Raskausajan ruokasuositukset

Mulla on ollut periaatteena et suomalainen raaka kananmuna riittävän puhdasta, ulkomaisia välttäisin kun jo Ruotsissa on enemmän salmonellaa.


Mietin että mistä tuo kananmunan toksoplasmoosiriskin tieto on peräisin? Löysin siis paljon nettikeskusteluja aiheesta, mutta en mitään virallista lähdettä.

Teoriassahan sairas kissa voi kakata luomukanojen ulkoilupihalle, jotka syövät loisia sitten matojen joukossa ja muniin tarttuisi saastunutta ulostetta (?), joka kyllä toki desinfioidaan kaikista teollisesti pakatuista munista. Mutta vihannekset nyt ovat mielestäni moninkertainen riski tähän nähden.

Itseäni yllätti toksoplasmoosin ja listerian todennäköisyys. Raskaudenajan listeriatapauksia on n. 1 kolmessa vuodessa, toksoplasmoosi tarttuu 50 syntyvään lapseen vuodessa. Huh!
 
Joo toi toksmoplasmoosi on kyl aiheena tosi vaikeahko 🤔
Täällä Saksassa Salmonella riski on tosi, mies kertoi mm. miten lapsena hänen äiti pelästyi, kun mieheni sairastui äkillisesti. Itsekkin oon alkanut välttämään taikinan maistamista, siis jo ennen raskautumista.
Toksmoplasmoosi on täällä myös tosi yleinen. Siihen oon kyllä jo keksinyt syyn; ulkokissat, joka korttelissa useita. Toksmoplasmoosi vaaraa ei kissoissa ole, jos ne on täysin sisäkissoja, kuten meidän katit.

Jos yleisesti puutarhatyö on toksmoplasmoosi riski, niin sama pätee noihin muniin/kanaloihin kai.. Tai näin mä sen yhdistäisin. Siksi vihanneksetkin on hyvä pestä&kuoria.
 
Ilmakuivattu kinkku pizzan päällä, söisittekö? Kyseessä Kotipizzan Parmiano pizza eli aika korkeaan lämpötilaan heidän uunissaan kuumenee.

Taustalla siis mun vaikea ruoka-aineallergia. Tämä on ainut valmisruoka, jota olen voinut syödä..
Ainakin aikaisemmin se kinkku on lisätty vasta uunin jälkeen...
Edellisessä raskaudessa joskus pyysin (eri paikassa) että laittavat sen kinkunkin uuniin. Olivat sitä mieltä, ettei se ois silleen hyvää, mutta toteuttivat. Onhan se vähän erilainen niin, mutta toimi ihan jees.
 
Ainakin aikaisemmin se kinkku on lisätty vasta uunin jälkeen...
Edellisessä raskaudessa joskus pyysin (eri paikassa) että laittavat sen kinkunkin uuniin. Olivat sitä mieltä, ettei se ois silleen hyvää, mutta toteuttivat. Onhan se vähän erilainen niin, mutta toimi ihan jees.
Just samaa meinasin kans sanoa, että monesti parma yms. lisätään vasta uunin jälkeen, mutta voi pyytää kypsennettäväksi. Välillä jopa mozzarella tulee vaan raakana päälle, niin oon ite alkanut joka paikassa kysyä, että kypsentäisivät kaikki täytteet.

Kananmunista; mä oon ihan hyvin mielin syönyt kaupan purkkimajoneesia, varsinkin jos lukee että jauheesta tehty. Kerran ravintolassa sain sellasta, jonka epäilen olleen ihan tuoretta itse tehtyä, ja tuli siitä jälkeenpäin vähän huono omatunto. Koitan varmaankin jatkossa varuiksi välttää, en niin kovin majoneesin perään edes ole, niin suht helppoa :Grinning Face:

Tää väsymys on edelleen ihan karseeta, ja kahvia on ihan kamala ikävä! Menin lukemaan tutkimuksia kofeiinista, enkä halua nyt sit juoda kahvia ennen toista kolmannesta ollenkaan. Hyvä vierottautua vähän kahvikoukusta, mut ei helpota tää tuplavaikutus väsymystä! Teellä saa itteään onneks vähän huijattua.
 
Uskoisin että ohut ilmakuivattu kinkku pizzan päällä kyllä kuumenis uunissa yli 72-asteiseksi.. ..mutta 🤷🏻‍♀️
Ja sitten se rucolakaan ei ole suositeltava raskaana 😩 niin tykkäisin pizzan päällä!
Totta, eli täytyy jättää rucola pois!

Pitää kysyä siitä, milloin laittavat ilmakuivatun kinkun pizzaan. Oon olettanut että Kotipizzassa menee uunin kautta, koska on tummaa, rapeaa ja lämmintä. Ei sellaista kuin ottaisit paketista suoraan tai esim. tapaksia tilatessa..

Mä noudatan suosituksia tarkasti, kahvia tosin juon pienen kupin päivässä. Aiemmin join kaksi isoa Taika-mukillista, mutta nyt vaan ei maistu. Mun pahe on yksi Turkinpippurilakeri kerran viikossa. Se pitää mun salmiakki- ja lakuhimot poissa. Syön sen pieni pala kerrallaan nautiskellen, niin että melkein sulaa suuhun.

Edellisessä raskaudessa tilasin Namituvalta niitä raskaussalmiakkeja, mutta minusta ne ei oo niin hyviä.. jäi syömättä.

Mun ja tyttären ruoka-aineallergioiden takia meidän elämä on normaalistikin tosi rajoittunutta, kaikki täytyy miettiä ja ulkona syödään pari kertaa vuodessa. Siks nämä raskausrajoitteet ei oo itelle hankalia. Mutta mun mies ja äiti on aivan helisemässä asian kanssa 😅 mies sen takia kun hoitaa 90% ruuanlaiton ja äidillä vietetään usein viikonloppuja.

Majoneesista jos tykkää, niin hyvä vaihtoehto on vegaaninen, joka ei sisällä kananmunaa. Meillä käytössä tytön kananmuna-allergia takia.
 
Mä söin esikoisen raskausaikana muutamia kertoja sukulakun. Yks vanha tuttava, joka on apteekkari ihmetteli kun kerroin et nykyään salmiakki on kiellettyä, kun sitähän käytettiin ennen raskaudessa alhaisen verenpaineen hoitoon.
Nyt tilasin suomikaupasta Pepe suklaatäytelakuja annettavaks appivanhemmille heidän syntymäpäivänä ja ajattelin kyl itsekkin syödä yhden.
 
Apua rucola? 😳 Eehheheh.... Oon kyllä sitä syönyt muutaman kerran enkä oo kuullut ennen että on kielletty 🙈 Kiitos tiedosta!
 
Ite noudatan pääpiirteittäin suosituksia, lakuja oon syöny jonku verran mit kohtuudella. Alkoholia en köytä muutenkaan ja kaikki raaka kala/liha muutenki on inhokkilistalla. Leikkeleiden haju jostain syystä alkaa aina raskauksissa ällöttämään niin en pysty edes niitä syömään.
 
Noudatan suosituksia tarkasti. Salmiakkia ja lakritsia on kyllä tehnyt mieli
 
Takaisin
Top