Raskausajan ruokasuositukset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Mä oon niin huono näiden ruokarajoitteiden kanssa. Luin nyt ton listan ja koetan muistaa ja välttää näitä. Tänään söin sushia inkiväärillä ja lakua... En yhtään ajatellut. No ne oli vikat sushit, inkiväärit ja lakut nyt hetkeen. 🙈
 
Sushia, lakua ja salmiakkia tuun niin kaipaamaan. Vasta sain ne takaisin😂
Tässä raskaudessa aion tosin syödä kypsää tonnikalasushia.

Vinkiksi muuten muille salmiakin ystäville, että glykyrritsiinittömiä laku-/ ja salmiakkituotteita saa syödä. Löysin viime raskaudessa kaksi, Namituvan salty loves ja Cloettan salty mix.
 
Oon yrittänyt nyt muistutella mieleen mitä kaikkia rajoitteita oli, en löytänyt sitä ruokaviraston tekemää listaa🤔 ehkä haasteellisin tällä hetkellä on rajoittaa kahvinjuontia☕️ mutta esikoisesta ainakin jossain vaiheessa ei kahvi enää maistunut ollenkaan niin jäi itsestään pois alkuviikkoina enkä sit juonutkaan sitä kun vasta synnytyksen jälkeen😂
 
Mulla päänvaivaa tuottaa energiajuoman puute 😄 Lopetin kuin seinään heti plussasta, mutta tää unettomuus tekee ilman olemisesta kyllä tukalaa 🙈 Kahvia en juo kun joskus ja jouluna. No ehkä tää helpottaa 🤞🏼
 
Mulla päänvaivaa tuottaa energiajuoman puute 😄 Lopetin kuin seinään heti plussasta, mutta tää unettomuus tekee ilman olemisesta kyllä tukalaa 🙈 Kahvia en juo kun joskus ja jouluna. No ehkä tää helpottaa 🤞🏼
Mulla vähän sama! On tullut juotua energiajuomia kahvin sijasta, toki kahviakin joskus.
Mutta ehdottomasti vaikeinta mulle tulee olla ilman energiajuomia:rolling: Toki nytkun on ollut pahoinvointia niin ei ole kyllä tehnyt edes mieli, mutta kai tää pahoinvointi joskus loppuu niin sit voi tilanne olla eri
 
Tänään ei enää kahvi maistunut. Energiajuomia en juo, mutta limppareita menisi paljon. Olen suonut itselleni kofeiinitonta limpparia viikonloppuisin.
 
Mullakin kahvin kanssa on hankaluuksia. Tänään mies teki myös medium-pihvejä, joita onnellisena söin. Vasta jälkikäteen välähti, että ai niin… 😂
 
Täällä energiajuomien lopetus oli suurin muutos. Varsinkin kun tekee kolmivuorotyötä, niin ne on ollut yövuorojen ja aikaisten aamujen pelastus 😅
 
Ekassa raskaudessa ainaki seurasin tosi tarkasti rajoituksia, vaikka lähipiirissä vähän toppuuteltiin ja melkein jo naureskeltiin 🤷🏻‍♀️ paitsi kun mentiin miehen kanssa treffeille hienoon ravintolaan ja vahingossa tilasin suurinpiirtein kaikkea kiellettyä samalle lautaselle 🙈 tajusin ku alkuruoka tuli nenän eteen et hei hetkinen.. 😅 Mies söi kaks alkupalaa, mie leipää 😂 onneksi pääruokaan ehti siinä vaiheessa vielä vaikuttaa 😄
 
Muokattu viimeksi:
Ekassa raskaudessa ainaki seurasin tosi tarkasti rajoituksia, vaikka lähipiirissä vähän toppuuteltiin ja melkein jo naureskeltiin 🤷🏻‍♀️ paitsi kun melkein miehen kanssa treffeille hienoon ravintolaan ja vahingossa tilasin suurinpiirtein kaikkea kiellettyä samalle lautaselle 🙈 tajusin ku alkuruoka tuli nenän eteen et hei hetkinen.. 😅 Mies söi kaks alkupalaa, mie leipää 😂 onneksi pääruokaan ehti siinä vaiheessa vielä vaikuttaa 😄
Oi ei 😂🩷 hauska, mutta joskus vain unohtuu. Mäkin olin kauhean tarkka esikoisen aikana, nyt ei jotenkin ole taas ehtinyt sisäistää että ollaan raskaana 🙈
 
Joo vähän samaa täällä, mäkin olin esikoisen aikaan tosi tarkka (vaikka tietty silleen järjellisesti) nyt pitäis vähän kunnostautua ja ottaa selvää mitäs kaikkia rajoituksia olikaan🫢
 
Sama täällä! 🙈 En tiiä, onko vaan epäuskoa et viimein tärppäsi, vai onko tää taaperoarki hionut mun ehdottomia vaatimuksia vähemmäksi 😅 mut nyt ei oo vielä tullut edes katottua rajoituksia. Kahvi jäi taas itsestään pois, mut teetä kyllä vähän vielä juon. Pastöroituja kai piti olla maitotuotteet, ei mitään raakaa (en syö muutenkaan, sushiaki harvemmin), olikohan muuta 🤔
 
Täytyy tosiaan taas yrittää painaa näitä mieleen... monet on kuitenkin sellaisia mitä vaan välillä syö, niin vaikeampi muistaa.
Joulupöytään ainakin vaikuttaa.😌
 
Täytyy tosiaan taas yrittää painaa näitä mieleen... monet on kuitenkin sellaisia mitä vaan välillä syö, niin vaikeampi muistaa.
Joulupöytään ainakin vaikuttaa.😌
Joo, eniten harmittaa että mulla toka joulupöytä putkeen, kun joutuu jättää suosikkeja pois😅
 
Täytyy tosiaan taas yrittää painaa näitä mieleen... monet on kuitenkin sellaisia mitä vaan välillä syö, niin vaikeampi muistaa.
Joulupöytään ainakin vaikuttaa.😌
Jep mäkin jo harmittelin että jää nyt graavilohi joulupöydässä syömättä 😅
 
Joo, eniten harmittaa että mulla toka joulupöytä putkeen, kun joutuu jättää suosikkeja pois😅
Täällä ihan sama harmitus! 😅 graavilohi, kylmäsavulohi ja aurajuusto on pahimmat menetykset. Viime jouluna olin viimeisillään esikoista odottaessa ja nyt sitten taas raskaana 🥰
 
Täällä ihan sama harmitus! 😅 graavilohi, kylmäsavulohi ja aurajuusto on pahimmat menetykset. Viime jouluna olin viimeisillään esikoista odottaessa ja nyt sitten taas raskaana 🥰
Onneksi aurajuustoa voi "valmistettuna" eli siis kuumennettuna syödä. Vaikka parasta se ois just sellaisenaan juustopöydästä 😭

Teilläkin pienellä ikäerolla! Näillä meidän tyypeillä tullee vuosi eroa.
 
Täällä kans kirpaisee maksalaatikon poisjäänti 🤭 äiti tekee aina niin mielettömän hyvää maksalaatikkoa itse. Toki voisin tehdä samoin kuin toissavuonna, että säästää pakkaseen rasiallisen, eikö se ohan pääsiäisherkustakin mene? 😂
 
Mulla lähinnä nuo juustot ja kuivattu kiha (parman kinkku yms) on rajoittavia... ja kokis! Etenkin brietä ja camenbertiä jää ikävä talvella 😅
 
Takaisin
Top