Raskausajan väsymys

Kiitos vinkistä!
Mitä luulet, kannattaisikohan mun jaksaa kopsata toi vinkkini myös noihin elo-, syys- ja marraskuisten ryhmiin?
Ainakin tuota taapero odottaessa neuvolan täti kiitteli mua omasta aktiivisuudestani siihen viikoittaisen pissitestaukseen. Eivät kuitenkaan saa neuvolassa ehdottaa sellaista kun voidaan katsoa piilomarkkinoinniksi! 😱Vähensi huomattavasti piilostressiä, kun pelkäsin kovin mm pre-eklamsiaa. Enkä muista oliko noista kotitestiasiosta esim siinä odottajanopaskirjassa mainintaa.
 
Mitä luulet, kannattaisikohan mun jaksaa kopsata toi vinkkini myös noihin elo-, syys- ja marraskuisten ryhmiin?
Ainakin tuota taapero odottaessa neuvolan täti kiitteli mua omasta aktiivisuudestani siihen viikoittaisen pissitestaukseen. Eivät kuitenkaan saa neuvolassa ehdottaa sellaista kun voidaan katsoa piilomarkkinoinniksi! 😱Vähensi huomattavasti piilostressiä, kun pelkäsin kovin mm pre-eklamsiaa. Enkä muista oliko noista kotitestiasiosta esim siinä odottajanopaskirjassa mainintaa.
Kopsaa ihmeessä 😊
 
Minä sain työterveyden kautta lähetteen ferritiinin mittaukseen. Olin ihan muun syyn takia yhteydessä työterveyteen ja sattui sellainen lääkäri, joka on perehtynyt ferritiiniin, niin rupesi kyselemään, onko minulta koskaan mitattu ja onko raudan puutteeseen viittaavia oireita kun olen raskaana.
 
Ymmrrän teitä todella.. Aivan kaamea väsymys myös täällä eikä toistaiseksi näy loppua. Urheilustakin tuntuu olevan enemmän haittaa kun hyötyä vaikka väitetään liikkeen olevan lääke.
 
Minä sain työterveyden kautta lähetteen ferritiinin mittaukseen. Olin ihan muun syyn takia yhteydessä työterveyteen ja sattui sellainen lääkäri, joka on perehtynyt ferritiiniin, niin rupesi kyselemään, onko minulta koskaan mitattu ja onko raudan puutteeseen viittaavia oireita kun olen raskaana.
Mahtavan hienoa työtä ko lääkäriltä! Noin juuri, tarkastelemalla jokaista asiakasta erityisenä omana yksilönään aina varpaasta tuonne korvannipukoihin, noiden kaikkien lääkäriasioiden pitäisi kaikkialla mielestäni hoitua! ☀️ kevääseesi!
 
Väsymys on kyllä taas käsin kosketeltavaa, tuntuu että yöllä ei saa unta ja heräilee aamuyöstä vaikka väsyttää. Samalla koko ajan sellainen levoton olo :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: pitää kyllä neuvolassa ottaa puheeksi tuo ferritiini, mulla ollut muutenkin huonot rauta-arvot. Sain vuodessa nostettua sitä 23->46 mutta välillä on jäänyt taas rautaa syömättä että olisi hyvä mitata sekin taas.
 
Väsymys on kyllä taas käsin kosketeltavaa, tuntuu että yöllä ei saa unta ja heräilee aamuyöstä vaikka väsyttää. Samalla koko ajan sellainen levoton olo :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: pitää kyllä neuvolassa ottaa puheeksi tuo ferritiini, mulla ollut muutenkin huonot rauta-arvot. Sain vuodessa nostettua sitä 23->46 mutta välillä on jäänyt taas rautaa syömättä että olisi hyvä mitata sekin taas.
Jos se ferritiini on ollut aiemminkin alhaalla ja sulla on omakohtaista kokemusta huonoista rauta-arvoista niin yritä jaksaa aloittaa lisäraudan syönti... Sillä valtaosa raskausaikaan sitä jo muutoinkin tarvitsee.
Voimia väsymyksen selättämisern!
 
Vielä ei väsytä ihan tolkuttomasti, mutta eiköhän se sieltä aikanaan ala. Esikoisesta väsymys oli oikeastaan ainoa raskausoire ja jossain vaiheessa pitikin alkaa syömään lisärautaa. Se ei ollut kyllä mun lempparia, ihan kamala olo aina hetken aikaa rautatabletin jälkeen.
 
Vielä ei väsytä ihan tolkuttomasti, mutta eiköhän se sieltä aikanaan ala. Esikoisesta väsymys oli oikeastaan ainoa raskausoire ja jossain vaiheessa pitikin alkaa syömään lisärautaa. Se ei ollut kyllä mun lempparia, ihan kamala olo aina hetken aikaa rautatabletin jälkeen.
Itse käytän ferrodan-rautalisää ja siinä oleva C-vitamiini auttaa raudan sulautumiseen niin itsellä ei siitä tule pahaolo ja tietysti kun ottaa illalla ruuan kanssa😇
 
Mulla on hyvä kokemus sellaisesta rautavalmisteesta kuin SiderAL Forte, ei vaivannut vatsaa yhtään.

Mulla on hemoglobiini perinteisesti hyvä, nytkin oli 147, tosin oon hieman kuivunut. Ferritiini on kuitenkin kiikunkaakun huono, ja edellisessä raskaudessa hemoglobiini tippui. Neuvolan th suosittelikin aloittamaan lisäraudan jo nyt, vaikka ottais jokusen kerran viikossa - muttei jää odottamaan hemoglobiinin tippumista.

Väsy on kyllä voimakas tällä hetkellä. Erityisesti illat makailen ja vilustelen.
 
Pitää koittaa muistaa tuo ferrodan, jos rautalisä taas osoittautuu ajankohtaiseks.
Joo, oon syönyt sitä nyt jo yli vuoden. Alkuun söin välillä kaks tablettia iltasin ja välillä yhden ja nyt raskausaikana yhden joka ilta eikä oo ainakaan mun mahaan vaikuttanut mitenkään😇 mulla ferritiini ollut tosi huono ja nytkin saanut vaan puolella nousemaan niin pakko jatkaa koko raskauden.
 
Väsymystä tosiaan on tässä alkuraskudessa ollut, tekis mieli vaan pötkötellä sohvalla. Isommat lapset vaan kaipais pikkusen pirteenpää äitiä 😬. Toivottavast helpottaa kun viikot menee eteenpäin. Edelisistä en muista näin väsynyt olleeni
 
Mulla ei oo kyllä hajuakaan ferritiineistä, ei oo taidettu koskaan edes mitata. Hb on matala, nippa nappa siellä 110 luokkaa yleensä. Pari viikkoa virlä ekaan neuvolaan, sit selvinnee ainakin hb.
 
Tiedättekö saako pk-seudulla neuvolan kautta ferritiinin mittausta vai pitääkö aina mennä yksityiselle? Mulla todettu aiemman raskauden jälkeen yksityisellä tosi alhaiset tasot, joita on ollut vaikea saada nousemaan kunnolla. Myös esikoisella oli ferritiinit tosi alhaalla, mistä seurasi ainakin unioireita.
 
Tiedättekö saako pk-seudulla neuvolan kautta ferritiinin mittausta vai pitääkö aina mennä yksityiselle? Mulla todettu aiemman raskauden jälkeen yksityisellä tosi alhaiset tasot, joita on ollut vaikea saada nousemaan kunnolla. Myös esikoisella oli ferritiinit tosi alhaalla, mistä seurasi ainakin unioireita.
Uskoisin, jos kerrot että ollu matalia aikaisemminkin niin tarkastaisivat ne varmuudeksi👍🏻 itsellä onneksi työterveys lupasi jatkaa ferritiinin ja kilpirauhasarvojen tarkkailua, jos neuvola ei siihen lähde.
 
Onko teillä muilla kilpirauhaslääkitystä? Mun kilppari on poistettu vuosia sitten ja esikoisen raskaudessa tyroksiiniannosta nostettiin heti, kun testi näytti plussaa. Nyt lääkäri tuumasi labrojen jälkeen, että vasta toisella kolmannekselle aikaisintaan muutetaan annostusta jos tarpeen. Tuntuu oudolta, kun luulin että tyroksiinin tarve automaattisesti kasvaisi raskausaikana.
 
Onks kaikki kovasti väsyneet pystyny olee normaalisti töissä? ( jos siis ovat työelämässä just). Itellä alkaa olla siinä ja tässä tän jaksamisen kanssa 🥱
 
Toistaiseks pystyy, kun pienten opettajana ei paljon päivän aikana pysähdellä, niin ei pääse hyytymään. :tears: Iltapäivisin kotona onkin sit energiat aivan miinuksella.
 
Onks kaikki kovasti väsyneet pystyny olee normaalisti töissä? ( jos siis ovat työelämässä just). Itellä alkaa olla siinä ja tässä tän jaksamisen kanssa 🥱
Joo vielä ainakin, mutta mietin että jos kyselisin mahdollisuutta lyhyempään työviikkoon jos tää jatkuu. Tää viikko on kevyempi ja oon ens viikon lomalla, niin ehkä sen jälkeen. Töissä on tosi raskasta ja stressaavaa ilman tätä väsymystäkin ja en halua että vauvalle tulee stressistä mitään.
 
Takaisin
Top