Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Tää on hauska, että heti kun plussaa alkaa tehdä mieli kieltolistalla olevia ruokia 😆 Mm. Laksitrsia katsoin yksi päivä kaupassa himoiten, vaikken siitä niin muutenkaan ole piitannut 🤭

Tää on hauska, että heti kun plussaa alkaa tehdä mieli kieltolistalla olevia ruokia 😆 Mm. Laksitrsia katsoin yksi päivä kaupassa himoiten, vaikken siitä niin muutenkaan ole piitannut 🤭
Mä oon syöny aiemmis raskauksissa aina välillä lakritsin jos teki mieli, jossai maassa niistä ei oo kieltoa.🙈
Itel kauhee makean himo, karkit ja hedelmät 🤭 ja muutenkin ruokahalu kasvanu täs parin päivän aikana joku kolminkertaseks🤣

Lakritsit on mun lempikarkkeja, ne on kyllä ehdottomasti pahin rajoitus mitä raskauden aikana joutuu tekemään. 😂 Silloin tällöin esikoisen raskaudessa söin esim. lakritsijäätelön pahimpiin himoihin. Samoin jouluruoka tulee tänä vuonna olemaan omalta osalta aika suppea 😁 Mutta syy on onneksi maailman parhain 🥰

Lakritsit on mun lempikarkkeja, ne on kyllä ehdottomasti pahin rajoitus mitä raskauden aikana joutuu tekemään. 😂 Silloin tällöin esikoisen raskaudessa söin esim. lakritsijäätelön pahimpiin himoihin. Samoin jouluruoka tulee tänä vuonna olemaan omalta osalta aika suppea 😁 Mutta syy on onneksi maailman parhain 🥰
Ootko syön namituvan salmiakkeja? Ihan sairaan hyviä 🤤 niitä saa syödä raskausaikana, kun niissä ei oo sitä jotai lakritsi uutetta/ainetta.

Ootko syön namituvan salmiakkeja? Ihan sairaan hyviä 🤤 niitä saa syödä raskausaikana, kun niissä ei oo sitä jotai lakritsi uutetta/ainetta.
Jotain kokeilin esikoista odottaessa, enkä tykännyt ☹️ Täytyy ehkä antaa niille uusi mahdollisuus jos himot yltyy liian kovaksi 🤭 Niitä Fazerin kissakarkkeja tuli syötyä jonkun verran.

Jotain kokeilin esikoista odottaessa, enkä tykännyt ☹️ Täytyy ehkä antaa niille uusi mahdollisuus jos himot yltyy liian kovaksi 🤭 Niitä Fazerin kissakarkkeja tuli syötyä jonkun verran
Niistä on eri makuja, ne jotkut oli aika pahoja mut mun lemppari oli Persikan maku, ja sit semmonen "salty loves". 🤤👍🏻👌🏻

Kuinka paljon syötte D-vitamiinia?

Mulla todettiin viime keväänä D-vitamiinin olevan hyvin lähellä puutostilan raja-arvoa ja oon sen jälkeen ottanut 100mikrogramnasta lähes päivittäin. Huomas keväällä olon kohentuneen viikossa tuolla annostuksella.

Raskaana suositus on 10mikrogramma/vrk. Mikä on mun mielestä todella vähän, kun nykyään tiedetään että naisella se annostus läpi vuoden pitäis olla siellä 40-50mikrogramma jo ihan estämään osteoporoosia. Nyt odottelen neuvolasta lääkärin konsultaatiota, että voinko ottaa enemmän kun ton 10mikrogrammaa päivässä. Oon nyt vajaan viikon syöny vaan tota 10mikrogrammaa ja väsyttää ihan älyttömästi. Toki raskaus itsessään väsyttää, mutta kun tiedossa on tuo viime kevään tulos, niin väkisinkin miettii, että ei tuo 10mikroa vaan riitä.

Viime keväänä söin tota oikean puoleista monivitamiinia ja verikokeiden tulokset. Ferritiineissä ei vajausta, sen takia alun perin kävin verikokeissa. 😅

Liitteet

• Polish_20250506_183731314.jpg
    Polish_20250506_183731314.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 6
Kuinka paljon syötte D-vitamiinia?

Mulla todettiin viime keväänä D-vitamiinin olevan hyvin lähellä puutostilan raja-arvoa ja oon sen jälkeen ottanut 100mikrogramnasta lähes päivittäin. Huomas keväällä olon kohentuneen viikossa tuolla annostuksella.

Raskaana suositus on 10mikrogramma/vrk. Mikä on mun mielestä todella vähän, kun nykyään tiedetään että naisella se annostus läpi vuoden pitäis olla siellä 40-50mikrogramma jo ihan estämään osteoporoosia. Nyt odottelen neuvolasta lääkärin konsultaatiota, että voinko ottaa enemmän kun ton 10mikrogrammaa päivässä. Oon nyt vajaan viikon syöny vaan tota 10mikrogrammaa ja väsyttää ihan älyttömästi. Toki raskaus itsessään väsyttää, mutta kun tiedossa on tuo viime kevään tulos, niin väkisinkin miettii, että ei tuo 10mikroa vaan riitä.

Viime keväänä söin tota oikean puoleista monivitamiinia ja verikokeiden tulokset. Ferritiineissä ei vajausta, sen takia alun perin kävin verikokeissa. 😅
Mä otan aina sen d-vit. 100mikrogrammaa, Suomessa ei niin paljon aurinko paistaa et tuskin on pahitteeks🙈 mä otan kans rautaa joka toinen pv yhden 100mg, mulla ferritiinitaso sitä 10μg/l luokkaa (eli suuri puutos) 👀

Mä otan aina sen d-vit. 100mikrogrammaa, Suomessa ei niin paljon aurinko paistaa et tuskin on pahitteeks🙈 mä otan kans rautaa joka toinen pv yhden 100mg, mulla ferritiinitaso sitä 10μg/l luokkaa (eli suuri puutos) 👀
Terkkari sano, että D:tä ei voi saada liikaa. Mut suositus on mikä on. Halus konsultoida lääkäriä vielä.

Ootko saanu korjattua raudalla ferritiinejä?

Mä oon syönyt nyt vaan tätä Mama monivitamiinia: https://www.sanasol.fi/products/mama-monivitamiini Tässä on 10μg. Pitäis varmaan varhaisultrassa kysellä, että miten kannattaa jatkaa, kun mullakin esim ferritiini ollut alhainen ja tuossa tuo 20mg on aika pieni annos siihen nähden.
Mulle neuvolassa sanottiin joskus et jos ferritiinit alhaalla ni se monivitamiinien rauta ei edes imeydy sun kehoon kun on niin pieni määrä! Et ota erikseen se rauta 100ug, joka toinen päivä ni imeytyy niin parhaiten! 😊
Tossa kun soitin eilen neuvolaan, ekaa aika varasin, niin siellä ne kysyi otanko jotai ni sanoin et otan D-vit., raudan ja foolihapon kaikki sillai omana pillerinä ni se käy hyvin! Et muuta ei tarvii Neuvolan puolesta ottaa ku d-vit ja fooli. (Rauta ittel just ton alhasen ferritiinin takia)

Muokattu viimeksi:
Katoin et mitä tuo mun käyttämä raskausajan monivitamiini pitää sisällään, niin siinä on D:tä 20mikrogrammaa. 😅 en mä ihan tota satasta ehkä taida enää ottaa. Mut jotain vois ottaa kaveriks. 🤔

Tsekkasin kans oman purkin, niin täällä 50 mikrogrammaa 😅 Toistaiseksi syön vielä vitamiinit eri purkeista, kun niitä tuossa nyt on. Mutta raskausvitamiini tilattuna kyllä

En syö tai juo normaalistikaan suurinta osaa kielletyn listan asioista, niin muutos ei tunnu hankalalta eikä varmaan herätä läheisten epäilyjä.

Kaikkia en varmaan tule noudattamaan täysin tarkasti. Käsittääkseni esim. rooibos tai inkivääri ovat sellaisia, ettei haittoja ole todistettu vaan niitä suositellaan välttämään, kun turvallisuuttakaan ei olla todistettu. Sellaisia ehkä satunnaisesti syön/juon mutta en niitä, joiden riskit ovat suuremmat.

Mulla taas suuri osa kielletyistä on itselle herkkuja, niin täytyy seuraavat kuukaudet sitten tsempata ja muistuttaa suositukset mieleen. Joulupöydässä graavilohi, salmiakkisuklaa, aura-punajuuripaistos ja mäti on ollut mun lemppareita, mutta ehkä sitten ensi jouluna!

Mua on eniten viime päivinä harmittanu, ettei voi syödä sitä inkivääriä, jota esim sushin yhteydessä tarjotaan. Rakastan inkivääriä siinä muodossa! Sit tietty lakritsi ja sushi ja oishan sitä kiva joskus ottaa lasi viiniäkin :D Ei nyt mitään isoja menetyksiä kuitenkaan

Juu, tuo graavi lohi vähän harmittaa, se on ihan joulun ykkösherkku. Ja tulee muutenkin välillä ostettua😋

Kahvia oon vielä juonut välillä 1 mukin päivässä. Aiemmissa raskauksissa muistaakseni vain vähensin, mutta nyt olisi tarkoitus hyödyntää tilanne ja ihan vaikka lopettaa se kokonaan.

Juu, tuo graavi lohi vähän harmittaa, se on ihan joulun ykkösherkku. Ja tulee muutenkin välillä ostettua😋

Kahvia oon vielä juonut välillä 1 mukin päivässä. Aiemmissa raskauksissa muistaakseni vain vähensin, mutta nyt olisi tarkoitus hyödyntää tilanne ja ihan vaikka lopettaa se kokonaan.
Mulla sama juttu kahvin kanssa! Kesällä vähensin jo kun tiesin että aletaan syksyn alusta yrittämään, ja nyt juon aamukahvin kerran tai pari viikossa. Tavoitteena jättää kokonaan pois.

@Litleo tuo graavia on kyl paha. 😅 muuten ei jouluruokiin tuu muutoksia, kun en oo mikään juustojen syöjä tms. 😁

Kahvi on kyl mun "pahe". 2 kuppia menee päivässä, oli mikä oli. Menin pari vuotta sit iltavuoroon ja meil oli menny siel vedet poikki. Manasin sitä siin keittiössä, ni mun esimies haki sen autosta mökille menossa olevan vesitonkan, et saan kahvia ja työpaikalla säilyy rauha.🤣

Takaisin