Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Täällä ollut alkoholissa nollalinja heti ovulaatioplussan jälkeen. Eilisissä sukulaisen ylioppilasjuhlissa cateringin toiminta jätti vähän toivomisen varaa. Kuohuviiniä tarjottiin kaikille, mutta kun pyysin hieman sivummalla tarjoilijalta alkoholitonta vaihtoehtoa, sitä ei ollut heti saatavilla, vaan tarjoilija joutui hakemaan sen kauempaa keittiöstä. Jotenkin ajattelisin, että 2020-luvulla alkoholittoman vaihtoehdon pitäisi olla yhtä luontevasti suoraan tarjolla kuin alkoholisenkin, ilman että siitä syntyy erillistä tilannetta. Näin ainakin omissa yo-juhlissa jo 2010-luvullakin oli.

Jouduin odottamaan juomaani hetken, ja se tuotiin vasta keskelle maljannostotilannetta. Tarjoilija vielä ilmoitti kovaan ääneen: ”Tässä olisi tämä alkoholiton. Tämä on tällainen pinkki mehu.” Tilanne tuntui kiusalliselta, koska huomio kiinnittyi tarpeettomasti juuri siihen, että juomani oli alkoholiton. Juoman erilainen väri korosti asiaa entisestään. Nolona päivittelin sitten ääneen ”Joo tämä on se kuskin juoma.” 🙄 Harrastamme puolisoni kanssa viinejä, joten tämä alkoholittoman vaihtoehdon korostaminen cateringin puolelta saattoi herättää epäilyjä sukulaisissani.

Jälkikäteen mietin, että olisi ollut parempi ottaa aluksi alkohollinen kuohuviinilasi näön vuoksi käteen ja vaihtaa se myöhemmin puolison tyhjään lasiin. Harmi, että alkoholittoman vaihtoehdon pyytäminen tuntui tilanteessa poikkeukselliselta, vaikka sen pitäisi olla aivan tavallinen valinta. 🤦🏻‍♀️

Onpa jännä tuo ettei ollut suoraan holitonta tarjolla, luulisi tosiaan että nykyään se on aivan automaatio 😅

Täällä oli jälkiviisaana omaa tyhmyyttä mennä heti plussan jälkeen pihviravintolaan syömään. Oltiin varattu pöytä jo aiemmin, ja listaa tutkiessa tajusin että omat valinnanvarat oli aika vähissä,ja tarjoilija suhtautui aika nuivasti kypsään pihviin. Tuon kypsän lihan suosituksen kanssa kyllä vähän mietityttää onko kuinka tarpeellinen, mutta nyt vielä ainakin sellainen olo että haluaa mennä kaikkien sääntöjen mukaan ettei vaan mene mitään pieleen mihin voi vaikuttaa 😄

Itsellä eka raskaus menossa ja on ollut tässä parin ekan viikon aikana nyt yllättävää miten monessa asiassa suositukset tulee vastaan, vaikkei nyt mitään suurta luopumisentuskaa olekaan (esim. granola jota olen aamuisin syönyt missä siemeniä).

Juhannus mökillä kaveriporukalla joka ei tiedä raskaudesta tai edes yrityksestä voi olla mielenkiintoinen 😄 siellä muut varmasti kuitenkin saunaoluita ja vähän muitakin juo. Juomiset ehkä menee sober curious piikkiin mitä on tullut puhuttua jo tämä vuosi muutenkin kun olen ollut yrityksen ilman alkoholia, mutta katsotaan tuleeko "epäilyttäviä" ruuasta kieltäytymisiä 😄

Siis luulis kyllä, että holiton löytys heti.

Ite yritän noudattaa tarkkaan kaikkea, ennen positiivistä en kyllä sillee tehnyt muutoksia, koska esikoista yritettiin tosi pitkään ja sillon olin ilman mitää kuukausia turhaan ja nytkin yritettiin pitkään. Eli söin lakritsia mikä on mun heikkous vielä just ennen positiivistä, mu esikoisen kohalla ne neuvolassa sano mulle et "ei haittaa, voit syödä lakritsia" no en kyllä syöny, mu ei se varmaa nyt maailman loppu ole. Liha ruuat mulla tökkii aina raskausaikana niin sillei helppo vältellä pihviravintolaa🙈 mulla on heinäkuussa mökkireissu kaveriporukalla ja se pelottaa, mu antibiootit on aina hyvä veto tekosyyksi😁

Kiva kuulla, että siellä @Kidagakash ja @Minnix samoja fiiliksiä, että kun eka raskaus niin noudattaa kaikkea tarkasti ja vähän hämmentynyt kaikesta.

Itsellä sama, että yllättävän moneen vaikuttaa rajoitukset ja tulee mietittyä kaikkia valintoja paljon kaupassa. Esimerkiksi tänään tarvitsin pidemmälle bussimatkalle evästä niin kauhistutti kylmien salaattien ja patonkien keskellä, että mitä uskaltaa nyt ottaa 😅 Päädyin kaupan kananmuna-kinkku valmisleipään ja tuoretiskillä pyysin lämmittämään sen superkuumaksi. Jospa tuli riittävä kuumennus😬

Salmiakkihimot on kovat. Siispä yritin kaupasta etsiä Namituvan raskaille soveltuvaa rakkaussalmiakkia, mutta vissiin muutkin olivat olleet asialla, sillä hyllypaikka oli tyhjä😂

Plussasin eilen ja nyt on täytynyt palauttaa mieleen mitä ruokarajoituksia olikaan. 😬

En oikeastaan ikinä hahmottanut mitkä juustoista ovat kiellettyjä, mutta en mikään juustohiiri olekaan, joten ei vaikuta omaan elämään hirveästi kun rajaa vaan suurimman osan juustoista pois.

Raaka kala on mun lempparia, joten sen menettäminen harmittaa! Ehkä sitten perinteisesti sushimättölautanen synnytyksen jälkeen.

Ehkä kovin paikka mulle on ollut nikotiinipusseista luopuminen. Oon niin säännöllisesti käyttänyt, että koukku on tosi kova. Lopetin kerrasta plussaan ja nyt olen tämän päivän mennyt nikotiinittomilla pusseilla, mutta jätän nämäkin pois kunhan purkki loppuu.

@Seralyn olipa kiusallinen tilanne! Cateringin olisi todellakin pitänyt hoitaa homma hienotunteisemmin!

@Kidagakash hassua, mutta meillä oli täsmälleen sama tilanne! 🤭 Mekin oltiin siis tehty etukäteen varaus pihviravintolaan ja plussasin muutama päivä ennen kuin mentiin sinne. Tosi kurjaa, että teillä tarjoilija suhtautui nuivasti kypsään pihviin. Ymmärrän toki, että medium on tavallaan se paras, mutta on kuitenkin jokaisen oma asia mitä tilaa. Meillä tarjoilija suhtautui tosi ystävällisesti ja avuliaasti, kun kerroin että olen raskaana enkä siksi voi syödä raakaa lihaa. Pyysin apua sen suhteen, että mikä pihvi kärsisi vähiten läpikypsentämisestä, ja tarjoilija suositteli entrecotea, koska se on aika rasvainen ja pysyy siksi kypsennettäessä mehevänä. Se olikin muuten ihan sairaan hyvää 🤤 Tarjoilija myös oma-aloitteisesti varmisti keittiöstä yhden kastikkeen ainesosat, että varmasti sopisivat mulle. Hassu juttu kyllä, että eka, jolle kerroin raskaudesta (puolisoa lukuun ottamatta), oli tämä tarjoilija 😁 Olin etukäteen ottanut selvää, että suomalaisesta naudan medium-kokolihapihvistä on erittäin epätodennäköistä saada listeriaa tai toksoplasmoosia, mutta en halunnut ottaa mitään riskejä (esikoista odotetaan täälläkin). Ilmeisesti jauhelihapihvien kanssa on vähän tarkempaa.

@Kumpare onnea plussasta! Ja tsemppiä nikotiinipussien kanssa!

@Syyskukka Kiitos! Pahin on nikotiinin osalta ohitse ja pian loppuu nämä nikotiinittomat ”huijauspussitkin”. 😁

Tajusinpas yhden jutun mikä harmittaa näissä ruokarajoituksissa! Ostettiin iso läjä länsiylämaankarjan lihaa. Siellä olisi maksaa, ulkofilettä jne. pakastin pullollaan. 😬

Maksaa en varmaan uskalla syödä ja vähän harmittaa käryttää paisti mediumia kypsemmäksi, mutta minkäs teet.

@Syyskukka Onpa hauska että ollut ihan sama tilanne 😆 Meilläkin se tarjoilija oli ensimmäinen puolison jälkeen jolle tuli kerrottu, ja miten oudolta se tuntui sanoa ääneen että olen raskaana! Meillä tää tarjoilija ei ollut mitenkään hirveän palvelualtis ylipäätään, niin menee ehkä sen piikkiin tämä kokemus.

@Kumpare tsemppiä täältäkin pussien kanssa! Lihasta sen verran, että toksoplasmoosi ainakin taitaa kuolla nimenomaan pakastamalla 👀

@Kumpare hienoa ku oot noin hyvin saanu jo nikotiinin pois, tsemppiä lopetukseen.

Itellä ihan hirvee kahvi riippuvuus, jonka muuten unohin sanoa. Siis oon se joka juo 3 pannua päivässä😅 ja plussaan lopetin, et max kuppi, jos sitäkään ja ihan hirveetä tää on ollu kun vaa väsyttää🙈 energiajuomat onneksi jätin jo helmikuussa. Ja joo ootan jo et synnärillä saa lakua ja kuivalihaa🙈

Totta muuten, kahvista luopumisen ajattelin olevan paha paikka! 😄 Oon ite juonut viitisen kuppia kahvia päivässä, mutta pikku hiljaa vähennellyt jo yritysvaiheessa. Aamukahvi(t) on ollut aivan elämäneliksiiri.
Nyt mulla jää aamukahvikupistakin puolet huomaamatta pöydälle 😯 eli siis täällä toteutuu ainakin vissiin se ettei raskaana kahvi maistu, joten ei oo tuntunut niin vaikealta rajoittaa. Enemmän kaipaa nyt sitä tapaa että voi sen lämpimän kupin hakea, iltapäivisin olen vaihtanut nyt teehen 😄

Miten muuten nuo yrtit? 🤔 Muistelen, että jommassa kummassa raskaudessa tuskailin yrttikiellon kanssa, mutta nyt ruvin listassa oli maininnat valkosipulista, inkivääristä ja iduista, mutta ei osunut silmään yrttikieltoa.

Mulla kahvi vaikein 🙈 koska tykkään juoda esim töissä useamman kupin päivässä... täytyy huijata itseään (ja työkavereita) ja ottaa kuppiin niin vähän, että pysyy suunnilleen siinä 3dl/päivä. Onneksi tykkään laittaa reilusti maitoa niin siinähän se juotava määrä lisääntyy ilman että kahvi lisääntyy 😂
Toinen on sushit, ei se kala vaan merilevä ja vissiin ei sitä kylmää riisiäkään niin suositeltaisiin.. kalasusheja en normistikkaan syö mutta ne kaikki muut herkulliset..
Pihvini haluan normaalistikkin kypsänä, niin mies on tottunut "pilaamaan" lihani hänen sanojensa mukaan 😆 Sellaisissa ravintoloissa ei tule käytyä että päätyisin siellä pihvin valitsemaan.

@Kumpare tsemppiä nikotiinin lopetukseen, meillä mies lopetti nikotiinipussit myös ennen yrityksen aloittamista, ei ollut helppoa mutta pystyi vaikka käyttö oli aika runsasta. Toki teki pikkuhiljaa, ensin puolisen vuotta vähensi reilusti ja aina miedompia ennenkuin lopetti kokonaan.

@Savannah Kiitos tsempeistä! Olen nyt ollut melkein viikon ilman ja pikkuhiljaa alkaa helpottaa. Mulle helpointa on lopettaa seinään, mutta en kertakaikkiaan pystynyt ennen plussausta. Nyt onneksi menee tämän osalta hyvin!

Kahvi on mulle myös vaikea. 🫢 Olen jättänyt iltapäiväkahvin pois. Aamulla juon kahvin kotona, työpaikalla ja sitten vielä lounaalla. Koitan tipauttaa toisen noista aamukahveista pois..

Mullekin kahvi on haaste, mutta oon yritysaikana opetellut pikkuhiljaa vähentämään. Juon enää muumimukillisen kahvia päivässä aamukahvina (joko kokonaan tavallista suodatinkahvia tai sekoitus tavallista ja kofeiinitonta). Lounaskahvista luovuin kokonaan siinä vaiheessa, kun otin tavoitteeksi nostaa ferritiiniä.

Mä oon tosiaan ostanut kotiin kofeiinitonta suodatinkahvia, jota juon joskus sellaisenaan ja joskus sekoitan tavalliseen suodatinkahviin. Työpaikalle oon ostanut kofeiinitonta pikakahvia ja kofeiinitonta mustaa teetä.

Kofeiiniton kahvi maistuu mun mielestä hyvältä, mutta siitä puuttuu se kofeiinin tuoma potku. Sen juominen on kokonaisvaltaisesti laimeampi kokemus kuin tavallisen kahvin. 😅

@nyyti_ kiitos vinkistä! Pitää etsiä tuota, eilen kävin kaupassa ja valikoimaa ei juuri ollut. Pitää varmaan mennä isompaan kauppaan. Tai sitten en vaan löytänyt muiden joukosta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Syyskukka oon ihan samaa mieltä, hyvää mutta jotain puuttuu. Tottuuko tähän jossain vaiheessa?

@Ananana Sanoisin, että joo ja ei 😅 Mun mielestä sellainen kofeiinittoman ja kofeiinillisen sekoitus vastaa ihan riittävästi normaalia kahvia (riippuu varmaan tietty siitä, millä suhteella niitä sekoittaa). Täysin kofeiinittomaan oon alkanut vähän tottua, mutta en ihan kokonaan... Tuntuu oudolta, ettei kahvin juomisen jälkeen ole yhtään piristynyt 🤣

Muistin tänään yhtäkkiä, että eräs ystäväni mainitsi joskus, että uusien tutkimusten mukaan odotusaikana tulisi jättää kahvi/kofeiini kokonaan pois. Muistelin ystäväni sanoneen, että pienikin määrä kofeiinia voi häiritä alkion/sikiön hermoston kehitystä.

Kysyin äsken Googlen tekoälyltä asiasta. Kysyin siis, että onko olemassa tutkimuksia, joiden tulosten perusteella odottavan äidin kannattaisi luopua kahvista kokonaan.

Vastaus oli pitkä, mutta tässä alkua:

"Kyllä, on olemassa laajoja koontitutkimuksia, joiden mukaan odottavan äidin kannattaisi luopua kofeiinista ja kahvista kokonaan.Vaikka viralliset terveyssuositukset sallivat yhä kohtuullisen kofeiinin käytön, uudempi lääketieteellinen tutkimusnäyttö kyseenalaistaa nämä rajat. Merkittävimpänä esimerkkinä tästä on BMJ Evidence-Based Medicine -lehdessä julkaistu laaja katsaustutkimus, jonka johtopäätöksen mukaan tieteellinen näyttö puoltaa kofeiinin täydellistä välttämistä raskauden aikana ja sitä suunnitellessa."

Ilmeisesti näiden tutkimusten mukaan kofeiinin turvallista alarajaa ei ole ja vähäinenkin kofeiinin käyttö on yhteydessä mm. pienempään syntymäpainoon, keskenmenoihin ja kohtukuolemiin sekä lapsen myöhempään hitaampaan pituuskasvun, ylipainoriskiin ja hienovaraisiin muutoksiin aivoissa (??).

Toisaalta tekoäly sanoi, etteivät kaikki tutkijat ja lääkärit ole yksimielisiä täyskiellon tarpeellisuudesta. Kofeiinin käyttö voi liittyä myös voimakkaampaan stressiin ja väsymykseen, ja terveessä raskaudessa saattaa tulla voimakas vastenmielisyys kahvia kohtaan, joten monilla kahvinjuonti voi vähentyä ihan siitä syystä. Lisäksi noissa tutkimuksissa odottavat äidit ovat itse raportoineet juomansa kahvin määriä, joten tulokset voivat olla epätarkkoja.

Harkitsen nyt vahvasti normaalin kahvin pois jättämistä. 😬 Join tänään muumimukillisen kahvia (jossa oli 4 osaa normikahvia ja 1 osa kofeiinitonta). Sen jälkeen oli kamala kahvihimo ja olisi tehnyt mieli lisää, mutta onneksi en ottanut...

Ja mietin myös, että ehkä joillekin tuleva voimakas vastenmielisyys kahvia kohtaan kertoo myös jostakin? Ehkä se on kehon viesti, että kofeiinia tulisi välttää? En ole kyllä itse vielä kokenut sellaista...

Takaisin