Raskaus ja työt

Ok, kiitos vastauksista! Eli miehen ei kannata jäädä ennen sopparin päättymistä (toki on mahdollista, että sitä jatketaan ja sit tietysti eri tilanne).
Onneksi muuten monella varmaan kesälomaa 2-3 kk päästä vauvan syntymästä, niin ei heti tarvitse kaikkea isälomaa pitää :)
 
Aluksi isyyslomaa voi pitää sen 3 viikkoa, josta muutama päivä saattaa mennä niin, että isä on kotona ja äiti lapsen kanssa sairaalassa pari-kolme päivää. Eka viikko on hetkessä lusittu.

Aika menee alussa ihan kauhean nopeasti, joten mun mielestä yhtä viikkoa vapaata ei kannata pitää vaan ainakin sen kaksi. Olettaen, että vauvan elämä lähtee ongelmitta liikkeelle.

Lopussa on kuuden viikon vapaa, joka täytyy pitää ennen kuin lapsi täyttää 2v.
 
Meillä mietinnässä myös nuo isyysvapaat ym. Mies olisi halukas olemaan myös lapsen kanssa kotona, mutta minun olisi tarkoitus aloittaa opintovapaa äloman/hoitovapaan jälkeen eli kun äloma loppuu talvella 2019, niin olisin ehkä hoitovapaalla sen kevään ja sitten syksyllä opintovapaalle. En haluaisi kyllä mieheltä evätä tuota hänen toivettaan, mutta tuntuisi tosi tyhmältä mennä vain puoleksi vuodeksi töihin ja jäädä taas pois. Toisaalta en ole varma olenko valmis olemaan vielä vauvasta erossa kun hän on 9kk ikäinen. Toki miehellä on isyysvapaineen ja kesälomineen pari kuukautta vapaata kun vauva syntyy, mutta onhan se lyhyt aika verrattuna minun äitiysvapaaseen.

Oletteko muuten asuntovelalliset ajatelleet ottaa lyhennysvapaata myös äitiysvapaalle? Sellaistakin mietittiin, että mies ottaisi vaikka palkatonta isyysvapaan perään jolloin saataisiin olla koko perhe kotona vähän pidempään, mutta se nyt ainakin edellyttäisi täyttä lyhennysvapaata sille ajalle. Kuitenkin niin ainutlaatuinen aika kyseessä että sitä olisi valmis tekemään järjestelyjä sen vuoksi. Silti pitää jollakin tulla toimeen..
 
Joo, onnekkaita ollaan Suomessa kun on mahdollisuus suht pitkiin rahallisiin perhevapaisiin! Mutta silti vaikeaa, täälläkin mies jäisi mielellään mutta jossei tuo määräaik.soppari jatku ensi vuoden joulun jälkeen, niin siinä ei oikein ole järkeä. Täytyy siis tehdä kaikki sen eteen, että hänen soppari saisi jatkoa.

Voisiko sun mies ottaa vaikka viikon siellä, toisen täällä, palkatonta? Eihän se tietysti pidempää aikaa vauvan kanssa kotona korvaa. Tai jos voisi tehdä lyhennettyä työviikkoa tms, tai olla loppusyksyllä 2018 vaikkapa kuukauden kotona.
 
Joo joku tuollainen järjestely voisi myös olla hyvä, täytyypä vähän pohtia! Miehellä saattaa kyllä tulla myös etätyömahdollisuuksia ensi vuonna, mikä olisi myös parempi vaikkei tietty ole sama asia kuin vapaa.
 
Mä esitin kans miehelle toiveen, että hän olis sen 3vkoa isyyslomalla kotona. Hänellä on myös talviloma, jonka vois käyttää. Eli yhteensä pystys olemaan 4vkoa kotona auttamassa vauvan hoidossa. Ainut vaan, että pitää laskea, miten tää järjestely olis rahallisesti mahdollista.Lainasta lyhennysvapaa kk olis kyllä otettava. Rahaa jäis vähemmän käytettäväks mut säästyispä myös töihin kulkemisen ja työpaikkaruokailun kustannukset.
 
FionaG, eikö miehesi voisi jäädä kotiin sinun opintovapaalla syksyksi?

Isyysvapaan ensimmäinen viikko on usein palkallinen, ja loput ovat ansiosidonnaista, joten se ei vielä ole suuri taloudellinen ero. Meillä on edessä lyhennysvapaa viimeistään, jos jään vielä kotihoidontuelle, koska mies on vasta keväällä valmistumassa, eikä todennäköisesti tienaa yhtä paljon kuin minä. Ja jos joutuu olemaan työttömänä valmistumisen jälkeen (ja minä en halua töihin muutama kuukausi vauvan syntymän jälkeen), joudutaan silloin syömään säästöt, mutta pärjätään kyllä minun vanhempainrahan turvin. No, monta muuttujaa edessä, mutta esikoisen aikana oltiin molemmat opiskelijoita ja minulla minimipäiväraha, joten nythän ollaan suorastaan rikkaita :D
 
Suvitus, sitäkin mietittiin. Siinä olisi tuloina minun aikuiskoulutustuki ja miehen kotihoidontuki. Lyhennysvapaan avulla ehkä voisi olla mahdollinen.
 
Muistakaa muuten tarkistaa oikeus asumistukeen, jos tulee vähätuloisia pätkiä. Myös omistusasuntoon voi saada tukea lainankorkoihin ja vastikkeeseen. Lisäksi kotihoidontukeen saa hoitolisän, jos perhe on pienituloinen. Kaikki ei aina ole mahdollista, mutta kannattaa laskea tarkkaan tuet ja verotuksen muutokset huomioiden, mitä kotiinjäänti sitten lopulta kustantaa, useimmiten varmaan vähintään lyhyempi pätkä on suunnittelemalla mahdollinen.
 
Oletteko miettineet äitiyslomalla tehdä töitä, kun se sen sunnuntain sallii. Itse ajattelin tehdä joka sunnuntai, ja vaikka tuplavuoroa jos vaan työnantajalla on tarjota. Helpottaa kummasti taloutta, eikä tarvitsisi laskea joka penniä. Ja mielestäni se olisi ihan virkistävää itsellekkin kun pääsisi hieman pois sitten kotoakin. Vaikka uskon että vauva-aika vie mukanaan, pyrin kuitenkin pitämään kiinni sunnuntai töistä. Ajattelen sen niinkin että miehelläni on sitten vauvan kanssa yhteinen hetki, ns. oma päivä :)
 
Mä oon miettiny myös noita sunnuntaitöitä. Ainakin jossain vaiheessa alkaa tekemään. Tloudellisesti ja sitä omaa aikaa ajatellen. :)
 
Mielenkiintoinen keskustelu!

Meillä mieheni pitää kolme viikkoa isyysvapaata ja viikon talviloman heti esikoisen synnyttyä. Voidaan siis yhdessä tutustua, ihmettellä ja opetella vauvaelämää. :joyful: Kesälomakausi alkaa siitä myös aikalailla heti, mutta sitä ei olla vielä suunniteltu.

Mieheni haluaa myös jäädä lapsen kanssa kotiin jossain vaiheessa, mikä on minusta ihana asia. Itse olen alustavasti miettinyt, että voisin palata töihin lapsen ollessa noin vuoden, eli sen jälkeen mieheni ottaisi hoitovastuun kunnes päikky alkaisi. Tarkemmin ei olla kuitenkaan vielä suunniteltu. Voi olla, että päädytään myös tekemään vajaata työviikkoa. Mahdollisuuksia on siis onneksi monia ja pääasia on, että kumpikin saa olla lapsen kanssa kotona, sillä molemmilla on siihen yhtäläinen oikeus.

Itse en voi tehdä sunnuntaitöitä, kun teen ns. virkatyöaikaa. Tiedättekö, onkohan se mahdollista isälle isyysvapaalla? Mieheni kyllä pystyisi tekemään sunnuntaisin töitä, jos se on mahdollista.
 
Kuten suvitus sanoi, monet työpaikat maksaa isälle ekan viikon eli kannattaa katsoa miehen työehtosopimus. Esim mun miehellä se antaa 6pv (=1vko) palkallista isyyslomaa (eikai tämä lyhennä sitä äidin 4kk äitiyslomaa muuten?). Ja sit luin että on vielä jotkut ylimääräiset 6 viikkoa jotka voi pitää joskus myöhemmin. Systeemi on kovin sekava :D onneksi kuitenkin mahdollisuuksia on kunhan nuo kelan säännöt ja kaavat ensin sisäistää...
Joku sanoi että ''kaikki'' ilmoittaa äidin jäävän koko 9-10kk ajaksi kotiin, ja sitten ilmoittaa kesken tätä kautta kun mies jääkin. Siis ilmeisesti ei tarvitse ilmoittaa etukäteen Kelaan, kuinka lomat aiotaan tarkalleen pitää?

Täällä muuten myös siitä isyyskuukaudesta ja siitä 3vk isyyslomasta http://www.summarum.fi/vanhempainpaivarahat/
 
Isä voi pitää äidin kanssa yhtäaikaa vapaita 18pv. Tää ei lyhennä äitiysvapaata. Loput päivät isä voi pitää vanhempainvapaan jälkeen ennen kun lapsi on 2v.
 
Voi että kun ottaa päähän.. lääkäri pisti mut 2 vko saikulle kovien supisteluiden takia, olisi kirjottanut enemmänkin mutta toppuuttelin. Toimin ravintola-alan yrityksessä esimiehenä ja nyt tuli työntekijältä viesti ettei pääse töihin huomenna. Soitin esimiehelleni että mitäs tehdään kun en saa ketään töihin ja mulla on rakenneultra aamulla ja olen vieläkin saikulla. Kuulemma mun ois pitänyt perua ultra ja mennä töihin saikusta huolimatta. En suostunut perumaan ultraa niin toinen vaihtoehto on pistää paikka kiinni kahdeksi tunniksi ja palata ultran jälkeen töihin.
Ihmettelen vain kun oletetaan että pistän työt vauvan edelle. Supistelut eivät ole helpottaneet ja en koe olevani työkunnossa, mutta silti on pakko töihin mennä..
 
Napusiini, esimies lopulta päättää sen ootko työkuntonen vai et. Näin se valitettavasti menee. Muistaakseni oon kyllä jostain lukenut että jos esimies päättää lääkärkn lausuntoa vastaan, pit olla hyvät perustelut ja hänen vastullaan jos jotain tapahtuu. Pitäisin kyllä Sohvi18 sun tilassa kiinni sairaslomasta silti, kävisin pitkän keskustelun pomon kanssa ja pyytäisin tarvittaessa liittoa apuun, jos sellaseen kuulut. Enemmin vaikka palkattomalla kotona, kuin supistusten kanssa töissä.
 
Samaa mieltä. Keksivät jonkun muun siihen tai sitten liittoon yhteyttä koska lääkäri ei turhaan sinua sairaslomalle ole pistänyt. Kuka sitten oikeasti ottaa sen vastuun jos jotakin sattuu?

Itse olin ekassa raskaudessa huonokuntoinen ja sairaslomalla ja työnantaja olisi jatkuvien poissaolojen takia halunnut että olisin irtisanonut itseni. Sillon tällön kun pääsin töihin menemään oli lääkärin pyyntö että kevyitä töitä ja minut lopuksi aina kostoksi laitettiin niin raskaisiin hommiin että oli taas pakko mennä sairaslomalle. Vauva syntyi ennen äitiysloman alkua ja olin kyllä saikulla mutta mietin että jos en olisi ollut sairaslomalla, olisiko vauvalle kenties sattunut jotakin.

Jos sinulla Sohvi18 on sellainen olo ettet ole työkuntoinen niin yritä saada joku muu ratkaisu tilanteeseen. Tsemppiä!
 
Työnantajalla ei ole oikeutta mennä ohi lääkärinlausunnosta. Jos hän epäilee lääkärinlausunnon todenmukaisuutta, voi hän hyvillä perusteilla vaatia lisäselvitystä. Työkyvyn määrittäminen ei kuitenkaan ole työnantajan oikeus, eikä työhön voida pakottaa. http://www.ebm-guidelines.com/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ttl00178&p_haku=hoitosuositus (kirjoittaja on työoikeuden professori)

Eli käyttäkää teille annetut sairaslomat, eikä työnantajalla ole oikeutta puuttua siihen. Muutenkin on turha kysellä, kuka kantaa vastuun, jos jotain käy, koska joka tapauksessa itse kärsitte seuraukset, ja raskausaikana ne voivat olla katastrofaaliset.
 
Mun mielestä meidän tesissä lukee että esimies päättää, ainaki luki vuonna nakki ja kivi. Täytyypä tarkastaa asia
 
Takaisin
Top