Raskausajan vitamiinit

Autumn: mulla on ollut sellasia luontaistuotekaupasta ostettuja omegoja, joissa on ollut 3,6,7 ja 9 rasvat ja niitä en oo uskaltanut ottaa (ovat olleet tosi hyviä mun lievästi atooppiselle iholle). Nyt vasta plussan jälkeen havahduin, että pitäs taas varmasti joku purnukka hakea omegoitakin, kun oma ruokavalio ei riitä niiden kattamiseen. Vitsi kun olis tajunnut tarkistaa noi normaalitkin :)

Meidän apteekissa näytti olevan nyt myös sellanen tuote (oisko ollut myös Multivitan), jossa on vitamiinit ja omegat samassa. Apteekkari sitä suositteli, mutta kun mulla oli jo ne vitamiinit erikseen, niin ostin sit vaan omegat.. Erikseen noi makso mulle yli 40€ ja tää uus purkki ois ollu 27€ :) Ens kerralla sitten varmaan sellanen tarttuu matkaan :)
 
Täällä syödään Multivitan raskaus&imetys valmistetta. Mulla on erikseen d3-vitamiiniakin jos tulee sellainen vaihe tässäkin raskaudessa etten pysty tabletteja nielemään. Muuten mennään tuolla Multivitalla. Aloitin nuo paria kuukautta ennen plussakiertoa.
 
Neuvolatäti tänään sanoi, että kalaöljyvalmisteita suositellaan vasta rv 16 jälkeen, sillä ei ole tutkimuksia siitä, miten ne vaikuttavat alkuraskauteen. Itse kyllä aion jatkaa kalaöljykapseleiden syöntiä, sillä en varmasti saa niitä rasvahappoja mistään muualta, kun kaikki "normaali" ruoka ei tällä hetkellä uppoa.
 
Mä otan sellasta femibionin raskaus 1 valmistetta, jota aloin ottaa noin 3kk sitten jo, kun piti aloittaa reippaasti ennen raskautumista. Sitä syödään raskausviikon 12 loppuun asti, sitten vaihtuu raskaus 2 valmisteeseen. :) Lisäksi otan kalkkitabletteja, joissa D-vitamiinia.. Tämän päälle mulla on vielä Evonian hiuskapseleita, joita otan yhden päivässä.. Ajattelin syödä kuurin loppuun, mutta muuten luulen että nuo kalkkitabut ja raskausvalmisteet riittää. Sinkkiä tulee nautittua väkisinkin, kun RAKASTAN sitä Novelle Plus sinkki+E juomaa :love2laughing7
 
Mä syön maitohappobakteereja jotta saisin tuon alapään hiiva/ tulehduskierteen kuriin, kun siitä kuulemma saattaa olla hyötyä kun niitä syö ja sit syön minisun mama monivitamiini tapletteja
:)
 
Tänään lääkärissä kuultua: D:tä pitäisi syödä lisänä (siis kalan ja maitotuotteiden runsaan käytön lisäksi) 50 mikrogr. Silloin lapsesta tulee kuulema älykäs :) (Henk. koht olen muutenkin sitä mieltä, että suomalaiset d-suositukset ovat aivan alakanttiin, joten ei tuota ongelmia noudattaa tätä neuvoa!)
 
Raskautta yrittäessä minä kyllä pitäisin välillä tauon vitamiinin syönnissä, ihmettelin vatsani toimintaa pitkään, oli löysällä ja toinen oire päänsärky, nyt olen viikon ajan syönyt vain foolihappoa. En usko joka päiväiseen vitamiinin syöntiin jos on terveellinen ruokavalio. Ja jos syö kannattaa ensiksi pyytää terveyskeskuksesta verikoe jossa näkyy lähtöarvot.
 
En syöny edellisessä enkä usko että aloitan nytkään vitamiinei :)
 
Itseäni puistattaa pillereiden nieleminen. Yritän kyllä muistaa mutta en "halua" muistaa joka päivä kun yököttää. Pureskeltavat magnesium pillerit oon jo unohtanut.. ei pysty. Vaikka hyväksi varmaan olisivat.. :/.
 
Itse syön multivitan imetys & raskausvitamiinia ja lisäksi 10-20mikrog d-vitamiinia. Omegat alotan sit vähän myöhemmin, kalkkiakin syön epäsäännöllisen säännöllisesti :D
 
Onko teille määrätty rautatabletteja? Itse sain neuvolasta reseptin ja meinasin lentää persuksille kun ilmoittivat apteekissa hinnaksi 110 dollaria :D eli jotain 80 EUR. Hah. Kyselin että mikä näissä niin maksaa ja sanoivat niiden olevan extravahvoja + sisältävän foolihappoa. Eli ostin tavalliset rautatabletit hintaan 12 dollaria ja foolihapot 3 dollarilla.

Kaiken lisäksi hemoglobiini on yli 140 joten en nyt ihan ensimmäisenä kuvittelisi joutuvani syömään näitä extravahvoja...

Otatteko te rautalisiä ja jos otatte niin mitä vahvuuksia teille on määrätty?

Amerikka on hieno maa :) onneksi pian muutto Suomeen!




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ohhoh! No kyllä on Poppi melkoisen erikoista! Tommosilla hemoglobiineilla ei edes mitään lisiä todella tarvitse syödä.. Aika roimasti saa tuosta tippua jotta täällä määrätään syömään lisärautaa. Määrätäänköhän siellä ihan kaikille vaan automaattisesti lisiä?
 
Ensimmäinen satsi määrättiin ekalla neuvolakäynnillä, ennen mitään verikokeita. Nyt toisen käynnin jälkeen uusivat reseptin. En tosin ollut hakenut ensimmäistäkään silloin vielä. Tuntuu että tekevät tämän ihan automaattisesti kaikille. Outoa.

Foolihappoa täällä suositellaan otettavan huomattavasti enemmän kuin suomessa. Täällä esimerkiksi sitä on jo lisättynä joihinkin ruokiin.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli hemoglobiini ekassa neuvolassa 143, ja sanoi että se on hyvä arvo, eikä mitään rautalisiä ehdottanutkaan.
 
Muistin aloittaa vitamiinit tällä viikolla vasta (nyt 13+1). Multivita raskaus+imetys siis toisena ja sitten toiseksi hankin Iho-omegaa, joka tutkimusten mukaan voisi ehkäistä lapsen atooppista ihottumaa mustaviinimarjasiemenoljyn ansiosta. Meidän molemmat lapset ovat atoopikkoja (kuten äitinsäkin), kuopus kärsi pari ensimmäistä vuotta tosi pahoista oireista, ja nyt toivon että tällä olisi positiivinen vaikutus. Vähän arveluttaa, kun tuo valmiste sisältää myös A-vitamiinia, mutta toisaalta siinä myös sanotaan, että on turvallinen raskauden ja imetyksen aikana.
 
Olen lukenut myös tutkimuksesta, jonka mukaan allergisen perheen äidin kannattaa syödä ja myös vauvalle antaa maitohappobakteereita, koska ne ehkäisevät lasten sairastumista allergiseen ihottumaan.

Voisin itsekin kokeilla tuota iho-omegaa. Minä olen myös atoopikko, mutta lapset ovat siltä onneksi toistaiseksi säästyneet. Toivoisin tietysti, että tämä kolmaskin saisi paermman ihon kuin äitinsä.
 
Täällä Multivitan raskaus&imetys paketin ostin tarjouksen perässä :grin sai jotain "vatsarasvaa" kaupan päälle... :wink Kannatti! Alkuraskaudesta söin luontaistuotekaupan raskausajan vitamiinia. Aattelin purkin kerralla vedellä niin kattoo sit mitä seuraavaks kehittää :) Maitohappobakteereja vedän kanssa koko ajan. Ne helpottaa vatsaa ja hyviä vaikutuksia on kuulemma paljon. Poikalapset vie äidiltä raudan eli sitäkin pitää osata kuunnella sitten :grin jos alkaa omat varastot hupenee, on lisärautaa otettava ja se tarkoittaa että Poika tuloo :wink Vielä toki ei ole mitään oireita tuollaisesta :rolleyes:
 
:winkHauskoja nämä uskomukset, tarkoittaa tyttöä ja mikä poikaa! Tämä oli mulle uusi juttu, että poika vie raudat. Mä jouduin popsimaan lisärautaa molemmissa raskauksissa. Meillä on siis pojan lisäksi myös aika rautainen tyttö!:grin Molemmat vauvamasutkin olivat kuulemma poikamahoja.
 
Nimenomaan :wink Jännää on kehoa kuunnella että mistä se tyttö tai poika tehdään :grin Jossai vaihees sekin vissii selviää :rolleyes:
 
Takaisin
Top