Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suppareihin liittyen on kyllä todella ärsyttävää, kun keskiraskauden neuvolakäynti on tällä uudella systeemillä poistettu kokonaan. :mad: Jos siinä olisi saanut käydä ja tietäisi että paikat oli kiinni niin ei yhtään niin paljon huolestuttaisi nämä supparit. Nyt kun ei ole mitään tietoa tilanteesta, niin supparitkin stressaa enemmän.

Täällä taas ei ole alkuraskauden lääkäriä ollenkaan, vaan ensimmäinen on vasta joskus rv26.

Kai Satsuma teillä pääsee lääkäriin jos on tarvetta? Mä juuri tänään soitin itelleni lääkärin juuri noiden supisteluiden takia ja täällä ainakin pääsee kyllä jos tarve vaatii!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mullaki oli nt-ultran yhteydessä lääkäri ja seuraava sit rv 28. Terkka oikee halus sen laittaa ku on vähän supistellu ja kyllä heti sanoki et seuraavalla kerralla sitte neuvola+lääkäri, mulla kylläkin eri päivinä.. Jos ei ois ollu automaattisesti nii oisin vaatinut tota lääkäriä just noiden supistusten takia. Mulla onneks tulee vaan kyykkiessä lattialta jotain nii voin vältellä niitä ainaki vielä.

Mulla on ollu neukkulääkäri viimeks joskua rv 10... Eikä seuraavasta oo tietookaan? :o nyt 7 pvä on neuvola varmaa sit seuraavaks varataan neukkulääkärille aikaa.. ? Nyt siis 27+3

Oon viikolla 24+ ja käynyt tähän mennessä kolme kertaa neuvolassa. Viikolla 26 on sitten se lääkärikäynti neuvolassa.

Mulla on kans kauhee flunssa ollut. Nyt kolmatta viikkoa. Sain eilen antibioottikuurin molempien poskionteloiden tulehduksiin(Amoxin) ja Histeciä mahdollisiin allergisiin oireisiin. Muutama yö meni niin, etten saanut hengitettyä lainkaan nenän kautta, ainoastaan suun kautta ja nukuin todella pystyasennossa. Tähän nenän tukkoisuuden helpottamiseen kun ei ilmeisesti ole mitään turvallista lääkettä raskauden aikana. Ainakaan Nasolinia ei ole annettu käyttää.

Toivottavasti tänä yönä saan nukuttua. Nyt ainakin toinen sierain on auki, mikä helpottaa oloa jo huomattavasti. Nenän huuhtelukannullakaan ei mitään aikaiseksi saanut, kun oli niin turvoksissa molemmat puolet. Ja mäkin yskin ihan järkyttävästi. Onneksi tuo yskänlääke nimeltään Rometor hieman auttaa. Sitä saan raskaanakin käyttää.

Ollaan siis hengenheimolaisia tässä flunssassa LARA88.

Monet nenäsumutteista on ihan turvallisia raskaana, fimean sivuilla löytyy hyvää tietoa aiheesta ja lueteltuna kaikki mitä on turvallista käyttää. Ainakin Naso-ratiopharma ja Heinix-nasal on turvallisia :)

Tää on lainattu Fimean sivulta:
"16 Allergialääkkeet
Useimmat allergisen nuhan paikallishoidossa käytettävät lääkkeet ovat turvallisia myös raskauden aikana (219). Tämä koskee sekä ensilinjan hoitoa (kromoglikaatti- ja kor- tikosteroidinenäsumutteet ja -jauheet) että antihistamiineja. Paikallishoitoa pidetään suositeltavana, koska se tehoaa allergiaoireisiin yleensä yhtä hyvin kuin systeemilääkitys. Oraalisista antihistamiineista loratadiini ja setiritsiini ovat ensisijaisia lääkkeitä, kun systeemihoitoa tarvitaan. Levosetiritsiini on vaikutuksiltaan verrattavissa setiritsiiniin ja desloratadiini loratadiiniin. Hydroksitsiinin säännöllinen käyttö loppuraskauden aikana voi aiheuttaa vastasyntyneelle lieviä lääkeoireita (väsymys, huono syöminen). Pseudoefedriiniä sisältävien valmisteiden käyttöä tulisi välttää raskauden aikana. Pseudoefedriini voi vaikuttaa haital- lisesti istukan verenkiertoon, ja epidemiologi- sissa tutkimuksissa lääkkeen alkuraskauden aikaisen käytön on epäilty lisäävän verenkiertohäiriön pohjalta syntyvien epämuodostumien ilmaantuvuutta (220)."

Muokattu viimeksi:
Kyfi: mulla rupee nenän tukkoisuus hieman helpottamaan. Illalla ja aamulla pakko vielä sarvikannulla huuhtoa, muuten ei tule nukkumisesta mitään. Yskiminen hieman myös hellittänyt, mutta vieläkin tuntuu että keuhkoissa rohisee jotain. Kurkku on kipee vielä 2 viikon sairastelun jälkeenkin ja ens viikolla työterveyteen jos ei ole kadonnut. Yleensä kurkkukipu painottuu aamuun kun just on herännyt ja iltaan kun puhuu vähemmän....tosi outoa, kun luulis että menee just toistepäin.

Mun on kyllä nyt pakko tulla avautumaan tänne.

Mulla on ollut tän raskauden aikana kyllä niin paljon ongelmia ettei voisi ollakaan paljoa enempää. Alussa oli bakteerivaginoosi, johon sain antibiootit. Sitten oli se 3,4mm niskaturvotus, joskin istukkabiopsiassa selvisi että ei kromosomihäiriöitä. Sitten on vielä A- veri, joten täytyy käydä sen takia labroissa. Nyt todettiin, että on raskausdiabetes, ja sokereita saa mittailla. Sitten löytyi taas bakteerivaginoosi ja hiiva vielä siinä sivussa, ja ei kun uudestaan antibiooteille. Nyt sitten selvisi, että minulla on myös se b-streptokokki, joten synnytyksessä antibioottitippaan. Ja vauvakin on kuulemma luultavasti aika iso neuvolalääkärin mukaan. Sunnuntaina taas oli niin kovat vatsa- ja selkäkivut että makasin vaan kyljellään ja itkin, nyt sairauslomalla. EI suostuneet kättärille mua ottaa koska vauva kuitenkin liikkuu.

Tää on aivan uskomattoman stressaavaa, kun on kaikennäköistä vaivaa, odotan vaan että vielä tulee raskausmyrkytystuomio. Onneks verenpaineet on olleet ihan hyvät, viimeksi oli 128/75. Äiti sanoi kyllä hyvin lohduttavasti, että seuraava mahdollinen raskaus tuskin on ainakaan hankalampi.

Missäkähän vaiheessa sitä pittää huolestua, jos liikkeitä ei tunnu kovin paljoa? Tässä perjantaina tuntu vielä ihan hirviää myllerrystä ja sitte lauantaista tähän päivään päivittäin ihan muutama potku vaan. Alkaa vähä huolestuttamaan, että onko sielä varmasti kaikki kunnossa. :oops:

Tsemppiä Unajamalle, ei ole kyllä ollut helppo raskaus!

Suviit, en vielä noilla viikoilla huolestuisi liikkeiden vähyydestä kun niitä kuitenkin on tuntunut. Vauva voi vaihtaa asentoaan niin, että liikkeet tuntuu huonommin ja toisaalta vauvan kasvaessa liikkeet muutenkin voi muuttua.
Toki jos oikein huolestuttaa, niin juo sokerimehua ja seuraile rauhassa alkaako masussa bileet. :)

Ja lopulta, jos ei vaan pääse huolestumisesta eroon, niin soita neuvolaan ohjeiden saamiseksi. Mutta itse siis olisi vielä luottavaisin mielin, jos liikkeitä kuitenkin on tuntunut. :)

Mulla oli viime viikolla 2 sellasta päivää ettei vaavista paljoo kuulunu ja tietenki huolestuin. Sitte kolmantena päivänä rupes taas potkuja sateleen :) nyt on tullu hirveesti noita harjotussuppareita ja viikon päästä ois seuraava neuvola.. tiiä sitte uskallanko oottaa sinne neuvolaan vai soitanko jo tällä viikolla ajan. Viikkoja tosiaan 29+2

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla ei kumpikaan raskaus ole ollut helppo, mutta eipä tuo haittaa, ei tää niin kauaa kestä ja jos vaan vauva syntyy terveenä ja elävänä niin mä vaikka makaan paikallani sen reilun 9kk. Mulla on itsellä ollut myrkytysoireet päällä viikosta 19 ja lisäänty koko ajan, raskausajan diabetes todettiin jo 12+4, liitoskivut on sen verta kovat etten meinaa päästä kävelemään. Mulla särkee koko ajan tonne kohdunsuulle ja viimeviikolla lääkäri totes et vanha sektiohaava näyttää oudolle, siin on joku lovi ja se on ohentunut ja sitä tarttee nyt seurailla ja voipi olla et tämä toinenkin lapsi tulee nyt sit puukolla ulos. Esikoinen syntyi hätäsektiolla.
Mulla on noita jäätäviä vatsakipuja ollut jo viikkotolkulla ja syytä ei löydy, paineet on koholla, pissassa on proteiinia, sappi ja maksa-arvot on reilusti yli sallittujen varsinkin nuo maksa-arvot, oli viimeks jotain 350 kun pitäs olla alle 45. Liitoskipuja on koko ajan, mutta niiden kans pystyy elää tukivyön avulla. Kädet kutiaa niin ettei niistä kohta löydy ehjää kohtaa nahasta. Uusimana riemuna on et nään tähtiä vähän väliä ja mun anaama, kädet ja vatsa on tosi turvonnut, alakroppa ei ollenkaan. Huimaaminen on kans löytänyt tiensä tänne. Nyt on alkanut sokerit nousemaan entisestään ja ylihuomenna D.hoitajan juttusille. Vaivaa löytyy enemmän kuin tarpeeks, mutta eipä tätä herkkua kauaa enää ole jäljellä ;) ja kaiken kruunaa tuo ikiliikkuja esikoinen jonka perässä on mentävä jakso tai ei <3
Ihan unohtui supistukset.... kivuttomia en edes laske kun niitä on ollut viikkotolkulla lukuisia päivässä, noita kipeitä tulee seurattua ja rehellisesti vituttaa kun sattuvat likipitäen yhtä paljon kun synnytyksessä, niitä ei onneks ole joka päivä

Muokattu viimeksi:
wakethedead, yleensä harkkasuppareista ei ole vaaraa ja toisille tulee niitä enemmän kuin toisille. :) Täällä neuvolantäti huolestui niistä siinä vaiheessa, kun ne ei tuntuneet taukoavan ollenkaan (ei edes levossa) ja alkoi tulla sekaan kivuliaita suppareita.

Odeccaakaan ei kyllä käy kateeksi, jo on monenlaista vaivaa. Tsemppiä!

Täällä on ollut eilisen jälkeen melko jäätäviä liitoskipuja, mutta itseäni syytän kun menin eilen liikkumaan tavallista enemmän. Eilen olin ihan kipeä muutenkin kropasta, mutta yön yli nukkuminen paransi vaivat muuten, vain liitoskivut jäi. Esikoisesta ei todellakaan ollut tällaisia kipuja!

Aikamoista, kovasti taistelutahtoa unamajalle ja odeccalle! aika epäreilullle tuntuu nää odotusvaivojen jakautumiset! suonikohjut alkaa tuntua melko pieneltä vaivalta!

Mulla onneksi vaan noita harkkasuppareita ja niitäkin selkeästi vain rasituksen seurauksena. Esim. sunnuntaina, kun konttasin pojan perässä hoplopin tunneleissa pari tuntia =). Liitoskipuja ei viimeksi tullut, mutta moni kyllä varoitellut, että nyt voisi helpommin tulla, kun paikat löystyneet. Senpä näkee sitten myöhemmin, vielä niiltäkin säästytty. Eli onneksi ollut kuitenkin helpohko raskaus perus ummetuksia ja närästyksiä lukuunottamatta. Tukisukat ei vaan enää auta turvotukseen yhtään, vaan sirtynyt kokonaan lentosukkiin =)

Mä taisin muuten unohtaa tosta "vikalistasta" rakkaan ystäväni närästyksen :D Mua ei itteäni haittaa tää kipuilu kun tää on kuitenkin niin pieni hetki elämästä :) Ainoo mikä tympii on ettei pääse niin kovaa tuon esikoisen perään kun se on ihan hirmunen menijä :D

unajamalle, ei ole helppo raskaus täälläkään ollut..
Tää on kolmas ja melko varmasti viimeinen, niin paljon kaikkee tullut... tulehduksia oli "onneks" vaan ne 2 peräkkäin ettei ole kolmatta tullut.. nyt viimeset pari pvää on mennyt kamalissa fibromyalgia kivuissa tän sään takia, unta ei saa kunnolla ja kivut joka paikassa, ei taida kivutonta kohtaa olla tälläkään hetkellä ja nyt sain vielä ikäviä uutisia että joudun diabetes seurantaan, eka ja vika arvo oli normaali mut sen ekan tunnin arvo oli 10,2 ja raja 10.. inhoan neuloja ja pistelyitä kamalasti ja nyt joutuu seuraan veriarvoja vielä, muutenkin tuntuu et joutuu joka toinen viikko käymään verikokeissa kilpirauhasen vajaa toiminnan takia ja sitten addisonin taudin uusimisriskin vuoksi, pelkään vaan kokoajan että nuo korsol arvot tippuu radikaalisti ja joudun henkihieverissä sairaalaan tiputukseen, vaikka ei niitten kait pitäs päästä yllättään niin pahasti kun seurataan niitä.. noh kuitenkin huomenna kuulemaan neuvolaan sitten lisää tästä piikitys seurannasta... mulla ei ekassa testeissä tuolla alkuraskauden puolella mitään siis ollut ja kaikki arvot oli paremmat kun hyvät, nyt sit heitti tän.. harjotus supistuksia tullut useesti ja ne on epämiellyttäviä mutta ei kipeitä.. vauva on onneks terhakas ja potkii paljon ja ultrilla seurataan kun alunperin vauvan pienikokoisuuden vuoksi ja näiden muiden juttujen vuoksi seurantaan päädyttiin, keskikäyrillä pikkuinen menee ja perätilassa viihtyy..viikkoja nyt jotain 27+3 ja tuntuu että huonoja uutisia mun terveyden suhteen tulee joka tuutista ja nyt tosiaan päällä nämä fibrokivut jotka on karmeita, vasemman olankin reväytin pelkästään hengittämällä syvään ja muuta ei tarttekkaan kun tää on pahimmillaan, toivon todella että hellittää nää kivut ja pian, sekä toi hitsin pakkanen sais lähtee jo pois... huh, ajatukset katkeilee ja olo on kurja, joten täytyi hieman tuulettaa...

Täällä vaivaksi ilmestynyt "kipeä" häntäluu. Sillain jyhmii/kipuilee ihanko olis pirusti kaatunu pyllylleen tai jotain. Muuten sitä ei huomaa mut kun istuu niin rupee vaivaa ja autossa istuminen on ihan tuskaa :/

Kohtalontovereita? Tai jollain aikaisempaa kokemusta?

Takaisin