Raskaus ja työt

Erityisäitiysvapaan saa vain jos työ on vaarallista raskausaikana kemiallisen tai säteilyaltistuksen vuoksi. Muuten voi sitten jäädä sairaslomalle ennen äitiyslomaa, jos ei pysty töissä olemaan.
 
Mullakin ollut tässä nyt töiden suhteen hieman hankalaa. Yritettiin kevennettyä työtä, muttei pysty tekemään. Halua olisi mutta kroppa pistää vastaan. Esisupistukset ovat rasituksessa niin kovat että polvilleen menee. Lääkäri määräsi lepolomaa kaksi viikkoa, ja ajan työterveyshoitajalle työnkuvan kartoittamiseen, johon esimieskin osallistuu puhelimitse. Tuntuu että olisi vaan rasitteena töissä, kun ei saa töitä kunnolla tehtyä. Lääkäri mietti erityisäitiysrahan hakemista, mutta oli sitä mieltä että nihkeästi sitä myönnetään. Ehkä parhain kokeilla välissä aina työtä ja sitten sairaslomalle jos siltä tuntuu. Mut onko se ihan oikein työpaikkaakaan kohtaan.. nimim. Huonoa omaatuntoa poteva.
 
Mie oon ollu suppareiden takia noin 3vko sairauslomalla nyt. Ja marraskuun loppuun asti saikkua kirjotettu. Itekki olisin ennemmin töissä, mutta ei voi mitään. :) ite en tunne huonoa omatuntoa, koska oon takonu päähäni että vauvan parasta tässä ajatellaan. :)
 
Niin, ei sitä kannata huonoa omatuntoa potea turhaan. Oma ja vauvan terveys tulee ykkösenä ja yleensä pomot kyllä ymmärtää ettei sitä huvikseen siellä kotona köllitä.
 
Just kävin yksityiseltä hakemassa jatkoa sairaslomaan oksentamisen takia. Lääkäri olis kirjoittanut sairaslomaa vuoden loppuun mutta en huolinut kuin viikon kun sitten on neuvolalääkärille aika. Nyt toisaalta kaduttaa kun tietää, että viikon pätkissä joutuu nlalääkäriltä saikkua anomaan.
 
Jos nyt ei ajatella työnantajan parasta, vaan oman ja vauvan parasta, niin voiko ilmoittaa äitiysloman alkavaksi 1.3 (kun laskettu aika on esim. 1.4) ja koska tuskin jaksan töissä tuohon 1.3 asti, niin saikuttaisi sitten loppuajan? Toisaalta se voi tarkoittaa mun tapauksessa, että tekisin viimeisen työviikon tammikuun lopulla ja olisin helmikuun saikulla ja aloittaisin maaliskuussa ä-loman ja huhtikuussa tulisi vauva?
Vai pitäisikö sitä etukäteen vähän uumoilla tuota ettei pysty olemaan loppuun asti töissä ja siksi aloittaa äitiysloman paljon aikaisemmin, esim. helmikuun alussa jo? Eihän se nyt mitään varsinaisesti muuta, paitsi se töihinpaluupäivä on sitten hieman aikaisemmin (olen kyllä ajatellut etten noihin hommiin enää sitten palaa, ellei ole ihan pakko jos muuta hommaa en seuraavan parin-kolmen vuoden aikana keksi).

hästäg "koittakaa ottaa tuosta sepustuksesta jotain selvää"
 
Ei mun mielestä pidä olla mitään velvollisuutta ajatella työnantajaa asiassa, vaan ajoittaa äitiysloma niin kuin itselle paras on, ja jäädä saikulle jos on tarve. Jos haluaa olla kotona esim vuoden, on kuitenkin ihan eri asia saada ensin saikulla palkkaa/sairauspäivärahaa kuin että kotihoidontukipätkä lopussa on pidempi.
 
Chandelier, äp-lomahan alkaa 30 arkipäivää ennen la:ta eli jos la on 1.4. niin äp-loma alkaa aiemmin kun 1.3. Vaikka se nyt ei ollut pointtisi :)
 
Oon ymmärtänyt asian niin, että jos aloittaa äitiysloman aiemmin niin se vähennetään sitten loppupäästä eli äitiysloma on aina saman mittainen.

Itse en aloittaisi aiemmin jos ajattelee taloudellista puolta.
 
Saako äp loman alottaa myöhemmin jos itse siltä tuntuu ? Vai onko se pakko alottaa viimestään sillon 30päivää ennen La:ta ?
 
muistaakseni äitiysvapaa pitää alottaa 30pvä ennen la, mutta vapaan aikana voi tehdä töitä. (Työpäivinä äitiysraha tulee minimimääräisenä)
 
Chandelier, äp-lomahan alkaa 30 arkipäivää ennen la:ta eli jos la on 1.4. niin äp-loma alkaa aiemmin kun 1.3. Vaikka se nyt ei ollut pointtisi :)


30 arkipäivää vai 30 työpäivää? o_O Mun työpäivät ei mee 5 työpäivää / viikko. Pitäisköhän mun käydä kysymässä noista joltain ylemmältä taholta. Sieltä voi kyllä tulla vastaukseksi, että "kato työehtosopimuksesta". Mun käsittääkseni meillä ei ole mitään omaa systeemiä noissa. Ehkä olen vain ymmärtänyt väärin (lue: en ole edes perehtynyt asiaan).
 
Mä olen pohtinut tälläisenä yksittäisiä päiviä sijaisuuksia tekevänä että mitenkäs sitten kun joulukuussa loppuu lapsen kotihoidontuki ja tuskin kovin paljoa enää ensi vuonna töihin kykenen, niin mistä saa rahaa ennen äitiyslomaa :confused: Pitääkö mun ilmoittautua työttömäksi ja hakea sairaslomaa ja saanko sitten rahaa Kelalta? Ei varmaan muuten onnistu?
 
Napusiini, voit tosiaan joko hakea töitä ja saada työttömysturvaa (päivärahaa tai työmarkkinatukea), tai jos vointi ei enää salli työntekoa, hakea sitten lääkärintodistuksella sairauspäivärahaa. Molemmat vaihtoehdot kotihoidontukea rahakkaampia vaihtoehtoja, eli siinä mielessä ei huono asia :D
 
Varmaan sitten sairauspäivärahoille menee, kun olen päiväkodissa pääasiassa töissä tekemässä sijaisuuksia ja se on älyttömän raskasta selälle. Viime raskaudessa jouduin jäämään jo viidennellä kuulla sairauslomalle synnytykseen asti selän takia ja silloin olin kevyemmissä töissä.. Täytyy koittaa tämä vuosi vielä tehdä töitä mitä pystyy ja sitten hakeutua lääkäriin jos sinne asti kestää.
 
Pitääkö Kelaan ilmoittaa jo talvella, kumpi jää äitiysvapaan jälkeen hoitamaan vauvaa vai voiko sen päättää myöhemmin? Onko niin, että 6kk vanhempainvapaan saa jaettua kahden henkilön välillä, kuinka itse haluaa? Ja onko tuo vanhempainrahan määrä ns oikeeta rahaa, vai jotain 200e kuussa? Entäs kun miehellä on määräaikainen työsopimus. Jos hän jää sen aikana esim 3kk ajaksi vanhempainvapaalle, niin kuinka se vaikuttaa määräaikaiseen soppariin? Apua mä en tiedä näistä mitään, toki Kelan sivuilta voi lukea mut haluaisin tietää miten ihmiset ''oikeesti'' näitä asioita suunnittelee...

lisäys: ymmärsin, että vanhempainrahan (6kk) ja äitiysrahan (4kk) määrä on sama, onko näin?
 
Muokattu viimeksi:
Ja mitä jos mies jää määräaikaisen sopimuksen jälkeen, vaikka 1-2kk vanhempainvapaalle. Saako hän rahaa mistään ja onko sen määrä suhteessa aiempaan palkkaan?
 
Äitiysraha on vähän aikaa isompi ja sitten sama kuin vanhempainraha. Molemmat on tuloista riippuvaisia. Vanhempainvapaan voi jakaa kahdestaan miten haluaa, mutta työpaikalle on ilmoitettava kahta kuukautta ennen. Kelan sivuilla on laskuri jolla voi laskea tuen määrän. Itse olen palkkatöissä keskinkertaisella palkalla ja kyllä vanhempainrahalla toimeen tuli mutta ei siitä kyllä mitään käteen jäänyt. Asuntolaina oli lyhennysvapaalla. Riippuu tietysti sitten myös puolison tuloista että kuinka paljon äitiys- ja vanhempainvapaa elintasoa tiputtaa. Hoitovapaa olikin sitten toinen juttu, kotihoidontuki ei montaa satasta ole. Joillain aloilla on myös työehtosopimuksessa, että työnantaja maksaa tietyn ajan palkkaa vapaan alusta, esim. 3kk. Käsittääkseni vanhempainvapaa ei vaikuta määräaikaiseen soppariin, eli sopimus ei esim siirry eteenpäin vapaan verran vaan päättyy silloin kun päättyy on vapaalla tai ei. Tästä en ole kyllä ihan varma.
 
Määräaikainen sopimus päättyy sovittuna aikana, oli siitä osan vanhempainvapaalla tai ei. Vanhempainpäiväraha määräytyy joko edellisen vahvistetun verotuksen mukaan (eli meillä v. 2016) tai jos tulot ovat nousseet, edellisen 6kk perusteella. Eli jos jää vapaalle määräaikaisen työsopparin päätyttyä, raha määräytyy joko vuoden 2016 perusteella tai päättyneen työsuhteen palkan mukaan. Minimirahan saa jos on esim opiskelija tai muuten todella pienituloinen, se oli ainakin esikoisen aikaan n. 510e kuussa verojen jälkeen.
 
Takaisin
Top