raskaus ja verenpainelääkitys

Bluerose

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Heis!

Tässä ajattelin kysyä onko muita kanssa kävijöitä joilla aloitettu nyt raskaana verenpaine lääkitys?
Miten se on vaikuttanut ja onko siitä ollut apua?

Itselläni ei vielä ainakaan mitään vaikutusta...ja itseäni hiukan pelottaa miten se vaikuttaa pikkuseen, mutta ehkä lääkäri tietää mitä määrää..

itselläni nyt menee Albetol 100mg 1tbl - 2x päivässä.

Bluerose ja ötö 32+4
 
Hei Bluerose!

 Minulla oli edellisessä raskaudessani verenpainelääkitys, myös albetol 100mg. Lääkitys aloitettiin 35+6 viikolla, kun jouduin prenalle raskausmyrkytys oireiden vuoksi. Lääke ei vaan varmaan ehtinyt tehota, kun poika leikattiin jo 36+3 viikolla oireiden voimistuttua.

Mutta sellaisen käsityksen olen saanut että lapselle haitallisempaa on kohonnut verenpaine, kuin lääkitys. Ja mielestäni tuo albetol on juuri siedetyin lääke.

Toivottavasti oli edes vähän apua!
 
Päivi28 kiitos...itselläni vaan kauhea ajatus että joutuu syömään lääkkeitä..no ei oo kyllä nyt viikossa laskenut kyllä mun paineta..mutta lääkäri sanoikin että mahd. joudutaan nostamaan...mukava kuulla että on muitakin kanssaeläjiä, etten ole yksin tämän asian kanssa.
 
Minkäläiset paineet sulla on?
Mulla oli 140/95, pahimmillaan alapaine 200, mutta sitte sain semmosen lääkkeen joka sen laski ja vietiin tarkkailuun yöksi. Seuraavana päivänä tehtiin sektio.

Kyllä mä luottaisin lääkäriin ja noi lääkkeethän on hyvin testattuja.

Mullehan ei annettu lääkkeitä ennenkö raskausmyrkytys puhkes, vaikka oli alkuraskaudesta asti noi paineet. Nyt olen viisaampi ja pyydän itse lääkkeet jos täs raskaudes alkaa paineet nousta.

Toivottavasti sulla paineet lähtis laskemaan ja saisit vielä vauvan pitää masussa [:)]
 
mullahan alussa paineet oli ihan hyvät, ei mitään, nyt kk sisään ruvennut paineet kohoamaan, ei ainakaan vielä raskausmyrkytystä, jos ei nyt viikossa oo siihen mennyt...

mulla paineet on olleet 137/98 - 175/114.
ei ole ainakaan tässä viikossa paineet ruvenneet laskemaan, ensimmäisen lääkkeen oton jälkeen ajatelin et jee, nyt ne laskee kun paineet oli silloin 130/88, mutta sen jälkeen on ollut alapaine 98-114. eli se siitä ilosta.

kylhän mä lääkäreihin luotan, ei ongelma siinä, mutta kun esikoistaan odottaa sitä pelkää aina kaikkea...


Bluerose ja ötö 32+6
 
On sulla kyllä aika kovat paineet, uskoisin että lääkäri nostaa tota sun annosta. Mulla nostettiin muistaakseni jo seuraavana päivänä, kun ei se yks tabletti vaikuttanu mitään. Voihan sitä verenpainetta olla ilman raskausmyrkytystäkin ja sulla on kummiski jo hyvät viikot. Meidän poitsu synty 36+3 ja oli kaks viikkoa sairaalas. Suurin osa ajasta meni syömisen opetteluun, kun oli niin pieni ettei jaksanut syödä. Kuitenkin imetin sitä vuoden verran. Iso poika jo, täyttää viikon päästä kolme.

Käytkö viikoittain polilla?
 
Itse jouduin raskaushepatoosin takia osastolle rv 25, mutta aloittivat kans tuon albetolin antamisen 2*100mg, kun paineet oli marginaalisesti koholla (eli 130/80). Eli mulla ollut siihen asti raskauden todella matalat paineet. Sain tosin myrkytyksen pahimman muodon eli kouristuksen kuin salamakirkkaalta taivaalta ja paineet oli sektion jälkeen sitten siellä 200/150 tuntumassa ja silloin söin enemmän sitten noita pillereitä. (Yhteensä 10 päivää sektion jälkeen.)

Meillä tosin oli osastolla äitejä jotka napsi 10-20 pilleriä päivässä kun paineet vaan kohos, mutta muita oireita ei varsinaisesti ollut. :) Ja tuolla äitillä on nyt melkein vuoden ikäinen täysaikainen terve tyttö joka otti yli 20 pilleriä päivässä, että eiköhän se ihan vielä ok ole vauvan kannalta.
 
siis nyt oon menossa huomenna kontrolliin polille...varmaan nostaa annosta...ja pistää lisää sairaslomaa...toisaalta haluaisin mennä töihin edes muutamaks päiväks tää kotona olo on tylsää...muttta kun ei jaksa kävellä ja olla seisaallaan kauaa ku kiristää mahaa, niin ehkä on hyvä että määräävät sairaslomaa..

juu paineet on korkeat.. :S
 
Eiköhän ne lähde laskemaan, kun saavat vaan lääkityksen kohdalleen ja voihan se olla että töihinkin vielä hetkeksi pääset [:)]
Muistan itsekin kuinka tylsää oli kotona yksikseen kun mies oli illat töissä.
Lepäile nyt kun vielä ehdit [:)]

Toivon sinulle vielä monta masu viikkoa [:)]
 
paineet eivät minusta laskeneet, mutta nyt pysyvät ala paine 98-101 välillä niin lääkäri sanoi että ovat normalisoituneet, jaaha mitähän sillä tarkoitti...sitten totesin itsekseni kun kuulin kohtaloni...kohtalainen raskausmyrkytys että no ei mikään ihme jos ei laske, mutta lääkkeillä pysyy tuossa kontrollissa...lisättiin mulle tuota lääkettä nyt otan kolmesti päivässä... 1x aamulla, 1x iltapäivälläl ja 2 x illalla (numerot on tabletti määriä).
vointi on hyvä ja vauvan käyrät tosi hyvä, supistuksia alkanu jonkin verran tulee...mutta kun voimme hyvin, pääsinpä kotiinkin...LEPÄÄMÄÄN, no onhan tää halvempaa ku sairaalassa makoilu =) sairaslomaa laitto mammaloman alkuun asti...ja jos oireet pahenee sitten äippäpolille takas...mahdollisesti käynnistys jos ei muuta voi...
 
Heippa! Mulla oli myöskin raskausmyrkytys ja meidän tyttö syntyi rv 33+5 sektiolla kun mun oireet yllättäen paheni. Minäkin kerkesin syödä tuota Albetolia ehkä viikon verran, mutta eihän tuo mitään auttanut. Sitten vasta kun ottivat osastolle sisälle sektiota edeltävänä iltana ja laitettiin suonensisäinen lääkitys niin paineet laskivat. Mulla alapaine alkoi olla jossain 110 paikkeilla, yläpaineet 170. Tuossa vaiheessa alkoikin sitten tulla niitä muita oireita: päänsärkyä, ylävatsakipua, pientä tärinää, sairaalassa näkyi tähtiä.

Tsemppiä sulle, Bluerose, kuuntele vaan omaa kehoasi ja omia oireitasi. Heti jos jotain outoja oireita tulee niin ota yhteyttä synnärille. Siinä ei kannata yhtään epäröidä! Meillä on nyt terve tyttö, joka vietti sairaalassa 9 päivää [:)]
 
Mulla on ollu Albetolit jo raskausviikolta 12... Määrä on ollu 3*100mg, mutta sitäkin täytynee vielä jossain välissä nostaa. Töissä kun olin, niin paineet alkoi kohoamaan tähtitieteellisiin lukemiin, joten olen ollut saikulla jo pari kuukautta. Vielä olis pari kuukautta laskettuun aikaan, joten ehdin tukkia napaani vielä kelpo satsin lääkkeitä! [&:]
 
Nuo Albetolit on sitä paitsi törkeän kalliita. :(
 
Yumma mullahan noi paineet on nyt 3 viikossa olleet 145-170/95-114..ja mulla ei vieläkään mitään oireita...nyt kun lääkitys ne on alentuneet 145/98-101...edelleen korkeat...mutta pysyy lääkityksellä noin....hyvä niin...mutta jos oireet pahenee mä takas...jos tulee jotain...

alku raskaudessa oli hyvät paineet...noh kyllä tää tästä lepolomaillessa =)

Bluerose ja ötö 33+2
 
Juu lepoa vaan! Mulla paineet alkoi nousta muistaakseni rv30, siihen saakka oli ihan hyvät. Kätilö taisi tuolloin sanoakin, että yleensä jos raskausmyrkytys on tullakseen se alkaa noilla paikkeilla... Musta itsestä tuntuu näin jälkikäteen, että ne myrkytysoireet tulee loppujen lopuksi aika salakavalasti, ettei niihin välttämättä kiinnitä edes erityistä huomiota. Se yleinen vointi kuitenkin tollaisilla paineilla on jo sen verran huono. Väsyttää, pää kipeä, ruoka ei maistu, noita oireita ainakin mulla. Siihen kun päälle vielä kaikki normaalit raskausoireet niin ahhhh [:)] Muistan varmasti ikäni sen järkyttävän närästyksen, joka mulla oli tuona yönä sairaalassa kun odotin sektiota eikä saanut syödä tai juoda mitään! Saman tien kun vauva saatiin ulos, olin ihan eri ihminen ja silloin vasta tajusinkin kuinka huono vointi oli oikeastaan ollut.

Mutta kuten sanoin, seuraa tuota ylävatsakipua yms. oireita. Kaikki menee suurella todennäköisyydellä ihan hyvin!
 
Yumna juuh, siis mullahan on se ettei mulla ole koko raskaudesa ollut mitään oireita, ei alussa, välissä tai missään...sitten mulla ruvetaan tutkimaan raskausmyrkytystä, johon mulla ei oo mitään oireita...tälllä hetkellä en vain saa nyt sit nukuttua...syytä en tiedä..tai nukun parin tunnin pätkissä...noh, ehkä se helpottaa kohta =)

hyvä että nyt voit jo paremmin...noh, eilen mittailen paineita niin nyt on alapaine laskenu 90-95 eli ihan hyvin nyt auttaa kun mulla lisättiin lääkitystä...
 
Mukava kuulla että sulla Bluerose on lähteny paineet laskemaan. [:)]  Itse kyllä epäilen, että sulla ei edes raskausmyrkytystä ole koska ei muita oireita ole.
Mulla oli koko raskauden ajan verenpaine koholla, mutta muut raskausmyrkytysoireet tuli vasta 35+5. Ja sitä ennen raskausmyrkytyksestä ei edes puhuttu eikä sitä epäilty, eli yllätyksenä tuli!

Mulla oli Yumma kans ihan järkyttävä ylävatsa kipu edellisenä iltana, ennenkö poika leikattiin. Mä tunsin sen vaan myös selän puolella ja tunne oli verrattavissa vanteeseen mahan ympärillä jota joku kiristi koko ajan. Mutta se helpotti kun verenpaine saatiin laskettua, yläpainetta en muista mutta alapaine oli 200 tuolloin.
 
Alapaine 200?? OHHOH! Varmaan ollut melko huono vointi siinä vaiheessa. Kyllä, se tunne oli nimen omaan sellainen kuin kuvasit: kiristävä vanne siinä pallean kohdalla. Ja mulla se teki myös huonovointisen ja oksettavankin olon. Ihmeellistä, mistähän tuollainenkin oire johtuu?
 
Päivii28 no lääkäri sanoi että kohtalainen raskausmyrkytys onhan mulla kato proteiinia aika paljon virtsassa, siksi kai epäilivät...verenpaineet kyllä koholla edelleen, mutta ei onneks niin paljoa...no nyt ku sain ne kortisonit ja paineet laskenu olen alkanut supistuksia jonkin verran saamaan, tai uskon ainakin että ovat supistuksia... mullakun on vain korkea verenpaine ja valkuaista virtsassa =)...mutta en itse jaksa ajatella kauhean pelokkaasti asiaa.. rappusten ylös kävely ja pitkään seisominen särkee mahaa, mutta muuten on ihan hyvä olo =)
 
Piti vielä noista proteiineista sanoa, että mulla oli ekan kerran proteiiniit yhdellä plussalla rv 32+2. Silloin ei siis ollut vielä mitään muita oireita. Sitten kun tuo ylävatsakipu iski reilun viikon päästä tästä (ihan yhtenä hetkenä siis) niin sairaalassa proteiinit olivatkin jo kolmella plussalla ja päädyttiin tuohon kiireelliseen sektioon. Eli mulla onneksi ainakin oma keho varoitti aika tehokkaasti myrkytyksestä. Mutta mulla on myös sellainen perussairaus, joka on aika hyvin opettanut kuuntelemaan omaa kehoa. Vaikka moni äiti sanoi raskausaikana, että kannattaa aina luottaa omiin vaistoihinsa, niin en silti uskonut sen olevan noin konkreettista omalla kohdalla.
 
mulla noi proteiinit on ollu koko ajan kahella ++, tai siis tässä kahdessa viikosa...huomenna taas pitää viedä virtsa labraan ja labrakokeisiin...mutta ei mulla oireita kyl siltikään...no enkä toivokaa kyllä...
 
Takaisin
Top