Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä etukäteen ajattelin saavani paljon arpia, kun mulla taitaa olla niihin taipuvainen kudostyyppi. Muutama pieni raskausarpi ilmestyikin rv24-28 mahaan, mutta sen jälkeen ei ole vielä tullut uusia ja ne on nyt jo vaalentunut aika näkymättömiksi. Oon rasvaillut ja syönyt kollageenilisää päivittäin (itsensä huijausta ehkä, mutta haluan ajatella että auttaisi), eikä sen enempää niitä ole tullut vaikka maha on jo komean kokoinen. Vielä tietysti ehtii hyvin revetä kun rv 34+4 vasta menossa. :)

Tosin vaikken olekaan saanut varsinaisia raskausarpia, niin maha silti näyttää ihan siltä kuin niitä olisi. Pari viikkoa sitten kävi nimittäin pikku onnettomuus meidän kisun kanssa, kun se pääsi livahtamaan makuuhuoneeseen (mikä on nykyisin sille kiellettyä aluetta), ja kun koitin vesilasi toisessa kädessä yhdellä kädellä napata sen kainaloon ja viedä ulos, ote herpaantui ja kissa meinasi pudota mun otteesta. No sepä sitten pelästyi ja nappasi tietysti kynsillä kiinni ekaan ulokkeeseen mihin ylettyi, eli mun mahaan. Ja tuloksena sain kunnon verta valuvat pitkät raapimajäljet navan molemmille puolille. Pikkuhiljaa ne on parantunut, ja näyttää tällä hetkellä ihan samalta kuin punaiset raskausarvet. Vähän jo mietin, että voisiko ne jopa olla raskausarpia, jos tuo raapimistrauma olisi jotenkin repinyt sen ihon samalla lailla rikki syvempää? Ainakin syvimmistä kohdista näyttää jäävän myös pysyvät jäljet, että eipä kyllä varmaan ole merkitystä mitkä arvet ne on.

Miten tuon limatulpan irtoamisen huomaa? Onko se ihan kuin reipasta valkovuotoa, vai jotain hevimpää?

Limatulppa on selkeetä limaa jota tulee yleensä kunnon "klöntti" kerralla, taitaa siinä monella olla myös punaista väriä. Ei sitä kyllä voi olla huomaamatta, kun irtoilee :) eikä sekoittaa valkovuotoon... Mulle ei ole raskausarpia tullut, ekassa raskaudessa tuli rintoihin.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mulla limatulppa oli ihan kirkasta limaa, sitkeetä kuin tapetti liisteri tai räkä, verta siinä oli joukossa vasta sinä päivänä kun synnytys käynnistyi, mulla tulppa irtoili osina ja alkoi irrtoa joku 1,5 viikkoa ennen synnytystä, kaikki ei edes huomaa sen irtoomista ja joillan se voi irrota reippaasti ennen synnytystä. Se on koostumukseltaan aivan erilaista kuin valkovuoto ja ihan tosissaan venyy ja paukkuu. joillain se irtoaa vasta synnytksessä kun paikat aukee kunnolla.

Mä oon tuosta limatulpasta kuullut ensimmäistä kertaa täällä foorumilla.
Esikoisen kohdalla en osannut sellaista tuijotella ja veikkaan, että jos sellaista tuli niin se tuli sitten siinä samalla kun lorahti lapsivedet pönttöön tai viimeistään siellä synnytyksessä :)

Nyt kun tiedän asiasta, niin tulee kyllä tarkistettuakin, että mitä sieltä tulee :grin

Esikoisesta mulla oli limatulppa ihan sellasta juoksevaa melko kirkasta limaa jossa oli pinkkiä. En olis sitä osannu limatulpaksi edes arvata, jos kätilö ei olisi sitä sanonuy. Nyt limatulppa oli/on sellasia valkosia ja kellertäviä möykkyjä joissa on vaalenapunaista mukana, just niinkuin liisteriä tai räkää. Eka luulin, että nyt se peijakas heitti mulle elämäni ekan hiivan, mutta ei tää kyllä sitä oo.
Supistuksia tulee aika reilusti taas, mutta ei mitään valkovuotoa kummempaa vuotoa enää. Tää vauveli tahtoo nyt pitää isän ja äidin koko ajan vähän varuillaan. Pikku ryökäle :Heartred. Alle kolme viikkoa enää meidän kakkosen syntymä viikkoihin. Ja reilu kaks täysiaikaisuuteen. Jaiks...

Jos tää syntyis samalla ajankohdalla kuin esikoienn niin raskautta olis jäljellä 5+1 viikkoa :) esikoinen syntyi 38+0

Uusi käyttäjä tässä liittyy keskusteluun mukaan unettomana yönä... Mulla on kokemusta kahdesta synnytyksestä, mutta ei muistikuvia limatulpasta. Synnytyksistäkin tosin aikaa jo yli 10 v. Vedet meni molemmissa vasta ihan synnytyksen loppupuolella, joten ehkä se limatulppakin on sitten irronnut vasta synnytyksen aikana ilman, että olen itse sitä huomannut.

Raskausarvilta säästyin aika hyvin aiemmissa raskauksissa. Toisessa tuli kaksi pientä arpea kolme päivää ennen synnytystä (rv 40+6) ihan häpykarvoituksen tuntumaan, eli käytännössä ei juuri mitään. Nyt olen 10 v vanhempi, ja olen jännittänyt, miten arpien kanssa nyt käy (kammoan ajatusta ihon repeilystä), mutta vielä ei ole tullut mitään. Ihmettelen arvilta välttymistä, kun äidillä ja siskoilla on ollut pahat arvet.

Kaikenlaisia muita oireita on riittänytkin sitten ihan tarpeeksi: matalaa verenpainetta, minkä johdosta voimakasta heikotusta ja huimausta, peräpukamia, paineen tunnetta peräsuolessa (inhottavaa), selkävaivoja, närästystä jne. Sairaslomalla olen ollutkin jo useamman viikon, vaikka äitiysloma alkaisi vasta vajaan parin viikon päästä.

Tervetuloa mukaan Ailiina77 :) Tunnen tuskasin tuon matalan verenpaineen kanssa, eilen saunan jälkeen suihkussa lähti melkein taju, ja jouduin hetken ottamaan lepiä suihkun lattialla :/ Mulla on aina ollu kanssa matalat paineet, nytkin korkeimmillaan vain jotain 120/75 (ja sekin jännityksessä äitipolilla, kun olin ensin juossut sinne melkein koko matkan) huimaa siis aika paljon koko ajan. Toivottavasti vointisi paranee saikulla :)

Iloista äitienpäivää kaikille!

Mulla on myös ollut alhaiset verenpaineet jo ennen raskauttakin. Yläpaine välillä alle100 ja se on kyllä huomannut. Vähän samanlainen episodi kävi saunareissulla, kuin sulla Zeni. Onneksi oli penkki, millä sai istuskella välillä suihkussa, kun ei pystynyt käsiään nostamaan, että ois saanut shampoon hiuksista. Mies tuli sitten jossain vaiheessa kurkkaamaan, että mikä kestää... Onneksi tuli, niin sai taltutettua mut kellarin portaat ylös.

Se hyvä puoli tässä on, että on saanut syödä lakua ja salmiakkia huoletta. ;)

Kannattaa sen salmiakin kanssa vaan olla sillein kohtuudessa, että ainakin työkaveri pelotteli sen edistävän synnytystä? Itellä siis sama ja söin töissä salmiakkia melko usein, niin sanoi, et voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen..

Ainakin salmiakki kyllä nostaa verenpainetta, että ehkä jos on korkeaa verenpainetta tai raskausmyrkytysongelmaa, salmiakin syönti voisi ehkä pahentaa niitä ja sitä kautta nopeuttaa synnytyksen käynnistymistä? Tää siis ihan spekulointia. Salmiakki ja lakritsi (ja ihan jo annoskoolla yksi lakupatukka päivässä tms) voi kuulemma yhden sisätautilääkärin mukaan vaikuttaa verenpainetasoihin jopa parin kuukaudenkin ajan ihan merkittävästikin.

Itsellä on paineet ollut vähän koholla alkuraskauden arvoihin verrattuna, vielä siis siedettäviä mutta vähän alemmat ois parempi. Pistän kyllä itse stressin, kahvinjuonnin ja ehkä myös salmiakin syönnin piikkiin. Mun oli tarkoitus olla kokonaan juomatta kahvia nyt raskaana, mutta kun on ollut niin tiukkaa koulussa ja aikaisia aamuja, niin on ollut pakko juoda 1-2 kuppia melkein päivittäin. :sad001 Se virallinen rajahan on kuitenkin kolme kuppia, niin toivon ettei tuosta ole haittaa vauvalle. Samaten omat stressitasot on kyllä vähän huolestuttanut vauvan kannalta, mutta on vaan ollut ihan mahdotonta rentoutua kun on ollut niin kamalasti hommaa joka pitäisi saada tehtyä. Nyt on onneksi enää vaan pari viikkoa opiskeluja jäljellä, ja muutenkin suht helppo aikataulu kunhan saan yhden kirjoitustyön pois alta.

Anoppi on muuten povannut että tää syntyisi liian aikaisin, koska oon ollut stressaantunut ja harjoitussuppareita on ollut aika paljon (nytkin ollut maha kovana varmaaan 2h putkeen). Samaten anoppi on ollut sitä mieltä, että mun pitäisi suosilla lopettaa kouluvuosi kesken, kun se on liian rankkaa raskaana olevalle. Mikä on tietysti ollut ehkä ihan totta ainakin ajoittain, mutta en osannut arvata sitä etukäteen ja nyt onkin jo rankin jakso takana, niin enää ei paljoa auttaisi. Mutta saapas nähdä pitääkö nuo povailut paikkaansa, toivottavasti ei synny liian aikaisin. Vielä vähän yli kaksi viikkoa pitäisi ainakin pysyä masussa että on täysiaikainen.

Itse sä parhaiten kroppasi tunnet ja sen minkä verran jaksat, jos itsestä tuntuu et jaksaa niin hoidat koulua sen verta kun jaksat, ei sitä tarvi paussille laittaa sen vuoksi et jonku muun mielestä niin olis parempi, teet sen verran kun itsestä hyvältä tuntuu :)

Annisla, tässä toinen, jolla stressitaso koulun takia erittäin korkealla ja oon alkanut saamaan siitä fyysisisä oireita, joista mainitsin kyllä th:kin tällä viikolla.
Homma on nyt mennyt siihen ettei tuu nukuttua pahemmin mitään ja syke on koko ajan korkealla, kun ainoa mitä ajattelen on koulu ja siihen liittyvät keskeneräiset asiat, jotka pitää olla ensi viikon aikana suoritettu tai en valmistu..
Mulle toi valmistuminen on niin tärkeää ja siihen liittyy oma pitkä tarina, miksi se on niin tärkeää, että valmistun nyt.

Kahvin juonti munkin piti lopettaa raskauden aikana, mutta edelleen sitä juon tuon 1-2 kuppia päivässä, kun jostain pitää energiaa repiä.
Mulla noi supistukset on kyllä lisääntyneet ja niitä on nykyään päivin ja öin, ja uskon että tää stressi ja uupumus on yksi syy ja näin epäili th:kin.

Onneksi vauva liikkuu paljon taas, niin pidän sitä sen merkkinä, että kaikki on hyvin, vaikka itse vetelen kyllä viimesillä voimillani tällä hetkellä.
Enää yksi viikko ja toivottavasti se on hyvä viikko :smiley-angelic001

Gemini:luultavasti on stressistä; mulla ainakin näin jälkikäteen huomaa että se vaikutti ihan suoraan.muksu riehu stressihormonipäissään ja piti mua hereillä mistä sai viä vähän lisästressiä,ja supisteli kans jne.nyt kun sain hommat kasaan niin kaikki tollaset on loppunu,tajusin just eilen et onpa pitkästä aikaa melkein normaaliolo (jos perus liitoskipuja ym ei lasketa) :)

kyllä sää Gemini jaksat!!!viikko on niin lyhyt aika et sen kestää vaikka päällään seisten.ja ihan varmasti saat kaikki kasaan!käytä vaikka raskauskorttia jos ei muu auta :grin tsemppiä!sä teet sen kyllä :)

Kuulostaa kyllä rankalta, Gemini! Onneksi enää viikko jäljellä. :) Itsellä kanssa enää puolitoista viikkoa jäljellä (hui!), kaikki pitäisi saada siihen mennessä hoidettua. Ja sitten onkin jo rv 36+ ja voi keskittyä synnytykseen valmistautumiseen ja viime hetken hankintoihin.

Itse kanssa luulen, että omat harjoitussupistelut liittyy stressiin, selkeästi niitä on enemmän jos olen ollut kiireinen. Pitää nyt vaan koittaa olla stressaamatta liikaa ja hoitaa vikat koulujutut loppuun niin minimivaivalla kuin vaan pystyy, niin voi sitten nauttia loppuraskaudesta. Kamalan nopeasti aika on kyllä kulunut kun on ollut kiirettä, tuntuu ettei ole vielä ihan sisäistänyt että kohtahan se vauvakin on jo täällä.

Kiitos kannustuksista! :Heartred
Täytyy vaan yrittää pitää pää kylmänä ettei kaiva itsellensä kuoppaa :p

No nyt on 36+0 täys! ja täytyy sanoa että jonkin sortin henkistä valmistautumista alkaa tapahtua..pikkuhiljaa pyörii mielessä mitä kaikkea vauvaa varten pitäisi saada valmiiksi..tähän asti mietteet olleet lähinnä kasvimaassa ja karitsoissa:oops:.
Jaksaminen on kyllä aika heikkoa, lepäillä pitää päivällä, ja olo on aika vanha:rolleyes:-

Mutta ehkä se tästä, aikaahan on vielä hurjasti0(?), kyllä tää varmasti yliajalle menee-mitään oireita muusta ei ole ja aika pieneltä tuntuu yhä "omaan käteen"-se ettei oo vielä kertaakaaan ahdistanut hengittämistä tai aiheuttanut närästystä tms -tilaa kasvaa on vielä reilusti!
Mutta jännittää alkaa..

Ja kovasti keskittymistä teille kouluasioissa kamppaileville-
eipä se aika siihen lopu kun vauva syntyy (näin itselle uskottelen nyt kun välillä iskee aikapula mieleen), mutta hepottaahan se saada asioita pois alta ennen syntymää!
Täälläkin on jo monta työtä odottamassa kesää-vauva ulkopuolella kuitenkin jaksaa taas eritavalla:)

Takaisin