Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Tänään desimitalla mittasin minkä verran juon normaalisti aamulla kahvia. Se on noin 4dl. Ja näitä yleensä 2x. Eli 8dl olen juonut päivässä. Sitten mittasin sen sallitun 3dl ja se on noin yhden muumimukin verran. Tää on itselleni ehkä näistä vältettävistä jutuista vaikein.. Kävin ostamassa kofeiinitonta kahvia niin teen siitä sitten iltapäiväkahvit jatkossa

Tänään desimitalla mittasin minkä verran juon normaalisti aamulla kahvia. Se on noin 4dl. Ja näitä yleensä 2x. Eli 8dl olen juonut päivässä. Sitten mittasin sen sallitun 3dl ja se on noin yhden muumimukin verran. Tää on itselleni ehkä näistä vältettävistä jutuista vaikein.. Kävin ostamassa kofeiinitonta kahvia niin teen siitä sitten iltapäiväkahvit jatkossa

Joo kahvin tai siis mulla kofeiinin rajoittaminen on kirpaissut. Olen jonkin verran kofeiiniherkkä eli en ole mitään valtavia määriä kuluttanut, mutta yleensä se kaksi reilua kuppia päivässä, pari kertaa viikossa myös erityisen pitkinä ja raskaina päivinä energiajuomia, joissa 180mg kofeiinia ja välillä sokeritonta colaa. Joskus iso muki teetä.

Nyt plussauksesta lähtien olen juonut sen kupillisien aamukahvia. Hieman isompi kuin tuo muumimuki, mutta osa siitä on kauramaitoa. Ja se on sitten päivän annos siinä 🥲 kofeiinitonta kahvia ja teetä pitää käydä hakemassa itsellekin.

Minä olen myös kahvisieppo, varsinkin aamutsufe on pyhä toimitus. Yllättäen kaikkien raskauksien alussa samat kamat eli kahvi, suklaa ja pähkinät on alkaneet tökkiä.

Siis miten oon aivan unohtanut kofeiinittoman kahvin olemassaolon! 🤦🏼‍♀️ Join aiemmin vain kofeiinitonta pikakahvia, mutta jossain kohtaa se jäi ja nyt ei käynyt mielessäkään.

Mulle varmaan hankalin kielletty ruoka (tai herkku) on lakritsi, kun oon tykännyt ihan purkista lusikalla ottaa lakritsijuurijauhetta 😄

Mä en oo ikinä oppinut kahvia juomaan, mutta nimimerkki antaa vähän osviittaa mitä litkin. Nyt tosin en ole muutamaan viikkoon voinut teetäkään juoda, kun se etoo niin paljon 😅

Mä en oo ikinä oppinut kahvia juomaan, mutta nimimerkki antaa vähän osviittaa mitä litkin. Nyt tosin en ole muutamaan viikkoon voinut teetäkään juoda, kun se etoo niin paljon 😅
Mulla on aikaisemmissa raskauksissa etonut kaikki maustetut teet. Ostin mustaa maustamatonta ja avot! 😀

Minä olen myös kahvisieppo, varsinkin aamutsufe on pyhä toimitus. Yllättäen kaikkien raskauksien alussa samat kamat eli kahvi, suklaa ja pähkinät on alkaneet tökkiä.
Fiksu keho sulla kun hylkii tollasta mikä ei ole hyväksi nyt (poislukien pähkinät)!
Mulla ei oo vielä mitään ruokiin kohdistuvia ällötyksiä, mutta colaa tekis paljon mieli... todella epäkätevää :tears:

Huoh mua mietityttää nyt esim juuri kerätyt vadelmat ja kanttarellit. Pesin kanttarellit niin hyvin kuin mahdollista mut vadelmia ei oikein voi pestä. Ei niissä nyt mtn näkyvää multaa ole mutta onkohan jokin toksoplasmoosi riski kuitenkin :(

Kahvi on jäänyt mulla kokonaan, ei tule pieneen mieleenkään keittää aamukahvia🥲🤢

En stressaa yhtään sienien tai luonnonmarjojen suhteen. Kahvia juon vain pari pientä 1,25 dl kuppia päivässä. Mitäön makeutusaineita en suostu muutenkaan käyttämään koskaan.

Mullekin tuo kahvin rajoittaminen on hankalaa. Hyvä kun joku sanoi siitä kofeiinittomasta kahvista. Se lähti heti ostoslistalle👌

Sushi on mun lemppari ruoka mitä käydään ulkona syömässä. Sitä ei ole sinänsä vaikea vältellä mutta sitä kyllä haluaisi muutaman kerran 9kk aikana syödä 😂

Mullekin tuo kahvin rajoittaminen on hankalaa. Hyvä kun joku sanoi siitä kofeiinittomasta kahvista. Se lähti heti ostoslistalle👌

Sushi on mun lemppari ruoka mitä käydään ulkona syömässä. Sitä ei ole sinänsä vaikea vältellä mutta sitä kyllä haluaisi muutaman kerran 9kk aikana syödä 😂
Jaan tämän(kin) harmin! Vaikka voihan sitä valikoidusti syödä toki erilaisia susheja, mutta ei se oo täysin sama.

Raskausajan nää vältettävät kyllä osuu huonosti omiin mieltymyksiin tuon kofeiinin lisäksi 😁
En tykkää kypsästä pihvilihasta, medium on se juttu.
Rakastan pehmeitä juustoja ja käytän niitä normaalisti paljon.
Perusruokavalioon kuuluu myös monet herkulliset siemenet, jotka on nyt kielletty. Samoin yrttiteet.
Ja siis kylmäsavustettu, graavattu kala ym. mäti on herkkua.
Paistetusta kananmunasta pidän eniten niin, että keltuainen jää löysäksi.
En juurikaan syö karkkia, mutta salmiakki ja laku on se juttu.

Oluita ja viinejä onneks saa alkottomina niin ne ei oo niin paha. Niissä ei se alkoholi oo koskaan ollu se pääjuttu vaan maku.

Mikäli niin onnekkaasti käy, että tätä ruokien via dolorosaa jatkuu vielä talvella niin Joulusta voi tulla vähän nihkeä ruokien suhteen 😂 mutta kerrankos..

Hei jos tykkää sushista niin mulla osuu aika samaan hermoon onigirit! Helppo tehdä ite, maustaa riisin kuin tekis sushia, ja sit sisään yleensä laitan tonnikala+majoneesiyhdistelmän (tosin nyt tuli mieleen että en tiiä oliko majoneesissa jtn että ei sais mut vois varmaan korvata muullakin) tai sit voi olla mitä vaan, esim leivitettyä kanaa tai katkarapuja tai kananmuna soijassa marinoituna tai kananmuna+majoneesi+etikka (japanilainen kananmunasalaatti). Netistä pitäisi löytyä ohjeita, meillä on ihan sellainen muotti mutta sitä ennen painelin käsin ne. Jättää vaan ulkopuolelta norin pois ja sellaisenaan voi syödä tai dipata soijaan.

Mulle kyllä nää ruokarajoitukset osuu aika kovasti, sushi ja tapakset on lempiruokaa ja sour-oluiden maistelua lähes harrastan (en humaltumismielessä). Myös lakritsia himoitsen kovasti. Joulu on jälleen vähän ikävä ruokien suhteen jos sinne asti pääsen, mut joka (onnistuneessa) raskaudessa on ollut sama juttu - aina jouluherkut jääneet välistä.

Mulle kyllä nää ruokarajoitukset osuu aika kovasti, sushi ja tapakset on lempiruokaa ja sour-oluiden maistelua lähes harrastan (en humaltumismielessä). Myös lakritsia himoitsen kovasti. Joulu on jälleen vähän ikävä ruokien suhteen jos sinne asti pääsen, mut joka (onnistuneessa) raskaudessa on ollut sama juttu - aina jouluherkut jääneet välistä.
Voi eii, mitkä jouluruoat on kiellettyjä?😱

Takaisin