Raskausajan liikunta

Tiikerityttö

Jostain jotain jo tietävä
Mitäs mammat harrastaa ja ootteko miettinyt joudutteko mahdollisesti rajoittaan jossain vaiheessa raskautta liikkumistanne?

Nyt alkuraskaudesta itse koitan tehdä kaikkea vielä normaalisti. Tosin parantumisvaiheessa oleva sormimurtuma vähän rajottaa. Lenkkeilyä ja jumppaa tulee puuhasteltua kotitöiden ja puutarhahommien lisäks. Kesällä ehkä uskaltaudun lentopalloa pelaan, jos maha ei oo sillon vielä kauheen pomppiva malli. Ens syksyn jääkiekkokauden skippaan kyllä turvallisuussyistä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ratsastusta ja koiran kanssa lenkkeilyä harrastan, muita harrastuksia en ehtinyt aloittaakaan juniorin (nyt 8,5kk) syntymän jälkeen. Ratsastus jää pois siinä vaiheessa, kun ei tunnu enää hyvälle tai pää sanoo että nyt riittää. Edellisissä raskauksissa hevostelu on jäänyt hyvin aikaisessa vaiheessa pois, suunnilleen rv10, kun suojeluvaisto on herännyt.

Koiran kanssa lenkkeilyä ei rajoita muu kuin oma olo. Edeltävässä raskaudessa puoli välin jälkeen alkoivat sen verran pahat liitoskivut, että lenkit oli lähinnä hiipimistä. Kipu tuntui enimmäkseen häpyluun oikealla puolella niin, että jalan nostaminen oli tuskallista. Jo nyt tuo sama kohta oirehtii ja kauhulla odotan kuinka kipeäksi menee :sad001. Loppuraskaudesta kun en meinannut enää saada housuja jalkaan, kun jalkaa ei voinut nostaa lattiasta...

Mä harrastan hölkkäämistä ja lasten ja koirien kans lenkkeilyä. Hölkkääminen jää pois sit kun alkaa tuntua pahalle ja lenkkeillä aion loppuun asti vaikka hitaammalla tyylillä jos tulee jotain vaivoja. Kaks ekaa menny yliajalle 41+6 ja 41+4 ja molempien aikaan kävin kuukautta enne laskettua metsälläkin ja esikoista odotaessa 4pvä ennen synnytystä 9km lenkillä (3kertaa kiipesin metsätietä vaaralle..)
Jos vaan menee samalla tyylillä niin ei mitään muutoksia tiedossa.

Mulle kuntosali on se juttu. Ihana olisi mahdollisimman pitkään käydä salilla, toki onneksi on noita erilaisia ohjattuja tunteja. Body balancessa käy ainakin paljon raskaana olevia :) Koiran kanssa tulee myös lenkkeiltyä. Eka raskaus kun on niin ei osaa jotenkin yhtään ajatella mitä pystyy ja mitenkä pitkään tekemään ja paheneeko nämä oireet vai helpottaa :D

Täällä harrastellaan kilpacheerleadingia ja viimeisten kisojen jälkeen toukokuussa homma onkin sitten siinä. Nyt jo pitää varoa, ettei nostoissa tai heitoissa tule potkua mahaan tai selkään. Lisäks tulee lenkkeiltyä ja käytyä salilla. Lenkkeilyä ainakin pyrin jatkamaan olon mukaan loppuun asti :)

Mä oon pelaillu mammasählyä, ja meinaan jatkaa siihen saakka kun hyvälle tuntuu. Ehkä vähän himmaillen. Lenkillä käyn fiiliksen mukaan, pääasiassa kävelen, joten sehän on ok loppuun saakka. Viime raskaudessa tosin pahat supistelut esti kaiken liikkumisen rv 24-36 kokonaan. En voinut edes 200m kävellä kun alkoi supistella. Työ on tavallaan aika raskasta keittiötyötä osin, joten jaksamisen mukaan mennään.

tttiuhti, täällä toinen saleilija. Tosin nyt mietityttää kun sairasteluista sun muista (suruista) syistä on tullut pitkähkö salitauko, että miten kovaa siellä nyt sit uskaltaa "aloittaa" tauon jälkeen tässä tilassa. Onneksi on noita jumppia vaihtoehtona, vois kokeilla pitkästä aikaa noita rauhallisempia tunteja. Lisäksi minulla on käyttämättä salijäsenyyteeni kuuluva pt-kerta. Ajattelin että odottelen muutaman viikon vielä ennen sen varaamista, ja sitten voin suoraan kysellä pt:lta odottajalle sopivia liikkeitä.
:smiley-bounce005

Tinja79 suosittelen kyllä käyttämään se pt kerran :) Häneltä varmasti saa hyvät ohjeet. Mulla kaveri on fyssari-pt niin häneltä ajattelin pyytää sitten saliohjelman läpikäynnin, kunhan tirppis on kasvanut masussa isommaksi ja vahvemmaksi :) Meilläs salilla käy tosiaan balancessa paljon raskaana olevia ja joogan ohjaaja oli viimeisilleen asti ohjaamassa tunteja. Varmastihan raskaus tulee vaikuttamaan paljon liikkumiseen, mutta haluaisin liikkua mahdollisimman pitkään jo myös siksi että ei painoa tulisi enempää mitä pitää :) Ensi odottajana on hyvä haaveilla kun kaikki on niin uutta :D

Täälläkin salillakävijä :) tavallisesti käyn 4-5 krt/vko ja lenkkeilen lisäksi, mutta nyt olen joutunut vähentämään kun ruoka ei maistu ja kaikki virta tuntuu olevan kadoksissa. Odottelen vähän josko tämä kuvotus pian tästä hellittäisi ja sitten aion kyllä liikkua niin kauan kuin saan ja pystyn :)

Ja PT on tehnyt kaikki saliohjelmat ja niitä muutetaan sitten sitä mukaa kun kirppu kasvaa :)

Mää oon käyny salilla+ sisäpyöräilyissä ja lenkkeilen koirieni kans. Nyt ollu viime viikkoina tosi veto pois joten salit ja pyöräilyt jääny vähiin.. :confused: mut lenkkeilty on kuitenki.. Jospa tässä sais aikaiseksi taas salille/jumpalle lähettyä, helpottaa varmasti sitten jatkoa :)

Ratsastusta, vesijumppaa ja jumppaa... Ohjattuja jumppatunteja onneksi voi vaihdella sitten fiiliksen mukaan, mutta rasastusta pitää ruveta jossain vaiheessa rajottamaan, kun humma on sitä virtaisampaa sorttia, jonka selässä ei ilman keskittymistä aina nytkään halua pysyä :wink.

Laitesukellusta harrastan myös, tosin viime vuonna harvemmin, mutta ensi kesäksi oli suunniteltu ainakin yksi pidempi reissu. Se saa nyt odottaa, koska laitesukellus suositellaan jättämään pois heti (paineen vaikutusta sikiöön ei olla tutkittu tarpeeksi)

Moikka tännekkin.

Mä nykäsin viime vuonna (1/2013-6/2013 ajalla) 18kg pois terveellisen safkan ja liikunnan avulla. Ainoa minkä jätän nyt pois on juokseminen, koska hakkaavia/kovasti tärähtäviä liikeratoja ei suositella raskauden aikana. Näin olin lukevinani. Toinen syy juoksemisen poisjäämiseen löytyy omasta fysiikasta, kun joulukuussa löytyi kaksi surkastunutta välilevyä alaselästä :( Kivut oli todella kovat ja olinkin saikulla lähes 3viikkoa. Fysioterapia auttoi ja sain tosi hyvät jumppaohjeet sieltä kotiin. Aloitan nyt uimisen kymmenen vuoden tauon jälkeen ja kiinnostaisi tietää täältä kokemuksia ja fiiliksiä esim. vesijumpista. Kannattaako/Onko tehokasta?

Muoks. Koiranomistajana liikun vähintään kaksi kertaa päivässä lenkillä. Koira on 35kg, joten lenkit on ihan hyvän pitusia (riippuen aikataulusta 2-10km) kävellen.

Hei, täällä on muitakin ketkä ratsastaa :smiley-bounce012 Itse olen käynyt vielä ratsastamassa, kuulemma viikolle 16 voi hyvinkin jatkaa harrastusta. Tietysti on ihan itsestä kiinni miten uskaltaa/jaksaa? Meinasin itse vielä käydä, oman voinnin ym mukaan. Lisäksi pelaan jalkapalloa, sen jatko on nyt vähän niin ja näin. Kummassakin on omat riskinsä....o_O

Te jotka käytte salilla, niin laaditaanko raskausaikana oma ohjelma tms? Kyselee tyhmiä hän??? Joudun luultavasti jäämään taas ammattini puolesta erityisäitiyslomalle jo varhaisessa vaiheessa. Suunnittelin että alkaisin salilla käymään. Päivät voi taas käydä pitkiksi ym, ja tahdon pitää kuntoa yllä raskausaikanakin :)

Vesijumppa on TODELLA tehokasta, kunhan on hyvä vetäjä ja itse tekee eikä vain esitä tekevänsä :p. Vedssä vastus tulee liikkeeen nopeudesta = mitä nopeemmin teet liikkeet, sen raskaampaa jumppa on.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan. :)

Täällä käydään kevyesti lenkillä koiran kanssa kerran päivässä. Muutettuamme omakotitaloon kerrostalosta, koiralenkit jäivät pikkuhiljaa kolmesta kerrasta yhteen päivässä jos siihenkään. Pyörimme jonkun verran kuitenkin pihalla niin koira juoksentelee siellä. Muuta liikuntaa ei tällä hetkellä ole. Vauvauintia kun ei voi liikunnaksi määritellä ;)

Kyllä saliohjelma muokkautuu raskauden edetessä. Itselläni on mukana myös ruokavalio, joten sama juttu sen kohdalla. Useimmat liikkeet ovat kyllä turvallisia tehdä raskausaikana, mutta jossain kohtaa maha alkaa tulla tielle. Vatsalihasliikeet taitavat olla ensimmäisenä kiellettyjen liikkeiden listalla. Mielestäni ainakin suorien vatsalihasten treenaaminen täytyy lopettaa viimeistään 20 viikon kohdalla, koska ne venyvät hurjasti raskauden edetessä ja niiden treenaaminen saattaa vaikuttaa raskaudesta palautumiseen. Myös jotain selinmakuulla tehtäviä liikkeitä tulee välttää puolen välin jälkeen. Sama juttu kuin nukkuessa, ettei sikiö pääsee painamaan suuria valtimoita.

Eli salille vain treenailemaan :) Raskaudesta palautumisenkin pitäisi mennä paremmin ja jaksaa sitten kannella sitä pientä nyyttiä :)

Eilen salilla selkää ja vatsaa tehdessä laitteissa tuntu inhottavalta ja pientä vihlontaa vatsan seudulla.. uskaltaakohan sitä kohta enää näitä liikkeitä tehdä ollenkaan. Muita? :anyone Tähän asti muuten pystynyt tekemään normaalisti, mitä nyt välillä pitää ottaa iisimmin, kun huimaa.. o_O

Täällä kanssa heppatyttö! Rastastusta ajattelin jatkaa sinne saakka kun hyvälle tuntuu. Ajattelin myös kysyä opettajani mielipidettä asiaan, hänelläkin kun on lapsia :)
Muuten sitten ihan vaan kävely/pyöräilylenkeillä käyn. Koirakin löytyy, mutta on sen verran iäkäs tapaus, ettei sen kanssa lenkkeilyä oikein enää voi liikunnaksi kutsua :D

Bingo. Mulla viimeiset kask viikkoo menny kituessa, ku en ole päässy liikkuun. Ite harrastan karatea, ja käyn pelixirin kuntoklubilla. Tänään mulla onkin ihan yksityinen mamma oppitunti. :) kaksi fysioterapeuttia laittaa mut aisoihin liikunnassa, joten saan oikeet ohjeet mitä teen tunneilla ja missä voi olla. Karatessa olen kokonaan jättänyt kontaktit (bunkait) pois, ja teen pääosin ihan perustekniikkaa ja kataa. Sykettä seuraan tarkkaan, mutta eiköhän tuo tästä mene. Innolla odotan iltaa. :)

Takaisin