Raskausajan vaatteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hedi88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo nämä on ihan henkimaailman asioita 😆 mä oon 163 cm lyhyt kun aina aiemmin ajattelin, että pitkillä raskausmaha ei näy. Mut mun mummiltakin on kysytty synnyttämään mennessä, että ”missä se synnyttäjä on” kun oli ilmoittautunut vastaanottoon. Eli varmaan vähän geneettistä, rakenteellista yms. Voihan se olla, että nyt toisella kertaa näkyy sitten enemmän.
Haha hyvä toi sun mummin juttu 😅😅 on varmaan vähän perinnöllistä! Mun äitillä mun mielikuvien mukaan ollu massiivinen raskausmaha. Ja mä oon muuten pitkä ja tää mun kaveri jolla siro maha niin hän on aika pienikokonen. Vaikuttaakohan mahan koko jotenki siihen oloon et onkohan raskaampi olo jos isompi maha. Niin ja tosiaan mun vauvat on ollu 4-4,5kg ja esim kun kaverin vauvat tyyliin 2-3kg! Eli varmaan se vauvan kokoki voi vähän vaikuttaa

Haha hyvä toi sun mummin juttu 😅😅 on varmaan vähän perinnöllistä! Mun äitillä mun mielikuvien mukaan ollu massiivinen raskausmaha. Ja mä oon muuten pitkä ja tää mun kaveri jolla siro maha niin hän on aika pienikokonen. Vaikuttaakohan mahan koko jotenki siihen oloon et onkohan raskaampi olo jos isompi maha. Niin ja tosiaan mun vauvat on ollu 4-4,5kg ja esim kun kaverin vauvat tyyliin 2-3kg! Eli varmaan se vauvan kokoki voi vähän vaikuttaa
Joo ja siis meidän esikoinen syntyi ennenaikaisesti eli paha sanoa, että olisiko maha ottanut jonkun hurjan kasvuspurtin vielä viimeisten parin kk aikana 😆 Varmasti on vauvan koollakin merkitystä 🤭 tämä oli puolta pienempi syntyessään kun sinun vauvat 🤭

@Florette jännittää jo vähän, jos vauvan koko on perinnöllistä 😆Mä ja mun sisko ollaan oltu molemmat 4kg, niin pitäiskö tässä sitten olettaa samanmoista 😆 Ollaan myös miehen kanssa molemmat keskivertoa pidempiä, joten en tiedä onko tuollakin vaikutusta 😆

Ollaan miehen kanssa pitkiä myös mutta ei kuitenkaan syntyessä mitenkään älyttömän isoja.😁 Itse olen aika sirokokoinen muutenkin, mutta esikoisesta maha oli kyllä iso loppuvaiheessa vaikka poika ei syntyessään mitenkään erityisen iso ollutkaan.🙈

@Florette jännittää jo vähän, jos vauvan koko on perinnöllistä 😆Mä ja mun sisko ollaan oltu molemmat 4kg, niin pitäiskö tässä sitten olettaa samanmoista 😆 Ollaan myös miehen kanssa molemmat keskivertoa pidempiä, joten en tiedä onko tuollakin vaikutusta 😆
Mä luulen et saattaa se hieman suuntaa-antavaa olla mut ei varmasti taattua. Uskon kuitenki että yleisesti ottaen keho tekee sen kokoisen vauvan kun mikä sopii syntymään - ja oon siinä käsityksessä että avautumistaki tapahtuu sen mukaan mitä on tarpeen. Lohdun sanana niin mun mielestä on ollu ihan ok ja ”normaalin” tuntusta synnyttää 4-4,5kg vauvoja. Esikoisen kohalla ponnistin 1,5h mut en kokenu aikaa pitkänä (kaikki synnytykset ilman mitään lääkkeellistä kivunlievitystä). Tokan ponnistusvaihe oli tyyliin 15min eikä tuntunu paljon missään jälkikäteen. Kolmannen kohalla (hän oli se ainut 4,5kg) kans joku 20min tms ponnistusvaihe ja vaikka jollain tavalla se tuntu järisyttävältä (lähinnä psykedeelisellä tasolla 😂) niin en muista tunteneeni kipua tai polttoa ollenkaan ja jälkikäteen ei tuntunu missään alapäässä - tuntu vähiten kaikista kolmesta. Ekassa tuli 3 tikkiä, muissa ei mitään. Niin ja vauvoilla on ollu 36,5cm päänympärys ja vikalla 38cm 😂 mun käsittääkseni vauvan koko ei NIIN suuresti vaikuta synnytykseen, ennemmänki esim se missä kulmassa pää tulee ulos (onko ns virhetarjontaa). Mut ymmärrän hyvin sen ison vauvan jännityksen!! Iteki low key toivon tyttöä jos se ois pienempi 😂 kaikesta huolimatta, varmaan se on vaan joku henkinen juttu että muka koko jännittää

Mä olen siro ja lyhyt mutta ollut syntyessäni varsin suuri, yli nelikiloinen, vaikka olen syntynyt suunnitellulla sektiolla viikon ennen laskettua. Voi olla, että äidilläni oli raskausdiabetes, jota ei kai vielä 80-luvulla diagnosoitu. Varasin nyt itse sokerirasituksen melkein ekaan mahdolliseen ajankohtaan, jotta mahdollinen radi tulisi ilmi ja pääsisin seurantaan mahdollisimman nopeasti.

Äidin synnytyskokemusten ja pienikokoisuuden (kapea lantio ainakin ulospäin) vuoksi olen aina vähän ajatellut, että olen varmaan aika kehno synnyttäjä, jonka joskus muinoin luonto olisi korjannut heti ensikertalaisena pois. 🙈 Onneksi elän nykyaikaa, joten suhtaudun toiveikkaasti siihen, että vauva saataisiin sisältäni ulos turvallisesti tavalla tai toisella.

Mä luin tätä kakkossivua ja unohdin vallan siinä, että mitä ketjua oon lukemassa. Sit menin edelliselle sivulle ja huomasin "Raskausajan vaatteet" ja olin ihan, että vaatteistako tässä puhuttiinkin 🤣

@ilosa Sul on kyl ollu melkomoinen masu 😮 Näytät siltä miltä musta tuntuu nyt rv 10+

Täällä kans ongelmana on toppahousut, joista ei enää mene vetskari kiinni. Onneksi on henkselit, niin pysyy ylhäällä, mutta huomaa jo nyt, että kun on pukeutunut kylmään talveen, niin liikkuminen (esim. autoon asettautuminen) alkaa olla jo vähän työlästä, ja hirveä puuskutus käy, kun yritän taitella topattuja jalkoja ratin alle :tears:

Mulla on tosi pitkä selkä, niin mulla on myös alkanut jäämään iso osa paidoista lyhyiksi. Joudun kohta shoppailemaan lisää vaatteita, mutta viime viikolla ratkaisin asian katkaisemalla vanhasta topista yläosan, että saan masutuubin ja alaselän piiloon, kun liikun. Suosittelen lämmöllä, jos on muillakin samoja ongelmia!

Mä ostin edellisessä raskaudessa alennuksesta sellaisia tyköistuvia trikoomekkoja ja käytin niitä t-paitoina tai toppeina ja ei maha tai selkä vilkkunut missään vaiheessa 😅👌🏼 ne onneks odottaa nyt tuolla vaatehuoneen ylähyllyllä kun taas alkaa normipaidat lyhenee liikaa 😏

Takaisin