Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ei täälläkään kovassa pissahädässä parane kauheasti nauraa tai aivastella. Ja aina kun aivastaa, niin jalkoja tiukasti ristiin. :grin
Mies ei ainakaan ole myöntänyt, että olisi mitenkään löysät paikat, mutta mulla itellä on tunto jotenkin huonompi kuin ennen raskautta. Jotenkin saa välillä hakemalla hakea sopivaa kulmaa, että tuntuisi jotain... Turhauttavaa.

Mä kans vedän jalat tiukasti ristiin jos tulee aivastus tai yskittää :D sillon ku odotin esikoista niin kusin pariin otteseen ihan huolella housuun ja molemmat oli tilanteissa jossa repesin nauramaan täysillä ja kun tajusin et kusin alleni niin aloin itkemään :D Se on aika normaalia et tahtoo lirahdella, suosittelen lämmöllä treenaamaan lantiopohjanlihaksia :)

Onko muilla nivuskipuja?? Mulla on nyt neljättä päivää tosi kipeenä oikeenpuolimmainen nivunen, istuminen ja kävely ja jopa sängyssä kääntyminen saattuu. Yhtään ei pysty tekemään mitään avaavaa liikettä, kun tuntuu että joku sielä napsahtais poikki:S Mut vasemmalla ei oo sit mitään kipuja. Paitsi tietenki vasen kylki on ollut jo toista viikkoa ihan juntturassa, mutta se ei häiritte vielä aamusta iltaan niin kuin tuo nivussärky.

Mulla on kans oikeella puolen hirviät nivuskivut! Vasemmassa ei mitään, ellei sitte jotenki heijastu oikialta puolen. Mutta on kyllä niin tuskasta nousta sohvalta tai makuulta ylös! :/ Ja just se tunne, että joku sielä napsahtaa poikki.. huoh.. Auttaskohan tuohon joku tukivyö? :confused:

Si-tukivyö auttaa, se tulee lantion ympärille, mulla itelläni liitoskivut repii mm. toisen puolen nivusiin ja samalla tavalla oli sillon ku odotin esikoista.

Rupesin tässä miettimään, kun vatsa on lähes koko ajan ihan pinkeänä, että onkohan se kuitenkaan ihan normaalia? Olen ajatellut, että johtuu vain siitä, että masu on niin iso, mutta toisaalta eikös tuo viittaisi supistuksiin?
Nyt on rv 30+3.

Mulla on kans masu ihan pinkeenä aina jos kävelee/rehkii paljon päivän aikana, sitten se siitä pehmentyy kun rauhottuu, tai viimestään aamuun mennessä on pehmennyt. Mutta on se kyllä inhottavan tuntusta, ihan ku pullistais koko ajan tai ois maha ihan täys ruokaa:/

Mulla kans iltaa kohden kokonaisvaltaisesti pinkeytyy ja säännölliset/lukuisat/kivuttomat harkkasupistukset siihen päälle, joita tulee sekä levossa että etenkin rasituksessa.

Onkos muilla edelleen loppuraskaudessakin sellasta lihaspistosmaista kipua kohdussa, jota ainakin aikasemmin pidin kasvukipuihin liittyvänä? Se tuntuu tuolla kohdun alaosassa just sellasena samantyyppisenä suht jatkuvana/tasasena kipuna kun esim. hengästymisen aikanen lihaspistos joskus penskana. Lisäks vauva saattaa joskus jaloillaan/käsillään sohaista tollasta arkaa kohtaa, jolloin vihlasee oikein kunnolla.

Pikkuhousunsuojat vain käyttöön. Tai ainakin itselläni on, kun on tullut pikkuisia yllätyksiä erityisesti aivastaessa ja joskus vain pienesti yskinyt ja se on ollut siinä :grin

Itselleni on nyt uudeksi vaivaksi tullut yölliset kramppikohtaukset pohkeissa. Kyllä sattuu niin perkeleesti, että kyyneleet valuu väkisinkin..:sad001 Onneksi työt loppui, koska välillä ollut kramppi niin kova, että pari päivää saanut kärsiä niin ettei ole koko painolla voinut astua jalalla.

Mulla tuntuu vihlasuja tuolla kohdunsuulla melkein koko ajan, ihan kun tökkis sukkapuikolla tai puukolla tonne pimpan perälle, edellisessä raskaudessa oli kans ja ne tuli kun paikat alko aukee ja pehmenee. Paine on alkanu kans tuntuu eri paikassa kuin aiksemmin, tuntuu nyt tuolla persiin pohjassa istuinkyhmyissä :/ Torstaina naikkarille taas tsekattavaks.

28+1 ja näitä on siis ollut jo tovin. Mulla on lisäks tosi paljon supistuksia ja osa niistä on niin kipeitä et salpaa hengityksen. Viimeksi katottiin ultralla toi kaulan tilanne vissiin kolmisen viikoa sitten ja sillon oli viel tosi hyvä 3cm jäljellä ja lääkäri kokeili et kun painaa kohtua niin antaako sisäsuu periks ja ei antanut onneks vielä. Esikoisen aiakna multa aukes paikat ja hävis kaulakin kokonaan jo olikohan viikko ennen kuin synty, tai paikat aukes joskus 35 tai jotain ja noin viikkoa ennen käynnistymistä ei ollu kaulaa enää, käynnisty sillon 37+6

Hmm.. onneksi pääsen tutkittavaksi tällä viikolla. Mulla on ollut myös tuommoisia outoja "vihlasuja" alhaalla tässä jonkun aikaa ja joka päivä tuntunut, mutta en ole sitten kuitenkaan ajatellut asia sen enempää, vaikka tuntuvat tosi ikävältä.. :oops:

Mä en jotenki noista osaa huolissani edes olla kun niitä tosiaan oli esikoisenkin aikana, tuntuu et kuuluvat asiaan, torstaina ainakin saa tietää et onko ne tehny jotain vai ei.

Täällä kans välillä kohdun alaosa vihloo kipeästi, kun vauva ilmeisesti räplää siellä jotain. Ja pohjekramppeja alkanut esiintyä säännöllisesti. Magnesium on auttanut jonkin verran.

Mulla on tullut nyt parina päivänä noita odecca:nkin mainitsemia sukkapuikko supisteluja/kipuiluja kohdunsuulla. Mut siinä se minkään asteisia muita kipuja tai supistuksia ei oo nökyny :)

En ole tähän asti halunnut nurista, kun on ollut ilmeisen helppo raskaus (varsinkin kun vertaa joidenkin savottaan :/ ), mutta nyt on ihan pakko sen verran avautua, että 31+1 (tai 31+5, riippuu kuka laskee) olis ihan kiva päästä välillä nukkumaan yli 4h yöunet.

Ihme valvomisputki ollu päällä jo monta viikkoa. Millon syynä on lisäraudan aiheuttama vatsakipu, millon yleinen valasmainen hankala olo, ja millon sitten 7kk jatkuneen nenätukon aiheuttama ketutus. Töitä pitäisi kuitenkin jaksaa se kolmisen viikkoa ihan normaaliin tyyliin - ja vaikka olen siinäkin onnekas, ettei työ ole fyysistä rääkkiä, niin olisihan se ihan mukava osallistua hommiin edes puolijärjissään :)

Noihin yöllisiin pohjekramppeihin: niin kuin Pihlakin tossa mainitsi, lisämagnesium saattais hyvinkin olla avuksi. Sen kanssa täytyy tietty sen verran kattoa, ettei ihan övereitä ota (jos on jo esim joku multivitamiini käytössä), mutta lyhytaikaisesti voinee vähän isommallakin annostuksella kokeilla.

Pohkeet täälläkin meinaa välillä krampattaa... Likellä käy muttei onnek... ainaka usein.

Toosa on kipee, ja persus puutuu. Kiva ku sängystä nousee niin humps, johan tuntee että onpas taas niin keveä askel, en suinkaan taaperra kuin ankka.o_O
Ja voi kääk, painoo on tullu abaut 10kiloo! vielä olis sellanen 7kiloo jäljellä niin saavutan miehen painon, esikosta taisin silloisilla painoillamme jäädä parin kilon päähän. Ja se ei sitten ole mulla tavoite että painaisin saman tai enemmän ku ukko! :schoked025 Mutta uhkaavalta näyttää että niin taitaa käydä, on tässä vielä aikaa turvota... Koko aika nälkä...:confused013

Heh, ohitin miehen painon jo eilen, eli eipä kai siinä mitään :) Mutta meillä nyt olikin lähdössäkin vain se 10kg eroa, joka siis meni rikki viimeisimmässä punnituksessa. Tänään sitten kyselin vaivihkaa neuvolassa kuinka huolissaan tosta noususta kuuluisi olla, mutta totesi, että älä suotta. Eli 59kg --> 69kg viikolle 32. mennessä ei saanut sormen heristelyä. Kai se on sitte rajoissa.

Se nyt kuitenkin lienee selvää, että lähemmäs sitä kahtakymppiä tässä kai ollaan matkalla. Vai olisiko se joku vaihtoehto, ettei viimeiseen kahteen kuukauteen tulis spurttia... taitaa olla haaveilua vaan :D

Mä syön raskausajan monivitamiinia, mutta sen sisältämä magnesium ei oikein riitä pitämään kramppeja poissa. Olen kyllä miettinyt, että tuleekohan nyt yliannostus, mutta kun vain kausittain olen syönyt magnesiumlisää, niin oletan sen olevan ihan ok. Saahan särkylääkkeitäkin syödä, vaikka luulisi niidenkin olevan aika kovaa kamaa vauvalle...? Saatika sitten Panacod, jota olen nyt muutaman kerran joutunut syömään migreeniin. Sitä en mielelläni ota, mutta eipä ne päänsäryn mukanaan tuomat stressihormonitkaan vauvalle hyväksi ole.

Niin ja mitä tuohon painonnousuun tulee, niin mä jotenkin elättelen yhä toiveita, että saisin pidettyä nousun inhimillisissä rajoissa. Nyt on tullut se noin 8 kg. Ei mitään käsitystä, että tuleeko tässä vielä toiset samanmoiset, vai alkaako painonnousu tässä vaiheessa hidastua... Se tosiaan oli aika voimakasta viikkojen 16-24 välillä, ihan kuten opuksetkin sanoo. Tuo vau.fi:n opus on itseasiassa pitänyt tosi monessa asiassa paikkansa mun kohdalla. Ja sitten raskauden viimeisillä viikoilla nousu pitäisi ilmeisesti olla aika vähäistä, ellei nyt kauhea nestepöhö iske. Se neuvolan ihanne 12 kg voi olla kyllä enää tässä vaiheessa aika mahdoton tavoite... Varsinkaan kun en tee mitään sen eteen että painonnousu pysyisi aisoissa. :rolleyes: Hyvä jos viikkoon mahtuu 2 täysin karkitonta päivää, muuten tulee lähes päivittäin enemmän tai vähemmän jotain makeaa syötyä. Synnytyksen jälkeen VIIMEISTÄÄN olisi karu paluu todellisuuteen, onnistuu varmaan hyvin kun on tehnyt itsestään raskauden aikana tällaisen sokerihiiren... :oops:

Takaisin