Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Listeria ei kuole pakastimessa, vain kuumentamalla. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00581

”Pakastaminen ei tapa listeriaa, mutta kuumentaminen +72 °C:seen (mm. pastörointi) tappaa sen.”

Muista loisista en kyllä tiedä, selviävätkö pakastuksesta.

Katkaravut syödään aina kypsinä, joten on sen takia sallittuja.

Harmi kyllä, tekisi niin mieli graavilohta. Ja ilmakuivattua kinkkua ja vuohenjuustoa. Mutta tämä on vain väliaikaista ja hyvä on syy ainakin nyt odottaa rauhassa. 😊

Toki listerian riski on tosi pieni, mutta itse en uskalla riskeerata edes ihan tuoreella kalalla.

Muokattu viimeksi:
Mäkin aion pysytellä listeria- ja loisasioista kaukana. Jotenkin nyt on vaan hirmuinen kiellettyjen asioiden himotus menossa! Onneksi kyse on kuitenkin vain ruoka-aineista!

Minä oon syönyt vähän jotain ”kiellettyjä” juustoja, enkä oo ottanut paineita, jos vaikka joku aurajuusto pitsan päällä ei oo ihan sulanutta. Ei jotenkin jaksa stressata, asiat voi mennä pieleen ihan muutenkin. Lihan kanssa en ottaisi riskiä, koen sen jotenkin epähygieenisemmäksi ja pahemmaksi tautiriskiksi kuin maitotuotteet - en tiedä perustuuko se mihinkään, ehkä siihen että siitä varoitellaan joskus myös ei-raskaaana olevia.

Toki se fetakin pitäisi olla tehty pastöroidusta maidosta. Mua ärsyttää myös tuo, että eivät voi kirjoittaa sitä pastöroidusta maidosta valmistettu.

Mua ei joulupöydän kalat kiinnosta, mutta maksalaatikko... 😭😭 Saattaa tirahtaa muutama kyynel aattopöydässä. 🤣 Enkä aio laittaa raskaushormonien piikkiin, se vaan on mun lempijouluruokia. 😄

Pitää sit toukokuussa korvata tämä puutos 😃

Mua ei joulupöydän kalat kiinnosta, mutta maksalaatikko... 😭😭 Saattaa tirahtaa muutama kyynel aattopöydässä. 🤣 Enkä aio laittaa raskaushormonien piikkiin, se vaan on mun lempijouluruokia. 😄

Mä ostin itselleni lounaaksi maksalaatikko yks pvä. Söin puolet purkista ja aloin muistelee et maksassa oli joku juttu ja googla asiaa.. sir siellä tuli se ettei saisi syödä ja aloin jo syöny 😭 mut päätin ettei se puolikas laatikko suurta vahinkoa tehny mut pitänee olla tarkempi jatkossa ,😐

Mua harmittaa joulupöydässä kaikki juustot. Sit kun meidän perheessä mie oon ainoa ketä syö juustoja nii joulu ja UV kun ollaan isommalla porukalla nii juustoja on ja jää kaikki herkut syömättä 😭

Mun ehdotonta herkkua jouluisin on graavilohi. Sitä jään kyllä kaipaamaan jouluna🙄 Muutenkin on hirvee himo tällä hetkellä tartariin.

Rakastan valkohomejuustoa ja ilmakuivattua kinkkua, niitä on aina ollut jouluna ja uv:na pöydässä. Nyt ajattelin jalostaa niistä jonkun lämpimän version kovien juustojen seuraksi, netistä löytyi jo pizzamainen vaihtoehto, jossa oli tomaattisosetta. Sen ajattelin korvata viikuna- tai karpalohillolla ja ripsutella päälle vähän hunajaa. Itsenäisyyspäivänä ajattelin laittaa testiin!

Rakastan valkohomejuustoa ja ilmakuivattua kinkkua, niitä on aina ollut jouluna ja uv:na pöydässä. Nyt ajattelin jalostaa niistä jonkun lämpimän version kovien juustojen seuraksi, netistä löytyi jo pizzamainen vaihtoehto, jossa oli tomaattisosetta. Sen ajattelin korvata viikuna- tai karpalohillolla ja ripsutella päälle vähän hunajaa. Itsenäisyyspäivänä ajattelin laittaa testiin!
Suosittelen kokeilemaan Mö-vegejuustoa. Sitä oli yksissä häissä salaatin seassa, enkä olis erottanut valkohomejuustosta, jos en olis tiennyt sen olevan vege. Maku on toki miedommasta päästä homejuustoja, mistä ite tykkään. Tota oon vetänyt välillä kotona voileipäkeksien ja viikunahillon kanssa. 🤤

Täälläkin on maksalaatikkoa ikävä. Nyt jo tekisi kauheasti mieli 🙈 oon yrittänyt ylipuhua miestä syömään, niin voisin ottaa yhden haarukallisen 😄 eikö siinä kuitenkin ollut riskinä vain liiallinen A-vitamiinin saanti, niin ei luulisi pienestä maistiaisesta olevan haittaa 🤔

Täälläkin on maksalaatikkoa ikävä. Nyt jo tekisi kauheasti mieli 🙈 oon yrittänyt ylipuhua miestä syömään, niin voisin ottaa yhden haarukallisen 😄 eikö siinä kuitenkin ollut riskinä vain liiallinen A-vitamiinin saanti, niin ei luulisi pienestä maistiaisesta olevan haittaa 🤔
Varmasti vain hyvin pienen riskin ruoka 😊 Onneksi jouluna on muitakin laatikoita, niin ehkä pärjään ilmankin 😂

Mun ehdotonta herkkua jouluisin on graavilohi. Sitä jään kyllä kaipaamaan jouluna🙄 Muutenkin on hirvee himo tällä hetkellä tartariin.
Sama 😭😭 ja graavista ja kylmäsavusta tehty sörsseli karjalanpiirakan päällä 😭😭😭

Mä söin viime jouluna tämmöisiä briejuusto "torttuja", oli mun mielestä hyviä: https://www.hs.fi/ruoka/art-2000009952258.html

Joulupöytään meinaan hankkia oman juustotarjottimen itselleni, kyllä niitäkin löytyy paljon hyviä mm. juustoportilta. Homejuustot tietty on vaikea korvata.

Takaisin