24.
Tsemppiä kaikille arvojen kanssa ja muutenkin voinnin syhteen. Itse pyrkisin melkeinpä keinolla millä hyvänsä pitämään arvoni kohdillaan, enne lääkitykselle siirtymistä. Toki ellei pysy niin hyvä se sitten on vaihtoehtona!

Ai niin, mä mittailen kolmena päivänä viikossa ennen aamiaista, sekä tunti aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen. Lisäksi mittailen säännöllisen epäsäännöllisesti verenpaineita.
Kuulun siihen ylipainoisten ryhmään, tosin koskaan aikaisemmin missään variarvomittauksissa ei ole ollut ylityksiä paastoverensokereissa ja veriarvot muutenkin olleet ihanteellisia. Minusta tuntuu että tuo yilpaino on RDB on ollut päällä, ja vain harva heistä on ollut ylipainoinen, tai edes kovin vanha. Tuo ylipainolla ja itsensä huolehtimisen laiminlyönnillä "lyöminen" on sellainen yhteiskunnassa vallalla oleva "arvo". Tosi ikävää kun eipä nämä asiat aina mitenkään kulje käsikädessä, eikä yleistäminen loppuun asti auta mitään eikä ketään....

Mie oon samaa mieltä ku Ihanainen..Ei raskausdiabetes oo pelkästään ylipainoisten vaiva! Mullaki on yks kaveri joka on laiha ku kukkakeppi, hänellä on kaks lasta ja molemmissa raskauksissa todettu raskausdiabetes.. :) Neuvolantätiki sano, että raskaana ollessa hormoonit heittää niin lahjakkaasti elimistön sekasin, että siitähän se RD johtuu... :)

Moi! Kiva, kuulla muidenkin kokemuksia näistä asioista! Onneksi olkoon Emmuliini. Ilmeisesti kaikki meni sitten kuitenkin hyvin muuten, vaikka vauva tulikin etukäteen? Koko viittaa ainakin keskiarvoon. Toinen juttu, mikä itseäni ahdistaa, on vauvan sokerien heitteleminen synnytyksen jälkeen.. ei olisi kivaa, jos vauva joutuisi tippaan.

En tiedä jaksaisinko itse enää tarkempaa ohjeistusta ruokavaliosta ja olisi kiva, kun voisi vain unohtaa koko asian niin voisi nauttia enemmän raskaudesta. Toisaalta en mielelläni haluaisi lääkitystä, koska se kuulemma lisää riskiä vauvan sokeriarvojen heittelemiseen.

Mulla oli aika tiukka ohjeistus siitä, että esim. kuitupitoista leipää pitää syödä päivittäin 6 palaa ja kuitua pitää saada tietty määrä päivässä. Kaikki turhat hiilihydraatit on tietenkin jo aikaisemmin jätetty. Vaikka olenkin syönyt kuitupitoisempaa pastaa niin olen huomannut, että se nostaa helposti liikaa sokereita joten sitä olen nyt vähentänyt.

Muahan oikein syyllistettiin siitä diabetesterveydenhoitajalla, että olen mennyt käyttämään ruuan laitossa kevytmaitoa, että siinä on vääränlaisia rasvoja vaikka muuten käytinkin vähärasvaisia tuotteita. Olin kyllä hieman eri mieltä siitä hänen kanssaan. Nythän en sitä enää käytäkään, kun maito nostaa niin helposti sokereita. Ruoka tosiaan piti olla lähes täysin rasvatonta. Liikuntaa on painoitettu myös paljon, että pitää liikkua, mutta mites liikut jos on kovat kivut päällä. Nyt onneksi helpottaneet liitoskivut yms muut kivut ja kevät tullut niin on ollut mukava päästä taas liikkumaan.

Skokereita olen nyt mitannut niin, että kerran viikossa yhdeltä päivältä kaikki arvot ennen ja jälkeen ruuan ja muina päivinä 1-2 aterian arvot ennen ja jälkeen.

Onneksi ei ole koko raskauden aikana ollut himoja. Nyt kyllä odottaa jo sitä, että synnytys ohi ja saa lasin kuoharia ja palan juustokakkua :P Viikonloppuna on babyshowerit ja mietin, että pakko yrittää tehdä joku sokeriton leivos sinne ehkä sellanen mansikka kori canderellilla makeutetuna :P Ei voi aina kaikesta kieltäytyä! Iloista Vappua kaikille!!

Ja kannattaa myös muistaa, et loppuraskaudessa lähestulkoon kaikilla odottajilla tapahtuu muutoksia sokeriaineenvaihdunnassa. Nämä ei vaan "jää kiinni", koska viimeisten viikkojen aikana ei taideta enää pahemmin sokerirasituksiin ketään laittaa. :)

EDIT. Sen verran pitää vielä lisätä, et ite jouduin rasituksiin joskus ekan kolmanneksen lopulla (en muista tarkkoja viikkoja), koska mulla oli sen verran liikapainoa + vahva sukurasite, ja kaks arvoa oli yli sallitun. Siitä alkoikin vimmattu dieetti ja verensokereita sai mittailla sormenpäät hellinä. Arvoissa ei ollut kotiseurannassa mitään vikaa (ruokavalio +), PAITSI sitten viimeset viis viikkoa rupes olemaan korkeampia paastoja ja ateria-arvoja. Mut ne oli pieniä ja niitä oli suht harvoin, et lääkäri meinas etteivät haittaa mitään, ja että on ihan normaalia loppuraskauden vaihtelua, mitä tulee KAIKILLE odottajille. :) Tsemppei Marsu82:lle loppurutistukseen!

Niin, käsittääkseni raskausdiabeteksen välttäminen on lähes mahdotonta jos sellainen on tullakseen. Sukurasitukselle nyt ei kukaan voi mitään, ja se voi tulla hoikallekin. Kakkostyypin diabetes on eri asia kuin raskausdiabetes, joka siis johtuu lähinnä hormoneista. Sen kurissapitämiseen voi ja tietysti täytyykin itse vaikuttaa. Neuvolan ja diabeteshoitajan/ravintoterapeutin pitäisi osata tukea odottavaa äitiä tässä En kyllä millään käsitä mitä hoidollista hyötyä syyllistämisestä on.

Täällä meillä päin onneks on ihanan kannustava ravitsemusterapeutti ja samaten neuvolantäti on tosi kannustavat. :) Ainoot jotka on pelotellu tällä raskausdiabeteksellä oli äippäpolin sihteeri/kätilö ku reilu viikko sitten siellä kävin. Moneen kertaan muisti mainita, ettei nyt oo kyseessä vaan sun terveys vaan myös tän tulevan lapsen. Mie olin vähä, että no daa! Kai mie sen tajuan?! Ja mainihti tosiaan varmaan puolen kymmentä kertaa, että jos sokerit on kovasti koholla nii pitää penska laittaa tippaan syntymän jälkeen... Ei hirveesti ainakaan rauhottanu mieltä tommonen, varsinki ku on esikoinen tulossa nii kaikki on muutenki nii uutta ja ihmeellistä..

Mulla ei ollut sokerit koholla kun esikoinen syntyi, toki diagnosoitu raskausdiabetes kuten nytkin. Siitä huolimatta meidän pieni joutui pariksi päiväksi lastenosastolle tippaan, kun sokerit eivät pysyneet ylhäällä. Eli ei näitä sikäli voi tietää etukäteen miten menee.
Sain viikon-puolentoista "loman" sokereiden mittauksesta :) Valitin neuvolassa tänään että turhauttaa mittailla kun arvot on jatkuvasti, etenkin ruokailun jälkeiset arvot, niin hyvällä tolalla. Paastoarvot toki on huidelleet yli 5mmol, mutta silti selvästi rajoissa, 1h ruokailun jälkeen arvot taas pyörii 5-6mmol välillä, joten eipä niissä valittamista. Nyt saan siis olla stressaamatta noista mittauksista hetken, toki ruokavalion kanssa täytyy edelleen olla tarkkana. Painoa nyt tullut koko raskausaikana 2.7kg :D ja mennään ajassa 24+2.

Kiitos tsemistä! Pidin muutaman päivän tauon mittauksissa ja auttoi hieman unohtamaan ärsytyksen ja nyt arvot olleet taas melko hyviä, muutamia pieniä ylityksiä. Huomaan kyllä, että loppuraskaudesta vaan nousee arvot, paastoarvotkin, joissa ei aikaisemmin ollut mitään ongelmaa.Vieläkään ei onneksi tarvitse lääkitystä. Reilun viikon päästä käynti kätilöllä ja vauvan painon arviointia. Hieman jännittää, mitä sanoo vauvan koosta jne. Neuvolatäti kyllä arvioi aivan keskikokoiseksi ja sf-mitta pysynyt hieman alle keskiarvon :) Toivottavasti ois mukava kätilö muuten saattaa olla kyllä että tulee muutama harkitsematon sananen sanottua :D Nyt vaan alkanut turvottaa aika paljon sormista ja jaloista. Sormet aivan nakit ja kipeät nivelet. Oon yrittänyt juoda paljon vettä ja vähentää suolaa, mutta ei tepsi.. Ananastakaan ei voi syödä, kun liikaa sokereita. Onko vinkkejä, miten sais vähennettyä turvotusta?

Mullakin sitä turvotusta oli loppuraskaudessa jnkv just sormissa ja nilkoissa, mut ei siihen oikein tuntunut auttavan mikään. Lepo ja makuuasento sit illasta, kun rupes enemmän turvottelemaan. Saunassa jalkakylpyjä virkistävän jalkasuolan kera *yläpeukku*.

Miekin varmaankin tulen takaisin tänne.Saapi nyt nähdä sitten puhkeekos diabetes uudelleen,nyt kun onpi toinen tulossa.Neuvolaan kun tänään ajan varasin niin neuvoivat aloittamaan ihan niinkun varmuudeksi taas sokereiden mittauksen ja seurannan.Seuraavat 6vko onkin sitten jännittelyä.

Onnea Emmuliinille siis ihan alussa olet :) Toivottavasti tällä kertaa pääset helpommalla! Kai se raskausdiabetes tulee aika helposti uudelleen, jos on yhden kerran tullut, mutta ehkä se menee sit toisella kertaa jo enemmän rutiinilla.

Mä kävin eilen lymfahieronnassa turvotuksen takia ja auttoi mulla hieman pahimpaan turvotukseen. Eilen oli paljon parempi olo, mutta yön jälkeen taas oli kyllä sormet taas niin turvonneet ja kipeät, mutta nilkat kyllä paljon paremmat. Koivun lehdistä valmistettu tee kuulemma voi helpottaa. Eilen sitä siis illalla juotu ja nyt pitäisi tehdä toinen kupponen :)

Itse myös kärähdin rv 26 sokerirasituksessa 2h arvosta. Paastoarvo ja 1h arvo olivat normaalit.

Ärsyttävintä tässä on jatkuva kellon kyttäys ja mittailut. Mulla ei ole kotimittauksissa kertaakaan mennyt yksikään arvo yli, ja aika sama on mitä syön (pasta, peruna tms.) En saa enää ruisleipää alas, joten syön joka aterialla näkkileipää. Liikun joka päivä ja ruokavalion suhteen oon ollut suht tarkka.

Viimeksi neuvolatäti myös ihmetteli miksi mun paino laskee näin loppuraskaudessa.. no daa, johtuiskohan tätä saakelin tarkasta ruokavaliosta :D

Muuten jännä juttu, yksikään mun tuttu jolla raskausdiabetes on myös todettu ei ole ollut ylipainoinen!

Ihmettelen myös eri neuvoloiden käytäntöjä. En itse pääse mihinkään ylimääräisiin ultriin, painoarvioon tms. tuon raskausdiabeteksen takia vaan joudun vaan arvoja kotona mittailemaan.

Mulla auttaa jalkojen turvotukseen se, että laitan suihkun jälkeen jalkoihin ja pohkeisiin mentolia sisältävää jalkarasvaa ja nostan jalat ylös :)

Voih onnee Emmuliini! Tässähän vallan iskee vauvakuume itsellekin.. ;) <3 Toivotaan, että vältyt diabetekselta tässä raskaudessa, vaikkakin suht helposti se taitaa tulla mikäli on aiemmissa/aiemmassa raskaudessa se ollut. Onnee vielä! :)

Siilipylly, odotatko esikoista? Tuntuu oudolta, ettei tehdä painoarvioita tms. Mä kävin kahdessa ylimääräisessä ultrassa radi:n vuoksi, vaikkei minullakaan kotiseurannan sokeriarvoissa häikkää ollut. Kuitenkin siinä on se riski, et vauvalla on liian makeet oltavat mahassa ja kasvaa sit turhankin hyvin! :O Onhan sulla kuitenkin synnytystapa-arvio?!

Takaisin