Raskausajan diabetes

Vanessa95

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä ketään kukaan kärsii samasta ongelmasta kuin minä eli raskausajan diabeteksestä? Paastoarvo oli alhainen, 1h sokerilitkun juomisen jälkeen arvo oli 10,4 eli 0,4 liian korkea ja kaksi tuntia litkun juomisesta oli alhainen mikä on siis hyvä. En insuliinia saanut, mutta sokereita pitää mitata jatkuvasti. Ärsyttää, kiukuttaa ja pelottaa ihan kamalasti. Tiedän, että lapsen parasta asiassa ajatellaan ja haluan lapselleni vain parhainta sekä tervee vauvan kesäkuussa syntyvän.
Neuvolan täti sanoi vain kaikki negatiiviset asiat, että meidän lapsella mitä luultavammin on sydän ja verisuoni sairauksia ja hengitysvaikeuksia, kun syntyy. Loppuen lopuksihan raskausajan diabetes on odottavilla äideillä hirveän yleinen. Minua pelottaa asia todella paljon. Meidän ensimmäinen lapsemme ja sanotaan, että kaikki ei välttämättä mene hyvin. Vauva on meille jo niin rakas <3 Toivon todella paljon, että täältä löytyisi muita kohtalontovereita jotka osaisivat jakaa tuntemuksiaan ja kokemuksiaan minun kanssani.
En osaa enää nauttia raskaudesta samalla tavalla kuin ennen tietoa raskausdiabeteksestä.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa. Ei se kivaa oo mutta kyllä siitä selviää! Ja nyt oon menossa heti tammikuun alussa rv 16 sokerirasitukseen, katsotaan miten käy!
 
Ja olipa typerä neuvolan th! Muten voi tollasia asiattomuuksia laukoa! Kun pidät huolen itsestäsi ja sokereistä sun vauvalla on kaikki synnyttyään hyvinn!
 
Omalla äidillä oli minun ja siskoni odotusaikana raskausdiabetes, eikä minulla tai siskolla ole ollut juurikaan mitään ongelmia terveyden kanssa lapsena tai aikuisiällä. Ikävää pelottelua neuvolasta.

Olen itsekin menossa juuri tämän takia, kun äidillä oli molempien aikana raskausdiabetes, sokerirasitustesteihin ja kyllähän se mietityttää, mitä sieltä löytyy. Mutta sen kanssa on elettävä ja mentävä sen mukaan, mitä sieltä selviää.

Ja tosiaan yleinen asia on kanssa käsittääkseni ja aika tyly tuomio neuvolasta.
 
Omalla äidillä oli minun ja siskoni odotusaikana raskausdiabetes, eikä minulla tai siskolla ole ollut juurikaan mitään ongelmia terveyden kanssa lapsena tai aikuisiällä. Ikävää pelottelua neuvolasta.

Olen itsekin menossa juuri tämän takia, kun äidillä oli molempien aikana raskausdiabetes, sokerirasitustesteihin ja kyllähän se mietityttää, mitä sieltä löytyy. Mutta sen kanssa on elettävä ja mentävä sen mukaan, mitä sieltä selviää.

Ja tosiaan yleinen asia on kanssa käsittääkseni ja aika tyly tuomio neuvolasta.

Totta puhut! Ei ne asiat murehtimalla parane. Toivotaan, että sokeriarvot sulla siellä ok
Näin olen kuullut, että yleinen asia. Suurimmalla osalla naisista jotka ovat lapsen saaneet niin on kärsinyt tuosta raskautensa ajan. Eihän se kiva tuomio ollut, tsemppaus olisi ollut kiva juttu eikä pelottelu ja negatiivisten asioiden huomioiminen vain.
 
Minulla oli edellisessä raskaudessa rd ja terve lapsi syntyi 3870g 50cm tosin käynnistyksellä 37+4 kun oli arvioitu isoksi niin jouduttiin käynnistämään vähän aikaisemmin.
Tässä raskaudessa kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja rd todettiin kun paastoarvo oli 5,5 muut arvot olivat alle. Ja edellisessä raskaudessa aloin käyttämään insuliinia rv30 eteenpäin kun tuo paastoarvo oli koholla ruokavaliohoidosta huolimatta ja sanottiin että vauvalla voi sokeriarvot heitellä synnyttyä, mutta olivat hyvät.
Turhaan siellä pelottelavat tuommoisilla.
 
Milloinkohan sinne kutsutaan noihin testeihin? Olen nimittäin miettinyt että missä vaiheessa ne ottavat meillä asian puheeksi. Ensimmäisellä käynnillä oli puhetta rd:stä ja siitä että kaikki yli 25v. käyvät niissä painoon ym. katsomatta, mutta enempää niistä ei ole sitten sen koommin kuultu.

Tuntuu todellakin kummalta, että neuvoloiden tasot vaihtelevat kovasti ja olen kuullut monista neuvolatädeistä jotka ovat melkoisen kovia töksäyttelemään asiattomuuksia. :/ Tsemppiä kaikille neuvolatätien kanssa!
 
Kolmessa raskaudessa ollut raskausajan diabetes. Aina lopulta insuliinihoito.
Nyt neljännen kohdalla sairastin jo valmiiksi diabetesta, jota hoidetaan raskausdiabeteksena.
 
Meillä pitää ainakin itse varata aika labrasta sokerirasitukseen (Vantaalla) jos oikein ymmärsin.
 
Miulle neuvola täti sanoi että sokerirasitus on joskus viikoilla 24>. Ikää siis 26 ja toinen raskaus. Ylipainoa noin 14 kg.
 
Mä kävin myös sokerirasituksessa ennen joulua. Ilmeisesti niissä ei ole mitään mainittavaa sitten ollut, kun ei ainakaan vielä kukaan ole soittanut > neuvolasta soittavat jos jossain labroissa (esim. pissanäytteessä) on jotakin. Tosin voihan ne vielä soittaa, haluan ainakin tietää tulokset vaikka arvot olisivatkin normaalit.
 
Ahaa, pitääpä sitten soitella neuvolaan varmuuden vuoksi. Meillä nimittäin seuraava aika on vasta helmikuussa, enkä jaksaisi odotella sinne saakka informaatiota. Hiljaista on Jouluna ollut meidänkin neuvolassa, tosin itse en jaksaisikaan tällä hetkellä rampata siellä, joten oottelen loppiaiseen saakka ennen kuin otan yhteyttä :)
 
Mä olin rv 10 ekassa koska mulla oli edellisessä rd. Seuraava koe rv26
 
Mullekin sanottiin ekassa neuvolassa, että kaikki mun ikäiset menee tuohon sokerirasitukseen, mutta sen koommin siitä ei ole kukaan mitään maininnut. Oletan, että ottavat neuvolassa itse puheeksi sitten kun sinne tarvii mennä. Sikäli kun mulla ei pitäisi ainakaan olla mitään suurempaa riskiä saada raskausajan diabetesta (paitsi ilmeisesti ikä), niin en aio itse tuosta muistutella, koska en oikeastaan mitenkään innolla odota sitä testiä :wacky:
 
Mulle tehdään lähete sokerirasitukseen seuraavalla neuvolakäynnillä. Ja käyn sitten labrassa litkun juomassa niillä viikoilla kun se ohjeistetaan käymään, olikohan ne viikot 24-28. Eli helmikuussa/maaliskuun alussa.

Mullakaan ei pitäisi olla riskiä raskausdiabetekseen, mutta jotenkin tuntuu että tänä päivänä se voi "iskeä" kehen tahansa. Ällöttää se testi jo valmiiksi, kun mitkään ällömakeat ei maistu. :hungover:
 
Mä kävin tossa 31.12 sokerirasitustestissä ja olihan se ällöä se litku, mutta onneksi sain jääkaappikylmänä sen juoman. Meni paremmin alas :) Sit pari tuntia menikin iPadillä nettiä selaten ja verta piti antaa se kolme kertaa tunnin välein. Nyt vaan kuumottelen, mitä sieltä selviää :O
 
Ja sieltähän se pamahti... -.- Kaikki muut arvot ok, paitsi paastoarvo, joka oli 5,5. Huoh, perjantaina sit hakemaan mittari ja alettava elää sen mukaan. Oli tää tosiaa odotettavissa, kun suvussa on raskausdiabetestä ja itellä vielä ylipainoa. Vaan ois voinu jättää tän kohtalon väliin, kun on muutenkin tarpeeksi vaivaa jo työtapaturman aiheuttaneesta pitkittyneestä polvivammasta ja raskauden tuomista kivuista ja vaivoista.
 
Mulla oli myös vaan tuo paasto mikä oli kanssa 5,5. Nyt mittailen 4x paaston aamusin /vko ja sit kokopäivän sokerit 1x /2vko. Et kyllähän sitä seurataan mut ei mun mielestä tarvi olla kokoajan tuikkimassa. Ja hyvänä on arvot pysyneet tähän asti.
 
Tsemppiä teille, ei ole maailmanloppu eikä paha juttu! Riippuu paljon miten asiaan ite suhtautuu. Itellä ollu 3v saakka 1tyypin diabetes ja nyt raskaana. Koskaan en ole itseäni hoitanut kunnolla tai seurannut sokereita kun "ei vaan ole jaksanut". Toisin kävi kun raskaaksi tulin ja nyt kaikki arvot ovat hyvät ja kunnossa, vähän ehkä matalallakin. Teillä se ei oo ku sen 9kk, mulla koko elämän eikä ees masenna tai vaikuta mun elämään yhtään
 
Onko kukaan päässyt vielä testattavaksi? Mulla oli juuri maanantaina sokerirasitustesti. Kyselin muuten ystävältäni joka ei asu pääkaupunkiseudulla, että mitenkäs hänellä, niin heille ei kuulemma järjestetä, ellei kuulu riskiryhmään! o_O Eli hän ei joutunut menemään sinne, vaikka kolmekymppinen onkin. Minulle taas toitotettiin joka puolella, että se on pakolllinen kaikille yli 25-vuotiaille, kuului riskiryhmään tahi ei. Tosi outoa, mutta näemmä kuntakohtaista? Muilla kokemuksia?

Täytyy sanoa että se sokerirasitustesti oli ihan juuri niin hirvittävä kuin olin aatellutkin, vaikka monille se on kuulemma ihan kevyt ja helppo. Mulle ei. Tosin siihen saattoi vaikuttaa se, että normaalisti siinä paastotaan klo 20 edellisestä päivästä seuraavaan päivään testiin saakka. Mutta mä jouduin aloittamaan paaston vähän aiemmin ja söin edellisen kerran klo 15 edeltävänä päivänä (sunnuntaina) ja testi oli maanantaina aamulla klo 8:15. Oli välillä sellainen olo että pökerryn sinne lattialle odotuksen aikana. Mutta sokeriarvot olivat silti normaalit, ei ollut mitään huolestumisen aihetta, vaikka huono-olo olikin :) Toivottavasti muilla on sujunut leppoisammin :)
 
Takaisin
Top