Raskausajan diabetes

Mulla ei oo todettu mutta sukurasitetta on niin aattelin että oisko jtn helppoja(halpoja) vinkkejä ruokailuun ettei tuliskaa ja pysyis kaikki arvot kunnos :)

Miten nopeesti teihin diagnoosin saaneihin otettiin yhteyttä testin jälkeen? Mulla oli perjantaina sokerirasitus ja vielä ei ole ainakaan mitään kuulunut...

Kannattaa sieltä kannasta kattoa jos sinne ois jo tullu jtn.. Meillä pitää itse soittaa tulokset neuvolaan :o

Meillä piti kans ite soittaa. Sit se unohtu ja pitkitty viikolla, mut arvot oli kuitenki ok. :)

Oon yrittäny kantaa kytätä, mut siellä ei oo vielä mitään. Mulle ne sillon sano, et neuvolasta soitetaan, jos tuloksissa jotain häikkää... Jospa kaikki olis kunnossa!

Mulla tuli radidiagnoosi, kun yksi arvo ylittyi. Nyt oon pari päivää mittaillu (4 krt päivässä) ja tähän mennessä ei oo ollu syytä huoleen, kun aamuarvot on n. 4,5 (raja on 5,5) ja ruoan jälkeen ollu 5-6,5 (raja on 7,8). Vielä sillai, että samojen ruokien/ruoka-aikojen jälkeen on just sama tulos, eli tasaisesti mennään. Ilmeisesti mun perusruokavalio ja syömisen ajoittamiset on siis ihan hyviä.

Nyt oon lähdössä vknlopuksi reissuun, pitää yrittää sielläkin pitää säännöllisyys.

Mulla tuli radidiagnoosi, kun yksi arvo ylittyi. Nyt oon pari päivää mittaillu (4 krt päivässä) ja tähän mennessä ei oo ollu syytä huoleen, kun aamuarvot on n. 4,5 (raja on 5,5) ja ruoan jälkeen ollu 5-6,5 (raja on 7,8). Vielä sillai, että samojen ruokien/ruoka-aikojen jälkeen on just sama tulos, eli tasaisesti mennään. Ilmeisesti mun perusruokavalio ja syömisen ajoittamiset on siis ihan hyviä.

Nyt oon lähdössä vknlopuksi reissuun, pitää yrittää sielläkin pitää säännöllisyys.

Mistä olet saanut nuo raja-arvot? o_O
Meille sanottiin paastoarvon rajaksi 5,3 ja 1h ruuan jälkeen 10,0 ja 2h ruuan jälkeen 8,6.

Yritin myös googlettaa ja katsoin omista vihkoista mitä neuvolasta sain mukaani ja yhdessäkään ei puhuta että paasto olisi 5,5 tai ruuan jälkeen 7,8?!? :wideyed:

Itsellä on kyllä arvot toistaiseksi pysyneet hyvinä. Lisänä paino aloituksesta tänään -3kg.
Normaalit ruokailutottumukseni varmaan ovat siis ihan hyviä :)

Nuo 5.5 paastossa ja 7.8 1h aterian jälkeen on siis raja-arvot kotimittauksille:)
Rasituksessa eri lukemat.

Muokattu viimeksi:
Ja tulokset ei kantaan tule ennenkuin ne on hyväksytty jos edes silloinkaan. :/
Eli soittoa neuvolaan jos ei ala kuulua. Yleensä siellä kyllä päivittäin labrat katotaan ja soitellaan jos jossain häikkää.
Itse tuloksethan on jo samana päivänä valmiit kun rasituksessa on käynyt:)

Mulla edelleen arvot olleet hyviä vaikka aikalailla herkkuja (lue karkkia) oon syönyt.
Pikkusen jänskää vaikuttaako viikkojen eteneminen arvoihin mut vielä ainakin huolettomasti olen kaikkea syönyt ja herkutellutkin. Painoa alkaa varmaan pikkuhiljaa tulemaan rv 16 vai 17 paino oli hieman lähtöpainon alle vielä vaikka mahaa tuntuikin jo tulleen. Nyt kun rv20 täyttyy ylihuomenna niin en oo uskaltanu puntarille nousta :D

Minulle sanottiin neuvolassa kotimittailun rajaksi samat kuin sokerirasituksessa :o Sama lukee vihkossani..
No ei tosin ole syytä huoleen, kun korkeimmillaan on ollut paasto 5,0 (ja olen kyllä herkkuja syönytkin...) ja syömisten jälkeen samaa luokkaa/alle sen
Paastoarvo ollut siis nyt 4,6-5,0 ja ruokailun jälkeiset olleet reippaasti alle rajojen (nyt en ulkoa muista, mutta katson sitten aamupalan jälkeisellä mittauksella.

No onpas outoa frozenflower, nuo kuitenkin mielestäni ihan valtakunnalliset ja kaikilla samat pitäis olla.. :O kantsii kysästä neuvolasta:)

Hahaa! Soitinpa heti neuvolaan ja siellä selvisikin, että hänellä oli käynyt joku moka kun oli kirjannut raja-arvoja vihkooni. No sain faksilla oikeat paperit itselleni ja siellähän lukee, että 5,5 paaston raja ja ruuan jälkeen 7,8! :)
Kannatti siis soitella!

Korkeimmillaan näemmä ollut maanantaina ruuan jälkeinen arvo, kun söin riisipiirakoita aamupalaksi. Silloin oli 5,9. Muutoin 4,3-5,0.

Mitenkäs te jotka olette ruokavaliota muuttaneet; käytättekö hiilihydraattipäiväkirjaa?
Kuinka paljon laskette että saisitte max syödä?

Mä en laske mitään. :rolleyes: Tulee vaan surkea omatunto jos syö "liikaa" jotain kun ei mene kaikki välttämättä joka päivä alas. Mutta ennenkin kotimittauksilla oon huomannut mitkä vaikuttaa eniten mun verensokereihin. Mullakin riisi kohotti sitä aika paljon. Toinen on peruna, mutta jännästi pasta ei vaikuta niin paljon eikä kaikki leivät. :grin Jos taas en syö mitään hiilihydraattia aterialla, huitelee verensokerit koko ajan lähellä kolmea. (Ei ihme, että karppaus ei toiminut mulla? o_O ) Sokeriset herkut eivät vaikuta juurikaan, ihme kyllä. :confused:

Kun mä aloin joskus kauan sitten mittailla kotona niin opin parissa kuukaudessa aika hyvin eri ruokien vaikutuksen itseeni. Oli ihan mielenkiintoista. :scratch

Mustaki on mielenkiintoista mittailla. Itselläni selkeesti vaikuttaa sokeri, korkein mitattu arvo tuli joulubuffan jälkeen, jälkkärinä siis piparkakkua ja glögiä. Silloin oli huikeet 7,0. Aamusokerit on noin 4 - 4,5 (n. 8 tunnin tauko) ja puuron jälkeen 1h arvo 6,5. Lounaan ja päivällisen jälkeen ollu max. 5,3. Aattelinki siis vaihtaa aamupalaa, kun testasin huvikseen puuron jälkeen 2h arvon, niin se oli 4,3. Eli nopeesti nostaa ja nopeesti laskee --> väsymys. Miehelläki oli aamupuuron jälkeen yli 6 (seki testattiin kerran), joten ihan hyvä vaihtaa. Kohta testaamaan erilaisen aamupalan vaikutus.

Tänään siis reissussa koko päivän ja huomenna pikkujoulut, mielenkiintoista nähdä, miten nää vaikuttaa arvoihin.

Kiva kun on oma keskustelu tehty tälle aiheelle! Itselläni oli siis rasituksessa paastoarvo koholla (5,6) joten diagnoosihan se tuli. Kaks viikkoo seurasin sokeriarvoja päivittäin ja yks ainoo raja-arvo tuli paastoissa,ruuan jälkeiset arvot tosi hyviä (harvemmin menee edes yli kuuden). Sain siis nyt luvan vähentää mittauksia pariin päivään viikossa ja hyvinä on pysyny sokerit :)
Jännä miten eri ruoka-aineet vaikuttaa eri lailla eri ihmisiin. Itellä taas on kaurapuuron jälkeiset arvot ollu jotain 4,5-5 luokkaa eli ei nosta miulla puuro sokereita. Tosin pyrin kyllä aina syömään aterioilla myös jotain tuoreita kasviksia ja proteiinia joten ne varmaan myös tasottaa sokereita :)

Mulla oli tänään rasituskoe. Litku oli kyllä järkyttävän makeaa (vadelmanmakuista, ei kovin kylmää, mutta ei onneksi huoneenlämpöistäkään), mutta vetäisin putkeen kerralla ja join vettä päälle ja huuhtelin suun, että sain pahan maun pois. Olo ei heikentynyt, eikä oksettanut ja vointi oli suht normaali koko ajan. Vähän meni vatsa jossain vaiheessa sekaisin, että piti käydä vessassa, mutta ei välttämättä liittynyt tuohon lainkaan. Kokeesta lähdettyä tuli hetkeksi jotenkin vähän hassu olo, sellainen hieman pyörryttävä ja "kevyt", mutta join mukaan ottamani smoothien ensiavuksi ja söin aika pian kiinteämpää ruokaa, niin olo helpotti. Loppupäivä meni ihan ok.

Tulokset saattavat tulla jo maanantaina, toivottavasti tulisivat Kantaan, että pääsisin katsomaan. Sanoivat, että menevät neuvolaan ja sieltä kyllä ilmoitetaan, jos on jotain häikkää, mutta haluaisin itsekin päästä noita katsomaan.

Mä oon nyt pienentänyt aamupalaa ja syön sit välipalan, niin kaikki arvot on alle 5,5 ja aamuarvo max. 4,5. Ja toi aamupalan muuttaminen on selkeästi vaikuttanut aamun virkeystasoon, joten hyvä asia! Söin muuten yks aamu leivän ja riisipuuroa,vähän jännitti kun riisipuuron pitäis olla yks "pahiksista", mut 1h arvo olikin 5,3.

Niin ja eiliset pikkujoulutkaan ei heilauttanut arvoja, niin että en oo ihan hirveän huolissaan kuitenkaan. Huomenna soitellaan sitten neuvolasta. Tähän mennessä ei yhtään ylitystä, katsotaan miten tää päivä menee. :)

Mulla on tyypillisesti aterian jälkeen 5.5-7. Toisaalta syön vain 2-3 kertaa päivässä, joten siihen nähden aika hyvin. :rolleyes: Varmaan siitä taas motkotetaan neuvolassa että pitäisi syödä useammin, mutta en aio. Kaiken maailman dietit ja sellaiset kokeilleena tiedän ihan hyvin että lihon jos syön useammin. Eli siis koitan syödä pienempiä annoksia, mutta ne eivät olekaan tarpeeksi pieniä ja jos pienennän lisää on koko ajan nälkä. Varsinkin kun kroppa tottuu siihen että "koko ajan" saa ruokaa. :grin No mutta, toivottavasti osaisivat ottaa syömisrytmini kerrankin huomioon. :rolleyes:

Takaisin