Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mä oon syöny aiemmis raskauksissa aina välillä lakritsin jos teki mieli, jossai maassa niistä ei oo kieltoa.Tää on hauska, että heti kun plussaa alkaa tehdä mieli kieltolistalla olevia ruokiaMm. Laksitrsia katsoin yksi päivä kaupassa himoiten, vaikken siitä niin muutenkaan ole piitannut
![]()
Ootko syön namituvan salmiakkeja? Ihan sairaan hyviäLakritsit on mun lempikarkkeja, ne on kyllä ehdottomasti pahin rajoitus mitä raskauden aikana joutuu tekemään.Silloin tällöin esikoisen raskaudessa söin esim. lakritsijäätelön pahimpiin himoihin. Samoin jouluruoka tulee tänä vuonna olemaan omalta osalta aika suppea
Mutta syy on onneksi maailman parhain
![]()
Jotain kokeilin esikoista odottaessa, enkä tykännytOotko syön namituvan salmiakkeja? Ihan sairaan hyviäniitä saa syödä raskausaikana, kun niissä ei oo sitä jotai lakritsi uutetta/ainetta.
Niistä on eri makuja, ne jotkut oli aika pahoja mut mun lemppari oli Persikan maku, ja sit semmonen "salty loves".Jotain kokeilin esikoista odottaessa, enkä tykännytTäytyy ehkä antaa niille uusi mahdollisuus jos himot yltyy liian kovaksi
Niitä Fazerin kissakarkkeja tuli syötyä jonkun verran
Mä otan aina sen d-vit. 100mikrogrammaa, Suomessa ei niin paljon aurinko paistaa et tuskin on pahitteeksKuinka paljon syötte D-vitamiinia?
Mulla todettiin viime keväänä D-vitamiinin olevan hyvin lähellä puutostilan raja-arvoa ja oon sen jälkeen ottanut 100mikrogramnasta lähes päivittäin. Huomas keväällä olon kohentuneen viikossa tuolla annostuksella.
Raskaana suositus on 10mikrogramma/vrk. Mikä on mun mielestä todella vähän, kun nykyään tiedetään että naisella se annostus läpi vuoden pitäis olla siellä 40-50mikrogramma jo ihan estämään osteoporoosia. Nyt odottelen neuvolasta lääkärin konsultaatiota, että voinko ottaa enemmän kun ton 10mikrogrammaa päivässä. Oon nyt vajaan viikon syöny vaan tota 10mikrogrammaa ja väsyttää ihan älyttömästi. Toki raskaus itsessään väsyttää, mutta kun tiedossa on tuo viime kevään tulos, niin väkisinkin miettii, että ei tuo 10mikroa vaan riitä.
Viime keväänä söin tota oikean puoleista monivitamiinia ja verikokeiden tulokset. Ferritiineissä ei vajausta, sen takia alun perin kävin verikokeissa.![]()
Terkkari sano, että D:tä ei voi saada liikaa. Mut suositus on mikä on. Halus konsultoida lääkäriä vielä.Mä otan aina sen d-vit. 100mikrogrammaa, Suomessa ei niin paljon aurinko paistaa et tuskin on pahitteeksmä otan kans rautaa joka toinen pv yhden 100mg, mulla ferritiinitaso sitä 10μg/l luokkaa (eli suuri puutos)
![]()
Mulle neuvolassa sanottiin joskus et jos ferritiinit alhaalla ni se monivitamiinien rauta ei edes imeydy sun kehoon kun on niin pieni määrä! Et ota erikseen se rauta 100ug, joka toinen päivä ni imeytyy niin parhaiten!Mä oon syönyt nyt vaan tätä Mama monivitamiinia: https://www.sanasol.fi/products/mama-monivitamiini Tässä on 10μg. Pitäis varmaan varhaisultrassa kysellä, että miten kannattaa jatkaa, kun mullakin esim ferritiini ollut alhainen ja tuossa tuo 20mg on aika pieni annos siihen nähden.
Mulla sama juttu kahvin kanssa! Kesällä vähensin jo kun tiesin että aletaan syksyn alusta yrittämään, ja nyt juon aamukahvin kerran tai pari viikossa. Tavoitteena jättää kokonaan pois.Juu, tuo graavi lohi vähän harmittaa, se on ihan joulun ykkösherkku. Ja tulee muutenkin välillä ostettua
Kahvia oon vielä juonut välillä 1 mukin päivässä. Aiemmissa raskauksissa muistaakseni vain vähensin, mutta nyt olisi tarkoitus hyödyntää tilanne ja ihan vaikka lopettaa se kokonaan.