Raskaus ja sairaudet+lääkkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja halimami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

halimami

Puuhakas puhuja
Toukomammat 2016
Kaikennäköstä keskustelua erilaisista sairauksista ja niiden lääkehoidosta nyt raskauden aikana..

Ajattelin et pistän tälläsen ketjun pystyyn ku huomasin et mun luo on saapunut ystäväni hiiva. Eli siis hiivatulehdus, oireet alko jo pari päivää sit mut mä katoin hetken et jos menis itellään pois ja nyt kun ei tunnu menevän ni kävin apteekissa. Sain lääkkeeks Canestenin emätinpuikot jota tarttee laittaa 3 iltana peräkkäin. Luotan apteekin myyjään et on turvallinen näin raskauden aikana. Nyt kun luin netistä ni tätä ei suositella käytettäväks raskauden 1/3 alkana ja ohjeessakin käsketään kysyä lääkäriltä. Ei kysyny apteekissa myyjä viikoista mitään?! No mulla on viikkoja jo 13+4, ni eiköhän tämä käy. Muistan myös et edellisessä raskaudessa oli hiivatulehduksia kans ja just tota Canestenia käytin sillonkin.. nyt vaan kaikki turha sokeri pois ruokavaliosta ettei tuu uudestaan ja luonnon jugurttia syömään :)

Toivon kuitenkin et tää ketju jäis kovin lyhkäseks ja pysyttäs kaikki terveenä raskausajat!!

Tämäkin lopetti hiivakuurin just eilen. (Leipuri)hiiva on mun vakkari vieras alkuraskaudessa. Ja onneksi ainoastaan silloin! Viime raskaudessa lääkkeenä oli canesten, tällä kertaa Gyno-daktarin puikot. Molemmat on toiminut!! Oon ymmärtänyt, että se hiivalääke itsessään ei ole vaarallista vaikka olisikin 1/3 ( niinkun mulla), vaan enemmänkin ettei saa käyttää niitä asetin malleja. Joku nirhauma vaara tai jotain... Ihana raskaus ja sen kaikki oireet! ;)

Minäkin luin muutama viikko sitten, että asetinta ei saa käyttää raskaana ollessa :)

Epäilin nimittäin itselläni hiivaa, ainakin oireet oli sitä luokkaa. Meni kuitenkin muutamassa päivässä ohi oireet, kun jätin kaikki sokerit pois?!

Minulla siis ole koskaan ennen todettu hiivaa, niin en voinut varmaksi sanoa. Enkä tosiaan voi vain marssia apteekkiin ostamaan lääkettä.

Astmalääke ei onneksi vaikuta raskauteen ja kun sitä ei ihan kokoajan tarvitse käyttää.

Flunssassa on pänninyt, kun ei mitään oikeen voi ottaa. Yskä vaan jatkuu ja jatkuu... Ja yskiminen yhdistettynä pahoinvointiin on hirveä kombo.

Syökää päivittäin maitohappobakteereita esim lacto seven 1-2 tbl/päivässä . Monet on saanut hiivakierteen loppumaan ja muutenkin hyväksi lapselle ja itselle :)

Mulla on perussairautena jatkuvaa lääkehoitoa vaativa astma, mutta kun on inhalaattori käytössä niin ei vaikuta raskauteen. Esikoista odottaessani silloinen neuvolantäti sanoi vaan, että on se masuasukinkin etu, että minä saan kunnolla hengitettyä. Onneksi muita lääkkeitä ei ole tarvinnut ottaa.
Esikoista odottaessani neuvolalääkäri epäili, että minulla olisi voinut olla alkava hiivatulehdus ja sanoi vaan vinkiksi, että jos ei voi sokereita jättää pois niin hapanta sen seuraksi. Nyt olenkin sitten juonut karpalomehua joka päivä. Olen kyllä vähentänyt taas sokereitakin, mutta kun suklaa on niin hyvää, että sitä on välillä vaan pakko saada... :shy:

Mä juttelin gynen kanssa tuosta mahdollisesta hiivasta. Mullakaan ei koskaan ko. sairautta ole ollut... Tosin oireet loppui mullakin ilman lääkitystä. Mutta gynen ohje mulle oli Canestenin, että asetinta voi käyttää, muttei saa tunkea syvälle ja annostus on ok, mutta halutessaan voi ottaa lääkkeet joka toinen ilta eli kuuri kestäisikin viisi päivää.

Mä oon usein kärsinyt virtsatietulehduksista ja hiivasta. Nyt oon käyttänyt karpalokapseleita, joissa mukana maitohappobakteereita + käyttänyt intiimipesuihin ph:ta tasapainottavaa hoitonestettä, hiivat pysyneet poissa ja virtsiksiäkään enään harvoin :)

Täällä pukkaa flunssa päälle.. Ootteko käyttäneet flunssasen olon helpottamiseks mitään lääkkeitä? Onko muut kun perus panadol sallittuja/turvallisia? Mä oon ennen tykännyt käyttää otrivin nenäsumutetta tukkoseen nenään, mutta siinäkin lukee että sitä ei pitäisi käyttää koska supistaa verisuonia..

Näitä perus nenäsumutteita ja allergia lääkkeitä saa kuulemma käyttää! Itse kärsin turhan takia kaksi ensimmäistä raskautta pelkällä panadolilla. No eihän se nenähommiin auta yhtään. Viime raskaudessa neuvolantäti ja lääkäri vakuutti, että ohjeistuksen mukaan kuuriluontoisena ovat turvallisia. (Vaikka apteekissa farmaseutilta ehdoton ei). Parempi kuulemma mahavauvallekin lääkkeen kanssa hyvin voiva äiti. Terve poika syntyi, joten nyt samoilla ohjeilla mennään. :)

Hassua. Minulle lääkäri sanoi ehdottoman ein nenäsumutteisiin raskausaikana kun valittelin tukkoista nenää. Onkohan eri koulukuntia lääkäreiden kesken?

En usko, että olis varsinaisesti eri koulukuntia. Omien kokemuksieni mukaan lääkäritkään ei halua ottaa raskaana olevan kanssa riskejä elleivät ole täysin varmoja lääkkeistä tai hoidoista. Itselleni kirjoitettiin pahaan ja pitkittyneeseen poskiontelontulehdukseen penisilliinikuuri vedoten raskauteeni (on siis turvallisempi vauvale kuin antibiootit), vaikka kerroin penisilliini-allergiastani. Noooh, minähän sain AIVAN kauheat oireet lääkkeestä. Jouduin vaarallisen allergiareaktion takia hoitoon, jossa olivat vihaisia, että löytyy lääkäreitä jotka eivät konsultoi "viisaampia" tällaisissa tilanteissa. On siis olemassa antibiootteja, joita saa syödä myös raskaana ollessa. Samassa tilanteessa minulle kerrottiin, että allergialääkkeet ja nenäsumuteet (kuten Nasolin) ovat turvallisia käyttää raskauden aikana, kunhan muistaa annostuksen ja kuuriluontoisuuden.

Olen aika neuroottinen lääkkeiden ja rokotteiden kanssa muutenkin. Raskaus tekee elämästä vielä vaikeampaa. Olen aika pettynyt varsinkin TK:n lääkäreiden tietoon yhdistelmästä raskaus ja lääkkeet. Murrr!

Huh mikä flunssa!!! Panadolia menee mut eipä se flunssan oireita helpota. Kaapista löytys jotain tukkosuutta helpottavaa suihketta. Houkuttelis kokeilla vaikka yleensä oon raskauden aikana melko lääkevastainen. Jotain vaan tarttis keksii että pysyy ton 1,5vuotiaan perässä.

Mites muuten otatteko influenssarokotetta? Meillä ois tällä viikol nlassa rokotusiltoja mut eipä tän taudin takii pääse hakeen. Edellises raskaudes otin rokotteen, muuten oon ollu kyl ilman.

Itsellä perus sairautena mikreeni ja sydämmen tiheälyöntisyys. Ollut niihin käytössä bettasalpaaja. Kun neuvolaan ekan kerran soitin niin neuvolasta neuvottiin lopettamaan lääkitys kun saattaa hidastaa sikiön kasvua. No minä kilttinä lopetin lääkityksen seinään. sellaiset tykytykset ja pahoinvointi että meinasin kuolla. Sohvalta vessaan kävely jo sai hegästymään.
Kun olo ei helpottanu niin kävin työterveydessa jossa konsultoi äitiys polia ja aloitti lääkityksen pienemmällä annoksella. Nyt olo on siedettävä ei normaali. Ekassa ultrassa kun selvis että viikkoja onkin vähemmän niin pelästyi ja kysyi että voiko siitä lääkkeestä johtua niin kätilö sanoi että ei vaikuta lääkitys alkaa vaikuttaa vasta 20+ raskausviikoista. Tuntu jotenkin petetylle kun ensin kauhea pelottelu ja sitten sanotaankin että turvallisempi että syön.

No onpas, ekamasu, ollut neuvolan ohje outo. En ole ikinä kuullut, että kehotetaan lopettamaan mitään lääkitystä ihan seinään. Yleensä asteittain lopetetaan. Toivottavasti nyt saat sitten jatkossa neuvolastakin perempia ohjeita.
Minulle on ainakin neuvolassa sanottu, että kehittyvän vauvan kannalta on parempi, että äiti voi hyvin. Vaikka se sitten tarkoittaisi lääkkeidän käyttöä.

Katzz, otettiin influenssarokotteet jo marraskuun alussa. Sen kälkeennkun lapsen sain olen ottanut rokotteen niin itselleni kuin lapsellekin. Mies ei oo ennen ottanu,mut viime talvena influenssa sairastettuaan oi tänä vuonna ottamassa rokotetta meidän kanssa.
Lääkkeitä käytän raskauden aikana mahdollisimman vähän, mutta jos on esim flunssaa tai päänsärkyä niin kyllä minä silloin panadolia käytän. Nenänavaukseen on hyvät myös suolatipat ja nasolinilla on ainakin sellaista saatavana mös suihkeena mikä käy ihan pienille lapsillekin ☺

Nenänavaukseen on kätevä myt se "sarvikuono" (olisikohan nenäkannu oikea termi?). Siis se sellainen kannu jonka saa apteekista. Kannuun haaleaa vettä ja mitallinen suolaa. Sillä olen saanut alkavan poskiontelotulehduksenkin katoamaan. Ja se on melko helppokäyttöinen vaikka tekniikkaa vaatiikin. Meillä on isommat lapset jo noin 6 vuotiaista asti käyttäneet sitä itse. Kun vaan katsoo, että pään asento on oikea, niin se sujuu hyvin. Sumutteita olemme pienimmän kanssa kyllä vielä käyttäneet kun hän on vasta alle 2 vuotias...

Takaisin