raskaus sektion jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainakin se lähete tehdään ja laitetaan eteenpäin vasta reilusti +20 viikoilla. Se arviohan on kuitenkin vasta rv36-37 niin eipä sillä mikään kiire.
 
Niin, tiedän kyllä synnytystapa-arvion käytännöt, mutta lähinnä haluan vain varmistuksen asialle ja mielellään vielä sinne neuvolan tietokantaan mustaa valkoiselle, että minä sinne pääsen. Esikoinen ei olis mahtunut edes syntymään, joten musta on järjetöntä, että lääkäri oli sitä mieltä ettei arviota tarvitse. Liekkö katsonut edes tietojani ja ollut tietoinen koko asiasta.
 
Mulle kirjattiin se arviokäynti neuvolakorttiin muistutukseksi, että varmasti muistetaan tehdä se lähete. Ja katselin sieltä oma-kanta -tietopalvelusta, että sinne on myös käyntien yhteen kirjattu merkintä lähete tulossa viikoille 30 jotain. Ja omaa mieltä tieto tulevasta käynnistä helpotti kovasti, kun tieto tulevasta lähetteestä on näkyvillä ihan kirjallisena.
 
Mulle sanoi nt ultrassa kätilö, että sullehan tulee se synnytystapa arviointi sitten viikolle 36. Totesin siihen, että saattaa olla vähän myöhäistä, kun edellinen syntyi 36+ viikoilla ;-)
 
Viime viikolla oli ihan normi neuvolakäynti ja terkkari vielä varmisti, että laitetaanko sitten se lähete sinne arvioon ja pelkopolille. Minä nyökyttelin tyytyväisenä vieressä. Oli sellainen ns. voimavarakäynti ja mieskin oli sopivasti mukana. Sanoi myös terkkarille asiasta, että tällä kertaa ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Ihanaa kun joku pitää mun puolia. :Heartred
 
Noniin, nyt on synnytystapa-arvio päätös saatu, olipa ihana neuvolan täti. Sanoi, että ehdottomasti. Outo lääkäri kun oli sitä mieltä ettei tarvita. Rakenneultrassa selviää onko arvio keskusneuvolassa erik. lääkärin ja kätilön vastaanotolla vai Oyssissa. Olo on niin helpottunut!
 
Noniin, nyt on synnytystapa-arvio päätös saatu, olipa ihana neuvolan täti. Sanoi, että ehdottomasti. Outo lääkäri kun oli sitä mieltä ettei tarvita. Rakenneultrassa selviää onko arvio keskusneuvolassa erik. lääkärin ja kätilön vastaanotolla vai Oyssissa. Olo on niin helpottunut!

Loistavia uutisia! :happy:
 
Meiltä löytyi rakenneultrassa istukasta vauvaan menevän vain yksi valtimo, normaalin kahden sijasta ja sen vuoksi ylimääräinen ultra kasvun tarkistamiseksi elokuulle. Oli tosi mukava lääkäri, joka sanoi että yli nelikiloista ei minun pidä alakautta edes yrittää. No se selviää sitten myöhemmin, kun kasvua seurataan. Mikäli leikataan, niin leikataan sitten samasta arvesta eli pystyyn. Silloin voitaisiin yrittää paikkailla tuota edellistä sektioarpea, joka taas häiritsi ultraamista. Ihan hyvä mieli jäi, kun otetaan tosissaan ja seurataan tilannetta tarkasti. Sekä vauvan kasvun että synnytyksen kannalta.
 
Hyvä että seurataan <3 ja onnea on ihanat lääkärit! Meillä oli ru torstaina, jossa reisiluun mitta jäi liki tunnin kestävässä ultrauksessa aina vain liian lyhyeksi viikkoihin nähden. Kätilö sanoi, ettei syytä huoleen ole, että vauvalla on vain huono asento. Uusintaultra on ensi keskiviikkona. Toivotaan ettei mitään poikkeavaa oikeasti löydy. Nii ja mulle varataan jo ens viikolla aika synnytystapa-arvioon ultra käynnin yhteydessä :)
 
Mulla oli keski iikkona pelkopolikäynti, ja lupasivat minulle sektion pelkoperustein. Kätilö sanoi että leikkauksesta ei saisi vuoteen raskautua. Mikä harmittaa vähän kun haaveiltas kolmesta lapsesta putkeen. Mutta ei voi minkään. Mulla on leikkaushaava tuolla kellarin puolella ollu kipeänä jo monta viikkoa.. tulee muistot mieleen hitaasta paranemisesta
 
Kun on yksi sektio takana, niin onko jossain vaiheessa joku lääkäri tms, jossa katsotaan onko esim. istukka jäänyt kiinni sektio arpeen tai mikä on sen edellisen sektio arven tilanne? Minulle sanoi lääkäri vain rv 8 että alatiesynnytykseen pyritään, mutta tarkistetaanko jossain vaiheessa konkreettisesti, onko alatiesynnytykselle mitään estettä?
 
Minulle ainakin tulee synnytystapa arviointi rv 36. Estettä alatiesynnytykselle ei kuulemma ole, vaikka onkin sektio tehty.
 
Mulla on lääkäri neuvola kans joskus rv 36,niin ilmeisesti siellä sitten asiaa käydään läpi. Olen netistä lukenut,että jos istukka jotenkin kasvaa kiinni sektioarpeen niin sillon alateitse ei pysty synnyttämään. Tämä minua lähinnä mietityttää,että kai jossain vaiheessa asiaa tarkastellaan. Nyt jo 28+2 viikot,että eihän sitä tiedä vaikka jo kymnenen viikon päästä on jo synnyttelemässä :) hurjaa vauhtia menee tää aika..
 
Minulle tulee kuulemma lähete keskussairaalaan sitä arviointia varten. Otetaan kuulemma kaikki kuvat ja mitat. :D
 
Mä sain lähetteen pelkopolille. Edellinen synnytys meni niin pieleen ja lapsen vointi on pääasia, että todella nyt haluaisin myös sektion.
 
Maaria83, vaikka sanotaan että sektio tehdään samasta leikkaushaavasta, niin se ei vättämättä pidä paikkaansa. Mulle sanottiin kans kun aloin toista odottaa samanlailla, mutta joutuivat pyörtään päätöksen ja jatkaa toisellepuolelle mahaa haavaa. Oli liian paljon kiinnikkeitä että olisivat samaa haavaa käyttäneet. Nyt mulla on yksi iso arpi noiden haavojen kohdalla. Sitä siis jatkettiin toiselle puolelle edellisestä haavasta. Nyt jännittää että miten kolmannella kerralla menee. En ainakaan haluis toistepäin olevaa haavaa ainakaan.

Kurkkimassa joulukuisista.
 
En minäkään haluaisi toisinpäin menevää haavaa, mutta toisaalta tuo pitkä pystyhaava on kipeä ja todella leveä, sekä koholla ja pahasti arpeutunut. Rakenneultrassa lääkäri meinasi, että samasta kohtaa leikkaamalla voitaisiin samalla yrittää korjailla sitä edellistä pahaa arpea. Se on ollut arka esikoisen syntymästä saakka, eikä tämä vatsan venyminen mitenkään paranna tilannetta. Neuvolantäti on pyytänyt sanomaan, jos arpi alkaa todella vaivaamaan. En kyllä usko, että sille mitään voi tässä vaiheessa tehdä kuitenkaan.

Jos nyt tuuri kävisi (hakkaa puuta hullun lailla), niin vauva olisi alle nelikiloinen ja oikeassa tarjonnassa. Päästäisiin yrittämään sitä alakautta synnyttämistä. Hirvittää vähän ajatus uudesta sektiohaavasta. :sad001
 
Kovasti on kätilöt kyselleet minun sektiohaavasta (ultrien yhteydessä siis), että taitaa olla haava kipeä mutta kun ei se ole ollut yhtään kipeä. En tiedä, että onko se sitten niin pahannäköinen vai mitä. :D
 
Mun arpea on jokainen terkkari/kätilö/lääkäri kauhistellut melkoiseksi. Onhan se aika karu, mutta muutamassa vuodessa siihen on jo tottunut. Samoin siihen arkuuteenkin, mutta nyt on ruvennut enemmän kipuilemaan. Vaatevalinta on aika vaikea, kun kaikki painavat arpea. Ei viitsisi ihan jätesäkissäkään töissä kulkea.
 
Normineuvola käyty ja lähete tehty OYS:n sekä synnytystapa-arvioon että pelkopolille keskusteluun. Odotellaan nyt kutsua sinne ja katsellaan sitten miten siellä käy.
 
Takaisin
Top