Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö pieniä määriä esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Mä en oo kovin tarkka suosituksista. Maitotuotteita en oo jaksanut ikinä tarkastella yhtään ja metwurstiakin söin just paketin loppuun :No Evil Monkey:Rooibosteetä oon lipittänyt kaikki raskaudet. Lakuja voin muutaman syödä, jos jossain tarjotaan mutta en ostais ite. Raakaan kalaan en koskisi ilman raskauttakaan.
Oon koittanut selvittää aina suosituksen taustat ja sen mukaan määritellä, kuinka tarkasti seuraan.

Ainut mikä nyt tuottaa vähän haastetta on kahvi. Yleensä se alkaa ennemmin tai myöhemmin raskausaikana yököttää niin, että jää kokonaan pois. Vastenmielisyys on mennyt jopa sille tasolle, että mies on keittänyt kahvinsa liesituulettimen alla, kun haisee ihan kamalalle alkuraskaudessa. Nyt kuitenkin vielä paha olo puuttuu (onneksi!) ja kaamosaika, raskauden huonontama unenlaatu ja pienten lasten yöherättelyt pukkaa sen verran painamaan aamuisin silmäluomia, että ei meinaa aamu lähteä käyntiin ilman kunnon kahvitankkausta🥱 Oon nyt laittanut puolet kofeiinitonta sekaan, jos sais hivutettua kofeiinin saannin pikkuhiljaa alemmaksi.

Mä oon yritysaikana jo vähentynyt kahvin yhteen pieneen kuppiin päivässä ja kyllä siihen tottuu jos "pakko" on. Joskus harvoin saatan ottaa lounasaikaan vielä toisenkin.

Raa'asta lihasta ja kalasta olen tarkka, kuten myös pehmeistä pastöroimattomista juustoista. Mut kyllä mä vaikkapa Valion pastöroituja pehmeitä juustoja hyvillä päiväyksillä uskaltaisin syödä.

Mä oon ylitarkka kofeiinin, alkoholin, lakritsan (istukan muodostumisen jälkeen), ja kaikkien lääkeaineiden kanssa. Esikoista odottaessa en käyttänyt edes yhtä panadolia, tai muuta kosmetiikkaakaan kuin pesuaineita ja puhdasta kookosöljyä rasvana. 😅 Nyt elokuisen kanssa voi olla pakko käyttää jotain aurinkosuojaakin, ja en ehkä oo yhtä tiukkis jonkun kosteusvoiteen suhteen. 🤣 Mutta: ihohan mulla ei oo koskaan ollut niin upea kuin tuolloin täysin kosmetiikattomana aikana, ei todellakaan tarvinnut mitään meikkiä!!!

Raakaa kalaa, mätiä yms en syö paljon muutenkaan, joten siitä on helppo luopua. Raaka liha on jo vaikeampaa, mutta pakko kai se on. Juustojen kanssa mulla on täsmälleen sama politiikka Magnoliaen kanssa. Ja normaalisti me syödään myös paljon "hävikkiruokaa" - päiväykset ohittaneita yms, niistä varmaan luovun nyt ja einekset ja pakastemarjat yms kuumennan erityisen tarkkaan.

Ja vaikka oon itse tarkka, niin muiden raskausajan valintoja kohtaan olen hyvin suvaitsevainen, ja ymmärrän jos asiasta ei halua stressata.

No, suvaitsevainen poislukien alkoholi. Olen tuntenut useamman FAS-lapsen, ja vaikka niissä tapauksissa alkoholia on kulutettu enemmän kuin se pari annosta, kyllä se pysäyttää.

Mä en alkoholia käytä muutenkaan ollenkaan. Lääkkeitä pyrin välttämään myös mahdollisuuksien mukaan. Panadolia joskus jos on pakko. Perussairauden lääkitys pakko ottaa vaikka haluaisi olla ilman mitään.

Voihan aurinkovoiteet:rolling: mä viime kesänä oikein ettimällä etin hyviä fysikaalisia suojia mutta eihän ne vaan ole yhtä mukavia käyttää kuin kemialliset. Pakko kuitenkin läträtä, kun viime raskaudessa sain ystäväkseni ihania maksaläiskiä kasvoihin ja ne ilmaantuin seuraavana keväänä ihan nanosekunnissa esiin, kun näin edes pari auringonsädettä:No Evil Monkey:

Mulla on ehkä tullut vähän ruokarajoiteväsymystä, kun viimeiset 5 vuotta joutunut miettimään usean raskauden ja imetyksen takia jatkuvasti syömisiä ja muita elintapoja. Siinä alkaa jossain kohtaa vetämään mutkat suoraksi:tears:
Ekan kohdalla olin vähän tarkempi, ainoana poikkeuksena salmiakki, johon tuli ihan mieletön himo. Ratkaisin silloin asian ostamalla jonkun salmiakkipastillirasian ja aina silloin tällöin söin sieltä muutaman.

Kahvia en juo, normi hedelmäteetä hunajalla kylläkin.

Raakaa kalaa tai kalaa ylipäätänsä en pahemmin syö kuin tonnikalaa. Kuka edes syö raakaa lihaa? 🤢

Eniten tulee ikävä Brie-juustoa 🥲

Sushia (vihannes/keitetty kananmuna/riisi/merilevä) syön harvoin/välillä, söin myös esikoisen raskaudessa. Japanilainen ystäväni sanoi että Japanissakaan sitä ei vältellä raskaudenaikana, kunhan merilevä on laadultaan hyvää.

Lääkkeitä ja alkoholia vältän tietysti, jo yritysaikana.

Hiuksia en värjää, esikoisesta hieman raidoitin äitiysloman alussa. Muuta kosmetiikkaa käytän, toki fiksusti. Mitään hirveän vahvoja hajuvesiä en esim. käytä.

Eipä hirveästi tarvitse normi ruokavaliota muuttaa, muutakuin sushibuffat nyt jää väliin. Syön pääsääntöisesti kasvis+kala+riista ruokavaliota ilman maitoa, niin juustoja ei tule muutenkaan syötyä. Alkoholi on ehdoton ei, tottakai.

Eilen kävin kaverilla lounaalla ja hän oli tehnyt salaattia ja laittanut jo sekaan siemeniä. Syön ne kiltisti, kun ei ollut paljoa kuitenkaan eikä ole päivittäin siemenet käytössä.

Kuka edes syö raakaa lihaa? 🤢

Vastauksena: esim kuivaliha on raakaa (sitä myös nyt tekee mieli..), medium pihvi on raakaa, monet leikkeleet ovat raakoja,.. Eli hyvin moni syö raakaa lihaa :D

Mulla on nyt toisen kerran loppuraskaus kesällä ('21 kesä oli TUKALA). niin en edes ollut ulkona niin paljoa kun oli niiiiin kuuma ja tukala ettei tarvinut rasvata niin paljoa :D mut nyt esikoisen kanssa lienee parasta käydä ulkona tms :D

@naatti_on_board Joo tiedän ja esim. tääl Saksassa on semmonen leipä, jonka päällä on vaan raakaa jauhelihaa :Grimacing Face:🤢 Mut itse en ymmärrä, en ole koskaan ymmärtänyt. En myöskään raakaa/osittain keitettyä kananmunaa. Toki jossain suklaamousseissa olen raakaamunaa syönyt, mutta en raskaana tietenkään. Täällä Saksassa ei edes pahemmin käytetä raakaa kananmunaa, salmonella riski suurempi kuin Suomessa.
Kuivalihaa en ole myöskään koskaan maistanut. En ole vegetaristi, mut en vaan pahemmin syö hirveästi lihaa, muutakuin perus kanaa/jauhelihaa/pihviä (kunnolla paistettuna) :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mun oli itseasiassa aika vaikeaa sopeutua Saksan kauppojen lihavalikoimiiin, kun itse olen aina syönyt Suomessakin vain perus saunapalvea..

Vegaanina tuntuu helpolta onneksi näiden kans elellä! Ainoa on oikeastaan nyt toi lakritsi ja että muistaisi kuumentaa pakastemarjat... Tulee kyllä varmaan viiniäkin monta kertaa ikävä 😅

Noita teejuttuja jäin kyllä miettimään. Ne mä hoksasin vasta nyt tässä viime päivinä kun vielä varmuudeksi tarkistin listaa. Pitää vissiin vaihtaa enemmän valkoiseen, kun tota mustaa teetä mulla saattaa mennä aika paljon... Samaten noi yrittiteet, hmm 🤔

Mä oon nyt näiden muutaman päivän aikana huomannut olevani hyvinkin tarkka ruokavaliosta. En ole valmis ottamaan yhtään ylimääräistä riskiä, mutta ymmärrän myös ettei turha stressauskaan ole hyväksi. Löytyisipä tähänkin joku kultainen keskitie myöhemmillä viikoilla. ☺️

Teki kyllä niin tiukkaa eilen oikkujoulubuffassa olla ottamatta graavilohta ja skagen-tahnaa 😭

Onneksi on hyvin muistissa vielä ruokarajoitukset, joten helppo nyt lähteä taas toteuttamaan niitä. Kahvin vähensin nyt minimiin, vaihdoin kofeiinittomaan johon laitan vähän normikahvia sekaan 🙂

Meikkivoiteen vaihdoin helmikuisen raskauden alussa sellaiseen, missä ei ole kemiallista aurinkosuojaa. (Dior Backstage, on muutenkin niin hyvä etten edes synnytyksen jälkeen voinut palata Lumeneen 😂)

Onpa mielenkiintosta kuulla muiden ajatuksia ruokavalioon liittyen! ☺️

Mulle haasteita on tuonut kahvi. Juon nyt yhden pienen kupin aamulla ja iltapäiväkahvin oon korvannut teellä (esimerkiksi kofeiiniton piparminttutee tai kamomillatee). Työpaikalla saa myös hyvää kaakaota, joten korvaan kahvia sillä 😁 Tuntuu, että tarvitsee jotain kuumaa juotavaa, erityisesti kun on kylmännyt koko raskauden ajan.

Sushia oon aiemmin syönyt paljon, tästä tietysti pitää luopua. Lisäksi on hankala paistaa hyvät pihvit ihan läpikypsiksi 🥲

Alkoholin ja tupakan olen aina jättänyt plussatestiin. Muutoin en kyllä kovin tarkka ole...juodaan koko perhe muutenkin tankkimaitoa. Kahvia tai energiajuomia en juo muutenkaan, joten se on helppoa. Samoin maksa, salmiakki ja lakritsi, joita en voi sietää. Sushia en ole raskausaikoina syönyt, vaikka muuten syön. Muuten olen tainnut mennä ihan kuin ennenkin. Oman tilan tuottamat pihvit syön mediumina ja oman kanalan muniakin raakana esim. valkuaisvaahdon muodossa rahkan joukossa. 🙈

IMG_9199.jpeg

Joisitteko tätä Lidln sauvignon blanc sparkling? Kuulin että tää on hyvää, mut nyt katsoin että ei ole aidosti 0% alkoholia

Takaisin