Raskausajan ruokavalio

Ihan uutena itselle tuli eukalyptus. Olin ostanut yskän takia punasen askin mynthoneita ja toissa päivänä sitte avasin askin ja laitoin suuhun, kun sitten tuli tunne, et pitää tarkistaa voiko niitä syödä raskaana ollessa. ja niinhän siinä kävi, että jäi se aski miehelle syötäväksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mitä 😱 ei olisi itsellä ekana ollu mielessä.. miksei voisi juuri vaikka noita mynthoneita syödä?

@iLa
Joo ei kyllä itelläkää ois ekana tullu mieleen, mutta onneks viel tarkistin. Eukalyptusöljy saattaa olla haitallista sikiölle toki en tiiä onko se just öljymuodossa mynthoneissa, mut jätän kuitenkin syömättä varuiks 🥹

Esikoisella on pian synttärit ja meillä on ollut tapana käydä ostoksilla ja sushilla ( hänen lempiruoka) synttäreitä juhlistamassa tavallisten synttärijuhlien lisäksi. Mietin voinko valita buffasta syötäväksi vegesusheja missä ei kalaa ole ja on luultavammin myös käsitelty erikseen kalasushien kanssa. En oikein muutenkaan kalasusheista välitä, olen kalakasvissyöjä mutta kalaa syön aika harvoin. Olisi hölmöä maksaa koko puffan hinta ja sit syödä salaattia ja sipulirenkaita tai jotain vastaavaa vaan siellä. Mut toki vauvan takia mitä vaan. Yritin jo esikoiselle kyllä sanoa että en hirveästi välitä edes koko sushista niin hän sanoi että hae sitten vaikka vegehamppari hesestä ja syö sitä siellä sushi ravintolassa. 😆 En taida kehdata moista ideaa toteuttaa.

Mä söin jo vahingossa salmiakkia, kun ei oikein raskaus vielä ole iskostunut päähän. Salmiakki, raaka liha (pihvit, salami) ja kahvi ovat sellaisia, joita kaipaan. Kahvia ei onneksi tarvitse jättää ihan kokonaan pois.

Hankaluutta tuottaa, kun tuntuu, että lähes joka leivässä on siemeniä (jos esim lounasravintoloissa syö). En tahdo millään muistaa vältellä! 😅 Ja toki suosituksissa sanotaan että pienet määrät leivän seassa ok, mutta silti.

Hankaluutta tuottaa, kun tuntuu, että lähes joka leivässä on siemeniä (jos esim lounasravintoloissa syö). En tahdo millään muistaa vältellä! 😅 Ja toki suosituksissa sanotaan että pienet määrät leivän seassa ok, mutta silti.
Ei ne tosiaan haittaa leivässä, kunhan et kourakaupalla syö päivittäin. Sama kuin vaikka inkiväärissä, että maustekäytössä ok, mutta jos päivittäin syö vihanneksen tapaan, se pitäisi lopettaa.

Kahvi on kyllä itselle vähän paha rasti. Olen niin tottunu aamuisin sen pari kuppia juomaan ihan vaan tavan vuoksi, ei niinkään kofeiinintarpeeseen. Tässä pitkin kevättä olen kyllä pikkuhiljaa jo vähentänyt kahvin määrää kupissa ja laittanu enemmän maitoa. Ja nyt plussan tullessa olen vähentänyt kahvin yhteen puolikkaaseen muumimukiin aamulla (eli noin 1dl). Edellisessä raskaudessa alkoi kahvista tulla niin huono-olo ja tykyttelyä, että lopettaminen tapahtui kuin seinään eikä tehnyt edes mieli kahvia. Ostin kyllä kofeiinitonta, mutta ei se maku ollut lähellekään sama ja jäi juomatta. Lopulta sitten keittelin 50-50 tavallisen kahvin kanssa tai kardemummalla maustettuna sen pussillisen pois ja niin se menikin oikein hyvin.

Yövuorot töissä on ehkä hankalin, kun olen niissä juonut tähän asti yhden energiajuoman yössä (kahvi närästää öisin) ja nyt ei voi sitä juoda, eikä kofeiinitrajat anna oikein myöten sitä kahviakaan juoda. Ainakin edellisessä raskaudessa yövuorot oli todella hankalia muutenkin lisääntyneen väsymyksen vuoksi, saa nähdä miten nyt käy.

Muuten nuo ruokarajoitukset eivät oikeastaan omaa elämääni häiritse. En ole suuri sushin tai salmiakin ystävä, joten ilman niitä elämä onnistuu oikein hyvin. Vähän pitää tässä vielä palautella mieleen niitä ohjeita. Ja närästystä tuntuu muutenkin olevan lähes mistä vaan mitä suuhunsa pistää.

Tämä on mun kuudes raskaus, joten suositukset aika hyvin muistissa. Sushia kaipailen. Oon juonut puoli kuppia kahvia aamulla ja välillä myös iltapäivällä. Supertarkka en oo ollut lakritsista tai salmiakista. Mutta välttelen toki niitä.

Luulin jo, että sushiin on tullut jotkut uudet suositukset, koska vielä alkutalvesta viimeisillään raskaana oleva kaverini veti sushia kaksin käsin 🫣🫣
Mulle on kyllä tullut vähän yllätyksenä nää ruokavaliosuositukset, en ollut osannut ajatellakaan että niitä on näinkin paljon ja että näköjään melkein kaikesta voi saada listerian. Ehkä kaikkein eniten kuitenkin itseäni on harmittanut nuo yrtit, olen kova yrttiteen juoja ja muutenkin kaikenlaiset tuoreet yrtit käytössä päivittäin ruoan seassa. Kahvia vähensin jo yrittämisen aikana yhteen kuppiin, joten se ei ole paha. Nyt olen aamuisin juonut yhden kupin, jossa on puolet ollut kofeiinitonta.

Muokattu viimeksi:
Ihan uutena itselle tuli eukalyptus. Olin ostanut yskän takia punasen askin mynthoneita ja toissa päivänä sitte avasin askin ja laitoin suuhun, kun sitten tuli tunne, et pitää tarkistaa voiko niitä syödä raskaana ollessa. ja niinhän siinä kävi, että jäi se aski miehelle syötäväksi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Säikähdin tätä, oon ihan koukussa Mynthon xylitol eucalyptus pastilleihin, mutta ainakin olin katsovinani että niissä lukee "eukalyptuksen makuinen" ja itse euckalyptusta ei löydy ainesosista 😅

Glykyrritsiitöntä saa syödä! Mm. Fazerin Salta Katten ja namituvalla on salmiakkeja joita saa syödä.

Oliko niin ettei salmiakkia saa syödä laisinkaan?
Muistelisin että suosituksen mukaan voi joskus syödä pari karkkia salmiakkia tai lakritsia tai esim lakujäätelöä mutta ei suositella usein tai paljon käytettäväksi. Mä oon kyllä huoletta napsinut pari salmiakkia tai lakua jos jossain on ollut tarjolla 🙈

Muistelisin että suosituksen mukaan voi joskus syödä pari karkkia salmiakkia tai lakritsia tai esim lakujäätelöä mutta ei suositella usein tai paljon käytettäväksi. Mä oon kyllä huoletta napsinut pari salmiakkia tai lakua jos jossain on ollut tarjolla 🙈
Mulla tekis niin mieli kokoajan oon kans muutaman päivässä ottanut… mutta morkkis 😆

Mulla tekis niin mieli kokoajan oon kans muutaman päivässä ottanut… mutta morkkis 😆
Jos on kovat himot, niin sitten kannattaa kyllä jemmata niitä glykyrritsiinittömiä😁 miten se salmiakki voikin raskaana maistua niiiiiin hyvälle! Mä aikanaan esikoisen raskaudessa pidin autossa aina suolasalmiakkipastillirasiaa ja söin niitä kauheen syyllisyyden kanssa aina muutaman pahaan oloon, kun nälkäsenä ajoin töistä kotiin. En sillon tiennyt mistään luvallisista korvikkeista😅

Koskaan ei ole tehnyt mieli salmiakkia, mutta nyt kun te siitä puhutte niin tekee mieli 😆

Yksi päivä kyllä tuli outo, en ole juonut alkoholia nyt about kahteen vuoteen, enkä ole sitä kaivannut, mutta tuli ihan hirveä himo valkoviiniin. Mies kysyi, että holittomaan, jota oon juonut ennenkin? No ei hyi, vaan ihan aitoa viiniä!! 😅

Koskaan ei ole tehnyt mieli salmiakkia, mutta nyt kun te siitä puhutte niin tekee mieli 😆

Yksi päivä kyllä tuli outo, en ole juonut alkoholia nyt about kahteen vuoteen, enkä ole sitä kaivannut, mutta tuli ihan hirveä himo valkoviiniin. Mies kysyi, että holittomaan, jota oon juonut ennenkin? No ei hyi, vaan ihan aitoa viiniä!! 😅

Mulla oli sama edellisessä! Oon monta vuotta ollut holiton, mut sillon teki mieli kaikenlaisia drinkkejä. Tein sit alkoholittomasta ”ginistä” itelleni aina viikonloppusin muutaman gt:n 😂 se oli kyllä outo mieliteko, olinkin ihan unohtanut ton.

Täällä hillitön himo suolakurkkuihin ja kaikkeen suolaiseen. Normaalisti en roskaruokaa syö mutta ihan jäätävä himo kaikkeen rasvaiseen ruokaan😅 näin oli myös esikoisen raskaudessa. Makeaa ei taas tee yhtään mieli.

Takaisin