Raskausajan diabetes

kivmii

Oman äänensä löytänyt
Moikka!

Kuulun raskausdiabeteksen riskiryhmään ja jouduin sokerirasitukseen jo viikolla 15. Paastoarvo oli hieman koholla ja nyt sitä mittaillaan kotona verensokereita piipparilla. Onneksi nyt kotimittauksissa kaikki on ollut ok.

Löytyykö foorumilta kohtalotovereita, joilla on löytynyt tai epäilty raskausdiabetesta?
 
Mulla todettiin viime raskaudessa ihan viimeisillä viikoilla. Keskiraskauden sokerirasituksessa ei ollut huomautettavaa, mutta jouduin rasitukseen uudestaan, kun vauvan mahanympärys oli tavallista isompi pelkopolin yhteydessä tehdyssä ultrassa.
Nyt on eka sokerirasitus varattu rv 15+6.
 
Täällä! Kaikissa raskauksissa radi ollu kumppanina. Nytkin kävin rasituksessa keskiviikkona rv:t oli 10+6 . Ja paasto oli koholla kuten tiesinkin, kun kotona oon jo plussasta asti mittaillu ja tuo paasto ei vaan pysy mulla kurissa. 2 ekassa oon pärjänny ruokavaliolla ja 2 seuraavassa on ollu tablettilääkitys käytössä :) Ja ilmeisesti myös tässäkin aloittavat sen kuhan np- ultrassa käyn parin viikon päästä :)
 
Minulla tehtiin eka sokerirasitus viikolla 13 ja paastoarvo oli vähän koholla. Ensi viikolla on onneksi jo neuvolakäynti niin saan kuulla mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä asialle nyt tehdään.
 
Tänään kävin vetämässä litkut, maanantaina tulokset. Olipahan taas yököttävä kokemus, tällä kertaa sitruuna makuna. Aivan kamalaa, ei meinannut mennä alas ja sitten makasin kaksi tuntia oksennusta pidätellen. Heti kun vika verikoe oli otettu ryntäsin yrjölle. Saman makuisena tuli ylös, yök yök yök.
 
Jeps, sieltähän se radi sitten napsahti ihan selkeästi ylitetyillä arvoilla. Huomenna sitten hakemaan mittaria. Vähän nyt tuppaa masentamaan. Aika varma olin että se tälläkin kertaa on, mutta pieni toivonkipinä että jos ei sittenkään. No aina ei voi voittaa, ehkäpä tästä sitten seuraisi edes se hyvä ettei paino nousisi tässäkään raskaudessa.
 
Heippa, tyhmä kysymys: mulle määrättiin radi-testi rv 24-28. Osaatteko sanoa, tuleeko se kaikille? En tajunnut neuvolassa kysyä. Tietysti siis menen siihen, mutta mietin, tehdäänkö se kaikille, vai pitäisikö minun alkaa varoa sokerinsyöntiä ja kaloreita tms. jo nyt?
 
Mitkäs ne kriteerit nyt oli?
-yli 30v ikä
-ylipaino edit. BMI yli 30
-sukurasite (lähisuvussa diabetes)
-aiempi raskausdiabetes
(Mitä unohtui?)

Yksikin riittää rasitukseen, kahdesta tai useammasta joutuu kahteen kertaan...
 
Muokattu viimeksi:
Totta, se ylipainoraja oli BMI 30 :D
Laihdutin itse ennen raskautta sen alle just ja just... joten vain yksi rasitus mullekin. :)
 
Mulla todettiin radi joskus rv 13+. Paastoarvo oli just rajalla. Kotimittauksissa on toistaiseksi ollut ihan ok arvot, mutta uskon, että loppua kohti pahenee. Kuopusta odottaessa mulla oli myös radi ja silloin mulla oli todella todella tiukka ruokavalio, mutta selvisin ilman lääkitystä. Nyt tää todettiin paljon aikaisemmassa vaiheessa ja onneksi sama ruokavalio tuntuu toimivan, niin ei tartte ihan tyhjästä lähteä. Mulla ei siis viimeksi toiminut yhtään se suositeltu radiruokavalio.
 
Ja tässä vielä pari kriteeriä:

-jos paino on noussut raskauden aikana paljon
-jos aiemmin on saanut isokokoisia vauvoja
-joissain paikoissa se ikäraja on kuulemma 25v
 
Neuvolassa sanottiin, että sokerirasitukseen (n. rv 24) ohjataan nykyään kaikki ensisynnyttäjät. Näin ainakin Helsingissä. Mun siskolta testattiin radi ekasta, mutta ei enää tokasta lapsesta, vaikka on yli 30-vuotias.
 
Täällä sitä istutaan tk:n käytävällä. Kivasti oli terkka unohtanut tehdä lähetteen, mutta ottivat silti nolla-arvon ja juottivat litkun, nyt odotan päivystyksen sairaanhoitaja, että tekis lähetteen ja saatais tää homma loppuun. En kuulemma oo ees aamun eka, jolle ei näkyny lähetettä. Pikkusen ottais päähän, jos nyt ei suostuis jostain syystä lähetettä kirjottamaan ja paastoilu ja litkun juominen olis ollu turhaa.
 
Mut ohjattiin testiin rv 26 ja mulla oli yksi arvo koholla ja nyt mittailen ja seuraan kotona. Oli piilevänä koska pissa testeissä ei oo näkynyt. Oon ensisynnyttäjä ja sukurasitteena tuo niin varmistettiin siksi vielä tarkalla testillä. Nyt oon viikon mittaillut ja arvot ollu hyvät kokoajan.
 
Mulla kuuden päivän kotimittauksissa oli kaikki arvot ok. Yritin neuvolassa kysellä, että miksi tuo paastoarvo oli koholla mittauksessa, jos kerran muuten mikään arvoista ei ole ollut koholla. Mutta kai mulla sitten on muuten ihan järkevä ruokavalio ja toivottavasti ei muuta tarvitsekaan tehdä. Joulun jälkeen seuraavat mittaukset ennen neuvolan Kela-käyntiä.
 
Perjantaina np-ultran yhteydessä aloitettiin metforem koholla olleeseen paastoon. Jos en saa paastoja kuriin, niin oli puhetta insuliinin aloituksesta. En halua insuliinia, joten aika tarkka saa olla nyt että saa tuon paaston laskemaan ja pysymään alhaalla.
 
Minä kävin eilen elämäni ekassa sokerirasituksessa ja täytyy sanoa, että eipä se ollut kovin kummoinen kokemus. Kovasti siitä kuulee kauhujuttuja, mutta minusta se oli tuikitavallinen toimenpide eikä minulle varsinaisesti tullut edes huono olo. Eikä se mansikanmakuinen litkukaan varsinaisesti pahaa ollut :D Tuloksia en tiedä, mutta sanoivat niiden kyllä soittelevan pian jos jotain hälyyttävää ilmenee.
 
Ensimmäiset mittaukset lähetetty diabetes hoitajalle. Vähän sellainen kutina että pillerit sieltä tulee. Kaikki aamupaastot yli, muut sitten olleet alle. Esikoisen kanssa paastoissa oli muutama ylitys niin metforem aloitettiin, nyt ei yhtään hyvää paastoarvoa,
En vaan tiedä mitä mun pitäis syödä että se paasto laskis.
 
Takaisin
Top