Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt menee vähän alapääjutuiksi, mutta pakko sanoa, että eilen illalla olin ihan varma, että vauva potkaisee jalkansa ulos! :eek: Oli kyllä niin kamalan tuntuista sörkkimistä, että melkein ihan itku pääsi, kun se sattui.
Vauva ihan kunnolla alkoi pyörimään ja tekemää kuperkeikkoja eli nyt en sitten tiedäkään miten päin tällä hetkellä on, kun yleensä oon tietoinen siitä, että miten päin ollaan.
Vatsa on jotenkin todella hellänä, kun siihen koskee.
En tiedä miten se pystyy pyörimään enää.

Ja taas pyörimisen tuloksena sai aikaan itsellensä hikankin :p

I feel your pain Gemini... Meidän vauvalla (kauhee lipsahdus meinas käydä, ja tulla "meidän vaivalla" :grin) oli eilen kanssa ihan hirveet pileet käynnissä. Liikkeet tuntu ihan "luukulla" ja meinasinkin, että nyt se tulee :confused: Onneksi ei sentään. Nyt on masu hellänä, eikä yhtään kärsis ees pitää housuja jalassa. Oli kiva istua kuopuksen vasu keskustelussa....

Lambi, mimmosia paineita sinulla on aamusin? Minulla kanssa se alapaine yllättävän korkea aamulla verrattuna iltapäivään ja iltaan. Täällä kyllä vaan laittoivat lähetteen taysin äitipolille ja siellä tekevät sit päätöksen mahdollisesta lääkityksen aloittamisesta.. mietinkin tässä että onko tässä nyt hyvä vaan odotella ensinnäkim sitä että kutsuvat tutkimuksiin.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Lambi, mimmosia paineita sinulla on aamusin? Minulla kanssa se alapaine yllättävän korkea aamulla verrattuna iltapäivään ja iltaan. Täällä kyllä vaan laittoivat lähetteen taysin äitipolille ja siellä tekevät sit päätöksen mahdollisesta lääkityksen aloittamisesta.. mietinkin tässä että onko tässä nyt hyvä vaan odotella ensinnäkim sitä että kutsuvat tutkimuksiin.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

maksimissaan ollut tuolla 140/92 aamusta, yleisemmin jotain 130/85-iltapäivällä n 120/75 (alkupaineet ennen rask 110/65 luokkaa) ja mulla tosiaan oli lievä raskausmyrkytys viime raskaudessa, silloin kyllä enemmän oireita, mm se proteiiniä virtsassa, ja paino heitteli jopa 1,5kg viikossa- nyt ollut tasaista n 450gr nousua. Oma historia lienee vaikuttaa näissä paljon.
Mulla siis sama pikkukylän lääkäri tekee nuo päätökset, äitipolille ei lähetettä täällä tule näistä..
jossain meinaavat ettei lääkitystä aloitettas helposti enää nykyään (??), mutta oma lekuri perusteli oikein hyvin-lapselle turvallinen lääke (albetol), ja itselle huomattavasti turvallisempaa pitää paine tasaisena kun odotella nousua..
siihen tässä siis vaan uskottava:confused: (viikkoja mulla nyt 36+jotain)

Hmm, menin tänään suihkun jälkeen katsomaan peilillä down there, ja täytyy kyllä sanoa että vähän hirvitti mitä muutoksia raskaus on tuonut tullessaan. Tää on ehkä kanssa sellainen asia, josta ei yleensä puhuta ja josta ei hyvällä syylläkään pidä pahemmin välittää, mutta toivoisin kyllä ettei kaikki nuo muutokset ole pysyviä. Ja synnytyskin on vasta edessä!

Samaten rinnat on kyllä niiiiin eri näköiset kuin ennen raskautta. Hyvä jos tunnistaa enää omiksi kun koko, malli, tuntuma, väritys ja kaikki on niin muuttuneet. Useimmiten en näistä muutoksista niin välitä, mutta joskus sitä vaan peiliin vilkaistessa tuntuu oma ruumis niin vieraalta ja tulee sellainen olo, että osaako enää vartalostaan nauttia kuten ennen sitten kun raskaus on koettu.

Ja sitten enempi henkisistä oireista konkreettisiin: mulla on ollut menkkamaisia kipuja nyt pari päivää! Vain ajoittain ja suhteellisen lievinä, mutta kuitenkin selkeästi ihan kipua. Aiemmin ei ole ollut mitään vastaavaa. En kyllä malta odottaa, että tehtäisiin sisätutkimus ja katsotaan kohdunkaulan tilanne. Harjoitussupistuksia on kuitenkin ollut todella paljon jo viikkoja ja vauvakin on (mun mielestäni) laskeutunut vähän reilu viikko sitten. En kyllä haluaisi vauvan tulevan ennen rv38:ia (eli vajaa kolmen viikon päästä), että toivottavasti ei liikaa ennakoi nuo kivut mitään.

Kyllä niihin muutoksiin tottuu! joihinkin jopa tykästyy:p!
Itse koen että tuo alapää on jotenkin mahtava raskaana, sen kanssa tulee niin sinuiksi kun siellä ronklaa yks jos toinenkin ukko ja täti mennen tullen:rolleyes:
ja kyllä mulla ainakin on kaikki seksuaalisuuteen liittyvä parantunut raskauksien myötä-oman kehon tuntemus kasvaa kuitenkin ihan uusiin ulottuvuuksiin.
Mutta ottaahan se aikansa hyväksyä muutokset.

maksimissaan ollut tuolla 140/92 aamusta, yleisemmin jotain 130/85-iltapäivällä n 120/75 (alkupaineet ennen rask 110/65 luokkaa) ja mulla tosiaan oli lievä raskausmyrkytys viime raskaudessa, silloin kyllä enemmän oireita, mm se proteiiniä virtsassa, ja paino heitteli jopa 1,5kg viikossa- nyt ollut tasaista n 450gr nousua. Oma historia lienee vaikuttaa näissä paljon.
Mulla siis sama pikkukylän lääkäri tekee nuo päätökset, äitipolille ei lähetettä täällä tule näistä..
jossain meinaavat ettei lääkitystä aloitettas helposti enää nykyään (??), mutta oma lekuri perusteli oikein hyvin-lapselle turvallinen lääke (albetol), ja itselle huomattavasti turvallisempaa pitää paine tasaisena kun odotella nousua..
siihen tässä siis vaan uskottava:confused: (viikkoja mulla nyt 36+jotain)
Ihan hyvältä tuo tilanne kuitenkin vaikuttaa, koska yleensä verenpainelääkitystä raskaudessa suositellaan vasta kun paineet on toistuvasti >160/110 (tai >140/90 jos on kohde-elinvaurioita), ja tavoitetaso on <150/110 (tai <130/90 jos on kohde-elinvaurioita). Mutta varmaan tietysti turvallisinta aloittaa pienellä lääkityksellä lääkitys, jos on raskausmyrkytystaustaa.

Mullakin on ollut paineet muistaakseni 130/85 luokkaa kun on neuvolassa katottu.

Mitä on kohde-elinvauriot?
kyllähän se aloittaminen mietityttää, kun ei nyt mahdottomissa lukemissa mennä kuitenkaan- vielä..

Henk.koht mä alottaisin lääkityksen korkeisiin paineisiin jos lääkäri suosittelisi, koska ne paineet vaikuttaa istukan ja munuaisten toimintaan ja se ei luonnollisesti oo hyväks vauvalle. Mä seurailen kans paineita kotona, koska mulla on mun omasta tasosta noussu paineet kohtuu paljon jo, ei oo yhtä korkeet kuin sulla mutta mun normaali tasokin on matalampi. Raskaanahan lääkityksen tarve arvioidaan tapauskohtaisesti, ei ole olemassa yhtä ainoota rajaa jonka yli mennessä lääkitystä harkitaan tai se aloitetaan, johtuen juurikin siitä ihmiskohtaisesta vaihtelusta.
Mulle annettiin mittari kotiin oliko 3 viikkoa sitten kun turvotukset pamahti niin pahaks ja mulla kaikki turvotus on vaan ja ainoastaan yläkropassa, mul ei jalat ole lainkaan turvoksissa. Kädet ei mee lähellekään nyrkkiin ja naama on kuin ilmapallo :(

Totta kyllä, että oma lähtötaso varmasti vaikuttaa missä vaiheessa kannattaa ruveta puuttumaan noihin paineisiin, koska kyllähän se kova nousu jo kielii siitä että raskausmyrkytyksestä johtuisi ja silloin on hyvä aloittaa ehkäisemään tilan paheneminen.

Kohde-elinvauriot on siis tyypillisiä elinvaurioita mitä tulee, jos on sairastanut pitkään hoitamatonta verenpainetautia. Sydän voi suurentua, munuaisten toiminta heiketä, silmänpohjissa on muutoksia jne. Lähinnä siis ihan kunnon verenpainetaudissa, joka on jyllännyt pitkään ennenkö on huomattu, ettei varmastikaan oleelllisia lambin tapauksessa.

Mullakin on selkeästi turvotusta tullut viime aikoina, mutta lähinnä alaraajoihin. Samaten jalkoja on ruvennut herkästi pakottamaan varsinkin iltaisin. Vähän luulen, että voisi johtua suonikohjuista, kun niitä on suvussa. Toistaiseksi ei ole mitään kovin näkyvää ilmestynyt jalkoihin raskauden myötä, mutta vielä on aikaa, ja mulla oli pieni suonikohjun alku jo ennen raskautta.

Aika jännä itse asiassa odecca, että sulla on turvonneet vain ylävartalo. Luulis, että painovoima olisi sun puolella ettei noi paikat turpoaisi niin helposti.

Muokattu viimeksi:
samanlailla meni turvotukset sillonkin kun odotin esikoista ja sillon oli raskausmyrkytys, myös sillon turvotus oli yläkropassa eikä alhaalla, sillon lääkäri sanoi et johtuu paineista ja sydämestä. Tää turvotus on päällä ihan koko ajan eli kun aamulla herää niin on ihan samanmoisena kuin iltasin, normaali turvotuksessa turvotus on pahinta illalla ja helpottaa jonkin verran yön´aikakana

Osaatkos Odecca kertoa mulle, kun mulla turvotus on pahinta aamulla, eli yön aikana aina pahenee ja aamuisin kädet niin turvoksissa ettei nyrkkiin saa ja käsiä oikein särkee jos jotain yrittää tehdä. Juon kuitenkin suhteellisen paljon vettä päivän aikana, ja olen yrittänyt juoda nyt vieläkin enemmän, mutta ei tunnu turvotus helpottavan. Ja turvotus ainoastaan käsissä. Kai tämä on ihan normaalia? Muissa raskauksissa myös kadet turvonneet, mutta ei näin pahasti. Mitään muita oireita ei ole.

Kiitos kommenteista noihin paineisiin liittyen, on itse niin ulalla aiheesta- vaikka vois pikkuhiljaa jo alkaa kiinnostaa:smiley-ashamed008.
aloitin ekan lääkkeen illalla ja aamulla oli paineet sittn ekaa kertaa laskeneet-112/77,mikä on ihan jees!
kyllä tämä tästä- nyt saa jännätä kuinka pitkään yliajallle joutuu taas mennä. on ihan eri odottaa "terveenä" yliaikaa kun jatkuvalla riski-fiiliksellä. että kummasti alkaa lapsen syntymistä nyt jo toivoa..o_O, ja mulla kun ei pitänyt olla kiire asian suhteen

akidi, mulle on tuolla naikkarilla sanottu koko ajan et se ei oo normaalia, normaalia olis jos olis koko kroppa tai jalat. Mul on muutenkin myrkytysoireita niin tällä hetkellä pitää käydä punnittavana neuvolassa kerran viikossa ja se kattoo samalla paineet ja pissan, tosin se on ihan turhaa kun eilenkin kun viikossa turvotuksen takia oli tullut 2kg lisää painoa niin totes vaan et juo enemmän... Tuolta naikkarilta taas käskettiin rajottamaan juomista kun kävin päivystyksessä hetki sitten kun 5 päivän aikana paino nousi 3kg, sillon sanottiin et max 3l päivä kun oon juonu enemmän, ne puhu sillon et jos juo ns. liikaa niin sekin kertyy kroppaan.
Turvotuksen lisäks pissassa on vähän väliä protskut 1 tai 2+, paineet tosiaan korkeet mulle itelleni, ajoittain paineiden takia särkee päätä, näen vähän väliä tähtiä, maksa ja sappiarvot ei oo normaalit ollu enää pitkään aikaan. Ajoittain on ollu myös ylävatsan kipuja jotka on samanlaisia mitä mulla aiemmin on ollu sappikipukohtauksissa, niit ei onneks nyt oo ollu useempaan viikkoon. Olo on kuitenkin siedettävä edelleen kaikesta huolimatta ja niin kauan kun vaan mahdollista tahdon kotona olla. Sitten huolestun jos pissan tulo alkaa hiipua ja päänsäryt ei lopu, koitan vaan olla ressaamatta mitään ylimääräsiä ja odotella et koska poitsu päättää maailmaan tulla.

Onpa ikävän tuntuisia vihlaisuja alhaalla ollut tänään, silloinkin kun vauva ei edes liiku.
Ollut kyllä aikamoiset pari päivää etten toisaalta ihmettele, jos kroppa vähän ilmoittelee, että pitäisi rauhoittua.

Tänään oli ensimmäistä kertaakin lonkka kipeänä, ja ihan yhtäkkiä alkoi sattumaan, kun kävelin bussipydäkille.
En sitten tiedä voiko tämä kolmen viikon istuminen kipeyttää... (?) :rolleyes:

Ja ihan kuin olisi tullut pieni mustelma mahaan, siihen kohtaan mihin vauva tällä viikolla potkinut oikein kunnolla :oops:

Mulla kans välillä aristanu vatsan iho paikoittain mustelman omaisesti, vaan ei oo mitään jälkeä näkyny. Ja sillon siihen on tuntunu kaikki vauvan liikkeet tosi ikävältä. :( onneks suht nopee menny aina ohi.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mun kissanraapaisut mahassa näyttää arpeutuneen ihan kunnolla. Mun mielestä ne näyttää pahemmalta kuin raskausarvet, kun nää on niin leveitä ja sellaista pinnallista punaista arpikudosta. On selkeästi venähtäneet niistä alkuperäisista raapimusjäljistä vielä, varmaan kun maha on kasvanut.

Ei varmaan kuulunut oikeastaan tähän ketjuun, mutta mua ottaa päähän ja piti valittaa tästä jonnekin. Kissa meni tärvelemään mun nätin raskausmahan. :( Oliskin edes raskaudesta ja vauvasta johtuvia jälkiä, eikä tuosta himskatin katista.

Annisla, mulla tuli edellisessä raskaudessa arpi sääsken pistosta! Siitä se lähti repeämään kun olin sitä rapsutellut. Ja lävistyksestä repeili ihan selvästi kans. Mutta kyllä ne hälvenee ihan siistiksi. Mulla on hirveästi pikmentti tummentunut ja kaikenlaisia laikkuja esim. kainaloissa. Ällöjä luomia on tullu paljon, just semmosia iholta kohoavia lihapaloja. Nännipihat jatkuu äärettömyyteen asti. Onkohan tästä enää paluuta :/.

mulla muuten myös esim aurinko selvästi tekee semmosta maksaläiskän näköstä jälkee naamaan,ruskettuu jotenkin epätasasesti jne :confused: ja luomia tullu lisää.

mää haluan valittaa turhan hyvin osallistuvasta miehestä :p:grin päätin alkaa öljyään sitä välilihaa epparin pelossa.no enhän minä ton mahapallon takaa yltäny kunnolla ja homma on jääny..nyt sitten mies päätti et kyllä hän voi siihen alkaa.itellä oli vähän semmonen puolivaivaantunu olo ja aattelin et mitähän siitäkin tulee,pientä silittelyä ja sitä rataa...no,tää mielikuva karisi aika äkkiä;mies sopis näköjään hyvin vaikka joksku valmentajaks.oli kattonu netistä ohjeet ja eipä menny kun hetki kun totesin että tästä ny on erotiikka kaukana,sattuu,tuntuu ilkeeltä,kiristää ahistaa hyi ja toinen on vaan et "tän kuuluukin tuntua inhottavalta. kaks minuuttia." :eek::p:grin

Takaisin