Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensimmäistä viedään, eli ei voi sanoa omaavansa liikaa kokemusta :) Alusta asti neuvola on musta tuntunut aika höttöseltä jutulta, eikä pelkästään käyntien vähyyden takia.

Mutta kuten aiemmin todettua, mulla on pissatikut ja vaaka ostettuna, ja jos alkaisi joku asia oikeasti vaivaamaan, menisin samantien yksityiselle. Kaikilla ei toki sitä mahdollisuutta ole, minkä takia olisi hyvä saada myös pk-seutu edes jotenkin ruotuun tän neuvola-asian kanssa...

Mitä järkeä tuommoisessa säästössä voi olla?? Paljonkohan semmoinen yksi neuvolakäynti edes maksaa.

Onpa erikoista ettei imettämiseen ole kannustettu. Minuakin kyllä ihmetytti muutamat jutut synnärillä ekalla kerralla, kun olin aika monesta lähteestä saanut tosi erilaista tietoa mm. siitä imettämisestä. Ja 2008 ei ihokontaktistakaan puhuttu vielä mitään, lisäsivät vain vaatetta viluiselle vauvalle enkä paljon sairaalassa edes nähnyt vauvaa alasti. Nyt pitää olla vähän viisaampi ja luottaa omiinkin vaistoihin ja tietoon.

Tuli muuten Odecca sun imetyskertomuksesta mieleen, että ei ne tosiaan alan ammattilaiset aina ole oikeassa..
Itselläni oli heti siellä sairaalassa ongelmia imetyksen suhteen, kun hoitaja koitti sitä rintaa laitella esikoisen suuhun ja sanoi, mitä mun pitää tehdä. Muutaman kerran siinä jotain hääräsi ja sitten sanoi, että ei taida onnistua, annetaan olla.

Omasta mielestäni kaikki mitä se hoitaja siinä teki niin tuntui jotenkin väärältä. Sitten kun jäin tytön kanssa kahden niin asettelin itseni, vauvani ja rintani sellaiseen asentoon, mikä musta tuntui luonnollisemmalta ja kas kummaa, johan sai tyttö ruokaa :p

Kyllä joskus on vain hyvä tosiaan luottaa siihen omaan vaistoonsa :dance008

Edit: Ite sain kyllä tytön nakuna iholle heti synnyttyä -08. Taitaa olla sitten eri käytännöt (yllätys) sairaaloissa.. :oops:

Kyfi, vielä sun ensimmäinen... :eek:
Mä olen kyllä nyt niin järkyttynyt, että pistetään esikoista odottavat tekemään kaiken itse..
Kiva kuulla, että sulla on kaikki sillein hoidossa ja olet tuntenut itsesi hyvinvoivaksi, toivottavasti :)

Itselläni on sitten kait hyvä tuuri, kun oon 6 kertaa käynyt neuvolassa ja asun pääkaupunkiseudulla ja kyseessä on vielä toinen raskaus...

Onneksi on tällaisia paikkoja, joissa voi käydä raskautta läpi muiden kanssa :p

Enpä oo tullut muuten ajatelleeksi, että eroja voi tulla noin paljon myös ihan th-kohtaisesti. Oletin vaan, että johtuu pääkaupunkisäästöistä. Eli kai täälläkin olisi mahdollista saada se Helsingin kaupungin verkkosaitillaankin mainitsema minimimäärä käyntejä. Monelta olen tosin kuullut, ettei ole täyttynyt heidänkään kohdalla.

Mutta rehellisesti sanottuna, en oikeastaan osaa kaivata noita käyntejä nykymuodossaan lisääkään. Niiden aikana kun ei punnita, pissatestit tehdään itse, labraa (tai ultralaitetta) ei neuvolan eikä neuvolalääkärin yhteydessä ole, joten testeihinkin määrätään hyvin vähän tai ei ollenkaan, ja verenpaine mitataan useimmiten itse. Oikeastaan sydänäänet onkin ainoa asia, mikä noista voi jäädä käteen. Ja senkin voisi tietysti hoitaa itse, jos olisi kotidoppler. Ja tietysti hemoglobiini, johon neuvolassa on pikatesteri, mutta jota eivät ota ilman erillispyyntöä; kahdesti olen muistanut pyytää, keskimmäisellä kerralla unohdin. Ja just silloin se oli tietysti tippunut sen 30 pinnaa, joka huomattiin sitten vähän myöhemmin...

Eniten hyötyä ja apua raskauden aikana on ollut netistä. Erilaiset tietosivut (ja mm. muiden kaupunkien neuvola- ja synnytysosastosivustot yms; jostain syystä esim. Hyvinkään sairaalalla on hyvä kysy-vastaa -palsta, jollaista ei muilla näyttäisi olevan) ja keskustelupalstat ovat olleet ahkerasti luvussa.

Enimmäkseen koitan lukea ns. virallisia lähteitä, ettei tulisi kovin paljoa värittynyttä tietoa, mutta monet detskuasiat kyllä aukeaa nopeimmin palstalla :) Että kiitos kaikille teille, joilla on noita th-käyntejä ja lääkäreitä ja kerrotte niistä täällä. Sitä kautta tässä pääsee ikään kuin itekin käymään neuvolassa :)

Kyllähän se on niin, että jos perusterve ihminen raskaana, niin eipä tuo neuvola kyllä paljoa anna. Nykyään, kun tosiaan itse voi tehdä melkein kaiken, mitä noissa perusneuvolakäynneissä tehdään :)
Ja netissäkin kun tosiaan löytyy juuri noita tietosivuja, ja sitten on näitä keskustelupalstoja, joissa saa lukea ihmisten omia aitoja kokemuksia, mikä monesti rauhoittaa mieltä silloin, kun ajattelee, että jokin on vialla, mutta onkin ihan normaalia :grin

Ja asiasta toiseen.. :p
Mun tyllerö on kyllä tainnut kääntyä pääalas päin. Pyörii kyllä aika paljon välillä, mutta vaikuttaisi palaavan takaisin. Ihan kiva, mutta potkut on alkanut sattumaan aika paljon, kun osuu tuohon ylös. Meinaa oikein vedet tulla silmistä.. :oops:

Luovutin tänään siivoamisen suhteen, ei vaan tullut hommasta mitään, kun ei pystynyt kumartelemaan. Muutenkin ollut jotenkin vaikea olo eikä pelkästään fyysisesti vaan henkisestikin.. :sad001

Kärsiikö muut muuten yöllisistä aivan infernaalisista hikoilukohtauksista, siis silleen, että tyyliin tyyny on märkä ja hikoilu tulee uniinkin, unessakin ilmenee siis yhtäkkinen hikoiluepisodi. Melkosen inhaa...

Ei ole ainakaan vielä itelläni tuommoista ilmennyt :eek:
Ainoastaan vain sellaista kuumotusta ja ns. kuumia aaltoja, jonka jälkeen poskia alkaa kuumottaa ja tekisi mieli riisua kaikki vaatteet pois, kun tuntuu kuin tukehtuisi niihin..

Mutta rehellisesti sanottuna, en oikeastaan osaa kaivata noita käyntejä nykymuodossaan lisääkään. Niiden aikana kun ei punnita, pissatestit tehdään itse, labraa (tai ultralaitetta) ei neuvolan eikä neuvolalääkärin yhteydessä ole, joten testeihinkin määrätään hyvin vähän tai ei ollenkaan, ja verenpaine mitataan useimmiten itse. Oikeastaan sydänäänet onkin ainoa asia, mikä noista voi jäädä käteen. Ja senkin voisi tietysti hoitaa itse, jos olisi kotidoppler. Ja tietysti hemoglobiini, johon neuvolassa on pikatesteri, mutta jota eivät ota ilman erillispyyntöä

aika erikoista kyllä :eek: täällä kyllä kuuluu kaikki hemoglobiinit,verenpaineet,punnitukset ym joka kerran ihan perus neuvolakäynteihin eikä niitä tosiaankaan tehä itte.onpa erikoista. (paikkakunta ittellä hämeenlinna)

mä oon kyllä ihan hyödylliseks noi käynnit kokenu,kun mun neuvolantätikin on aivan ihana ihminen jonka kanssa oon voinu kaikesta ittee mietityttävästä ja mieltä painavasta jutella.ja jotenkin ittelle tärkeetä olla silleen hyvissä käsissä ja seurannassa.

Ihan suututaa tuo kyfin neuvola-systeemi. kyllähän se varmasti järkevältä tietoahakevata ihmiseltä menee (?) vaikka välinpitämättömältä systeemiltä vaikuttaakin- mutta entäs ne väliinputoajat? ei kovin tarkaa syyniä saa kyllä porukasta..

Mulla on tuo imetyspuoli mennyt ekaksi vähän surkeammin- pojan paino ei noussut käyrän mukaan, kasvoi kyllä muuten-ja lopetin turhautuneena puolenvuoden iässä kokonaan. neuvola "pakotti" aloittamaan kiinteät jo 3kk iässä:mad:, se raivostuttaa vieläkin..olisivat mieluummin kannustaneet imetyspuolta!
Seuraavia oon täysimettänyt sinne puoleenvuoteen ja jatkanut vielä reilun vuodenikään. mutta näitä en oo pulloruokkinut ensipäivien jälkeen olenkaan (mulla kestänyt sen 1-4pv maidon nousta-ja keltaisuuden välttämiseksi ja sairaalasta pääsemiseksi oon jatkuvan imetyksen lisäksi antanut korviketta sairaalassa).
pullon välttäminen kokonaan kyllä stimuloi maitoa riittävästi ainakin itsellä-ja oon kokenut sen paljon helpommaksi kun pullolla läträämisen. omat menot on sitten ajoitettu imetyksen jälkeen tai vauva mukaan. ja hetken huuto äitiä odotellessa ei oo yhtään lasta meillä vielä uuvuttanut..:grin

Mutta tänään oli verenpaine ekaa kertaa nousussa (mulla mittari lainassa)- ei perhna- saa taas alkaa jännittää raskausmyrkytystä..:sad001

mua taas painostettiin imetykseen sairaalassa :( ei saanut tuttia antaa ja lisämaitoakin sai vasta kolmantena yönä kun en ollut nukkunut juuri ollenkaan siihen mennessä ja "romahdin" pillahtaen itkuun kun en jaksanut..siitä sitten alkoikin 2kk tuskallinen imetystaival (rinnat verillä eikä rintakumikaan auttanut) itkin ja imetin. Onneksi en luovuttanut, kun noin 2kk kohdalla kipu ja verenvuoto yhtäkkiä loppui kuin seinään ja imetys jatkui vielä seuraavat 6kk ongelmitta:) sitten 8kk iässä laps puri nännin rikki eikä millään meinannut parantua ja sit alkoikin maidontulo vähentyä kun ei päässyt imettämään toisesta rinnasta ja päätettiin sitten lopettaa kokonaan. Toivottavasti toisen kohdalla menis helpommin!

Ja pakko vielä päivittää, että verenpaine nyt laskenut!
se oli aamukahvi ja reipas eläintenhoitorupeama joka auttoi:):):)-ei tää nyt ihan myrkytyksestä vielä mene..

Huh, hyvä Lambi ettei ollut sen kummosempaa :p
Mäkin oon muutaman kerran säikähtänyt omia verenpaineitani (oma mittari ostettuna), mutta tosiaan kahvi ollut syyllisenä :rolleyes:

Tänään ajattelin käydä kunnon kävelyllä eli toivottavasti sen 30 min edes pystyisi :grin ja ihan mielenkiinnolla katsoa nouseeko liikkumisesta kuinka paljon paineet ja kuinka kova syke on :)

Mä oon tähän mennessä käyny neuvolassa 3 kertaa ja kuulema yksi näistä kerroista on ollut ylimääräinen, sen lisäks oon kerran käyny siel lääkärillä ja oili ihan yhtä tyhjän knassa, seuraavaa aikaa ei edes ole varattu, nyt menossa 30+2 ja mulla riskiraskaus. Edellisen kerran oon neuvolassa käyny sillon kun annettiin kelan laput, olisko ollu 22+1 sillon... Ite pitää stixaa pissa ennen th:n luo menoa ja niin oli jo kun odotin esikoistakin ja sillon olin eri neuvolassa, mä en sitä koe mitenkään ihmeelliseks, jos siihen jotain tulee niin sit vaan ei kaada loppua pissaa pois vaan se menee labraan. Th sitte kattoo paineet kun on hetken istunut ja pumppu tasaantunut, se kattoo myös painon, sf mitan, sykkeet ja Hb:n. Mä oon tässä odotellu et koskahan mun pitäs sinne neuvolaan mennä seuraavaks kun th ei tosiaan mulle eikoja varaa vaan käskee varaamaan itse ja ei mulla ole aavistustakaan siitä millä hiton viikoilla siellä pitäs käydä, esikoisen korttiin kun vertaa niin täs vaiheessa kävin joka toinen viikko...

Missäs päin odecca käyt? Netistä ainakin löytyy Helsingilta ja Vantaalta lista, millä viikoilla neuvolassa käydään.

Niin ja tosiaan asun pk-seudulla ja käyn suutarilan neuvolassa... esikoisen aikaan olin neuvolassa pihliksessä ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
ja muita kuulumisia.... väännöt jaloissa ja käsissä vaan lisääntyy ja eilen aamusta oli silmmissä semmonen sahalaitadisco, tänään vaan näkyny pisteitä pitkin päivää, kädet ja naama turvoksissa kuin mitkäkin eikä turvotus laske millään ja edelleen se on vaan yläkropassa, jalat ei ole lainkaan turvoksissa. Paineista tai prostkuista ei hajuakaan koska edellisestä neuvolasta tosiaan semmonen 8 viikkoa aikaa. Mutta olo ei ole sietämätön vielä joten en oo näytille jaksanu raahautua. Noita pisteitä oon tosiaan nähnyt jo useemman viikon taas, sahalaidat oli ihan uus juttu, pääkipua ei onneks ainakaan vielä ole

se vaan on sen terkkarin tehtävä varata käynnillä seuraava aika tai kertoa koska sellainen pitää olla, ei ole mun hommani alkaa sitä selvittelemään.

Ehkä sun kannattaa soittaa sille ja muistuttaa sitä, että se on sen tehtävä varata ne ajat, ei sun :)

Joo elikkäs neljäs raskaus mulla. Jotenkin itse kyllä kaipaisin lisää käyntejä, esim. hemoglobiinia ei ole mitattu kertaakaan. Itse aloitin syömään salaa rautatabletteja ehkä kuukausi sitten kun olo meni huonoksi.
Lisäksi odotan yksin ja olen aika paljon vanhempi kuin saadessani nuo muut lapset silloin nuorena (kaikki putkeen aikamonta vuotta sitten, en muista enää mitään eli tuntuu kuin ekaa odottaisi taas ;D).
Ihana ois jonkun kanssa jakaa tätä odotusta, on meinannut välillä usko loppua ja on ollut todella yksinäinen olo, sillä kai mä olen teitä terrorisoinut täällä viesteilläni jatkuvaan :)
Yksi sukulaismummo kyseli että mitkä sun verenpaineet on niin nolotti sanoa että ei mitään hajua, ne on mitattu viimeksi helmikuussa :D
Tää on kyllä kaikista vaikein raskauteni tähän asti, koko ajan särkee johonkin ja tää turvotus huh huh! (Kauheeta valitusta anteeksi!)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Takaisin