Raskausajan ruokasuositukset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla lähinnä nuo juustot ja kuivattu kiha (parman kinkku yms) on rajoittavia... ja kokis! Etenkin brietä ja camenbertiä jää ikävä talvella 😅
Mä olen koukussa Pepsi Maxiin ja nyt vuoden verran juonut kofeiinitonta. Eiköhän löydy colasta myös😊
 
Mä perjantaina ostin kaupasta fenkolia kun oli sitä ajatus paisteella pannulla porkkanan ja paprikan kanssa kanan lisukkeeksi evääksi töihin. Mutta jälkeenpäin luin että raskaana sitä ei saa syödä. No paistellaan sitten miehelle lisukkeeksi töihin.

Täytyy tosiaan perehtyä noihin rajoitteisiin nyt kunnolla, kun ei ole enää kaikki ohjeistus muistissa, ettei vaan töissä vahingossa maistele kiellettyjä raaka-aineita. Kun joutuu kuitenkin valmistettavia ruokia maistella..
 
Näissä ruokarajoitteissa on kyllä haltuunotettavaa 😅 varmaan yritän olla ns perustunnollinen. Pitää tutustua paremmin vielä. Aurajuustoa saa onneks vetää edelleen pitsan päällä esimerkiksi, mutta kahvia tulee kyllä ikävä. Ja lohisushia.
 
Mulla just oli nyt aurajuustoa pizzan päällä mitä tein perjantaina.. 🤤
 
Onneksi aurajuustoa voi "valmistettuna" eli siis kuumennettuna syödä. Vaikka parasta se ois just sellaisenaan juustopöydästä 😭

Teilläkin pienellä ikäerolla! Näillä meidän tyypeillä tullee vuosi eroa.
Jep onneksi voi syödä esim pitsassa kuumennettuna! Jouluna se vaan on parasta kylmiltään piparin päällä 😍
 
Mulla pahin menetys on ehdottomasti sushi ja lohinigirit💔 enkä ees tajunnut käydä viimeisellä ehtoollisella kun plussa tulikin niin nopeasti😂 Joulupöydästäkin syön oikeastaan pelkkää kalaa, joten annos koostuu tänä vuonna lämminsavulohesta😆
 
Kielletyllä listalla lukee tuorejuusto, ei siis vaikka juustokakkua saa syödä?
 
Tykkään parsakaalista, ja lounaalla kokosin salaattipöydästä kunnon pinon. Sitten ensimmäisen jälkeen tajusin, että nii pakastevihanneksethan kai pitäs kuumentaa kunnolla, että ne olis ruokasuositusten mukaisia. Nää oli selvästi pakasteparsakaalia. En kyl viittiny alkaa selvittelee, että miten noi oli valmistettu. Jäi sit syömättä loput 😁
 
Tykkään parsakaalista, ja lounaalla kokosin salaattipöydästä kunnon pinon. Sitten ensimmäisen jälkeen tajusin, että nii pakastevihanneksethan kai pitäs kuumentaa kunnolla, että ne olis ruokasuositusten mukaisia. Nää oli selvästi pakasteparsakaalia. En kyl viittiny alkaa selvittelee, että miten noi oli valmistettu. Jäi sit syömättä loput 😁
Meillä ainakin pakasteparsakaalit höyrytetään höyrytoiminnolla 100 asteessa uunissa, ja sitten jäähdytetään jäähdytyskaapissa tarjoilulämpötila asteeseen salaattipöytään. Toki myös maustetaan ennen tarjolle laittoa.
 
Joo pitää taas itsekin orientoitua ja katsoa mitä sitä saakaan syödä ja juoda ja mitä ei. Kokista tulee juotua välillä jonkin verran, joten siitä varmaan joutuu luopumaan. Lakritsi on myös toinen, joka harmittaa. Tykkään todella paljon vanhanajan lakuista 😄 Muistan vielä, kun kuopuksen raskaus aikana himoitsin hirveästi lakua. Mies osti mulle silloin synnärille valmiiksi vanhanajan lakupussin, että oli siellä heti valmiina, kun sai taas syödä 😅
 
Minäkin tykkään lakusta, mutta syön sitä oikeasti tosi harvoin. Raskaana ollessa aina kuitenkin tekee mieli lakua, varmaan just sen takia kun se on silloin kiellettyä.😅
 
Lakujen suhteen harmittaa, kun Pandan täytelakut muuttuivat juuri keväällä/kesällä vegaanisiksi. Nyt niitä on alkanut loppukesästä olla uudella reseptillä valmistettuna kaupoissa, en voi syödä niitä. No, on ainakin jotain, jonka maistamista odottaa. 😅

Täytyy toivoa, että eivät Pandalla tee jotain typerää päätöstä ja muuta reseptiä taas uudelleen, että pääsen syömäänkin niitä joskus.
 
Aion kyllä muuten suurin piirtein noudattaa suosituksia, mutta kahvi jos maistuu niin sitä juon pari kuppia päivään. Ja kokista juon jos sitä on, ei kyllä kotiin ostella ikinä limpparia mutta se voi olla mun herkkujuoma sitten vaikka ravintolassa.
Inkivääriä saatan käyttää ruuissa ja teen seassa etenkin flunssakaudella. Se on vähän jännä kun se on Suomessa kielletyllä listalla mutta monessa muussa maassa esim. Väitetään sen lievittävän raskauspahoinvointia.

Eniten harmittaa juustot ja kylmäsavulohi 😭 jouluna tulee yleensä molempia vedettyä ihan kaksin käsin niin eipä tällä kertaa!
 
Takaisin
Top