Raskausajan vitamiinit/lisäravinteet

RuutuSydän

Kommentoinnin ninja
Onko muut jo aloitelleet raskausvitamiinien syöntiä vai käytättekö ylipäätäänkään vitamiinilisiä raskausaikana? Ite ostin ja aloitin heti plussapäivänä syömään noita Multitabsin raskausajan vitamineja, joista saa erityisesti tärkeän foolihapon (sen suositusmäärän) ja raudan, minkä merkitys kasvaa raskauden edetessä.. Viime raskaudessa söin samoja ja olin kyllä aivan tyytyväinen eikä maksakkaan paljoa ku alle 20e 120kpl purnukka..
 
Foolihappoa söin erillisenä jo muutaman viikon ennen plussausta ja d-vitamiinia oon syöny syksystä asti. D-vitamiinilisä auttoi n. kuukaudessa mm. kynsiin. Plussasta asti oon syöny Multivitan mama-tabletteja.

Rautaa varmaan taas saa ruveta puolessa välissä syömään vielä erikseen, jos menee niinku edellisen kans. Sillä juuri sai pysymään arvot kohdillaan.
 
Viime raskausdessa aloitin vitamiinilisät, mutta pahensi niin pahasti pahoinvointia että lääkärin kanssa yhteistuumin päätettiin että parempi ettei syö niitä. Raudan jouduin silloin aloittamaan puolivälin jälkeen. Nyt en ole vielä uskaltanut aloittaa mitään varmaan täytyy katsella miten tää olo tästä ettei sen takia alkaisi jäätävä pahoinvointi.
 
Raskausajan vitamiinit sekä omegat normaalisti käytössä ollut jo pari vuotta. Välillä kyllä unohtuu välistä... D vitamiinia otan melko reilusti ja nyt voisi taas alkaa syödä maitohappobakteereita :)
 
D-vitamiinia ja Multivitan mama tabletteja syön minäki. Tänään hain maitohappobakteereita vatsatautiin, niin apteekissa sanottii , että kannattaa syödä niitä koko raskausaika.
 
Oon syönyt mammavitamiineja jo ennen kuin alettiin yrittämään, niitä syö myös mies. Lisäksi syön d- ja c-vitamiinia.
 
Mä syön tällä hetkellä vain foolihappolisää, pitäisi kyllä varmaan piakkoin käydä ostamassa mammavitamiinitkin :rolleyes:
 
mulla oli ennen raskautta foolihappo, D-vitamiini ja sinkki lisät käytössä sillöin tällöin kun niitä jaksoi ja muisti syödä. heti plussasta ja neuvolaan soitosta aloitin multivitan raskausvitamiiniä napsimaan. sama vitamiini lisä oli esikoisessakin eikä tarvinnut erikseen lisäillä mitään.

maitohappobakteeria vois täälläkin alkaa syödä jos tuo alapää pysyis balanssissa sen kaa
 
Mä syön onko se lady mama vai jotain sinne päin ne vitamiinit. Jäänyt viime raskaudesta. Söin myös kaappiin jääneet ylimääräiset foolihapot pois. Mutta ehkä pitäisi hakea uusia, vaikka on tuossa mammavitamiinissa myös sitä. Ennen raskautta nyt jäi foolihappo, kun ei niin suunniteltu. Toivon mukaan ei ole haittaa vaikka jäi syömättä.
 
Mulle gyne määräs 1mg foolihappolisän jo heti yritysvaiheeseen ja käski syödä rv12 asti. Lisäksi otan monivitamiiniporetablettia jossa on vähän kans foolihappoa ja sitä suositteli jatkamaan. Ja tietysti erillinen d-vitamiini 50ug. Mulla todettiin toissavuonna paha puute joten syön sitä säännöllisesti.

Ajattelin jatkossa siirtyä myös johonkin raskauden ajan vitamiinivalmisteeseen. Onko suosituksia?
 
Siis mä en pysty nielemään mitään tabletteja. En pienimpiäkään. Mut ei taida olla mitään raskausaikaan soveltuvia pureskeltavia/imeskeltäviä tai poretabletteja? Ekassa raskaudessa etsiskelin enkä löytänyt ja jäi vitamiinit syömättä :rolleyes: nyt haluaisin edes yrittää.
 
Neuvolaterkka neuvoi ottamaan d-vitamiinia ja foolihappoa ja ne löysinkin mulle sopivassa muodossa. Ruokavalio on monipuolinen jo valmiiks niin se kuulemma riittää mut siihen voisin kiinnittää kyllä enemmänkin vielä huomioo. Rautalisää tarvin ekassa raskaudessa myöhemmin. Ehkä siis taas.
 
Minä olen syönyt niitä mammavitamiineja nyt jo kauan, kun imetän edelleen esikoista.... Lisäksi D-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia, maitohappobakteeria.
 
Marraskuisista tulin vinkkaamaan, että jos tulee mammavitamiineista huono olo, joitakin on auttanut se, että ottaa ne vasta illalla. Joillakin on ollut myös merkistä kiinni. Vinkkinä myös, että kannattaa syödä myös Omega3-kalaöljyä, jos ei ole varma tuleeko ravinnosta tarpeeksi. Itse en myöskään kykene nielemään isoja kapseleita. Omegaa saa myös pureskeltavina, pehmeitä vähän karkin näköisinä juttuina. Menee mulla huomattavasti helpommin alas :)
 
Marraskuisista tulin vinkkaamaan, että jos tulee mammavitamiineista huono olo, joitakin on auttanut se, että ottaa ne vasta illalla. Joillakin on ollut myös merkistä kiinni. Vinkkinä myös, että kannattaa syödä myös Omega3-kalaöljyä, jos ei ole varma tuleeko ravinnosta tarpeeksi. Itse en myöskään kykene nielemään isoja kapseleita. Omegaa saa myös pureskeltavina, pehmeitä vähän karkin näköisinä juttuina. Menee mulla huomattavasti helpommin alas :)

Kiitos vinkistä! Niitä pureskeltavia onkin pitänyt testata. Nyt en ees ois muistanut että omega3 pitää muistaa. Kalaa tosiaan ei tarpeeks tuu syötyä.
 
Minä napsin multivitan mammamonivitamiinia, rauta + foolihappolisää ja näiden lisäksi vielä kalsiumlisää, koska en välttämättä saa sitä riittävästi ruoasta.

Mammavitsku tosiaan tekee vähän huonon olon, jos sen ottaa tyhjään mahaan. Olen itse ottanut sen yleensä lounaan jälkeen täyteen vatsaan.
 
Mä ostin apteekista jonkun raskausvitamiinipurkin, olisiko Multivitan ollut tällä kertaa. Siinä on foolihappoa myös. En mä edes muistanut noita, mutta neuvolaan kun varailin aikaa niin se puhelimessa ollut täti komensi aika tiukkaan äänensävyyn foolihapon ja d-vitamiinin aloittamisen välittömästi jo hyvissä ajoin ennen neuvolaa.
 
Nyt oon syönyt maitohappobakteeria, magnesiumia, foolihappoa ja b12 erillisenä. Viime raskaudessa söin solgarin prenatalia, ja luulen että nytkin taidan jättää nuo foolihapot ja b12 -vitamiinit, ja hakea tuon saman purkin kuin viimeksikin. Sillä vältin varmaankin erillisen raudan tankkaamisen, joka taas ensimmäisessä raskaudessa sai suoliston ihan sekaisin :rolleyes:.
 
Takaisin
Top