Raskausajan diabetes

Mulla sama homma. Viime pe aloitettu metforem ja nyt on paastot ruenneet normalisoitumaan. Toki vaivaa pitää nähdä. Iltaisin käyn n. 30min kävelyn tekemässä, että paasto pysyisi sallituissa rajoissa. Iltapala pitää olla hyvä, ettei paasto pomppaa sen takia ylös, liikaa jos on hiilareita iltapalalla, niin näkyy paastossa. Tarpeeksi proteiinia ja rasvaa, niin paasto on parempi. Sekin näkyy mulla paastossa, jos on edellisenä päivänä syöny jotain herkkuja.

Tokikaan kaikki ei päde kaikkeen, jokainen löytää kokeilemalla itselleen toimivimman ruokavalion. Musta tuo radi ruokavalio on siinä mielessä hurja, kun pitäs niin paljo syyä hiilareita, mun kroppa ei ainakaan siedä sitä määrää.

Syöthän tarpeeksi proteiini pitoisen iltapalan tarpeeksi myöhään?
 
Oon vedellyt sitä täysjyväruisleipää ohjeen mukaan. Päälle oon laittanut juustoa, leikkelettä ja vihanneksia. Tänään tuli hoitajalta viestiä ja juustot nyt jää pois ja ihan vaan lihaa tai kananmunaa leivälle. Tai kanasalaattia. Vielä säästyin pillereiltä ja ainakin viikko taas seurantaa tiukennetulla ruokavaliolla.

Mulla on myös vaikeuksia vetää hiilareita. Ja tota leipää erityisesti. En oo mikään leivänystävä ja ohjeen mukaan pitäis vetää se 6-8 palaa päivässä. En pysty.

No jotain vaikutusta ainakin kroppaan, tämän päivän punnituksessa paino oli tippunut 2,5kg. Ja ihan vaan sillä että syön pienempiä annoksia (eli näen nälkää :laughing002 ) ja herkut on jäänyt pois.
 
Mä en näe kyllä nälkää. Tota mietin et miks juustot pois, kyllä mie juustoja syön:)
Mie rajotan mieluummin hiilareita, kun muita ja näkisin nälkää, tyytyväisempi mie oon täydellä mahalla:) Ja näkyy sokereissa heti mulla jos syön liikaa hiilareita, tuo 6-8 palaa leipää on jotain ihan utopista mulle. En oo missään raskaudessa voinu niin paljoa syyä, ilman sokerien heittelyä:) joku 1-3 palasta päivässä taitaa olla ok vielä tässä vaiheessa:)
 
Mulla myös paino lasku suunnassa. Vaa`asta riippuen 1,5-3 kg plussasta lähtien tippunu:)
 
Mä näen nälkää varmaan vaan siitä syystä että ennen tätä oon syönyt kun sika. Jos vetäisin samanlaisia annoskokoja niin sokerilaite menis varmaan rikki. Lohdutan itseäni että ehkäpä mun vatsalaukku pian tottuu ja raskauden jälkeen en enää voi syödä rekkamiehen annoksia :shy:
 
Mulla on kans ollu annoskoot isot, nyt on maltillisemmat. Mutta en mää silti nälkää joudu näkemään. Syön vain eritavalla, en niin hiilari pitoisesti. Miksi pitäisi syödä hiilareita hirveitä määriä, kun se on syy huonoon sokerin sietoon ja verensokerin kohoamiseen? Rasvaa ja proteiinia riittää maltillisempikin annos nälän tyydyttämiseen:)
 
Mulla kuuden päivän kotimittauksissa oli kaikki arvot ok. Yritin neuvolassa kysellä, että miksi tuo paastoarvo oli koholla mittauksessa, jos kerran muuten mikään arvoista ei ole ollut koholla. Mutta kai mulla sitten on muuten ihan järkevä ruokavalio ja toivottavasti ei muuta tarvitsekaan tehdä. Joulun jälkeen seuraavat mittaukset ennen neuvolan Kela-käyntiä.

Mulla ihan sama juttu, kolme viikkoa nyt mitannut ja kaikki arvot ollu ok.
 
Jee, ensimmäinen paastorajan alitus tänä aamuna! Eilen ajattelin että hitot, tänään syön mitä haluan ja meen täydellä masulla nukkumaan. Vedin kunnon annoksen canneloneja ja menin tyytyväisenä nukkumaan. Aamulla pelotti kun oli mittauksen aika, mutta kappas vaan, alitus tuli.
 
Mulla tavallinen täysjyväleipä on yks pahimmista arvojen nostajista! Mä en todellakaan voi syödä niin paljon leipää kuknradiohjeissa on. Mulla paljon paremmin toimii vähähiilarisempi leipä, esim. Vaasan kaurasydän-leipä. Rasva ei mulla oo ongelma, juustoa voin syödä mielin määrin. Hiilarit nostattaa, eli pahimmat on leipä, puuro, pasta, riisi, peruna, hedelmät ja tietty sokeri. Kaikkea muuta voin syödä aikalailla vapaasti ja arvot on hyviä.
 
Joo mulla myös puurolla sain korkeimmat arvot tähän mennessä. Ja leivällä menee yli joka kerta. Eilen vedin loput cannelonit iltapalaksi ja taas tänä aamuna rajan alla. Harmi että ne on niin työläitä tehdä, voisin muuten vedellä loppuraskauden erilaisia canneloneja iltapalaksi :laughing002
 
Mä sain nyt kans mittarin kotiin kun paastoarvo oli rasituksessa 5,3. Tällä mennään raskauden loppuun. Toivottavasti jää pelkkään mittailuun eikä lääkutystä tarvita missään vaiheessa.
 
Paino tippuu vaan, nyt on plussasta alkaen 4kg lähtenyt. No en paa pahakseni, myös sokeri arvot on parantuneet jonkun verran, vielä voisivat vähän tippua että olisin tyytyväinen ja pysytään sallituissa rajoissa. :)
 
Mulla on pasta kaikista pahin arvojen nostaja, täytyy yrittää syödä kohtuullisen kokoisia annoksia jos pastaa on ruokana :eek:
 
Heips! Ajattelin huudella täällä teitä kohtalontovereita, kun nyt vasta teidät löysin! :grin
Mulla todettiin radi muistaakseni jossain tuossa rv13 paikkeilla ja oli kuulemma hurjat lukemat, mittailin kotona tuohon rv21 asti kunnes diabeteshoitaja määräsi pikainsuliinin. Vajaa 2 viikkoa sen jälkeen äpolin lääkäri määräs metformiinin vielä kaveriks. Mä kun en saa arvojani kohilleen, vaikka seisoisin päälläni :sad001 Toki, poden huonoa omatuntoa jatkuvasti tästä väsymyksestä, enkä jaksa panostaa ruokailuun ja herkästi lipsuu herkutteluun tällä hetkellä:oops:
Teen jatkuvaa yövuoroa, joten mä kuulemma haasteellinen odottaja, eikä kukaan osaa kunnolla opastaa :p
Mites teillä muilla on raskaus radin kanssa sujunu tähän asti? :happy: Ja millä viikoilla muut menee? Itellä tänään 25+3 :joyful:
 
Rv 24+4. Kävin ekassa sokerirasituksessa aikasin ja sillon napsahti radi. Sain mittarin kotiin, mutta kotona ei ylityksiä ole tullut. Ei edes lähelle. Syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Herkkuja olen yrittänyt vähentää. Välillä onnistun, välillä en. Perjantaina on toinen sokerirasitus. Yh, en yhtään odota sen litkun juomista...
 
Mä pärjäilin tähän viikkoon ruokavalioisella. Maanantaina aloitin metforminin kun ei paastot enää pysynyt kurissa. Nyt sitten kärsin sen mukanaan tuomista vatsaongelmista.
Ruoka-arvot on edelleen ok, niissä ei ylityksiä ollenkaan ja aika vapaasti saa syödä. Paino ei ole noussut edelleenkään vaan mennään pari kiloa miinuksella lähdöstä, että sen verran hyvää tässä diagnoosissa :p
 
Menin tänään sinne sokerirasitukseen. ...Vain kuullakseni perillä ettei minulta mitata toista kertaa, koska radi napsahti jo ekassa sokerirasituksessa.:facepalm: No enhän minä tämmöstä ollut ajatellut! Ekassa neuvolassa sanottiin, että sokerirasitus tehdään mulle kaksi kertaa raskauden aikana ja minä laitoin päivämäärät heti kalenteriin enkä ajatellut sitä sen enempää. Noh, eipä tarvinnut juoda sitä litkua.:grin Hyppäsin äkkiä linkkiin niin pääsin siirrolla takas kotia ja aamupalalle.
 
Itsellä sokerirasitus vasta tulossa kohta, mutta vähän pelottaa mitä sieltä tulee. Pieni epäilys on, että voi diagnoosi napsahtaa, kun pco-taustalla tässä mennään.

Onko teillä ollut rakenneultrassa painoarviot ja neuvolan sf-mitat isoja radin kanssa? Vai onko tilanne saatu tasapainotettua aikaisessa vaiheessa niin, että mitat ja painot näyttää menevän keskikäyrillä?
 
Ei oo ollu, eikä oo myöhemminkään olleet mitään hirveen isoja. Tohon kohdunpohjan korkeuteen vaikuttaa niin moni asia, ettei oo kovin hyvä mittari vauvan kokoa ajatellen :)

Viides raskaus menossa ja keskikäyrillä on kaikki menneet.
 
Jaiks, tänään kävin vihdoin sokerirasituksessa, ja itse asiassa itse paasto+koe tuntui ihan helpolta nakilta: litku oli ihan ok juotavaa, eikä tullut väsymystä, päänsärkyä, huimausta tai mitään muuta sivuoiretta. Samaan aikaan testaamassa oli muutama muukin, jotka tuntuivat saavan paljon runsaammin oireita... Jännä nähdä, onko tämä oireettomuus huono vai hyvä merkki. Eniten harmittaa kyllä se, että menin syömään sokerista mysliä ihan viimeiseksi illalla ennen paastoa, nyt vaan toivotaan, että sillä ei ole merkitystä paastoarvoon :facepalm:
 
Takaisin
Top