Raskausajan ruokavalio

Kahvi on kyl paha, oon melkoinen kahvisieppo (menee monta kuppia päivässä). Tein silti radikaalin ratkaisun ja plussan jälkeen join vain kahtena aamuna pienen kupin kahvia ja sit lopetin kokonaan. 😅 Juon nyt sitten pienen kupin mustaa teetä sen sijaan. Ihme kyllä vieroitusoireita ei juurikaan tullut.

Kalsiumin saanti on toinen jännä, jäätävä määrä pitäs syödä maitotuotteita päivässä eli yritän muistaa nyt sit ottaa purkista lisän.

Kahvi on kyl paha, oon melkoinen kahvisieppo (menee monta kuppia päivässä). Tein silti radikaalin ratkaisun ja plussan jälkeen join vain kahtena aamuna pienen kupin kahvia ja sit lopetin kokonaan. 😅 Juon nyt sitten pienen kupin mustaa teetä sen sijaan. Ihme kyllä vieroitusoireita ei juurikaan tullut.

Kalsiumin saanti on toinen jännä, jäätävä määrä pitäs syödä maitotuotteita päivässä eli yritän muistaa nyt sit ottaa purkista lisän.
Mä joudun myös ottamaan purkista kalsiumit. Maitoa en juo muuta kun siinä kahvissa, juusto menee leivän päällä kyllä, mutta ei sitä niin paljoa kuku, että päivän annos täyttyisi. 😁

Mul ei taida olla mitään muuta ku noi lakut/salmiakit mut tuossaki vähän maalaisjärkee käyttäen silloin tällöin voi napsii. Mulla muutenkin karkin, herkkujen syönti on jäänyt viimevuosina tosi vähälle 😊 kalsiumii pitäs alkaa ottaa tablettina ku maitotuotteiden käyttö on vähäistä.

Kahvia joutuu rajoittamaan mutta sitä ei normaalistikaan ole mennyt kuin max 4 kuppia päivässä, pahin on luopua salmiakista, kylmäsavulohesta ja sushista! 🍱🥢🤤

Ootteko te muut jo ruokavaliosuosituksia tiirailleet?

Eka konkreettinen tuli vastaan, kun ravintolassa pihvin kypsyyksiä kyseltiin ja minähän syön naudanlihani medium- . Nyt jouduin ottaa kypsän pihvin - ei oo mun juttu se. Myös jälkkärin kohdalla tuli ongelma, kun lakritsia ei suositella. Olisin halunnut sorbetin lakritsikastikkeella.

Mulla on ruoka-aineallergioita, niin ne vaikuttaa kans kaikkeen..

Alkoholi ei oo ollut vaikea jättää pois, koska vuoteen en oo muutenkaan tippaakaan juonut. Sitä mietin noissa holittomissa että onko vaarallista jos on maininta, et alkoholia enintään 0,5til-%?
Mietin samaa tuon alkoholin kanssa. Esim simassa voi olla tuo max 0,5-0,7-%. Haittaakohan sellaiset. Varmuuden vuoksi jätän kaiken alkoholin silti pois.

Mietin samaa tuon alkoholin kanssa. Esim simassa voi olla tuo max 0,5-0,7-%. Haittaakohan sellaiset. Varmuuden vuoksi jätän kaiken alkoholin silti pois.
0.5% on täysin turvallinen ja alkoholiton; joissain kypsissä hedelmissä on saman verran alkoholia.

• Tykkään
Reaktiot: Emp
0.5% on täysin turvallinen ja alkoholiton; joissain kypsissä hedelmissä on saman verran alkoholia.
Oho, en tiennyt että hedelmissä voi olla myös tuon verran alkoholia! Mä olen kans aina stressannut näistä 0,5-0,7 enkä oo esim uskaltanut ostaa kuin täysin holtitonta siideriä tms.

Oho, en tiennyt että hedelmissä voi olla myös tuon verran alkoholia! Mä olen kans aina stressannut näistä 0,5-0,7 enkä oo esim uskaltanut ostaa kuin täysin holtitonta siideriä tms.
Jep!

"Hedelmissä voi luonnostaan muodostua pieniä määriä alkoholia (etanolia) käymisprosessin seurauksena, erityisesti silloin, kun hedelmä on ylikypsä, kolhiintunut tai säilynyt pitkään lämpimässä."

Mulla on muutenkin ollut tapana keittää kahvit niin, että on puolet kofeiinitonta ja puolet normia, niin luulen kofeiinin saannin pysyvän rajoissa. Yleensä kuitenkin kahvi alkanut maistumaan vastenmieliseltä ja alkuraskauden ajan olen juonut teetä. Sitten puolen välin jälkeen vasta kahvi taas maistunut juotavan makuiselta😅

Salmiakkia ja lakritsia voi satunnaisesti syödä, niin sen suhteen en oo ollut ehdoton. Mutta glykyrritsiinitöntä salmiakkia saa namituvalta ja sen lisäksi fazerin salta katten-pussi taitaa ainakin olla ilman sitä.

Mut siemenet on harmi kun tykkäisin chiasiemenistä tehdä välipaloja. Niitä joutuis vielä imetysaikanakin välttelee mutta siitä oon jo lipsunut jonkin verran 🙈

Mä oon jo vahingossa ravintolassa syönyt annoksen, jossa oli "queso frescoa" joka siis alkujaan jotain meksikolaista tuorejuustoa. Jos aito tuote, niin ei tietenkään pastöroitu. (Minkä luonnollisesti tajusin jälkikäteen) No, lohdutin itseäni että todennäköisesti ravintola on kuitenkin käyttänyt suomalaista apetinan queso frescoa joka on pastöröity ihan jo kustannussyistä. 😅

Mä oon jo vahingossa ravintolassa syönyt annoksen, jossa oli "queso frescoa" joka siis alkujaan jotain meksikolaista tuorejuustoa. Jos aito tuote, niin ei tietenkään pastöroitu. (Minkä luonnollisesti tajusin jälkikäteen) No, lohdutin itseäni että todennäköisesti ravintola on kuitenkin käyttänyt suomalaista apetinan queso frescoa joka on pastöröity ihan jo kustannussyistä. 😅
Todennäköisesti juuri näin.
Mullakin kävi vastaava ja elän kanssa siinä uskossa, että patöröityä oli.

Ite oon saanut vähennettyä kahvia tosi paljon, kun on niin huono olo koko ajan. 🙈

Eilen kun kävin neuvolassa, niin terkka pelasti mun päivän, kun sanoi et kahvia saa kyllä juoda, jos ei pannullista sentään päivässä. Helpotus. Ja valmis salaatit (mitä arvoin mielessäni) on hyvä valinta.

Mä olen syönyt huhtikuusta alkaen tosi paljon parsaa😃 Siinä on hurjasti mm. foolihappoa, eli sopii tosi hyvin raskaana oleville ja raskautta yrittäville (toki olen ottanut myös äitiysvitamiineja, mutta nämä siihen päälle😇). Täytyy ihan miettiä, mitä kohta syön, kun parsakausi alkaa olla lopuillaa🤔😃

Pitääkö pakastekatkaravut kuumentaa vai voiko syödä vain pakkasesta sulatettuna kun nehän on kypsiä kuitenkin?

Oletteko uskaltaneet syödä esim sinihomejuustoa kuumentamattomana jos se on pastöroitu?

Pitääkö pakastekatkaravut kuumentaa vai voiko syödä vain pakkasesta sulatettuna kun nehän on kypsiä kuitenkin?

Oletteko uskaltaneet syödä esim sinihomejuustoa kuumentamattomana jos se on pastöroitu?
Katkarapuja voi syödä ihan sellaisenaan. Homejuustoa taas on ohje välttää pastöroinnista huolimatta, koska ilmeisesti se valmistusmenetelmä on sellainen, että listeria voi päästä lisääntymään pastöroitunakin. Mutta kuumana saa syödä ihan mitä juustoa vaan. 👌

Mulla on muutenkin ollut tapana keittää kahvit niin, että on puolet kofeiinitonta ja puolet normia, niin luulen kofeiinin saannin pysyvän rajoissa. Yleensä kuitenkin kahvi alkanut maistumaan vastenmieliseltä ja alkuraskauden ajan olen juonut teetä. Sitten puolen välin jälkeen vasta kahvi taas maistunut juotavan makuiselta😅

Salmiakkia ja lakritsia voi satunnaisesti syödä, niin sen suhteen en oo ollut ehdoton. Mutta glykyrritsiinitöntä salmiakkia saa namituvalta ja sen lisäksi fazerin salta katten-pussi taitaa ainakin olla ilman sitä.

Mut siemenet on harmi kun tykkäisin chiasiemenistä tehdä välipaloja. Niitä joutuis vielä imetysaikanakin välttelee mutta siitä oon jo lipsunut jonkin verran 🙈
Oo kiitos tuosta salmiakkivinkistä! Olen joskus lukenut kyllä tuon että juurikin se lakritsiuute on se ”pahis”, mutta olin jo unohtanut eikä oo nyt sattunut silmään kun niitä lueskelin. Niin moni ystävä ollut raskaana lähiaikoina että aika hyvin muistin kaikki kiellot 😁
Etukäteen juurikin tuo salmiakki tuntui pahimmalta jättää pois, nyt ei kyllä kauheasti oo tehnyt mielikään mutta kiva että kaupastakin saa jonkun pussin jos tulee himo!
Kahvia oon vähentänyt suositusten mukaiseksi eli mun kulutuksella noin puoleen, enempää ei oo tehnytkään mieli. Mietin myös että jos alkaa jossain kohtaa maistumaan enemmän niin ostan kofeiinitonta kaveriksi, oon sitä joskus aiemminkin juonut iltaisin.
Mikään juustojen tms ystävä en ole joten siitä ei ongelmaa, kylmäsavulohen pois jättäminen sen sijaan vähän kirpaisee kun just oon pystynyt taas syömään sitä (kun kaikki allergiat ja atopia olleet pahimmillaan niin kalakin ollut nounou), mutta ehkä tässä jotenkin selviää ilman sitä 😅

Kävin jo ostamassa namituvan salmiakkeja ja salta katten karkkeja. Just napostelen persikka salmiakkia. Kofeiinia en muutenkaan juuri käytä. Tuskin turhan tarkka aion monissa asioissa olla, majoneesi yms. 🙈

Kävin jo ostamassa namituvan salmiakkeja ja salta katten karkkeja. Just napostelen persikka salmiakkia. Kofeiinia en muutenkaan juuri käytä. Tuskin turhan tarkka aion monissa asioissa olla, majoneesi yms. 🙈
Majoneestista - muistelisin että suurin osa valmiina myytävistä on tehty pastöroidusta kananmunasta ja siis käy ☺️ tuli edellisessä raskaudessa tarkistettua

Takaisin