Raskaus + työelämä

WaitingForTheDay

Oman äänensä löytänyt
Heippa!

Olisin kiinnostunut kuulemaan minkälaista työtä kukin tekee, kuinka työnteko on sujunut raskauden aikana ja milloin aiotte jäädä pois töistä? :)
Itse olen ammatiltani lähihoitaja ja teen fyysisesti ja henkistesti raskasta kolmivuoro -työtä dementoituneille vanhuksille tarkoitetussa hoitokodissa. Yövuoroista onneksi sain vapautuksen rv 17 kun aiheuttivat niin huonoa oloa, migreeniä, oksentelua. Olen nyt siis rv 24+5 ja toukokuun loppuun pitäisi töissä vielä olla, kunnes jään kesälomalle kesäkuuksi ja siitä suoraan jatkan äippälomaan. En kyllä tiedä pystynkö olemaan edes toukokuun loppuun sillä dementoituneiden kanssa ei aina kaikki suju ihan kuin oppikirjoissa :wink Monesti joutuukin vääntäytymään mitä ihmeellisiin asentoihin. Alkaa maha olemaan jo niin iso että ei enää voi tehdä semmoista kuin tavallisesti. Lähipiiri onkin vitsaillut, että oonko varma ettei kaksoset oo sittenkin tulossa kun maha on jo niin iso :wink Myös sängyssä pitäisi ylöspäin nostaan 120kg pappoja joiden alla liukulakanatkaan ei hyödytä painotaakan vähentämisessä tai yhtäkkiä kävellessä joku saattaa heittäytyä täysin hoitajan varaan ja yritäppä siinä kannatella 90kg mummua/pappaa ;P Lisäksi saa aina pelätä ettei joku päätä huitaista tai potkaista ja osuu vatsaan. 8-9h työvuoro on alkanut käymään raskaaksi seisten ja kävellen koko ajan, että alaselkä ja lonkat kyllä siitä kertovat joka työvuoron jälkeen.
Myös hormonit ovat tehneet tepposensa ja normaalisti pitkäjänteisenä ja kärsivällisenä ihmisenä saa nykyään taistella pään sisällä ettei välillä pinna pala. Lisäksi kun herkistyy nykyään helpommin, niin asukkaiden laukomat ''kohteliaisuudet'' jotka ovat aikaisemmin vain huvittaneet, sillä sairaita ihmisiä kun ovat, niin nykyään kun haukutaan kaikilla mukavilla nimityksillä tekisi mieli vain alkaa itkemään :D
Vielä hieman vajaa 6 viikkoa pitäisi jaksaa, mutta katsotaan, :D Olen kyllä vakavasti miettinyt poisjäämistä aikaisemmin...
 
Olen lastentarhanopettaja ja työskentelen tällähetkellä esiopettajana En enää jaksa juosta tai pomppia lasten kanssa niin kuin ennen, mutta muuten työ kyllä sujuu hyvin. Viihdyn työssäni ja toivon pysyväni kunnossa kesäloman alkuun. Jään lomalle juhannuksesta ja siirryn siitä suoraa äitiyslomalle. Aikaisemmissa raskauksissa olen joutunut jäädä sairauslomalle ennen äitiysloman alkua, koska työn fyysisyys aiheutti niin pahoja supistuskohtauksia. Lisäksi talvivaatteiden ja kenkien pukeminen monta kertaa päivässä kävi mahdottomaksi. En vain enää taipunut ja pukeutuminen aiheutti supistuksia. En pystynyt myöskään istumaan lasten kanssa pöytätöissä, koska mataliin tuoleihin laskeutuminen ja niistä nouseminen laukaisi supistuksen. Kyllä mua nauratti nuo syyt ja naurattaa edelleen, mutta niissä tilanteissa se oli ihan hirveätä.
 
Mä olen sairaanhoitaja ja myös vuorotöissä osastolla. Jouduin jäämään pois jo kun ei järjestynyt työtä jota pystyisin riskittä tekemään. Meillä kun on kaikkia mahdollisia ja mahdottomia eristyspotilaita joita ei suositella raskaana olevan hoidettavaksi ja lisäksi altistuu säteilylle. Erityisäitiysvapaille en silti päässyt, koska isossa talossa olisi ollut teknisesti mahdollisuus siirtyä muuallekin -johtoa ei vaan kiinnostanut nähdä tätä vaivaa järjestellä asioita, vaan ajoivat tähän.

Nyt rv 23+2 on jo fyysisetkin rajoitteet myös fyysisesti raskaiden potilaiden hoitoon. Iskias vaivaa ja supistelee. Olen jo ohittanut parhaan lapsentekoiän niin ikä selvästi vaatii veronsa... Tässä vaiheessa esikoista odottaessani 17 vuotta sitten ei ollut mitään tällaisia vaivoja :P
 
Mulla on kevyt toimistotyö, jossa saan aika vapaasti valita itse työasentoni, joten jos kaikki menee hyvin niin ei pitäisi tulla ongelmia sen enempää kuin kotonakaan. Kesäkuumalla ilmastoidussa toimistossa voi olla ihan mukavaa. Oon suunnitellut olevani töissä siihen 30 päivää ennen laskettua aikaa asti. Säästän kesälomat pidettäväksi ennen töihin paluuta.
 
Mun vastaus olis ollut ihan vastaava kun Lettuhei:lla. Teen myöskin toimistotyötä ja pystyn hyvin valitsemaan työskentelyasennon, istuen, seisten tai istuen satulatuolilla. Jään vasta 30 päivää ennen laskettua aikaa pois töistä eli heinäkuun alussa, kesälomat on sovittu että pidän vasta sitten toisessa päässä. Ainakin tällähetkellä toivon että pystyn olemaan töissä loppuun asti, mutta koskaan ei voi tietää, tähän asti vointi ollut ainakin hyvä.
 
Mä olen kaupassa töissä. Kassatyö on sinänsä helpoin vaihtoehto, kun voi istua tai seistä, mutta pää ei kestä sitä jatkuvasti :p tuuraan myös maito-osaston vastaavan vapaita ja lomia, tarkoitus olis juhannuksen jälkeen pari viikkoa jaksaa sitä hommaa vielä, mutta se on aika fyysistä puuhaa että en tiiä sitte pystynkö siihen lopulta. Ikinä en oo päivääkään ollu raskauksien takia sairaslomalla, joten edellytyksiä on selviytyä loppuun asti.

Tarkoitus on pitää pari viikkoa kesälomaa ennen kuin jään äitiyslomalle. Mulla siis alkaa äippäloma vasta heinäkuun lopussa. Lomia en saa säästää seuraavaan kesään, ennen töihinpaluuta pidettäväksi, vaan ne maksetaan pois jos niitä ei ole pitänyt. Tyhmä systeemi, joten toisen osan lomasta pidän kai heti kesäkuun alussa. No, se ainakin ratkaisee sen että olen sen vuoden pois töistä, en tosiaan palaa joskus keväällä tai kesällä 2017 töihin kun ei mulla olis sitte päivääkään kesälomaa :confused: Meidän vielä toistaiseksi keskimmäinen aloittaa tuolloin syksyllä 2017 eskarin joten senkin puolesta kiva olla kotona siinä koulujen alun aikaan.
 
Onneksi kertyy edes siltä 6kk :) Juuri tyhmästi tehtiin lakimuutos 1.4. alkaen ettei enää kerrykkään koko ajalta lomapäiviä äitiyslomalta/vanhempainvapaalta, vain ensimmäiseltä 6kk .. plah.. Onneksi jää myös lomapäiviä pitämättä niin suurinpiirtein saan itse melkeimpä kokonaisen loman kuitenkin pidettyä sitten jälkeen päin :)
 
Oon kosmetologiyrittäjä. Jalkahoitojen tekeminen alkaa olla haasteellista, mutta pakko niitäkin tehdä, kun ei ole vara kieltäytyäkkään. Muuten kaikki onnistuu kyllä hyvin ja asennot voi säädellä. Äitiyslomalle jään sen 30 päivää aiemmin, eli heinäkuun alussa. Teen vaan kahta päivää viikossa muutenkin nyt töitä, niin ei ole turhan raskasta :grin
 
Olen ohjelmistofirmassa projektipäällikkönä ja istumätyötä toimistolla, asiakkaalla tai autossa. Uskon että pystyn olemaan mahdollisimman pitkään töissä jos vain pääsee loppuajan välttämään turhan pitkiä automatkoja. Monesti kun lähtö on aamuyöstä, ajo putkeen asiakkaan luokse ja täyden päivän jälkeen kotiin yöksi. Onneksi meillä yleensä rauhoittuu kesäksi niin sen puolesta uskon että hyvin pärjään töissä.

Kesälomalle jään juhannusviikosta ja siitä suoraan äitiyslomalle. Pidän kesälomat pois kun olen neuvotellut täydet lomat äitiysloman jälkeenkin pidettäväksi, vaikka poissaolessa ei kerrykään kokoajalta. Meillä on henkilökohtaiset sopimukset eikä mitään tessiä. Omat hyvät ja huonot puolet, mutta työnantaja reilu ja arvostaa hyviä työntekijöitä niin neuvotteluvaraa on ollut tähän asti.
 
Toimin lastentarhanopettajana ja tähän asti olen jaksanut olla töissä erittäin hyvin. Yhtään sairaslomapäivää ei ole tarvinnut onneksi pitää raskauden takia ainakaan vielä. Vaikka työ on välillä fyysistä ja työasennotkin hankalia, niin onneksi tuo maha on vielä sen verran pieni, ettei ole töitä haitannut.., mitä nyt vähän hengästyttää enemmän:). Tarkoitus olisi olla töissä mahdollisimman pitkään ja lomista säästän suurimman osan seuraavaan kesään, jotta voisin sen vielä olla kotona ennen töihin paluuta :) ! Mutta päivä kerrallaan ja katsotaan, miten tässä jaksetaan.. :)
 
Mä säästin edellisen raskauden aikana osan lomista ja vaikka siitä on 7 vuotta niin yhä on 4 päivää säästössä :)
Nyt "joudun" käyttämään kaikki lomakauden lomat, mutta onneksi työehtosopimus on voimassa niin niitä kertyy siltä 9 kuukaudelta äitiyslomilla vielä. Ja vink vink muillekin, kannattaa palata mahdollisuuksien mukaan työelämään keväällä tai viimeistään kesälomien jälkeen niin on aikaa kerryttää niitä lomapäiviä seuraavaan kesään :)
 
WaitingForTheDay, samanmoista hommaa tääläkin.
Nyt jo toista viikkoa sairaslomalla supisteluiden takia mutta toiveissa olisi vielä palata töihin ennen kesälomaa joka alkaa toukokuun lopulla :)
 
Olen toimistotyössä, joka on riittävän kevyttä, että pystyn olemaan töissä aina heinäkuulle asti. Pidän ensin vähän lomaa ja sitten jään äitiysvapaalle siitä.

Multa on otettu pois raskaimpia työtehtäviä (nostelut, tavaroiden siirtelyt, 8h jalkojen päällä olemiset), jotka muuten kuuluisivat mun tehtäviin. Pienessä työyhteisössä on oltu ihanan joustavia :)
 
Itse teen ihan toimistohommia, enimmäkseen istun koneellani tai sitten erinäisissä palavereissa. Oma pelastukseni on nyt ollut tuo satulatuoli, kun sen kanssa saa sellaisen asennon, että ei jalat paina massua :) Yhtään päivää ei ole tarvinnut vielä raskauden aikana olla saikulla ja toivotaan, että mahdollisimman pitkään jatkuu niin. Kaikki ympärillä ovat kyllä sairastaneet flunssat ja vatsataudit, onneksi ne eivät ole ainakaan vielä kotiutuneet meille!
 
Mä oon kans vaihtanut satulatuoliin. Suosittelen, jos on konttorissa mahdollisuus!
 
Muokkaus: piti mennä salaiselle puolelle tää viesti.
 
Muokattu viimeksi:
Satulatuoli tuntunut mustakin hyvältä. Lääkäri sanoi neuvolassa, että mahan kasvaessa siinä istuma-asento saattaa tuntua ikävältä ja sit pitäisi vaihtaa normi tuoliin.
 
Mä haluan pysyä satulatuolissa mahdollisimman pitkään, kun seisoa ei jaksa pitkiä aikoja ja konttorituolissa istuessa jalkojen turvotus pahenee kun se tuolin reuna painaa. Vaikka koitan istua ryhtevästi ja ergonomiaohjeiden mukaan... Toimistotyötä vaan ei oo tehty ihmistä varten, pääsispä jo vapaille :rolleyes:
 
Mä haluan pysyä satulatuolissa mahdollisimman pitkään, kun seisoa ei jaksa pitkiä aikoja ja konttorituolissa istuessa jalkojen turvotus pahenee kun se tuolin reuna painaa. Vaikka koitan istua ryhtevästi ja ergonomiaohjeiden mukaan... Toimistotyötä vaan ei oo tehty ihmistä varten, pääsispä jo vapaille :rolleyes:

Joo sitä just tarkotin et mustakin satulatuolissa on hyvä, en ollut aatellut noin päin et siinä muuttuis asento huonoksi. sen näkee sitten oliko lääkäri oikeassa :)
 
Takaisin
Top