Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Mies tarjoili eilen illalla polleana mulle inkiväärishottia, jouduin valistamaan hieman. :Grinning Face:

Kahvi on mun paheeni, vielä en ole edes vähentänyt. 🫣

Kahvi on mun paheeni, vielä en ole edes vähentänyt. 🫣
Se on kyllä täälläkin paheena. 🥴 Mä oon pyrkinyt juomaan vain kaksi kuppia päivässä, mutta kuppien koko vaihtelee🫣 Mä kyllä uskon, että kohta jää kahvin juonti kokonaan pois. Tai ainakin aiemmassa raskaudessa ei maistunut kaksi viikkoa plussasta enää pisarakaan.

En ole koskaan oppinut juomaan kahvia, mutta kyllä niiiiin paljon tekisi mieli salmiakkia. :Grimacing Face::Face Savouring Delicious Food: Tuskin pari sellaista karkkia mitään pahaa saisi aikaan, mutta periaatteesta yritän pysyä niistä erossa.
Auringonkukansiemeniä normaalisti tykkään silloin tällöin napostella. Odottakoon nyt kaapissa aikaa tulevaa.

Mulle mies toi just edeltävänä päivänä irtokarkkeja ja suurin osa niistä on salmiakkeja...tekisi niin paljon mieli niitä😋

Oon juonut energiajuomia yhden päivässä 16 vuotiaasta asti ja nyt olen siis 35. Muuten olen elänyt elämääni suhteellisen päihteettömästi ja pitänyt tämän yhden guilty pleasuren :Kissing Face: Mutta voi juku tekee tiukkaa olla ilman. Ei niinkään enää fyysisesti mutta henkisesti. Eilenkin löysin itseni vaan tuijottamasta kaupan Red Bull kaappiin niinku mikäkin vampyyri :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Oon juonut energiajuomia yhden päivässä 16 vuotiaasta asti ja nyt olen siis 35. Muuten olen elänyt elämääni suhteellisen päihteettömästi ja pitänyt tämän yhden guilty pleasuren :Kissing Face: Mutta voi juku tekee tiukkaa olla ilman. Ei niinkään enää fyysisesti mutta henkisesti. Eilenkin löysin itseni vaan tuijottamasta kaupan Red Bull kaappiin niinku mikäkin vampyyri :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä niin samaistun tähän.
Mulla on selvästi myös lähipiiri laittanut merkille, että olen vähentänyt, mutta se onneksi menee helposti lakkoselityksellä läpi.

Noccoa odotellessa täälläkin, päihteitä en käytä, mutta piruvie tekee kipeää kävellä noccohyllyjen ohi😅

Noccoa odotellessa täälläkin, päihteitä en käytä, mutta piruvie tekee kipeää kävellä noccohyllyjen ohi😅

Nocco-addikti täälläkin! 😩 Se on kyllä pahempi menetys kuin salmiakki tai sushi. En juo hirveästi kahviakaan, enkä tiedä mistä sitä energiaa repisi kun raskaus etenee.

Oon jo raskautta yrittäessä vaihtanut mustan ja vihreän teen kofeiinittomaan teehen (ei rooibos). Kuinkan näihin kofeenittomiin kyllästyy kun on niin vähän vaihtoehtoja meidän kaupungin marketeissa. Välillä voin toki juoda vihreää tai mustaa teetä kun eihän ne kiellettyjä ole. Oman mielenrauhan vuoksi haluan kuitenkin vähentää kofeiinin minimiin.

Yritän kans vähentää herkkujen syömistä että söis mahdollisimman terveellisesti. Mehut oonkin vaihtanut jo ykkösen loppuraskaudessa kivennäisveteen ja veteen. Nyt se vaan kun harvakseltaan tulee juotua limsaa, esim kun käy pitsalla. Mutta pitää varmaan silloinkin tyytyä veteen.

Täällä kans paha kahviaddikti! Oon saanut puolet vaihdettua kofeiinittomaan,mutta pakko vielä pari kuppia juoda päivässä! Viimeksi jäi kahvi helposti kyllä pois kun alkoi pahoinvointi - sitä odotellessa.

Salmiakkia tulee saletisti ikävä vaikkei yks kaks silloin tällöin haittaa tee =)

Täällä kans kahviaddikti. Näppärästi tulin flunssaan,niin nyt voi muuttaa suht kivuttomasti iltapäiväkahvin mustaksi teeksi.

Ekassa raskaudessa siis join yleensä aamulla vajaan muumimukin ja iltapäivällä mustan teen. Välillä toki lipsahti, mutta mihinkään täyskahvittomuuteen minusta ei valitettavasti ole.

Tällä hetkellä ei oikein maistuisi mikään, jotenkin jopa suklaahimokin on haihtunut. En oikein kärsi pahoinvoinnista, mutta en myöskään himoitse mitään.

Juon aamuisin kaksi kuppia kahvia hyvällä omatunnolla kun ei pepsi max tai energiajuomat maistu 😄 päivisin ei tee enää mieli kahvia 🤐

Oon kyllä yllättynyt miten helposti oon onnistunut jättämään kahvin pois! RAKASTAN kahvia, ihan jo makua, ja hifistelen hienoilla pavuilla ja drippereillä... Mutta nyt on ikävä lähinnä lauantain aamupäiväkahvia ja sitä fiilistä. Mutta toki raskautta ennakoi kaksi kahvimukillista, jotka meni irvistellen alas, joten vissiin kroppa todella hylkii sitä tietoisesti. Mikään muu ei nimittäin maistu oudolta. 😅

Mut mitä muuta karkkia edes on kuin erilaisia salmiakkeja?! Ei ees tee kovin paljon mieli karkkia, kun suklaa on vähän meh ja viinikumit samoin. 😅

Mutta tää NÄLKÄ. Vielä ei tarttis lisätä ruokailua yhtään mutta kroppa huutaa hiilaria. Ehkä se on osittain kylmemmät ilmatkin mitkä sen tekee, mutta voisin syödä pastaa vaikka kottikärryllisen päivässä.

Oliskohan jollain jotain vinkkiä kattavasta listasta kiellettyjä ruokia? Kaikki perusjutut vakuumikaloista ja pehmeistä juustoista jne on tiedossa, mutta google antaa hirveän huonosti mitään listaa esim. yksittäisistä kasviksista, joista voi olla haittaa. Mulla on esimerkiksi vielä lehtimangoldia penkissä vaikka kuinka, mutta siitä on jossain ollut viitteitä ettei saisi syödä?! Samoin fenkoli. Oon siis pääosin kasvissyöjä enkä halua ylimalkaisten kieltolistojen takia vahingossa syödä jotain sopimatonta rehua, joka yleensä kuuluu arkiruokiini (goodbye for now, rakkaat seesaminsiemenet 😭)

Jos hirveästi tekee mieli limsaa niin joisitteko enemminkin tavallista sokerilimsaa vai lightiä jossa sokerin sijaan makeutusaineita? Mietin että kumpihan on vähemmän paha vauvalle? Mulla viime raskaudessa ennusteltiin isompaa vauvaa ja lääkäri sanoi että kannattaa jättää sokerit ja hiilihydraatit minimiin. Siksi mietin että onkohan turha sokeri tässäkin raskaudessa ongelma. Oikeasti mulla suht terveellinen ruokavalio mutta kyllä sitä vaan limsaa ja herkkuja välillä tekee mieli.

Jos hirveästi tekee mieli limsaa niin joisitteko enemminkin tavallista sokerilimsaa vai lightiä jossa sokerin sijaan makeutusaineita? Mietin että kumpihan on vähemmän paha vauvalle? Mulla viime raskaudessa ennusteltiin isompaa vauvaa ja lääkäri sanoi että kannattaa jättää sokerit ja hiilihydraatit minimiin. Siksi mietin että onkohan turha sokeri tässäkin raskaudessa ongelma. Oikeasti mulla suht terveellinen ruokavalio mutta kyllä sitä vaan limsaa ja herkkuja välillä tekee mieli.

Jos määrät on kohtuullisia niin ennemmin sokerilimsaa 😅 jos siis odottaja on perusterve eikä esim sokereiden kanssa ongelmaa..

Oon kyllä yllättynyt miten helposti oon onnistunut jättämään kahvin pois! RAKASTAN kahvia, ihan jo makua, ja hifistelen hienoilla pavuilla ja drippereillä... Mutta nyt on ikävä lähinnä lauantain aamupäiväkahvia ja sitä fiilistä. Mutta toki raskautta ennakoi kaksi kahvimukillista, jotka meni irvistellen alas, joten vissiin kroppa todella hylkii sitä tietoisesti. Mikään muu ei nimittäin maistu oudolta. 😅

Mut mitä muuta karkkia edes on kuin erilaisia salmiakkeja?! Ei ees tee kovin paljon mieli karkkia, kun suklaa on vähän meh ja viinikumit samoin. 😅

Mutta tää NÄLKÄ. Vielä ei tarttis lisätä ruokailua yhtään mutta kroppa huutaa hiilaria. Ehkä se on osittain kylmemmät ilmatkin mitkä sen tekee, mutta voisin syödä pastaa vaikka kottikärryllisen päivässä.

Oliskohan jollain jotain vinkkiä kattavasta listasta kiellettyjä ruokia? Kaikki perusjutut vakuumikaloista ja pehmeistä juustoista jne on tiedossa, mutta google antaa hirveän huonosti mitään listaa esim. yksittäisistä kasviksista, joista voi olla haittaa. Mulla on esimerkiksi vielä lehtimangoldia penkissä vaikka kuinka, mutta siitä on jossain ollut viitteitä ettei saisi syödä?! Samoin fenkoli. Oon siis pääosin kasvissyöjä enkä halua ylimalkaisten kieltolistojen takia vahingossa syödä jotain sopimatonta rehua, joka yleensä kuuluu arkiruokiini (goodbye for now, rakkaat seesaminsiemenet 😭)
Joo siis mikä tää nälän määrä on? Syön enemmän ku mun mies ja lapsi yhteensä ja silti tuntuu et vois vähä syyä lisää 🥲 No eiköhän se siitä tasaannu jos/kun pahoinvointi alkaa.

Mä olin ennen addiktoitunut Pepsi Maxin ja join raskauden aikana myös semi huoletta koska aspartaami oli "hyväksyttyjen listalla" toisin kun suklaroosi ja asesulfaami k. Nyt kun oon lueskellut aspartaamista enemmän niin jätin senkin lähes kokonaan viime keväänä 🥲 Mutta sokerilliset liput satunnaisesti nautittuna on ihan ok =)

Ei hitsi mulle tuli nyt huono omatunto tuosta kahvista, kun moni täällä sanoo lopettaneensa sen juomisen.🫣

Mä oon nyt kyllä saanu vähennettyä sitä etenkin työpäivinä. Juon töissä vain yhden minikupin päivässä. Kotona sitten menee aamuisin kaksi muumimukillista. Esikoista odottaessani kahvi ei maistunut ollenkaan. Outoa, että nyt maistuu.

Mä oon kanssa välttänyt kaikenlaisia makeutettuja/light-tuotteita. Töissä söin ennen proteiinirahkoja, kun ne on niin näppäriä välipaloja. Nyt syön maustamatonta rahkaa ja laitan sen sekaan pakastemarjoja.

Takaisin