raskaus sektion jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vimpa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Itseäni vähän jännittää tämä nykyinen raskaus,koska viimeisin lapseni syntyi sektiolla,niin mietityttää paljon tämän raskauden kulku. Alkaako sektio arpi kipuilla jossain vaiheessa raskautta,kestääkö arpi. Miten sujuu tuleva synnytys,onko alatiesynnytys mahdollinen vai tuleeko taas sektio. Olisi mukava kuulla kokemuksia vastaavissa tilanteissa olleilta. Olen koittanut ajatella,että turha vielä asiasta stressata ja nauttia nyt vaan tästä raskaudesta,mutta minkä ihminen itselleen voi,silti asia pyörii jo paljon mielessä sujuuko kaikki ok.

Sama mietityttää täällä. Viime synnytyksessä päädyttiin hätäsektioon, niin ei ole oikein levolliset fiilikset synnytyksen suhteen. Haluaisin alatiesynnytyksen mutta sitähän ei tiedä kuinka kaikki asiat menee. Onko Vimpa sektiostasi jo pitkä aika?

Viime viikolla tuli vuosi täyteen sektiosta. Nyt 10+5 menossa. Vuosi olisi lääkärin mukaan pitänyt olla taukoa,mutta plussasin jo 22.2. Sektiosta toivuin nopeasti ja kaikki meni hyvin. Toivoisin että saisin vielä synnyttää alakautta,mutta sehän selviää vasta sitten kun synnyttämään lähtee,että kuinka käy.

Mulla samanlaisia mietteitä. Esikoinen syntyi sektiolla ja oli aika iso vauva, 4334g ja 52cm. Sektiosta on nyt kesällä 2 vuotta. Haluaisin kovasti synnyttää alakautta. Mietin just että käynnistääköhän ne jos vaikuttaa että vauvasta tulee iso, mitä jos istukka on sektioarven päällä ja miten se vaikuttaa istukan toimintaan, seuraako ne miten että kestääkö sektioarpi yms...

Mulla on esikoinen syntynyt perätilan vuoksi suunnitrellulla sektiolla, seuraava (parin vuoden ikäero) alakautta. Ei ollut mitään ihmeempää tuon edeltävän sektion takia, istukka oli aluksi lähellä kohdunsuuta mutta siirtyi ylemmäs. Ja siis tuo istukan paikkahan ei välttämättä edes liittyneyt siihen edeltävään sektioon. Ylimääräinen äitipolin käynti oli 36 viikon paikkeilla, ns. synnytystapa-arvio sen vuoksi että yksi sektio takana, muuten ei ollut ihmeempää seurantaa. Kai sitten seuratttaisiin jos jotain ongelmaa ilmenisi. Nyt jäi vähän epäselväksi tuleeko tässä sitä synnytystapa-arviota, kun on yksi alatiesynnytys välissä. Molemmat tavat kokeneena ja molemmista hyvin toipuneena en niin itse välitä miten tämä tuleva syntyisi, kunhan turvallisesti tulee.

Mamma 14/16, synnytyksen aikana vauvan voimat alkoi loppumaan, joten hätäsektioon päädyttiin. Siitä on nyt 1v3kk, ihana terve poika meillä. Epäonnea ja sairaalan mokailua oli myös synnytyksessä ja siinä miksi hätäsektioon päädyttiin.

Meillä ikäeroa tulee siis 1,5v ja ensimmäinen on sektiolla, kiireellinen ku oli vinossa ja voimat loppu (en uskaltanut ponnistaa ku miehenkans oltii kaksistaa siinä pitkän aikaa ja kätilö sano et ponnista ku tuntuu, niil oli kiire? Nii ei kerenny olla koko aikaa) toivoisin todella että saisin tän alakautta, mut en halua ressata sitä nyt, kaikki selvii sit aikanaa ja kaikkee ei voi ite vaikuttaa. kai se on mahollista jos kaikki näyttää oklta? Sit iha lopus se arvio, mitää kummempia tutkimuksia ei tuu nyt kuulemma, pelkopolia haluun kyl, voi helpottaa sit oloa. Neuvolatäti sano et nytki viel on aikaa haavalla parantua ku ei heti jätti vauva. Aika henk koht haavan paraneminen ja et miten kestää.

Voi että winnie :/ hyvä että kaikki nyt hyvin. Meillä päädyttiin heti hätäsektioon 36vkolla, teholle lapsi.. Viides päivä kun sai syliinki vasta :( tällä kierroksella toivon parempaa onnea..

Mukava lukea teidän juttuja,helpottaa kummasti omaa hermoilua. Tulee tunne,että eiköhän tästä hyvin selvitä :)

Minulla myös eka syntyi sektiolla. Se olikin siinä synnytyksessä se paras osio. Synnytyksessä mokailtiin aika paljon ja mekoniumaspiraation vuoksi esikoinen olikin sitten teho-osastolla kolme viikkoa. Onneksi selvittiin vähillä vammoilla ja nyt tytär on todella huikean reipas ja hyvin kehittynyt 3,5 -vuotias, josta olen joka päivä onnesta sykkyrällä. Sen verran meni luottamus henkilökunnan pelisilmään, että synnytyspelko on nyt tosi kova ja aionkin vaatia sektiota. Mietityttää nyt myös, että onko kohtu muuttunut jotenkin leikkauksesta, pysyykö sikiö mukana. Tällä hetkellä siellä ainakin tapahtuu jotain, kun on koko ajan sellainen hassu tunne kuin olisi ilmapallo vatsassa.

Luotto kyllä menee herkästi sairaalaan, kun synnytyksessä mokaillaan. Meillä poika vietti tehovalvonnassa 10 päivää. Siellä oli kyllä aivan ihania hoitajia!

Samoja mietteitä täälläkin! Meillä tyttö täytti 2 viikkoa sitten vuoden. Sektiolla syntyi ja oli toista viikkoa tarkkailussa.

Kävin ar-ultrassa ja se gyne oli sitä mieltä, että hyvin riittää ikäero. Kohtu ei kuitenkaan niin hirveästi kasva alkuvaiheessa.

Mulle sanottiin silloin esikoisen syntymän jälkeen että pitää odottaa vähintään puoli vuotta ja mielellään vuosi ennen uutta raskautta. Eli se kuukausi tai kaksi ennen täyttä vuotta raskautuminen tuskin on haitallista. :) meillä tuli tosiaan 1v 9kk väliä sektiolle ja uuden raskauden alulle.

Hyvä aihe. Itse mietin samoja myös..tuossa oli viime kuulla niin lujat kivut munasarjojen kohdilla joita mulla ei oo ikää ennen ollu.niitä kesti noin 2 viikkoa taisin ovuloidakin siloin. Meillä ny menos 4 vaiko 3 kierros ( en muista tarkalleen :p ) kapseli poistettiin joulukuussa.. meidän pikku neiti heinäkuulla 2 v ja kaveria ois vailla.toinen lapsi siis ois erittäin tervetullut :) ostettiin jopa isompi talooki. :) mutta tässä ny ootetaan ja jännitetään joko nyvois napannu.
Niin ja likka syntyi hätä sektiolla sydän äänet katos ku saliin vietiin sit mentiin ja lujaa ^^ tämmönen meidän tarina.. likka voi kyllä hyvin kasvaa lujaa vauhtia ja on vilkas :)

Mulla myös esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla pitkän uurastuksen päätteeksi. Aikaa siitä on nyt 1v 4kk. Esikko oli 4430, 53,5cm pitkä ja iso päinen. Kätilö sanoi jo silloin, ettei päästetä näin pitkälle raskautta (41+3) seuraavalla kerralla eikä noin isoksi, jotta alakautta ois mahollista synnyttää. Sektiota haluan välttää viimeseen asti. Jäi niin huonot kokemukset, komplikaatioita tuli ja olin hirveän kipeä kauan aikaa.

NR14: Mulla esikoinen oli samoissa mitoissa, kun sulla esikoinen ja isopäinen oli hänkin :)

Esikoinen syntyi hätäsektiolla, seuraava lapsi kiireelliseellä sektiolla. Vielä annettiin mahdollisuus kolmannen kohdalla alatiesynnytykseen, mutta synnytyksen pitää tapahtua rivakasti. Synnytyksen kulkua kun ei juuri pysty päättämään niin taidan nyt kolmannella (ja viimeisellä) kerralla päätyä suoraan suunniteltuun sektioon.

Mun käsityksen mukaan Suomessa saa aina sektion jos näin haluaa, korjatkaa jos olen väärässä?

Minullakin takana esikoisesta kiireellinen sektio etenemättömyyden ja oman kohtutulehduksen vuoksi.

On alkanut jotenkin jännittämään, että kestääkö arpi? Mitenköhän usein nuo aiheuttavat komplikaatioita raskauteen?

Mä oikeastaan toivon sektiota, mulla meni ihan luotto siihen synnytystouhuun. Esikoiseen tulee kuitenkin sitten jo neljä vuotta väliä, niin eiköhän kudokset kestä toisen saksimisen :grin:eek: Mulla on nyt kyllä ollut kohdussa näin alkujaan enemmän tuntemuksia kuin ekasta raskaudesta, mutta toisaalta taidan vaan kytätä itseäni :p

Takaisin