Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän prismassa ei näitä ollu, niin joutuu odottaa ensi perjantaille kun mennään sitten citymarkettiin että jospa siellä olisi. Mä haluan maistaa näitä, kun nyt niin moneen kertaan tullu netissä vastaan.. 😆
Joo, cittarista mäkin ostin. Ei oikein muualla oo.
Kalliita nuo salmiakit on, mutta joka pennin arvoiset!

Mähän lähdin sitten Pepsin suhteen sen verran extreme-linjalle, että pyrin olemaan nyt kokonaan ilman. Pepsi Max on siis paheistani pahin. Joskus saatan sallia itselleni tölkin normi-Pepsiä, vain hätätapauksessa Maxin.

Tulin siihen tulokseen, että yritän nyt vältellä kaikkia aspartaamilla makeutettuja juttuja. Ihan vain siksi, että niistä ei ole riittävästi tietoa raskausajan käytössä.

Tämä tarkoittaa kohdallani myös sitä, että perinteinen pikaruokapaikkojen juomavalintani Fanta Zero muuttuu normi-Fantaksi.

Tosin, nyt asiaa selvittäessäni huomasin, että ainakaan Hesellä ei näyttäisi olevan muuta kuin Fanta Zeroa. 😮 No, sitten ehkä mieluummin normi-Cola. Kofeiini kun rajoittuu mulla normaalisti lähinnä kaakaoon, suklaaseen, satunnaiseen teen juontiin (josta voi aina valita vähemmän kofeiinia sisältävän vaihtoehdon) ja kerran kuussa Espresso Housen Matcha latteen. 😅

Mä kanssa olen juonut melko paljon erilaisia zero-limsoja, mutta nyt luovuin niistä kanssa kokonaan just tuon aspartaamin takia. Yllättyin miten helpolla sen kanssa pääsin, ei ole oikeastaa tehny edes mieli.

Meinaa välillä lähteä järki näiden kaikkien kieltojen ja varoitusten kanssa. Olen viime aikoina onnistunut syömään erilaisia siemeniä monessa yhteydessä ja huomaamaan tämän vasta jälkikäteen. 🫠 Tajusin mm. että olen koko raskausajan käyttänyt hummusta leivän päällä ja sehän sisältää seesaminsiementahnaa. 🤦‍♀️ Tänään söin lounaalla pyöryköitä, joissa olikin auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. 😑 Hajottaa, että vaikka kuinka yrittää olla huolellinen, niin silti käy näin.

Mun on vaikeinta muistaa ruoan lämmitys tulikuumaksi kun santsaa edellispäivän ruokaa. Siitä oon yllättynyt, että kahvi vaihtui kofeiinittomaan kuin ei mitään vaikka ennen on mennyt pannullinen aamulla. Paljon on muistettavaa. Ekan flunssan yhteydessä tajusin ettei sinkkiäkään saa syödä kuin hyvin vähän.

Oon yrittänyt nyt muistutella mieleen mitä kaikkia rajoitteita oli, en löytänyt sitä ruokaviraston tekemää listaa🤔 ehkä haasteellisin tällä hetkellä on rajoittaa kahvinjuontia☕️ mutta esikoisesta ainakin jossain vaiheessa ei kahvi enää maistunut ollenkaan niin jäi itsestään pois alkuviikkoina enkä sit juonutkaan sitä kun vasta synnytyksen jälkeen😂
Ootko kokeillut kofeiinitonta kahvia?😊

Meinaa välillä lähteä järki näiden kaikkien kieltojen ja varoitusten kanssa. Olen viime aikoina onnistunut syömään erilaisia siemeniä monessa yhteydessä ja huomaamaan tämän vasta jälkikäteen. 🫠 Tajusin mm. että olen koko raskausajan käyttänyt hummusta leivän päällä ja sehän sisältää seesaminsiementahnaa. 🤦‍♀️ Tänään söin lounaalla pyöryköitä, joissa olikin auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. 😑 Hajottaa, että vaikka kuinka yrittää olla huolellinen, niin silti käy näin.
Hummuksesta en nyt olisi mitenkään erityisen huolissani, se kun on kuitenkin suurilta osin kikhernettä. (Esim. Baba hummuksessa on seesaminsiemeniä vain 10%.) Ehkä purkkikaupalla ei kannata käyttää, mutta silloin tällöin leivän päällä ei liene kovin vaarallista.

Itse vetelin pari viikkoa sitten hyvällä halulla Pirkan Leppis-mehujäätä ja vasta syötyäni hoksasin, että siinähän on lakritsia. Samalla tajusin syöneeni kyseisen mehujään aiemminkin raskauden aikana. Sinänsä outoa, että niin pääsi käymään, kun olen muutoin ollut niin tarkka lakun ja salmiakin kanssa. Yritin lohduttaa itseäni sillä, että yhdessä mehujäässä ei kovin paljoa lakritsia voi olla.

Ootko kokeillut kofeiinitonta kahvia?😊
Se kahvinjuonti jäi aika pian ihan luonnostaan pois kun alkoi ällöttää, vieläkään ei oikeen maistu🥴🤣 mut siis joo viime raskaudessa join jonkin verran kofeiinitonta kahvia, mä kun muutenkin juon kahvia vaan koska se on hyvää ja tapa eikä se niinkään koskaan oo erityisemmin mua piristänyt joten kofeiini on sinänsä turha siinä muutenkin😁

Hummuksesta en nyt olisi mitenkään erityisen huolissani, se kun on kuitenkin suurilta osin kikhernettä. (Esim. Baba hummuksessa on seesaminsiemeniä vain 10%.) Ehkä purkkikaupalla ei kannata käyttää, mutta silloin tällöin leivän päällä ei liene kovin vaarallista.

Itse vetelin pari viikkoa sitten hyvällä halulla Pirkan Leppis-mehujäätä ja vasta syötyäni hoksasin, että siinähän on lakritsia. Samalla tajusin syöneeni kyseisen mehujään aiemminkin raskauden aikana. Sinänsä outoa, että niin pääsi käymään, kun olen muutoin ollut niin tarkka lakun ja salmiakin kanssa. Yritin lohduttaa itseäni sillä, että yhdessä mehujäässä ei kovin paljoa lakritsia voi olla.
Mulle esikoisen raskaudessa vuosi sitten terkka sanoi että lakritsijäätelö silloin tällöin ei tee haittaa.

No on sitä mennyt jonkin verran, kun alkuraskaudessa ruokavalio koostui lähinnä leivästä ja hedelmistä, kun kaikki muu ällötti. 😶 Mutta tosiaan en nyt tietenkään lusikalla purkista vedellyt. 😅

Mulle sanottiin neuvolassa, että esim. lakritsijätski silloin tällöin on ihan ok. 😊

Mulle esikoisen raskaudessa vuosi sitten terkka sanoi että lakritsijäätelö silloin tällöin ei tee haittaa.
Mulle sanottii tätä samaa nyt tässä raskaudessa.

Mun on nyt pakko pölötellä itekseni näihin ketjuihin, että saan 30 kommenttia täyteen😅onneks ihmeteltävää riittää. Tämä on varmaan hassu kysymys mutta kaikkea aineenvaihduntaa kiihdyttävää pitää välttää, oikeasti? Raparperikin "voi stimuloida kohtua"? Mitä toi tarkottaa?

Mä kanssa olen juonut melko paljon erilaisia zero-limsoja, mutta nyt luovuin niistä kanssa kokonaan just tuon aspartaamin takia. Yllättyin miten helpolla sen kanssa pääsin, ei ole oikeastaa tehny edes mieli.
Tää olikin hyvä pointti, mä vaan sitä kofeiinia oon miettinyt. Kyllä näitä vaan riittää vaikka.

Raskauden alussa vähän jännitti, että osaako sitä ottaa huomioon/muistaako sitä noudattaa kaikkia rajoituksia. Seuraan lähtökohtaisesti Ruokaviraston listaa ja äkkiä sitä sitten oppikin mitä kaikkea on hyvä vältellä. Itseä helpottaa esim. se, että inhoan salmiakkia 😅 eniten harmittaa se, ettei voi syödä graavilohta.

En normaalisti tähän keskusteluun osallistuisi, mutta yritän Elluliinin tavoin saada 30 kommenttia täyteen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Meillä noudatetaan vähän erilaista raskausajan ruokavaliota, mikä ruokaviraston "vältä näitä"-ohjeiden kanssa täsmää lähinnä päihteiden ja kofeiinin osalta. Osataan lukea tutkimuksia itsekin ja näissä ruokaviraston suosituksissa on vedetty useita mutkia turhankin suoriksi peruskuluttajalle sopivaan muotoon. Syön mielummin tarvitsemani aineet oikeasta ruuasta kuin purkista, ja raskausaika jos joku nyt vaatii että keholla on kaikkia tarvittavia ravintoaineita saatavilla. Huomattavan työlästähän laadukkaan ruuan hankinta on, eikä ehkä onnistu suoraan lähikaupan hyllyltä. Mutta kukin tavallaan! :Face Throwing A Kiss:

Takaisin