Mulla oli lapsettomuus hoitona metformiini lääkitys. Jonka annostusta nosteltiin puolivuotta ilman minkäänlaista sokeriarvo seurantaa. Aina ku näki läääkäriä niin se oli että nyt voisit syödä jo 3g päivässä... Ja tämä ei perustunut mihinkään mittauksiin. Verikoe jota varten piti paastota 10-12h , siellä oli paasto arvo 6. Noh raskauduin toisten lääkkeiden avustamana. Neuvolassa olin "ensimmäinen tapaus" jolla on metformiini lääkitys ilman diagnoosia.
Jouduin diabeteshoitajan haukuttavaksi. Kaikki mitä söin oli vääriä, ei saa käyttää kevytmaitoa ja ei saa syödä kokonaista banaania, ihan sama mikä jugurtti niin rahka olisi parempaa.
Olen siis keliaakikko ja siinäkin ruokavaliossa uusi. Gluteeniton ruoka on usein maustettu sokerilla turhaankin.
Lopetin itsekseni metformiinin kun se ei vaan sopinut minun vatsalle ja pahoinvointi ja heikotus töissä oli haitaksi asti. Saan ruokavaliolla samat arvot kun metformiinia syödessä. Ja taistelin että pääsen ravitsemusterapeutille jotta saan vielä enemmän apua ruokavaliooni. Aika on ensiviikolla. Olen nyt raskaus viikolla 20. Sokerirasitustahan minulle ei tehdä koska metformiini oli käytössä ja arvot oli yli 5,3 joissakin pitkissä paastoissa.
Tuntuu että neuvolan lääkäri ja diabeteshoitaja syyttää minua tästä raskausajan diabeteksestä.