Raskaus ja työt

Pus

Kommentoinnin ninja
Helmikuunmammat 2016
Syysmammat 2018
Vaikuttaako raskaus työhön? Milloin aiot kertoa töissä raskaudesta? Jne.
 
Itse tässä pohdiskelen, että onnistuukohan mitenkään käydä edes ar-ultra ilman, että täytyisi vielä kertoa työnantajalle? Ei oikein onnistu työajan ulkopuolelle järjestäminen, mutta en haluais vielä näin aikaisessa vaiheessa kertoa... Toki jos valehtelis käyvänsä muuten vaan lääkärissä, mut sit pitäis korvata tunnit. o_O
 
Minä olen sellainen joidenkin suorastaan vihaama lehtimyyjä, joten kieltämättä näissä hormonihuuruissa on hieman vaikea suhtautua aikuismaisen kypsästi asiakkaiden tunnepurkauksiin. Mikä heidän tekosyynsä on? Ainakaan yksikään niistä miehistä ei taatusti ole raskaana. Sitten, kun joinakin hekinä päivistä olen jotenkin vihainen miehille ja lapsilleni, mutta toisaalta taas naiset ja pikkutytöt ovat aina yhtä ihania, niin miespomolle tekisi mieli tiuskaista joka välissä. Tänäänkin kovasti yritti tsempata, niin käänsin vain selkäni. Sentään en käskenyt puhua kädelle, tai mitään muutakaan, mitä mieli teki. Sitten iltapäivällä taas oli varsin leppoisat fiilikset ja hymy irtosi miespuolisillekin. :D Aivan sekopäistä touhua tämä raskaana oleminen. Milloinkohan on pakko anteeksipyydellen paljastaa asia?
 
Minä olen sellainen joidenkin suorastaan vihaama lehtimyyjä, joten kieltämättä näissä hormonihuuruissa on hieman vaikea suhtautua aikuismaisen kypsästi asiakkaiden tunnepurkauksiin. Mikä heidän tekosyynsä on? Ainakaan yksikään niistä miehistä ei taatusti ole raskaana. Sitten, kun joinakin hekinä päivistä olen jotenkin vihainen miehille ja lapsilleni, mutta toisaalta taas naiset ja pikkutytöt ovat aina yhtä ihania, niin miespomolle tekisi mieli tiuskaista joka välissä. Tänäänkin kovasti yritti tsempata, niin käänsin vain selkäni. Sentään en käskenyt puhua kädelle, tai mitään muutakaan, mitä mieli teki. Sitten iltapäivällä taas oli varsin leppoisat fiilikset ja hymy irtosi miespuolisillekin. :D Aivan sekopäistä touhua tämä raskaana oleminen. Milloinkohan on pakko anteeksipyydellen paljastaa asia?
Tsemppiä :D Tein ite joskus opiskeluvuosina jonkin aikaa puhelinmyyntihommia. Kovaa duunia se! Ja totta, että asiakkaat osaavat joskus olla tosi ilkeitä. Ite yritän aina olla kohtelias puhelinmyyjille, kun tiedän omasta kokemuksesta, millaista se työ on.

Mun työtehtäviin raskaus ei varmaan kovasti vaikuta. Eniten jänskättää se, milloin työkaverit huomaavat raskauden :) Uskon, että suhtautuvat positiivisesti. Muutamalle työkaverille oon kertonutkin yrityksestä. Jos tää raskaus nyt menee onnellisesti loppuun asti, niin jään kyllä äitiyslomalle todella hyvillä mielin - työ on periaatteessa ihan mukavaa, mutta usein todella stressaavaa, ja joskus viime talvena ja keväällä olin jo ihan burnoutin partaalla. Kesälomalla sain levähdettyä ja päätin suhtautua työhöni kevyemmin: ajatella, että se on vain työtä, eikä sen pitäis lohkaista 90 prosenttia mun jaksamisesta. Nyt onkin mennyt vähän paremmin. Viime talvi olikin kyllä ensimmäinen tässä työpaikassa, joten ehkä se rankkuus johtui siitäkin. :)
 
Mä oon herkkä stressaamaan uudessa työssä. Muutama ensimmäinen kuukausi on vaikeeta aikaa. Joudun raskauden puolen välin jälkeen vaihtamaan toisenlaisiin tehtäviin ja tiedän, että tulen olemaan todella stressaantunut. Raskaudesta en varmaan kovin paljon aikaisemmin aio kertoa työpaikalla ellei pakko.
 
Mulla lähimmät työkaverit tietää jo, vahingossa tuli ilmi alkoholitarjoilussa muutamalle ja parille muulle kerroin suoraan kun jotkut jo tiesivätkin. Nyt mietin, milloin kertoisin pomolle. Meille ollaan nyt alkuvuodesta rekryämässä uutta väkeä ja tieto mun poistumisesta saattaa vaikuttaa näiden rekryttavien henkilöiden profiiliin. Viime kerrallakin piti kertoa pari viikkoa ennen ultraa kun toinen kollega oli ilmoittanut myös raskautumisestaan ja tulevat henkilöstömuutokset oli tapetilla.

Todennäköisesti lipsahtaa tälläkin kertaa jo parin viikon päästä (ja toisaalta kertoisin pomolle jos jotain menisi pieleen jos saikkua tulisi).

Sillä ajatuksella fiilistelen, että voisin jäädä juhannuksena kesälomalle ja todeta, että nähdään seuraavalla vuosikymmenellä! Vaikka työstäni pidänkin niin tauko olisi kyllä tervetullut.
 
Mä en aio kertoa ennen,kuin alkaa näkyä. Kaksi kuukautta ennen on velvollinen ilmoittamaan, koska jää pois. Tietty aiemmin varmaan tulee ilmi :wink
Olen opintovapaalla tällä hetkellä ja tarkoitus palata kesän ajaksi töihin. Työ fyysisesti tosi rankkaa ilman taukoja. Ja pääasiassa seisomatyö. Mä tosin esimies, joten jonkin erran toimistohommia. Pelkästää sinne ei onnistu lukittautua, joten saapi nähdä miten jaksaa.
Pomo lapseton nainen jolta puuttuu täysin kaikki sosiaaliset taidot, empatiasta puhumattakaan.
Katson vointia kesäkuussa ja jään surutta pois heti, jos siltä tuntuu. Kyseisessä firmassa painanut niin perkeleesti hommia ylityöt paukkuen(joita juurikaan ei ylös laitella), nyt loppuu se touhu!
 
Mullahan on sellainen tilanne, että alotin just joulukuun alussa määräaikasen työn. Vähän jännittää mennä kertomaan tilanne sitten aikanaan...
 
Mä olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla esikoisesta heinäkuun loppuun :happy: käytännössä siirryn suoraan siitä äippälomalle..
 
Mulla on työsopimus heinäkuun loppuun asti ja vakipaikkoja tulee auki keväällä. Toivon, että tulevat mahdollisimman aikaisin hakuun, ettei mahdollinen vatsa vielä näkyisi :D ja että paikan viimein saisin, kuusi vuotta jo töissä, mutta menen lukkoon ryhmähaastattelussa..

Lasten kanssa työskentelen ja ainakin työ pitää aktiivisena. Huomaan kuitenkin jo varovani etten tee liian yhtäkkisiä liikkeitä ja jaksaminen ollut ainakin näin alkuun hankalaa, kun hengästyn niin vähästä ja väsyttää.

Jos kaikki menee hyvin niin töissä kerron omalle tiimille nt-ultran jälkeen, muille kun vatsa alkaisi näkyä.
 
Muokattu viimeksi:
Minä "jouduin" kertomaan esimiehelle, koska minut oli ilmoitettu uuteen projektiin joka alkaa maaliskuussa ja loppuisi tammikuussa. Jäisin siis kesken kaiken mamma lomalle. Onneksi esimies on ihana, sanoi että jos voin hyvin ja itse jaksan niin voin siirtyä projektin pariin ennen mamma lomalle jääntiä. Ja alkoi heti junailemaan miten saadaan mulle vakituinen virka ennen sitä.. tänään en päässyt töihin kamalan aamupahoinvoinnin takia ja soitin esimiehelle joka sanoi "siskolla pahoinvointi kesti kolme viikkoa, hänellä 8 kuukautta, katotaan miten mun käy" :D toivottavasti te muutkin saatte hyvät vastaanoton kun kerrotte uutisen esimiehellenne :)
 
En ole vielä raskaana mutta toivottavasti pian tärppäisi mutta vaihdoin työpaikkaa ja tässä uudessa on koeaika 6kk jos raskaudun nyt niin voivatko ilmoittaa etten olekkaan sopiva?
 
Mun mielestä laissa sanotaan, ettei raskaus saa vaikuttaa työsuhteen jatkumiseen / siihen, valitaanko työntekijäksi. Eli tämän perusteella jos olet sellainen mitä hakevat ja työt jatkuisivat ilman raskautta, eivät saa irtisanoa sua koeajan jälkeen raskauden takia. Kannattaa tietty varmistaa ammattiliitosta, en tiedä voiko työehtosopimuksessa olla jotain mikä kumoaisi tuon lain :confused:
 
Mun mielestä laissa sanotaan, ettei raskaus saa vaikuttaa työsuhteen jatkumiseen / siihen, valitaanko työntekijäksi. Eli tämän perusteella jos olet sellainen mitä hakevat ja työt jatkuisivat ilman raskautta, eivät saa irtisanoa sua koeajan jälkeen raskauden takia. Kannattaa tietty varmistaa ammattiliitosta, en tiedä voiko työehtosopimuksessa olla jotain mikä kumoaisi tuon lain :confused:

Joo näin mä ja aattelen... Mut jotenki pieni epäilys tuli kuitenkin... Ja olen enemmän kuin ovat toivoneet hakijalta... Ei ole mikään ns huippu arvostettu työ mutta mulla on melkein 10v työkokemus ja 10 suosittelijaa jotka palkkaisivat mut uudestaan koska vaan...
 
Kaverini irtisanottiin koeajalla raskauden vuoksi. Ei saanut työpaikaa takaisin, mutta taistelun vuoksi sentään korvaukset.
 
Sain tänään uuden asiakkaan toiminimelleni. Tulee työllistämään mua ns. kokopäiväisesti, eli 6 h, joten jätän nämä lehtimyynnit.
 
Mun oli pakko käydä kertomassa pomolle ja muutamalle työkaverille heti kun plussasin työn luonteesta johtuen. Onnitteluja vain sain :)Työpisteitä nyt rajoitetaan mutta aika monipuolisesti voin edelleen tehdä. Saa nähdä miten jaksan loppupuolella kun työ on paljon jalkojen päällä.

Esikoisen plussasta pomo muuten ties ennen mun miestä koska tein testin aamulla kun mies oli jo lähtenyt töihin enkä halunnut vain laittaa viestiä :oops::joyful:
 
Tekeekö teistä joku vuorotyötä/yötyötä ja miten pitkään meinasitte sitä jatkaa?
 
Juu vuorotyötä teen ja aion yövuoroja ainakin tehdän niin pitkään kun pystyn, ehkä voisin kolmesta perättäisestä vähentää kahteen. Aion olla töissä niin pitkään kun pystyn.
 
Tekeekö teistä joku vuorotyötä/yötyötä ja miten pitkään meinasitte sitä jatkaa?

En ole tällä hetkellä töissä mutta esikoisesta tein kolmivuorotyötä ja valvomisen lopetin about viikolla 24, olin jostain kuullut että mm. lääkärit eivät sen jälkeen tee öitä, joten ajattelin siinä olevan sopiva raja.
 
Takaisin
Top