Raskausajan sokerirasitus

yllätys15 & 16

Varmaotteinen viestittelijä
Huhtikuunmammat 2015
Lokamammat 2016
Kyselisin onko kukaan muu joutunut käymään sokerirasituksessa jo nyt? Itse jouduin käymään, sillä täällä neuvolassa kaikki joiden painoindeksi on yli 25 joutuvat käymään sokerirasituksessa kerran ja ne joiden painoindeksi on lähellä 30 käy kaksi kertaa. Painoindeksini oli ennen raskautta 29 (pikkasen noita ylimääräsiä kiloja..) joten jouduin menemään jo vkolla 18 sokerirasitukseen.

Ja yhdestä arvosta rasahti... Paasto oli 5.6 ja raskaana ollessa saa olla 5.3 tai alle. Nyt olen vkon mittaillut kotona vs aamulla herätessä ja 1h ruokailun jälkeen, ja arvot ovat olleet normaaleja (olen siis itse hoitaja). Neuvolasta kuitenkin määrättiin jatkamaan vielä vko intensiivistä mittausta ja sitten kerran pari vkosta ja todettiin että raskausajan diabetes voi nyt sitten olla puhjennut...

Joudun käymään uudestaan sokerirasituksessa vkolla 28 ja siihen asti noudattaa tiukempaa ruokavaliota. En ymmärrä miten voi syödä monipuolisesti jos ei saa syödä oikein mitään. Totesin miehelle, että tästä lähin syön salaatinlehtiä ja pikkukiviä veden kera :mad: Tosin tiedän, että tämän tarkoituksena on taata vauvan ja minun terveys, mutta pohdittii töissä muiden äitien kanssa mikseivät kaikki joudu ainankin kerran sokerirasitukseen, sillä ei se painoindeksi takaa sitä etteikö diabetes voi puhjeta.

Teksti voi olla hieman sekavahko, olin vain niin v**********t tätä kiejoittaessa
 
En ole käynyt vielä itse, mutta pakko kommentoida tuohon omituiseen neuvolassa painoindeksiin vetoamiseen.
Tiedän vain yhden jolla on ollut raskausajan diabetes, hän on täysin normaalipainoinen ellei jopa hieman liian laiha.
Paino ei siis todellakaan ole suoranainen leima otsaan raskausajan diabetekselle.

Ymmärrän Yllätys15 täydellisesti siis hermostumisesi.
 
Kyllä meistä muutama on käynyt, en enää muista missä ketjussa siitä keskustelimme. Itse kävin viikolla 16, syynä edellisessä raskaudessa ollut radi. Sieltähän se tuli tälläkin kertaa. Minulle sanottiin neuvolassa, että myös perintötekijöistä johtuva kohonnut riski aiheuttaisi aiemman ajankohdan rasitukselle ja mahdollisesti myöhemmin toisen. Painoindeksistä ei ollut puhetta. En ymmärrä miksi sinä joudut toistamiseen kokeeseen kun kerran siellä jo todettiin tuo radi?

Mitä minulle on diabeteshoitaja kertonut, ei ylipaino tosiaan ole suora tuomio raskausdiabeteksesta. Hoitajalla itsellään on ollut ja hän on erittäin hoikka, ollut kuulemma aina. Itselläni on tämän raskauden alussa ollut ylimääräistä hieman, ei paljoa. Edellisessä ei ollut ylipainoa ja diabetes oli silti. Perintötekijöillä on erittäin suuri rooli raskausdiabeteksessä, siitä mielestäni aika vähän puhutaan.

Taannoin Helsingin sanomissa oli pari artikkelia asiasta ja niissä sivuutettiin perintötekijöiden vaikutus täysin. Jutusta sai kuvan, että kaikki joilla on radi, ovat hillittömiä mässäilijöitä ja itse aiheuttaneet taudin itselleen. Diabeteshoitajani viimeksi nimenomaan korosti, että tätä ei voi itselleen syömällä aiheuttaa. Hoidossa on tietenkin olennaista tarkkailla ruokavaliota , jottei vauva kasva liian isoksi. Ja tietyt tekijät kohottavat riskiä, kuten juuri perintötekijät, ylipaino, ikä sekä aiempi raskausdiabetes.
 
Itse olen ymmärtänyt, että katsotaan yhtälailla painoindeksiä ja sukutekijöitä. Minulta ainakin kysyttiin sukurasitetta ja mielestäni (ainakin täällä päin) joutuu automaattisesti ainakin yhteen sokerirasituskokeeseen. Vaikka olen laiha ja suvussa ei ole kuin yksi kakkostyypin tapaus, olen menossa kokeeseen lähiaikoina.
 
Juu ja lisäksi se ikä vaikuttaa, minulle sanottiin, että hus-alueella kaikki yli 25-vuotiaat laitetaan automaattisesti rasitukseen, mutta tämä tapahtuu siis myöhemmin puolivälin jälkeen. Aiemmin joutuu siihen, jos riskit ovat erityisen suuret, kuten omassa tapauksessani.
 
Ymmärsin, että se tehdään kaikille jossain vaiheessa. Mulla on tammikuussa aika varattuna.
 
Näköjään menee tosi erilaiilla riippuen paikasta. Kun ei tarvitse käydä ollenkaan.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Itse olen HUS-alueelta, ikää mittarissa se 20v. ja pitäs siellä testeissä käydä. Varmaan on vaihteluita erialueiden käytännöissä. Myös kuntien välillä on eroa. Muutin tässä välissä nimittäin kuntaa. Edellisessä kunnassa oli vain 2 lääkärintarkastusta normaalissa raskaudessa ja uudessa kunnassa on 3 lääkärintarkastusta. Neuvolakäyntejä on myös tiuhempaan uudessa kunnassa. Edellisessä kunnassa kysyttiin halutaanko perhevalmennukseen ja uudessa kunnassa asia esiteltiin siinä valossa, että kaikki ovat sinne menossa:D Varmaan nämä kaikki kokeetkin ovat alueen käytännöistä ja hoitavasta terkkarista kiinni. Toisilla testejä ja tarkastuksia on enemmän ja toisilla vähemmän.
 
Rv 24+2 ja labrassa istuskelen. Neuvolassa sanottiin että täällä kaikki 25 vuotiaat ja yli menee ja kaikki joilla bmi yli 25 ja heti kans jos suvussa on rasitetta. Minulla siis kaikki nämä:confused: ja yksi rasitus on vain edessä ja siinä nyt sitten ollaan. 12h paasto ja sinä ainaka saa juoda vähän vettä, mutta ei mitään muuta, ei edes vitskuja aamulla ( nämäkin ohjeet ovat ilmeisesti olleet erilaiset eri paikkakunnilla?o_O)
litku juotu, hyi olkoon!:sad002 ei sitä ollu ku 2dl muttaku se jäi kurkkuun kiinni makeutensa ansiosta.....sain palkinnoksi 2kulausta vettä:sick009 nyt sitte ollaan edelleen syömätyä/juomatta/liikkumatta 1h ja sitte uus mittaus, sen jälkeen menee taas 1h samoten ja sitte saa lähtee himaa... joissakin paikoissa saa sentään maata rauhallisessa huoneessa, mutta minut passitettiin takasin odotushuoneeseen istumaan, että kiva täällä nyt olla tekemättä mitään:confused3 ja just viereen istu joku hirvee tuhkis:puke
 
Voi ei, tosi inhottavaa olisi odottaa aulassa :sad001 itsellä tämä herkku edessä ensi viikolla myös..
 
Mä oon Helsingistä ja 33v, eikä mulle o sanallakaan mainittu et pitäs mennä sokerirasitukseen. Painoindeksi normaali ja sukurasitteita ei tietääkseni ole..
Reilun viikon päästä neuvola, katotaan jos se siel jotain sanoo..
 
Jopas on eroja!o_O

Kuullostaa ihan kammottavalta tuo rasituskoe.... Mua lohdutti terkkari, että heillä on uusi vadelmanmakuinen litku. Olisi kuulemma helpompi saada alas. Tuntuu vähän silti, että tulen oksentelemaan kokeessa... Kaikki liian makea ällöttää ja jää kyllä ihan suuhun pyörimään. Miten ihmeessä saisin sen alas!? Noh, saa nähdä sitten kun oma aika koittaa...:confused:
 
Mä kyl onneksi pystyn kaiken nielemään, nesteen siis, jos ny sattuukin tuo rasituskoe tulemaan.
Kun aikanaan kävin suolitutkimuksissa ja piti juoda ainoastaan sellasta järkkyä nestettä 24h ennen testiä, ni ku pääsin sit sairaalaan ja ne kysy et joinko, sanoin et join kaiken, ni ne sano et hullu, ei sitä kaikkee tarvis juoda.. Huoh. Mitäpä määräävät sitte, ja mä tyhmä tottelin :D
 
Neuvolassa juuri viikko sitten neuvolanhoitaja sanoi, että minun ei tarvitse mennä rasituskokeeseen. Olen 27, bmi normaali eikä sukurasitetta. Vähän mietityttää se, että olin syntyessäni 4,4 kg, eli aikamoinen paksukainen (pituutta toki oli 52 kg, mutta kuvissa olen kyllä oikea pullaposki). Koko lapsuuden ihan kaksikymppiseksi olin kuitenkin selvästi alipainoinen ja minulle syötettiin vaikka mitä munkkeja ja kermajäätelöä, että lihoisin. :p Tästä sitten opin tykkäämään sokerista ja se maistuu hyvin myös nyt raskausaikana ja mietin nyt, että onkohan sittenkin raskausdiabetes-riskiä. En minä nyt tolkuttomia määriä sokeria vedä, mutta kyllähän sitä tulee joka päivä pikkasen herkuteltua. :oops: Esim. muutama keksi päiväkahveilla ja muutama rivi suklaata tai jonkinlainen pulla illalla. Rv 22 oli paino noussut 5 kg. Tuo rasituskoe kuulostaa kyllä niin kauhealta, etten mielellään siihen menisi...
 
Mä en edes ala avautumaan tästä asiasta kunnolla, koska se saa mut kiehumaan :angry4. Mulla on aika vahvat mielipiteet, kun elän tän asian kanssa ihan päivittäin, sillä mun miehellä on 1.tyypin diabetes. En toki ole mikään sairaanhoitaja tms. vaan ihan arkielämä on opettanut ja siihen perustuu mun käsitys näistä sokeriarvoista ja diabeteksesta. Toki ymmärrän, että joillakin äideillä heittelyt on niin merkittäviä, että niihin on tarpeellista puuttua ja että hoidon tarkoituksena on äidin ja lapsen paras. Mutta nämä hoitoa tarvitsevat tapaukset pitäisi mun mielestä seuloa vähän paremmin, nyt joka toisella äidillä on radi, kun toteamisen perusteet on tiukat.

Mut mulla oli edellisessä raskaudessa (muka) radi ts. se todettiin rasituksen raja-arvolla. Kotimittauksissa ei ollut koko raskausaikana mitään vikaa ja ihan normaali 3,5 kiloinen lapsi syntyi ihan laskettuna aikana. Noh sen ansiosta, että edellisessä raskaudessa se (muka) oli, sain luvan käydä tässä raskaudessa jo aiemmin rasituksessa. Ja kappas taas oli yksi raja-arvo, joten nyt mulla "on" taas radi ja kotimittaukset käynnissä. Pah sanon minä.... Ja sittenhän sitä saa käydä vielä vuoden päästä synnytyksestä rasituksessa, ettei vaan ole sitten puhjennut 2.tyypin diabetes ton radin takia, et silleen.

Hoito mulla on siis molemmissa ruokavaliolla ja siinä ei ole mun osalta mitään korjattavaa, koska syön jo muutoinkin vhh:sta ruokaa. En voi siis vähentää hiilareiden määrää enää, kun syön niitä jo muutoinkin niin vähän, joten en siis muuttanut viime raskaudessa syömisiäni enkä muuta nytkään, koska ei niissä kotimittauksissa mikään viitannut, että se olisi edes tarpeen. Ihan normisapuskaa siis syön, en pelkkää vettä ja salaatinlehteä :wink .

Sen vaan sanon, et se virallinen diabeetikoille suositeltava ruokavalio sisältää aika paljon hiilareita, jotta sillä saisi helposti pidettyä sokeriarvonsa kurissa. Pistäkää korvan taakse ja suhtautukaa siihen varauksella, jos teille joku sitä suosittelee...

Ai niin ainoa positiivinen asia tässä on se, että päästään katsomaan pikkusta vielä sit kolmannen kerran ultraan, vaikka en ole enää ensisynnyttäjä. Tämä siis siitä syystä, kun on todettu toi radi niin tarkkailevat sitä vauvan kokoa, ettei tule "sokerivauva" ts. liian iso. Kun muutoin toista kertaa synnyttävillä ei täälläpäin ole kuin kaksi ultraa.
 
Sokeria syömällä ei tule diabetestä tai riskiä sairastua!!:wink
 
Jeps, diabeteshoitaja mulle kertoi, että syömällä ei radia itselleen voi aiheuttaa. Kyse on muista tekijöistä, erityisesti perintötekijät vaikuttaa. Toki sokerin syöminen siinä vaiheessa kun radi on todettu, on haitallista koska silloin elimistö ei pysty reagoimasn siihen kuten kuuluisi. Tästä johtuen ne sokerivauvat sitten kasvaa. Tärkeintä on tarkkailla hiilarin laatua, eli täysjyvää jne.
 
Min olen joutunut kaikissa kolmessa raskaudessa rasitukseen Espoossa. Bmi 19 ja vauvat ollu yli 4kg molemmat. Mut olemme pitkiä mieheni kanssa ja minäkin olin yli 4 kg kun synnyin. Rasitus ei ole paha rasti. Hyvä kun katsovat että kaikki kunnossa. Juoma on nopeesto juotu ja sit vaan odotellaan. Tästä olikin tosiaan jossakin ketjussa jo puhetta. Kai iän takia laittaa Espoossa kaikki. Olin 28 esikoisesta jo aikanaan... En tiedä. Mut eipä mulla mitään sitä testiä vastaankaan ollu. En edes muista arvoja kun ne vasn kuitattiin et ok olivat.
 
Kävin, juu, olisko ollut silloin hmm..
rv.. 16 tai jotain. Kirjottelinkin siitä sillon.
Arvot oli hyvät, ja itelle tuli helpotus.
Alkuun piti mennä jo vk 20 jälkeen uudelleen, mut sokrut ei oo ollut koholla niin ei oo tarvinnut vielä mennä.
Taustalla siis pcos ja pitkä lapsettomuus ja lapsettomuus hoidot, varmaan mennään uuteen testiin jossain vaiheessa koska raskausajan diapeteksen riski niin suuri näillä taustoilla.

Paras ennalta ehkäisy on monipuolinen ruokavalio,
Vähän vaaleita viljoja ja sokeria. <-- kummatkin kroppa muuttaa sokereiksi.
Säännöllinen ruokavalio.

Ei HUS alueella oo mitään suositusta et yli 25v menee, vaan jos on riskit niin sit menee.
Eli paino taikka taustat.
 
Takaisin
Top