Raskausajan ruokasuositukset

Mahollisimman tiukkana oon ollut suositusten noudattamisessa, jotenkin lohduton olo taas kun tuntuu että kaikki hyvä on kielletty, ja vaikka kuinka väistelin haikeana graavikalat joululounaalla, niin myöhemmin tajusin että salaatissa oli kiellettyä rucolaa.. 🙄 tukkaa en värjää, epämiellyttäviä fysikaalisia aurinkorasvoja yritän käyttää, muuten en ole kosmetiikkaa kyllä vaihtamut, pitäisi kai siihenkin perehtyä..
ravintolassa vähän itku kurkussa tilaan pihvini kypsänä 🙈 mulla on nyt jatkuvasti nälkäisenä tiukka paikka nää ruokarajoitukset 😂
 
Suositusten mukaan ja maalaisjärjellä mennään 😅 Kosmetiikkaa ei tule käytettyä.. Kahvin vähentäminen on hankalaa kun tottunut sillä elämään!!
 
Mäkin mahdollisimman tarkasti yritän noudattaa suosituksia. Tosin näin alussa tuntuu, etten meinaa muistaa, ettei kaikkea voi nyt syödä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Näin joulun alla harmittaa kun monet hyvät juustot on kielletty, esim. brie olisi aivan mun lempparia. Täytyisi selvittää vähän mitkä olisi sellasia turvallisia juustoja, mitä uskaltaisi syödä.
 
Joulu kyllä vähän kirpaisee täälläkin. Viime joulunakin meni kaikki ihanat graavilohet, mädit, pehmeät juustot ja viinit sivusuun 🙈 Juuri ne kaikista herkuimmat jutut! Mutta helposti tuon nyt kestää, kun syy on mitä parhain. Ja 100% varmuudella ainakin sitten seuraavana jouluna saa syödä kaikkea 😊
 
Pyrin syömään suositusten mukaan. Alkoholia en ole juonut heinäkuun alun jälkeen. Olen täysin teen juoja ja juon aamulla 5dl mukin teetä (vihreä, valkoinen, keltainen, musta, oolong tms) ja iltapäivällä välillä toisen ja silloin saattaa olla kofeiinitonta mustaa teetä. Vaikea sanoa varmasti paljonko teessä on kofeiinia mutta ei pitäisi mennä yli suositusten.
 
Minäkin pyrin noudattamaan täysin suosituksia ruokailun suhteen, vaikka en tuomitse muita odottajia heidän mahdollisesti toimiessaan toisin. Meikkejä käytän, hiuksia en värjää. Ripsienpidennykset pidän koko ajan ja rakennekynnet myös. Panadolia käytän jos sille tarvetta, ibuprofeenia en allergian takia käyttäisi muutenkaan. Rakastan urheilua ja pyrin treenaamaan raskauden aikanakin, mutta fiksusti ja omaa kroppaa kuunnellen. Alkoholi on minulle odotusainana täysin nou nou. 😊
 
Mäkin noudatan suosituksia ja pyrin noudattamaan niitä kohtuu tarkasti.
 
Tiedättekö saako raskausaikana syödä kanelia? Entä marsipania? Entäs liköörikonvehteja? 🤔 Tässä siis mussutan Pradise konvehtia ja mietin pitääkö nuo kanelia, likööriä ja marsipaania sisältävät konvehdit jättää syömättä 😄
 
@Hanna_ Kanelia saa syödä ihan normaalisti kohtuudella, itsekin syön mm. omenapiirakan päällä sekä riisipuuron kanssa.
Marsipaaniakin saa syödä normaalisti.

Itse jättäisin liköörikonvehdit syömättä pienestä alkoholimäärästä huolimatta.
Tässä lainaus googlesta:
"Tavallisissa liköörikonvehdeissa on 2,7 prosenttia alkoholia, ja cocktail-konvehdeissa korkeintaan neljä prosenttia alkoholia. Sadassa grammassa tavallisia liköörikonvehteja on siis 2,7 grammaa alkoholia sataa grammaa kohden. Suomessa yksi alkoholiannos on 14 grammaa."
Mä sain just ekan plussatestin aikaan lahjaksi Baileys konvehteja, en ole niihin koskenut ja ajattelin antaa eteenpäin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Hei mikäs teidän näkemys seuraaviin on, nää on hölmöjä kysymyksiä varmasti mut en nyt ole ihan aukotonta vastausta löytänyt.. (esikoista odottaessa en muista enää miten näiden kanssa oli 😅)

-leikkeleet? Voiko syödä jotain perus saunapalvileikkelettä leivän päällä ilman että erikseen rupeaa kuumentamaan? Toisaalla sanotaan ei, toisaalla että joo kunhan parasta ennen -pvm:ään on vielä aikaa

-tyhjiöpakattu raaka esim. lohi/paisti, mikä kotona kypsennetään? Eikö niin että pitäisi yli 72-asteiseksi kuumentaa? Eli käytännössä ei..?

-kotimaiset pakastetut marjat kuumennettava? Pakastekasviksethan pitäisi, tarviiko marjatkin?

Neuvola siirtyi kivasti jo ensi viikon perjantaille niin pääsen tyhmien kysymysten listani kanssa pian neuvolantädiltäkin kyselemään 😄
 
Edellisessä raskaudessa noudatin tosi tarkkaam ja sit oli vielä radi niin tuntui, ettei saanut mitään kivaa syödä ja ne tietyt "turvalliset" vaihtoehdot kyllästytti ihan huolella jo hyvissä ajoin ennen synnytystä, mutten uskaltanut ruveta muuttamaan verensokerin kannalta hyväksi todettua. Yritän nyt tässä alussa ottaa vähän rennommin, että jaksan sit taas tsempata sen radin kanssa kun ihan varmasti se diagnoosi napsahtaa tälläkin kertaa.
 
Ilmakuivattu kinkku pizzan päällä, söisittekö? Kyseessä Kotipizzan Parmiano pizza eli aika korkeaan lämpötilaan heidän uunissaan kuumenee.

Taustalla siis mun vaikea ruoka-aineallergia. Tämä on ainut valmisruoka, jota olen voinut syödä..
 
Ilmakuivattu kinkku pizzan päällä, söisittekö? Kyseessä Kotipizzan Parmiano pizza eli aika korkeaan lämpötilaan heidän uunissaan kuumenee.

Taustalla siis mun vaikea ruoka-aineallergia. Tämä on ainut valmisruoka, jota olen voinut syödä..
Uskoisin että ohut ilmakuivattu kinkku pizzan päällä kyllä kuumenis uunissa yli 72-asteiseksi.. ..mutta 🤷🏻‍♀️
Ja sitten se rucolakaan ei ole suositeltava raskaana 😩 niin tykkäisin pizzan päällä!
 
Ootteko vältelleet vai uskaltaneet syödä raakaa kananmunaa? Esim majoneeseissa tai juustokakuissa saattaa olla. Mä oon yhä epävarma tästä, vaikka suosituksissa ei lue mitään ja neuvolastakin tarkistin, mutta neuvolahoitaja luki sen saman kiellettyjen listan eli antoi luvan syödä. Silti epäilyttää jos sattuiskin salmonella kohdalle, vaikka se harvinaista kai Suomessa onkin.
 
@Eppis. Aika harvoin majoneesissa on tota raakaa kananmunaa, esim. Hesen majoneeseissa on paströitu kananmunamassa. Kaupassa ostetuissa harvemmin on raakaa kananmunaa, mut kysyisin jossain hienommissa burger-ravintoloissa heidän majoneesistaan et miten on.

Juustokakuissa en tiedä käytettävän raakaa munaa (itse en leipoessa ole käyttänyt), mut suklaamousseissa on yleensä. Nekin kysyisin kahvilassa erikseen.

Suomessa salmonella riski raa'asta kananmunasta on pieni, mut toksmoplasmoosin riskihän siinä on se juttu, tässä siitä artikkeli.
 
Joo osassa on kananmunamassa tai -jauhe mutta mä oon onnistunut törmäämään useisiinkin tuoretuotteisiin tässä alkuraskauden aikana joissa lukee vain kananmuna. Ja aina epäilyttää enkä oo uskaltanut syödä 😖
 
Takaisin
Top