Raskausajan sokerirasitus

Mulle sanottiin että 12h paasto, mutta ohjeissa luki 10-12h paasto. Eli olisko mahdollista jos ollaan puhuttu ettei 22 jälkeen sais syödä, nii ollaan ajateltu että kokeet olis vasta klo 8 alkaen? En tiedä, mutta itse ainakin varmuuden vuoksi noudatin 12h neuvoa..
 
Siis olin ajan varannut klo 7.20 ja sen jälkeen sain ohjeen et klo 22 jälkee ei saa enää syödä.. Joten aika siis oli tiedossa hoitajalle kun ohjeet sain.. No rasitus siis ollut ja mennyt aikaa sitten jo.. Tulipa vaan mieleen..
 
Täällä istutaan sokerirasitustestissä. Vielä vajaa tunti niin ottavat vielä yhden verikokeen. Otin autoon mukaan aamupalan nii syön kyllä heti kun täältä pääsen lähtemään! :D
 
Oli pakko laittaa terkalle viestiä ku neuvola kortissa lukee se sokerirasitus x 2 ja muutenkin oon ollu siinä käsityksessä et meen toistamiseen sinne. No enpä meekkään. Terkka vastas et jos se eka rasitus ois ollu ihan puhdas tai niissä kotimittauksissa ois ollu jotain nii sit oisin joutunut uudelleen. Ja et ei sitä tehä enää näin pitkillä vkoilla. Ja kun mun ruokavalio on terkan mielestä hyvä(ehkä oon hieman kaunistellu herkkujen syöntiä) ja tiedostan kuulemma hyvin mitkä mulla niitä sokereita nostaa nii en joudu diabeteshoitajalle lääkityksen suunnitteluun, eli kotimittauksilla mennään.

Onko muille radi statuksen saaneille puhuttu jatkosta synnytyksen jälkeen? Terkan kanssa viime kerralla juttelin ja hän sanoi et synnärillä seurataan äitin ja vauvan sokereita (sen takia joutuu muutama päivän viettämään osastolla) ja mää ite joudun jatkamaan kotimittauksia 2 kk synnytyksen jälkeen ja 1v synnytyksestä uudelleen rasitukseen.
 
Joo seurataan sokereita osastolla. Ja sokerirasitus vuoden päästä. En kyllä muistanut viimeksi siinä käydä... Ja noista kotimittauksista ei ole ollut vielä puhetta. Viimeksi en mittaillut kun laitoksella sanoivat, että mun sokerit on ok.
 
Mää vähän mietin tota 2 kk mittauksia ja parilta kaverilta kyselin joutuko ne mittaileen, nii toinen joutu (paha radi) ja toine ei. Mut kumpikaan ei ollu joutunu/muistanu käydä vuoden päästä siinä rasituksessa. Mut kaitpa sen näkee sit mitä joutuu tekemään kun se vaavi o ulkona.
 
Olen normaalipainoinen (BMI 22) mutta sukurasituksen takia jouduin jo 12-16 viikoilla käymään sokerirasitustestissä. Arvot oli ekassa rasituksessa tosi hyvät, mutta joudun uusiksi käymään noilla "normiviikoilla" eli 24 - 28viikoilla (nyt menossa rv 24+2). En kyllä innosta hihkuen mielelläni mene mutta parempi katsoa kun katua...
Ekassa raskaudessa (poika nyt 4,5v) en joutunut testiin kun olin alle 25v ja raskaus menikin onneksi ilman mitään ongelmia.

Eka sokerirasitus ei ollut niin paha kuin kuvittelin, tosin sattui vielä sellainen hoitaja joka osasi ottaa verikokeetkin niin ettei tuntunut miltään (lievän neulakammon kun omaan). Se överimakean vadelmamehun makuinen litku meni yllättävän helposti alas ja huonoa oloa ei juurikaan tullut, vähän vaan käsien tärinää ja huimausta aluksi. Luulen vaan että tällä kertaa voi tulla kökömpi olo kun tuntuu että näiden raskausviikkojen edettyä on lähes aina nälkä ,saati sitten 12h+ paaston jälkeen :p

(ja uutena täällä foorumilla heitin näemmä "väärän kuun" palstoille mutta sokerirasitukset varmaan kaikilla samoilla viikoilla)
 
Mulle muistaakseni jossakin vaiheessa sanottin, että joutuis mittamaan myös synnytyksen jälkeen. Mutta tosiaan nyt on ollut sellainen meininki, että mittaile kun jaksat niin tuskin mitään tosi kovaa kontrollia tulee olemaan synnytyksen jälkeenkään. Täytyy tarkistaa hoitajalta ensi viikolla.
 
Nouuuuuh, mä joudun uudestaan sokerirasitukseen ku näytteessä oli glukoosia! Damn... Mä ku luulin et yhel rasituksella ois pärjätty
 
Mulla lähti aamuarvot (ns. paastoarvo) kolmisen viikkoa sitten nousuun ja nyt käytössä iltaisin pistettävä pitkäkestoinen insuliini. Muut arvot päivän ajalta eivät olleet missään vaiheessa yli. Aloitusannos on 4 yksikköä ja sitä nostetaan ite 2 yksikköä kerrallaan, kunnes arvot pysyvät alle viitearvojen. Diabeteshoitaja sanoi, että ei pidä säikähtää yksikköjen nostoa, yleensä sokeriarvot tasoittuu vasta 10-12 yksikön kohdalla. Muttamutta, minun ei olekaan tarvinnut nostaa annosta kuin kerran eli pistän joka ilta 6 yksikköä. Jee, mitä vähemmän, sen parempi elimistölle (ainakin oman ajatuksen mukaan...) :)

Diabeteshoitaja kertoi, että vauvan syntymän jälkeen häneltä mitataan kantapäästä veriarvoja (en tiiä joudunko ite pistämään poikaa, nyyh!). Kuulemma syntymän jälkeen radi-vauvan sokerit voi kääntyäkin nurinpäin eli, että ne romahtaa liian mataliksi. Mutta en tiiä, miten sitten jos ei olisi insuliini-lääkitystä...
 
Älä pelkää, et joudu itse pistämään poikaasi :-). Ne hoitajat tulee sinne huoneeseen ja ottaa parina päivänä kantapäästä näytteet. Yleensä täytyy vaan lämmittää semmosella lämpöpussilla ennenkuin hoitsu tulee. Ja insuliinissa on just se pointti, että pyritään tasaamaan myös vauvan sokerit, jotteivat sitten syntymän jälkeen romahtaisi alas. Ilman sitä heittely olisi voimakkaampaa!
 
Huoh, hyvä niin! En ollu varma, joudunko kotonakin testailemaan, niin siks hätäilin... :)
 
Siis täh? Joillekin sanottu, että vuosi synnytyksestä uudestaan rasituskokeeseen? Mulle sanottu ja lukee kortissakin, että uusintakoe noin 12 viikkoa synnytyksestä. Perin on eri ohjeet ilmeisesti alueittain
 
Näköjään :/ Mulle tosiaan sanottiin et 2 kk synnytyksestä mittaan kotona niitä sokereita ja sit 1v synnytyksestä uudelleen rasitukseen. Pitää vähän kysäistä tota neuvolalääkäriltä tarkemmin tosta.
 
Mulla oli paastoarvo koholla 0,1 (5,4 vaikka pitäisi olla alle 5,3) mutta en joutunut mittailemaan kun olen niin neulakammoinen ettei siitä tulisi mitään.

Olen kuullut ettei paastosokerin pieneen nousuun pysty itse edes vaikuttamaan.
Kävin toisen kerran mittauttamassa vain paastoarvon niin se oli 5,1 eli ei hätää :)
 
Niin no ei niihin periaatteessa voikkaan vaikuttaa, mut mulla on tepsiny se et jos oon hereillä yöllä nii nappaa jotain pientä suuhun. Terkka anto luvan puputtaa yöllä jotain pientä jos on hereillä. Ja niihin arvoihin (kaikkiin) vaikuttaa se mitä suuhun pistää ja liikunta. Ja se paasto jonkin verran kertoo siitä mitä on edellisenä iltana syöny ja kauanko on ollu ns paastossa. Mut ainakin ite en oo ihan aina kauheesti kattellu mitä suuhun menee.
 
Takaisin
Top