Raskausajan vitamiineista

Jonnukka , ainakin luontaistuotekaupoista saa ihan pelkkää foolihappolisääKannattaa käydä sieltä kysymässä.
 
Mun ravintolisäcocktail koostuu Multivitan raskausvitamiinista, jota aloin syödä jo raskautumista yritettäessä, D-vitamiinista, E-vitamiinista (atopian takia) ja omega-3 -kapseleista, joita niin ikään syön jatkuvasti, sekä kalkki- ja foolihappolisistä, jotka otin käyttöön raskausaikana. Tuossa Multivitassahan on 400 mikrogrammaa foolihappoa, mutta mä otan erillisestä paketista toiset 400 koska kolmosten odottajana tarvitsen sitä normaalia enemmän. Äskettäin terkkari kehotti syömään myös rautalisää.
 
Heips... Itse syön minisun mama multivitamiinia... Aina niinä päivinä kun se vain suinkin pysyy sisällä ja muistan sen oksentelultani ottaa! :D eli oksennan lähes joka päivä, otin vitamiinit tai en... Ja viikkoja on kuitenkin kasassa jo 16+4...
 
Parhaillaan syön Multivita Raskaus monivitamiinia. Itse koen että nyt raskaana ollessa on tosi tärkeää pitää huoli että varmasti etenkin tuota foolihappoasaa tarpeeksi. Olisin syönyt jo ennen raskautta, mutta kun ei me oikeastaan oltu erityisesti lasta tekemässä :D söin tosi pitkään imettäessäkin vielä, ja ollut kyllä jotain muutakin merkkiä käytössä. pitkällehän riittää monipuolinen ruokavaliokin, ja syntyyhän terveitä lapsia jos jostain olosuhteista. Itse koen että nuo pillerit nyt on tässä kohtaa paikallaan. Kannattaa tosiaan varmasti kokeilla toista merkkiä, josko siitä ei tulis huonovointisuutta.


Syön itsekin minisun mamaa, tabletin päivässä, en muita vitamiineja. Osaatko sanoa onko se riittävä? Muita vitamiinilisiä en syö.
 
Aloin käyttämään viime kuussa neuvolatädin suosittelemaa raskausajan multitabsia, sillä raudat oli melko vähissä ja niissä sitäkin oli. Ei sitten tarvitse montaa eri nappia vääntää... Vaan eih, ne olivat rauta-arvot tippuneet entisestään eli nyt siellä 107. Ihmekkös kun on on ollut niin kummallinen olo. Odotin edellä mainituilta nappuloilta vähän enemmän ovat kuitenkin melko tyyriitä 11,95e/ 30 kpl (noin normaali monivitamiineihin verrattuna)
 
Jonnukka: Harmi. Minäkin jouduin rautakuurille mutta ostin suosiolla pelkkää rautaa. Oli sekin 7 - 8 e/30 tabl.

Foolihappoa ehdin syödä toista vuotta ennen kuin vihdoin tulin raskaaksi. Kalkkia olen syönyt raskausajan laktoosi-intoleranssin vuoksi. Tosin siedän hapanmaitotuotteita ihan hyvin ja himoitsen jugurttia päivittäin. Magnesiumia jouduin ottamaan talvella kuuriluontoisesti lihasnykäyksiin, auttoi tosi nopeasti, niin kuin täälläkin vinkattiin. Lisäksi olen syönyt koko raskausajan D-vitamiinia. Onhan siinä pilleripurkkia.
 
Kyllä vaan, pitäisköhän kohta hankkia sellainen pilleri rasiakko niinkuin monilla vanhuksilla näkyy olevan.. voih.
 
Minulla taas ei se magnesium pelkästään auta. Tai ainakaan tuo valmiste. Pitänee kokeilla sitä Diasporalia, sitä on kehuttu. Öisin ei ole kyllä niin kiusanneet suonenvedot, kun olen juonut päivällä magnesiumilla terästettyä kivennäisvettä. Ehkä tuo yksi valmiste ei vaan jotenkin imeydy niin hyvin tai jotain. Noh, muuten onneksi ihan hyvin voidaan. Tosin saa nähdä, pitääkö sitä rautaa ruveta nappaamaan joka aamu, edellisessäkin raskaudessa piti, vaikkei vointi antanut siihen mitään viitteitä. Maanantaina selvinnee...
 
Kellitys, ikäviä nuo suonenvedot, toivottavasti hellittää eikä joka lenkillä iske. Vieläkö juokset?! Minulla oli vain sellaisia joka iltaisia lihasnykäyksiä, joihin magnesiumkuuri puri heti.
 
Mä syön raskaus & imetys multivitaa, omega -3sta, d-vitamiinia (enempi kuin virallinen suositus, silti D-vitamiinin pitoisuus veressä voisi olla hiukan parempi...), magnesiumia (estämään suonenvetoja), kalciumia, maitohappobakteereita ja foolihappoa vielä multivitan lisänä, tosin nyt loppuraskaudesta tuon syöminen on jotenkin unohtunut välillä. Täytyykin käydä nappasemassa nassuun.
 
Raskausajan omega on loppunut keskusvarastolta, eikä sitä saa ollenkaan. Mikähän siinäkin. Kysyin apteekissa mitä ottaisin tilalle, niin ei kolmekaan työntekijää tiennyt sanoa mikä tilalle. huoh.
 
Mä syön Omega Iho Mustaherukan siemenöljyä ja Raskaus monivita jotain.... Nyt kesällä en ole extra D- vitamiinia ottanut. Tuo mustaherukan öljykapseli on sellainen mitä söin esikoistakin odottaessa ja siitä oli tehty jokin laajempi tutkimus hyvin tuloksin TYKSissä vähän aikaisemmin, kätilö oli silloin ihan innoissaan valinnasta niin että oikein huvitti minua. Tuon pitäisi suojata lasta allergioilta ja ihottumilta eikä meillä ainakaan moisia esikolla ole ollut.
 
Mä jätin pois tuon raskausajan monivitamiinin, kun lääkäri sanoi, että liiallinen C-vitamiinin saanti lisää närästystä. On tuo närästys välillä miltei helpottanutkin. Rautalisää olen nyt ottanu tippoina ja Maltofer on tehonnutkin. Iltasella otan sitten kalsiumia, d-vitamiinia ja magnesiumia. Magnesium ei tosin ihan täysin ole vienyt pois puutumisia ja lihasnykimisiä, mutta saa kai sitä toivossa elää :) Mä en ole enää vitamiineista huolissani, koska hedelmiä, salaattia, pähkinöitä ja kokojyväviljaa menee tämän äidin kurkusta alas joka päivä. Jossain vaiheessa alkuraskautta otin foolihappoakin, mutta neuvolassa sanottiin, ettei tarvitse enää. Kalliiksi tulevat kyllä nuo pilleripurkit ja rautatipat. Maltofer ei mitään erityisen halpaa ole litrahintansa puolesta, mutta on siinä enemmän rautaa millilitraa kohti kuin monessa muussa valmisteessa. On tosin vähän koomista, että raskauden myötä apteekin henkilökunta on alkanut tunnistaa mut...
 
Allergiat ja ihottumat täällä molempien meidän vanhempien lapsuudessa, joten saa nähdä hyppääkä polven yli vai jatkuuko. IhaNaisen omegat alko kiinnostaan, vielä kun löydän kaupan missä niitä myydään.
 
Känkkis! Mulle ainakin on sanottu, että ne omega-tuotteet jotka on tehty kalaöljystä on käypiä raskaanaoleville ja ne mitkä on tehty kalanMAKSAöljystä on niitä mitä ei saa käyttää :) Toki kaikista tuotteista pitää kattoo ettei ole lisätty a-vitamiiniä.
 
Ja mikään monivitamiinivalmiste ei takaa riittävää raudansaantia raskausaikana, koska niissä oleva kalsium estää rautaa imeytymästä. Raudan kanssa on hyvä nauttia c-vitamiinipitoista tuotetta tai lisää ja kalsiumin syönti ajoitaa muutamaa tuntia myöhemmäksi.
 
Takaisin
Top