Raskausajan diabetes

MamaSupa

Oman äänensä löytänyt
Meikä mamma alottelee nyt vuorostaan tällästä aihetta.

Olin sokerirasituksessa alkuviikosta ja kappas keppana, tuloksena tuli raskauden diabetes. Eli ruokavalio täysin uusiksi. Tänään mennään neuvolaan ravinto-opetukseen.

Onko muita joilla on joskus ollut tai on todettu raskauden diabetes? Olisi kiva kuulla omia kokemuksia ja saada vertaistukea kun omista kavereista ei kellään ole sitä ollut. :)
 
Oho.. mites se ruokavalio muuttuu sen toteamisen jälkeen.. ? Minä oon vasta menossa siihen sokerirasitukseen, enkä oo kyllä yhtään vältelly raskauden aikana esim. karkkei tms.. Eikä kai niit kuuluiskaan, ku ihan normaalia terveellistä ruokaa kun syö. Mut silti, jänskättää se tulos!!! :D
 
Hyppään vastaamaan tähän tuolta syyskuisten puolelta. Mulla todettiin myös kesäkuussa sok.rasituksessa raskausajandiabetes. Tosin onneksi aika lievänä, kun 2h arvo oli 9.0 ja se saisi olla 8.6. Muut arvot olivatkin hyviä. Ruokavalio meni itselläkin uusiksi osittain sen myötä. Eli sokerit minimiin, ei enää leivonnaisi sun muita herkkuja ja rasvan tarkemmin voin käyttö pois. Sen sijaan öljyjä ja kasvismargariineja voi käyttää.
Paljon kannattaa lisätä ruokavalioon kasviksia ja proteiinia. Mä olen myös jättänyt vähemmälle perunan, koska se nostaa mulla sokereita aika tavalla.
Ja puuro aamuisin... Nykyään aamulla syön rahkaa ja raejuustoa sekaisin. Hieman sinne mukaan myös mysliä ja sokeroimatonta mehukeittoa. Ja myös vaalea leipä pois...eli ruisleipää kaikessa muodossa, tosin niistäkin syynään melko tarkkaat ettei ole lisättyä sokeria. Mutta muuten terveellistä ja normaalia ruokaa voi syödä. Ja paino ei pääse nousemaan, tällä ruokavaliolla. Mulla ei ainakaan ole noussut sen jälkeen, kun mittarin sain kotiin. Nyt rv 33 ja mahd. helpottamaan päin. Silloin tällöin voin sallia itselleni jonkun hyvän, esim pullan tai puolikkaan viinerin.
 
Mulla sokerirasituksen tulokset olivat 5.4, 7.1 ja 5.4. Eli toi eka, paastoarvo ylitti sallitun, joka on täälläpäin 5.3. Nyt kanssa yritän katsella enempi, että mitä suuhuni laitan vaikka tunnustan: kyllä suklaapatukan ostan jos älyttömästi mieli tekee. :) Mutta muuten syömiseni on mielestäni järkevää ja siksipä en ihan millään dieetillä olekaan. Lääkitys on kanssa: aamuin illoin kaksin kappalein nappia naamaan ja lisäksi tietenkin mittailen arvoja 5 kertaa päivässä. 

Millaisia arvoja te muut saatte? Mulle tavoitearvoiksi annettiin paastoarvoksi 5.5 ja ruuan jälkeen 7.8 ja aniharvoin nuo arvot nousevat tuollaisiksi. Juuri ikinä eivät ylity ja silti tuntuu että lääkärit ovat ihan, että HUI KAUHEEEEEEE mitä arvoja! Ja itse olen ihmetellyt, että eikö nää ole ihan hyviä, jos kerran lähes aina jään tavoitteiden alle ja reilusti...??! Paastoarvo on ainut, mikä hipoo tavoitetta ja yleensä tulos onkin jotain 4.8-5.3. Syömisen jälkeen taas tulokset ovat noin 5.4-6.7. 
 
Mä kävin sokerirasitukses viikolla 12+4 ja mulla arvot oli 5.3, 5.5 ja 4.5. Neuvolas käskettiin alkaa mittaileen sokereita kerran kuussa ja pa pitäisi olla alle 5.5 ja 1h jälkeen alle 7.8. Jos menee noiden yli niin pitää alkaa mittaan 2x kuussa. No mä oon syöny ihan niinku ennenki välil käyden pitsalla ja syömällä pulla. Arvot ovat olleet paaston jälkeen 3.7-4.2 ja tunnin jälkeen 4.3-5.8. Mä jouduin testiin noin aikasi koska mul on pco ja siinä on riskinä sekä raskaus- että 2-tyypin diabetes... En oo ressannu syömisistä vaikka jäinki kiinni...
 
Mulla arvot oli 5.3 , 10,4 ja 8,0. Eli 1 tunnin arvo oli se korkein ja siitä sitten kävi käry. Ja mulla kun on molempien vanhempien puolelta 2-tyypin diabetes rasitteena, niin pistettiin sitten erityistarkkailuun varmuuden vuoksi. Mittarin sain kotiin ja nyt sitten huomisesta alkaen täytyy ottaa sormenpäästä verinäyte liuskaan 3 kertaa päivässä ja joka kerta ennen ateriaa ja tunti aterian jälkeen. Viikolla 36 menen sitten Tyksiin ylimääräiseen ultraa, missä sitten katotaan vauvan koko ja noin-paino. 
Mun mielestä on ihan hyvä että pistävät rasituskokeeseen ja reagoivat siihen herkästi, vaikka arvot olis piirunkin yli. Syntyypähän meille sitten terveitä vauveleita. :)
Ruokavalio meni mulla kans suht uusiks, kerran viikossa annettiin lupa hiukan herkutella.
 


Olkaa huoleti siinä mielessä, että te pääsette vielä helpolla, kun opitte tuohon rytmiin :)

Ei vaadi kamalasti sitten loppujen lopuksi. Tärkeintä on vaan muistaa asennoitua ohjeisiin vakavasti ja mittailla noita arvoja. Ne on vaan teidän hyväksi. Ruokavaliokin on helppo muuttaaa hetkellisesti.


Neuvottiinko teitä vähentää vaan sokeria vai myös lihottavia ruokia?
 
Myös minä narahdin sokerirasituskokeesta, tosin viimeinen arvo meni vain kymmenyksen rajan yli eli mulla oli 8,7, kun se saisi olla 8,6. Muut arvot olivat terveydenhoitajan mukaan erittäin hyvät. Tuli kyllä yllätyksenä koko asia, sillä meillä ei ole suvussa kellään sokeritautia eikä edellisessä raskaudessakaan mulla arvot heitelleet. Aluksi vähän säikähdin, mutta nyt olen jo asian kanssa ok. Sain ohjeen mennä diabetes-neuvojalle parin viikon päästä ja kotiin lähettivät lappuja luettavaksi. Vielä en ole tehnyt muutoksia ruokavalion suhteen, mutta terveydenhoitaja sanoi, että runsas maidon juonti /hedelmien syönti saattaa vaikuttaa, joten niitä pitäisi vältellä ja tietenkin näkyvä sokeri.

Kiva kuitenkin huomata, että täällä on myös muita kohtalotovereita. Pääsettekö ylimääräisiin ultriin, joissa seurataan vauvan kasvua? Meidän esikoinen oli syntyessään pienikokoinen ja nytkin rakenneultrassa sanottiin, että näyttäisi olevan pieni vauva tulessa, joten senkään suhteen en ole panikoinut, vaikka ilmeisesti tuolla radilla on vaikutusta vauvan kokoon.

Mansikkainen
 
Sokerit suositeltiin minimiin ja välttämään kovia rasvoja (hampparit, sipsit, popparit jne jne). Tänään olen sitten pitkin päivää pistelly reikiä sormenpäihin sokereiden seuraamiseksi ja huvittavaa oli se, että eivät olleet koholla, mutta aamuarvo ennen aamupalaa oli 4,8 ja aamiaisen jälkeen 5,2. Sitten ennen lounasta tuli tosi paha olo, katsoin sokerit ja kappas keppana, olivat alemmat kuin aamulla tyhjällä vatsalla, eli 4,2... Tosin ruuan jälkeen ei sitten noussut mihinkään, eli sama 4,2 oli tunnin päästä lounaasta. Kohta puoliin on viiminen piikki tälle päivälle niin katsotaan sitten mitä näyttää.
Ylimääräinen ultra mulla on viikolla 36, missä katsotaan vauvan koko ja paino.
 


Mulla on tosiaan ihan diabetes entuudestaan jo. Mä käyn ultrissa kahden viikon välein. Mulla pahimmillaan verensokerit on 25,0 luokkaa :/
 
Meidän naperon kummitädillä on myös diabetes entuudestaan ja hänellä raskauden aikana se vaan kiihtyi. Sokerit kylläkin normalisoitui synnytyksen jälkeen, mutta joutui viikottain käymään ultrassa. 
 


Jep, ultrassa seurataan sitä ns makrosomiaa, ettei vauva ala kasvaa sokerista jättiläiseks. Siks usein synnytys käynnistetään aikasemmin.
 
Mulla oli arvot 5.3, 9.9. ja 6.3 nyt on edessä ruokavalion muutos ja sokereiden mittaus kotona. Aika usein joutuu mittaan niitä, joka toinen viikko 4paastoarvoa ja joka toinen viikko yksi vuorokausikäyrä, eli päivässä 8kertaa.  Neuvolatäti sanoi että jos sillä ruokavalio muutoksella ei arvot pysy hyvinä niin sitten diapeteshoitajan luo, että vielä tarkemmin katsotaan ruokavalio ohjeet. Mitään ylimääräisiä ultria ei ole, tai ainakaan ei sanonut niistä mitään.
 
Mulla ekassa rasaudessa alkoi maha olemaan melko iso ja paino nousi, niin tein sokerirasitustestin. Kaikki arvot olivat juuri ja juuri alle sallitun eikä ryhdytty mihinkään toimenpiteisiin. Meidän neuvolatätikin tuntuu olevan toiselta planeetalta, joten hän ei reagoinut asiaan mitenkään vaan hössötti kokoajan isosta mahasta. Vihdoin kun lasettu aika koitti niin hän laittoi lähetteen kokoarvioon ja lapsi olikin jo yli 5 kiloien. Tässä raskaudessa onneksi seurataan sokereita useammin ja ylimääräinen ultra ja kokoarvio on viikolla 36, jolloin suunnitellaan synnytystä jos lapsi on jo isokokoinen. Toiveissa olisi alatiesynnytys kun esikoistani en saanut edes yrittää synnyttää vaan saman tien varattiin sectioaika.
 
Kävin tänään diabetes-neuvojalla Espoon Leppävaarassa ja sain samat ohjeet kuin Amppuh. Ensi viikolla terveydenhoitaja sitten soittaa ja kyselee arvoja. Mulle sanottiin, että voin jatkaa nyt suht normaaliin tapaan, ja jos arvot on koholla, niin sitten muutan ruokavaliota, kun meillä ei ole suvussa diabetestä eikä mulla ollut edellisessä raskaudessakaan ja meidän perhe syö terveellistä kotiruokaa, niin aihetta paniikkiin ei kuulemma vielä ole.

Oletteko jatkaneet mittailuja? Onko arvot olleet kotona koholla vai kärähdittekö vain sokerirasituskokeessa?

Mansikkainen
 
Mulla on muuten kotona mittaillessa arvot ollut hyviä paitsi toi aamun paastoarvo, se on ollut nyt jotain 5,2-5,5 joka aamu. Ruokavalion oon muuttanut, mutta ei oo tohon vaikuttanut. Ens viikolla on neuvola niin siellä sitten katotaan noita mun mittaustuloksia.
 
Mulla kans käry kävi toisessa rasituskokeessa, mut tosi pienin ylityksin paasto- ja 2h -arvoissa. Joudun kuitenki mittailee sokereita välillä ja hyvin vaihtelevia arvoja tulee. Ei isoja muutoksia tarvinnu tehdä ku pudotin painoo ennen raskautta ni sikäli tuttua juttua :) Meilläkään ei suvussa oo diabetesta kummankaan puolella, joten lääkäri oli sitä mieltä että homma tasottuu raskauden jälkeen melko varmasti.. 

Ens viikolla käyn jo mammapolilla hoitajan luona kattomassa mahd. lääkityksen tarpeen jne. Nyt rutiinitarakastuksessa lääkärissä sf-mitta ja paino ym. menny normaalisti eli vielä ainakaa ei oo sokerit kasvattanu pikkusta liikaa :)

Tuossa joku kirjottelikin, ettei stressaa ruuista ja sokereista liikaa - oon ihan samaa mieltä, koska tilannetta kumminki seurataa hyvin ja se stressihän se yks pahimmista vahingoista vauvalle on!
 
Mun edellisen sokerirasituksen tulokset ei ollu kovin hyviä. Paastoarvo oli 5,2 kun se saa olla 5,3. muut arvot oli ihan ok. Tiistaina on seuraava sokeirasitu testi ja pahoin pelkään että sitten narahtaa :/ Mies onneks lupautui sitoutumaan mun kaa kolmen kuukauden herkkulakkoon.
 
Kävin viikko sitten kokeessa ja pelotti kyllä kovasti. Ei oikeastaan muuten, mutta se verikokeiden otto. Jännitti myös, että jos ite pitää ruveta seurailemaan arvoja niin mitenhän se jatkuva pistäminen onnistuu. Eihän se iso juttu oo, mutta kun pelkään niin kovasti neuloja. Eipä huolta, testin tulokset oli todella hyvät. Paastoarvo 4,0 tunnin jälkeen 4,9 ja kahden tunnin jälkeen 4,3. Nyt voi siis hyvillä mielin syödä karkkia ja jätskiä ;D
 
Heippa!

Olen nyt tämän viikon mitannut noita arvoja ja paastoarvot ovat olleet 3,9-4,1 ja ruokailun jälkeiset arvot 4,3-5,2 eli hyvältä näyttää. Terkka soittaa keskiviikkona ja katsotaan sitten, miten edetään. Haluaisin kyllä uudelleen siihen sokerirasitustestiin, kun en usko, että tässä tilanteessani on mitään häikkää. Enkä ole siis vielä muuttanut ruokavaliotani.
Mansikkainen
 
Takaisin
Top