raskaus sektion jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko tietoa että voiko tuon sektioarven takia nyt vatsa kipuilla jos se sielä venyy tms? Mulla on jos jonkinmoista kipua ja tunnetta, esikoisesta oli myös mutta muistelisin että vähenemässä määrin. Aika ehkä kullannut muistot? :D
 
Mun käsityksen mukaan Suomessa saa aina sektion jos näin haluaa, korjatkaa jos olen väärässä?

Minullakin takana esikoisesta kiireellinen sektio etenemättömyyden ja oman kohtutulehduksen vuoksi.

On alkanut jotenkin jännittämään, että kestääkö arpi? Mitenköhän usein nuo aiheuttavat komplikaatioita raskauteen?
Mun kaveri ei saanut, ei auttanut mikään.
 
Onko tietoa että voiko tuon sektioarven takia nyt vatsa kipuilla jos se sielä venyy tms? Mulla on jos jonkinmoista kipua ja tunnetta, esikoisesta oli myös mutta muistelisin että vähenemässä määrin. Aika ehkä kullannut muistot? :D
Mä kävin varhais-ultrassa ja kysyin samaa. Gyne oli sitä mieltä, että kivut johtuu kiinnikkeistä, joita on sektion jäljiltä usein enemmän kuin muuten olisi.

Mulla oli kyllä edellisessäkin saman tyylisiä kipuja, mutta paljon myöhemmin vasta.
 
Kuinka helposti sen suunnitellun sektion saa, Avokado79?

Eilen oli neuvolalääkäri ja kuulosti siltä, että kahden sektion jälkeen helppo saada. Mieluiten tietenkin olisin alakautta synnyttänyt, mutta en enää oikeastaan edes uskalla ruveta yrittämään, kun ei se kahdella edellis kerralla onnistunut.
 
Riippuu ilmeisesti paljon myös lääkäristä ja sairaalasta, että kuinka helposti suunnitellun sektion saa.

Mulla on takana kaksi (suunniteltua, mutta ei alunperin mun päättämää) sektiota, niillä leikkauksilla oli väliä 1,5v. Ei ollut mitään ongelmaa. On myös yksilökohtaista kiinnikkeiden määrä, mulle niitä ei ilmeisesti ollut juurikaan tullut. Ensimmäisen sektion jälkeen sanottiin, että olisi hyvä odottaa pari kuukautta - mutta mulle se oli henkisesti liian lyhyt aika.
Nyt edellisestä sektiosta tulee aikaa noin 9,5v. Arpea ei juuri näe, enkä mistään huomaa, että sektioita on takana. Kohtu on kaikilla gynekäynneillä vuosien saatossa ollut hyvässä kunnossa.
Pelottaa, ettei kaikki voi mennä hyvin kolmatta kertaa...
 
Mulla kaikki kolme syntyneet sektiolla. Kaksi ekaa kiireellistä ja kolmas oli suunniteltu. Ei siitä kolmannen kohdalla edes keskusteltu vaan suoraan synnytystapa arviossa sanottiin et sektioon menee. Nää kaikki oli 2,5v sisään. Hyvin on kohtu ja arpi kestäneet vaikka noin tiiviisti tulivat. Nyt siis neljäs tulossa ja sektioon taas mennään, luottavaisin mielin. Helpot raskaudet ja todella nopea palautuminen sektioista.
 
Meillä esikoinen syntyi hätäsektiolla. Nyt on viikon 30 tienoille odottamassa lähete yliopistolliseen sairaalaan synnytystapa-arvioon ja pelkopolille. Ensimmäisen kanssa meni niin monta asiaa pieleen, että eivät laita tutkimuksiin edes keskusneuvolan lääkärille vaan meno suoraan synnytyssairaalan erikoislääkärille arvioon.
 
Mites täällä on sektio äidit voineet? Itse olen voinut hyvin,vatsa on vähän jo kasvanut. Mitään kipuja en ole tuntenut haavan alueelka tai vatsassa. Olo on loistava,mutta jotenkin sitä koko ajan kauhulla odottaa koska alkaa särkemäön haava tai jotain komplikaatioita tulla. Onko muilla vastaavia kauhun sekaisia odotuksia raskauden edetessä..
 
Vatsa on kyllä kasvanut jonkin verran ja olo on kohtuullinen, vaikkakin paljon huonompi kuin esikoista odottaessa. Minulla on esikoisen hätäsektiosta (11/2013) pystyarpi, joka on edelleen hieman kipeä ja ollut siis arka aina sektion jälkeen. Mitään ylimääräisiä kipuja haavassa ei ainakaan vielä ole ollut, toivottavasti ei nyt kipeämmäksi tulisikaan. Minulla hirvittää lähinnä se synnytys, en vielä ole yhtään neuvolaa päässyt kuivin silmin käymään. Jotenkin tuntuu olevan niin tuoreessa muistissa edellisen synnytyksen tapahtumat, vaikka 2,5 vuotta jo aikaa kulunut. Pelkopolilla käynti ja synnytystapa-arvio OYS:ssa odottavat syksyllä.
 
Onneksi Maaria83 pääset pelkopolille keskustelenaan asiasta,auttaa varmasti paljon oloasi. Pitäisi osata olla rennosti ja olla murehtimatta turhia tulevaa,mutta jostain se pieni pelko aina hiipii mieleen. Vaikka jokinhan voi yhtä lailla mennä pieleen,jos olisi alatiesynnytys takana tai ei synnytyksiä vielä ollenkaan.
 
Olin esikoisen kohdalla paljon rennompi, ei sitä osannut ajatella kaikkea mahdollista pieleen menevää. Olokin olo viimeksi hyvä lähes koko ajan ja maailmaa katseltiin ruusunpunaisten lasien läpi. Nyt ei vaan oikein osaa luottaa siihen, että kyllä se tällä kerralla hyvin menee. Nyt on ollut odotusaika hyvin huonovointista ja väsynyttä, mikä kyllä myös vaikuttaa mielialaan.
 
Sektio ei ole valinnainen. esim. turussa tekevät kaikkensa että sektioon ei päädytä. Ainoastaan useampi aiempi sektio, perätila tai äidin rakenteelliset seikat takaavat ns. vapauden valita. Hyvin sairaalakohtaista siis.:oops:

Itse taistelen että pääsisin sektioon nytkin. esikoinen oli yli 4kg ja perätilassa mikä mahdollisti suunnitellun sektion. Toivuin siitä nopeammin kuin moni alakautta synnyttänyt.. Itselläni valtava pelko lapsen vammautumisesta..itselläni ei väliä..mut vauva..o_O
 
Siitä hätäsektion pystyhaavasta toipuminen kesti niin pitkään, että sitä haluan välttää viimeiseen asti. Kun myös eppari oli tehty, ei voinut istua kunnolla, eikä olla kyljellään kun maha veti pystyhaavaa kipeästi. Lisäksi kaksi kohtutulehdusta ja noro-virus alle kuukauden sisään synnytyksestä. Todella toivon tälle kertaa parempaa alkua vauva-arkeen.
 
Ei ole pelkoja, enemmänkin tulee pettymys jos tällä kertaa tulisi jotain ongelmia raskauden edetessä. Luotan myös siihen et palautuminen sujuu yhtä hyvin kuin ennenkin. Sitä joutuu kuitenkin heti alkaa pyörittää neljän lapsen arkea, esikouluun ja päikkyyn vientiä ja hakua jne.
 
Ihanaa Maaria83, että pääset juttelemaan huolistasi! Mulle neuvolalääkäri sanoi kun synnyntystapa-arviota pyysin, etten minä sellaista tarvi. Ens kerralla en lähde sieltä ennen kuin sen lähetteen sinne saan. Tämä siis myös Oulussa. Mulla esikko oli 4,5kg, ei laskeutunut, avotarjonta ym. Eikä loppujen lopuksi olisi mahtunut syntymään. Mielestäni tuossa olis jo aihetta synnytystapa-arvioon :(
 
No mitäs ihmettä! Mulle neuvolatäti sanoi että sektion jälkeen aina synnytystapa-arvio seuraavassa synnytyksessä. :o ihme tyyppi siellä sulla ollut! :o
 
Onpa NR14 aika erikoisen kuuloista. Pyydä vaan neuvolatädiltä se lähete, voi sen terkkari nimittäin tehdä. Minä sanoin asiasta heti ekalla neuvolakäynnillä, ekassa ultrassa ja ekalla neuvolalääkärikäynnillä (ihan vaan varmuuden vuoksi). Ovat olleet aivan myöntyväisiä, eikä mitään ongelmaa lähetteen saamisessa. Mulle sanoi jo lääkäri OYS:n jälkitarkastuksessa esikoisen jäljiltä, että seuraavan kohdalla tavataan täällä arvion merkeissä. Nyt se arvio + pelkopolikäynti lukee joka paperissa missä mahdollista.
 
Mää sanoin myös ekalla neuvolakäynnillä. Ei oo laittanu mihinkään ylös. Keskusteltiin asiasta myös ultrassa, jossa tää täti sanoi että ottaa mut ylimääräseen ultraan rv 35 mikäli synnytystapa-arviota ei ala kuulumaan. No sanoin myös sille neuvolalääkärille ja kuinkas ollakkaan. Et tarvi. Mulla on 15.6 seuraava neuvola ja sillon eri täti kun aikaisemmin. En nouse siitä penkistä ennen kuin se lähete on kirjattu. Piste :D
 
Oikea asenne! Pitää pitää omia puoliaan. Jos saa NR14 kysyä, niin minkä neuvolan alueelle kuulut? Mulla taitaa olla maanantaina seuraava neuvola, saa nähdä selviääkö tästä käynnistä ilman itkun tirahdusta. Sitä herkkyyttä on ollut ilmassa ja nyt oli joku voimavarakäynti edessä, johon mieskin on tulossa mukaan.
 
Oulunsaloon kuulun. Mulla myös voimavarakäynti ens kerralla. Itkua minäkin väännän joka kerta
 
Takaisin
Top