Raskausajan ruokasuositukset

Kypsentämättömät kalat varmaan osalle iso harmistus, itselle kinkku ja laatikot kohokohta, niin ei haittaa 😅
Huh okei noita itsekin säikähdin, en edes muistanutkaan noita kaloja kun mun lapsuudenperhe ei syö kalaa eikä siis ole koskaan kuulunut joulupöytään😅

Mikähän tässä on että heti kun tuli ajatelleeksi jtn graavilohta tai vastaavaa niin tuli kauhee himo tehdä ite ja syödä😂😂 vaikka ei normaalisti melkein ikinä
 
Huh okei noita itsekin säikähdin, en edes muistanutkaan noita kaloja kun mun lapsuudenperhe ei syö kalaa eikä siis ole koskaan kuulunut joulupöytään😅

Mikähän tässä on että heti kun tuli ajatelleeksi jtn graavilohta tai vastaavaa niin tuli kauhee himo tehdä ite ja syödä😂😂 vaikka ei normaalisti melkein ikinä
Kaikki kielletty alkaa kiinnostamaan 😅
 
Voi eii, mitkä jouluruoat on kiellettyjä?😱
Mäti, kypsentämättömät erilaiset kalaruuat (graavatut, kylmäsavustetut lohi ja siika) ja homejuustot (esim. juustopöytä, yllättävän monissa jouluherkuissakin on esim. auraa) Punaviiniglögi, gluhwein ja vastaavat.

Nyt alko tekee kaikkia näitä mieli 😂
 
Mäti, kypsentämättömät erilaiset kalaruuat (graavatut, kylmäsavustetut lohi ja siika) ja homejuustot (esim. juustopöytä, yllättävän monissa jouluherkuissakin on esim. auraa) Punaviiniglögi, gluhwein ja vastaavat.

Nyt alko tekee kaikkia näitä mieli 😂
Oh no saispa punaviiniä ja juustoja😭😂😂 no, hyvillä mielin sit tavallista glögiä jos niin pitkälle päästään🙏
 
Täällä on jäänyt kans aamukahvi kokonaan pois 🤢 samoin lempparit suklaa ja pepsi max ei mene alas. Ei siis tartte huolehtia kofeiinirajoituksista ainakaan tässä raskauden alkupuoliskolla 😁

Se mitä nyt välillä oon himoinnut niin turkinpippureita 😩 tuntuu, että niiden imeskely vois helppaa pahoinvointiin.

Ja noi joulupöydän kielletyt kyllä täälläkin tulee harmittamaan, kala pöytä kun on lemppari. Esikoisen raskaudessa olin kans joulun raskaana.
 
Täällä on jäänyt kans aamukahvi kokonaan pois 🤢 samoin lempparit suklaa ja pepsi max ei mene alas. Ei siis tartte huolehtia kofeiinirajoituksista ainakaan tässä raskauden alkupuoliskolla 😁

Se mitä nyt välillä oon himoinnut niin turkinpippureita 😩 tuntuu, että niiden imeskely vois helppaa pahoinvointiin.

Ja noi joulupöydän kielletyt kyllä täälläkin tulee harmittamaan, kala pöytä kun on lemppari. Esikoisen raskaudessa olin kans joulun raskaana.
Mä niin tunnistan tuon, kalapöytä täälläkin lemppari 👌🏻 …ja nyt sitten (jos kaikki menee hyvin) tulossa jo kolmas joulu, jolloin nämä herkut jää välistä 😱😅
 
Joo kahvin tai siis mulla kofeiinin rajoittaminen on kirpaissut. Olen jonkin verran kofeiiniherkkä eli en ole mitään valtavia määriä kuluttanut, mutta yleensä se kaksi reilua kuppia päivässä, pari kertaa viikossa myös erityisen pitkinä ja raskaina päivinä energiajuomia, joissa 180mg kofeiinia ja välillä sokeritonta colaa. Joskus iso muki teetä.

Nyt plussauksesta lähtien olen juonut sen kupillisien aamukahvia. Hieman isompi kuin tuo muumimuki, mutta osa siitä on kauramaitoa. Ja se on sitten päivän annos siinä 🥲 kofeiinitonta kahvia ja teetä pitää käydä hakemassa itsellekin.
Mun makuun erittäin postitiivinen yllätys ollut nyt kofeiiniton Pauligin ILTA kahvi ☕😴 vinkkinä @Herttis ja @Manuelle
 
Ite en oo ikinä tykännyt kahvista, mutta voisin elää lakritsilla, varsinkin lakritsijäätelöllä ja nyt on joutunut sitä rajoittaa oikein huolella, mutta oon mää sitä kyllä pari kertaa syönyt. 😬
Muuten oon koittanut vältellä melkein kaikkea kiellettyä, paitsi cokista join vähän yhtenä iltana, mutta oon ajatellut, että pieni määrä joskus ei haittaa kunhan ei ala päivittäin vetelemään jotain kiellettyä. ✌️
 
Ite en oo ikinä tykännyt kahvista, mutta voisin elää lakritsilla, varsinkin lakritsijäätelöllä ja nyt on joutunut sitä rajoittaa oikein huolella, mutta oon mää sitä kyllä pari kertaa syönyt. 😬
Muuten oon koittanut vältellä melkein kaikkea kiellettyä, paitsi cokista join vähän yhtenä iltana, mutta oon ajatellut, että pieni määrä joskus ei haittaa kunhan ei ala päivittäin vetelemään jotain kiellettyä. ✌️
Mun ymmärtääkseni lakritsijäätelössä olis niin vähän lakua, et sitä olis voinut syödä 🤔😅 en itse ole. Mut paljonkohan sitä colaa muuten voi juoda 😬 ei ole etonut, oon juonut ehkä yhden pikkupullon päivässä (0,33).
 
Mun ymmärtääkseni lakritsijäätelössä olis niin vähän lakua, et sitä olis voinut syödä 🤔😅 en itse ole. Mut paljonkohan sitä colaa muuten voi juoda 😬 ei ole etonut, oon juonut ehkä yhden pikkupullon päivässä (0,33).
Kofeiinin saantiraja on 200mg vuorokaudessa raskaanaolevalle, eli colaa voi aika huoletta juoda. Normitölkissä on 34mg.
Kahvinjuojille toi saantiraja täyttyy vaan jo siitä kahvikupillisesta.

Ja joo lakujätski tais olla ok!
 
Kofeiinin saantiraja on 200mg vuorokaudessa raskaanaolevalle, eli colaa voi aika huoletta juoda. Normitölkissä on 34mg.
Kahvinjuojille toi saantiraja täyttyy vaan jo siitä kahvikupillisesta.

Ja joo lakujätski tais olla ok!
Joo hitsin kahvi 😅 pitänee siirtyä teehen ja colaan kun ens viikolla taas työt alkaa. Saa pidettyä itsensä hereillä.
 
Isoin ikävä tulee kyllä taas sinihomejuustoa ja lakritsia 🤤 Ja talvi-iltojen punaviinilasillista silloin tällöin!
Viime raskaudessa vetelin Salta Katteneita ja ne veivät pahimman lakuhimon. Ruinasin jopa lähintä K-kauppiasta lisäämään katit niiden karkkivalikoimiin kun kerroin olevani raskaana ja pyyntö meni läpi! 😄🙏
 
Mun ymmärtääkseni lakritsijäätelössä olis niin vähän lakua, et sitä olis voinut syödä 🤔😅 en itse ole. Mut paljonkohan sitä colaa muuten voi juoda 😬 ei ole etonut, oon juonut ehkä yhden pikkupullon päivässä (0,33).
Oi että kiva ku voi sitte nauttia sitä välillä sit ihan huoletta. 👌😊 En oo tutustunut ite ainakaan yhtään mihinkään määriin esim. Cokiksessa. Oon vaan suunnilleen tietoinen mitä vältellä, mutta muuten meen aika rennosti. 😅 Mut eiköhän pienet määrät oo ihan ok.
 
Mulle kahvi tulee olemaan vaikein. Oon juonu 3-5 kuppia päivässä. 😄
 
Mun on kanssa ihan todella hankala pitää kahvin määrä suositusten rajoissa. Ostin kofeiinitonta kahvia et koitan iltapäivällä sit keittää kahvit siitä. Hankalaa on.
 
  • Tykkään
Reaktiot: AMH
Mun on kanssa ihan todella hankala pitää kahvin määrä suositusten rajoissa. Ostin kofeiinitonta kahvia et koitan iltapäivällä sit keittää kahvit siitä. Hankalaa on.
Mä hain myös kofeinitonta kahvia eilen ja teetä. Jospa niillä sais huijattua itteään 😅
 
Mulla ei onneksi oo ollut kauheesti karsittavia juttuja ruokavaliossa, kun en esim kahvia juo tai juuri syö lakritsia (oon enempi suolaisen perään kuin makean😅) MUTTA se mikä tuottaa nyt ongelmia on ne kaikki mitä PITÄIS syödä. Siis täysjyvää, maitotuotteita, marjoja ja hedelmiä joka aterialla? Kalaa 2-3 kertaa viikossa? Apua😅 syön kyl ihan perusruokaa mut ei kyl aina jaksa mitään salaatteja tms vääntää ja toi maito on paha, harvemmin tulee juotua että satunnaisen jogurtin joskus syön... ostin nyt kalsiumia varmuuden vuoksi😅
 
Mulla ei onneksi oo ollut kauheesti karsittavia juttuja ruokavaliossa, kun en esim kahvia juo tai juuri syö lakritsia (oon enempi suolaisen perään kuin makean😅) MUTTA se mikä tuottaa nyt ongelmia on ne kaikki mitä PITÄIS syödä. Siis täysjyvää, maitotuotteita, marjoja ja hedelmiä joka aterialla? Kalaa 2-3 kertaa viikossa? Apua😅 syön kyl ihan perusruokaa mut ei kyl aina jaksa mitään salaatteja tms vääntää ja toi maito on paha, harvemmin tulee juotua että satunnaisen jogurtin joskus syön... ostin nyt kalsiumia varmuuden vuoksi😅
Kalsium lisä on hyvä tuki korvaamaan maitoa tai maitotaloustuotteita kuten jugurttia, rahkaa, viiliä, raejuustoa ja kypsytettyjä juustoja.
Vaan raskaus on siitä kummallinen juttu että saatat yllättyä miten helppo muutoksia on tehdä kun pienen hyvinvointi edellä haluaa mennä. Täysjyvätuotteet ovat hyviä verensokerin vaihtelun tasoittajia ja valitettavan usein vaivaksi ilmaantuvan ummetuksen estäjiä.
 
Takaisin
Top