Raskausajan vitamiinit

Poppi

Vauhtiin päässyt keskustelija
Marraskuunmammat 2014
Hei!

Oletteko jo alkaneet syömään erilaisia vitamiineja? Millaisia määriä ja mitä vitamiineja olette ottaneet?
 
Mä oon popsinu jo pari vuotta non-stoppina raskaus&imetys vitamiineja. Eka esikoista odottaessa ja sit imetysaikana, Tämä toinen sai alkunsa samoihin aikoihin ku lopetin imettämisen, joten jatkan samojen syömistä.
 
Omega 3 vähän mietityttää. Monista vitamiineista löytyy suositukset eri nettisivuilta, mutta en löytänyt omega 3:sta muuta tietoa kuin sen, että sitä tulisi syödä, mutta määristä ei puhuttu. Itse olen syönyt pitkään vahvoja omega 3:sia, mutta nyt aloin miettimään, että onkohan siinäkin jo joku raja raskauden aikana, ettei tule syötyä liikaa...
 
Mä olen syönyt raskausajan monivitamiinia siitä asti kun alettiin yrittää, eli nyt vuoden. Lisäksi omega3-kapselia 2 kpl päivässä, joskus yhden d-vitamiinitabletin (10 mg) ja maitohappobakteeritabu päivittäin. Sitten myös teelusikallinen luomukookos- ja oliiviöljyä.

Foolihappolisäähän suositellaan aloitettavaksi jo pari kuukautta ennen raskauden yrittämistä, jotta sitä olisi riittävästi elimistössä kun raskaus alkaa.
 
Mä syön MInisun Mama monivitamiinia ja sitten vielä lisäksi d-vitamiinia.
 
Mä aloin n. Kuukausi takaperin -ku lapsihaaveet saivat alkunsa, syömään multivitan raskaus ja imetys monivitamiinia. Ja aion syödä koko raskauden ajan.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Syön MInisun Mama monivitamiinivalmistetta ja lisäksi otan Omega 3 + D-vitamiinivalmistetta yhden kapselin (suositus olisi kaksi, mutta en uskalla nyt raskaana ollessa ottaa enempää) päivässä. Söin noita molempia jo ennen raskaaksituloa.
 
Minä menen maanantaina apteekkiin. Me ei keritty edes yrittämällä yrittää tätä raskautta niin ei ole mitään vitamiineja erityisemmin tullut syötyä.
 
Aloin syönään jo esikoisen yritysvaiheessa raskaus&imetys monivitamiinia ja jatkan edelleen sitä tämän uuden raskauden aikana.
Lisäksi otan omega3 kapseleita ja maitohappobakteereja. Jääkaapissa pyörii myös pullo vehnänalkioöljyä, jota naukkailen epäsäännölisen säännöllisesti.
Kalkkitabletit myös käytössä.
 
Minkä merkkisiä omega-3 syötte? Itselläni on Möllerin, mutta en ole niitä uskaltanut syödän, kun niissäkin on A-vitamiinia.
 
Mä syön Möllerin vahva omega 3- kapselia yhden päivässä. Siinä ei ainakaan tuoteselosteen mukaan ole A-vitamiinia.
 
Söin hoitojen aikana d, c, sinkki ja foolihappoa. Nyt neuvottiin siirtymään monivita raskaus ja imetys vitamiiniin. Niitä on menny plussasta asti. Ajattelin sen siis riittävän, mutta nyt mieti , että pitäskö ottaa lisäksi jotain..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Raskaus&imetys monivitamiini, kalsium+d-vitamiini purutabletti, omega-3 öljykapseli, b-vitamiini poretablettina... Myöhemmin rautalisää, jos hemoglobiini laskee! Tulee ihan eläkeläisolo, kun kourakaupalla tulee vedettyä jos jonkinmoista pilleriä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hei sisaret!

Kysymys: lukiessani muiden kommentteja näistä raskausajan vitamiineista, kiinnitin huomiota, että osa syö raskaus&imetys monivitamiinin lisäksi vielä d-vitamiinia. Eikös tuossa monivitamiinissakin ole suositusten mukainen määrä d-vitamiinia, vai olisiko sitä hyvä ottaa vielä erikseen lisää?
Pähkäilen tässä yön pikkutunteina, kun en unta saa, että pitäisikö vielä d-vitamiini purkki apteekista hakea?
 
En usko että välttämätön on etenkin kun valoisaa aikaa kohti mennään ja jo raskausvitamiineista deetä saat. Minulle ainakin neuvolan hoitaja viimeksi sanoi että syömäni d-määrä (50) on aika paljon kun ei ole tutkittu miten vaikuttaa raskauteen. Eli pienestä lisästä ei varmaan haittaa ole, mutta ei myöskään välttämätöntä. :) Voithan vielä tarkistaa omalta neuvolahoitajaltasi.
 
Mä en ekassa raskaudessa syönyt mitään lisänappeja/pillereitä kuin neuvolan "määräämä" D-vitamiini :) Loppua kohden hemoglobiini laski sen verran että muutaman kerran otin semmoista rautapitoista yrttivalmistetta. Neuvolassa yhteistuumin katsottiin että syön riittävän monipuolisesti, enkä mä muutenkaan oo koskaan vitamiineja jne syönyt.

Nyt sitten muutama viikko sitten aloin taivastelemaan mun ohenevaa tukkaa... Imetän vielä esikoista ja aattelin että nyt pitää ottaa jotaa apua purkista. Tuosta meni vissiin viikko ja tuli plussa raskaustestiin! :) Nyt on varmasti syytä syödä säännöllisesti tuota multivitan raskaus&imetys-vitskua Ei taida muuten jäädä mitään ravinteita mun käyttöön, jos yksi imee ne tissistä ja toista kasvattelee masussa :rolleyes::grin (jos tää toinen nyt tuolla mahassa kasvaa...)
 
Huutelenpa täältä, kun tuli mieleeni: tiheät raskaudet ovat tosi tiukka paikka hammaskalustolle, eli niistä kannattaa pitää erityisen hyvää huolta, jos lapsia tulee pienellä ikäerolla! En tiedä auttaisiko tähän lisäkalkki tai joku muu, kun en ole tullut kysyneeksi, mutta joka tapauksessa hammaslääkäriltä kuultua faktaa että hampaat kärsivät raskauksista.
 
Aika moni teistä napsii maitohappobakteereja.. kysyisinkin nyt, että mihin tarkoitukseen? Lievittääkö jotaikin oireita vai ihan vatsan rauhoittamiseen yms? :smiley-ashamed005

Itsellä menee tällä hetkellä Multivitan raskaus & imetys, lisäksi 10 mg vielä lisää D-vitamiinia (meillä suosittelivat neuvolaan soitellessa, että on ihan hyvä ottaa vielä multivitan 10 mg lisäksi toinen 10 mg ympäri vuoden raskauden ja imetyksen aikana) ja magnesiumia levottomiin jalkoihin, jotka mulla vaivaa siis "normaalistikin". :) Noita omegoja en ole uskaltanut pariin viime kuukauteen syödä, mutta nyt kun luin täältä, että niitä on myös raskaana oleville oma purnukka, niin pitääpäs kipaista tänää hakemaan! :grin
 
Mä syön maitohappobakteeria ihan vatsan toiminnan ylläpitämiseen, auttaa mulla ainakin ummetukseen jota on nyt helposti raskausaikana tullut... Ja lisäksi tietty ihan yleisen vastustuskyvyn parantamiseen.

Möllerin nettisivuilla ainakin sanotaan että Möller vahva omega3 sopii myös odottaville, ja sitä oon syöny siis jo ennestään. En siis ole ostanut erikseen mitään raskaana oleville tarkoitettua omega3-valmistetta, se on kuitenkin varmaan kalliimpaa kuin nuo "tavalliset". :eek: http://www.moller.fi/Usein-kysyttya.aspx
 
Takaisin
Top