Raskaus ja päihteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

AnAnAtS

Näppärä viestien naputtelija
Kyselyn tarkoituksena ei ole kannustaa ketään polttamaan, juomaan tai käyttämään mitään muitakaan päihdyttäviä aineita raskausaikana, mutta ihan mielenkiinnosta päätin tämän kyselyn tehdä. Täällä foorumillahan on käyty keskustelua tupakan ja kannabiksenkin polttelusta raskausaikana, ja kaikista näistä on yleensä loppujen lopuksi syntynyt jonkinnäköistä meteliä. Eli nyt minua ja varmasti muitakin, kiinnostaa, kuinka moni todellisuudessa viettää täysin päihteetöntä raskausaikaa, ja kuinka moni ei vaan uskalla/kehtaa tunnustaa käyttävänsä jotain alla mainitsemista aineista. Ne ketkä uskaltavat tunnustaa syntinsä, niin tunnustakaa, ne ketkä eivät, jättää kommentoimatta, mutta äänestäkää. Kaikkien kuitenkin kuuluisi tietää näiden aineiden vaarat ja tämä kysely täällä varmasti herättää tunteita ja ajatuksia, mutta mielenkiinto aihetta kohtaan heräsi, joten siksi tämä kysely.
Lisättäköön vielä, että vaihtoehdot tarkoittavat tietoista juomista ym. raskausaikana positiivisen testin tekemisen jälkeen, ei ns. vahinkojuomista viikkoa tai kahta ennen positiivisen tuloksen saamista.

1 annos alkoholia:
pullollinen keskiolutta
pullollinen siideriä
lasi puna- tai valkoviiniä ( 12 cl )
annos väkevää viiniä ( 8 cl )
annos viinaa ( 4 cl )

Ja pistettäköön tähän nyt oma tunnustus, 5 ultralight savuketta menee päivässä, entisenä ketjupolttajana olen tyytyväinen tähän suoritukseen. Suunta on tästä alaspäin. Tupakoinnin vaarat raskausaikana ovat tiedossa, joten säästäkää niiden kertaus jollekin muulle.

Pakko oli tulla kommentoimaan [:D]
Mulla on mennyt koko raskausaika ilman mitään, tosin ainoa pahe, mikä mulla on, on punaviini (ja suklaa[;)]). En valehtele, mieli on tehnyt muutaman kerran lasillista, mutta alkoholin hajukin on tehnyt pahaa koko ajan..Eli melkein voisin sanoa, että jos olisin pystynyt, olisin varmaan ottanut sen pienen lasin ruoan kanssa kerran tai pari..

Ja tosissaan, saataskohan me tästä ketjusta ihan vaan tällänen "olen/en ole ottanut mitään"-ketju, ilman saarnoja ja paheksumisia?!? Niitä riittää kuitenkin muissa keskusteluissa ihan tarpeeksi [;)]

Kolmisen kertaa olen juonut punkkua ruuan kanssa. Mutta mun lasilliset ei ole 12cl vaan lähempänä puolta desiä. Mutta vastasinpa kuitenkin 2-3krt koska ne ovat kaikki eri kertoja. Ai niin, poltinhan silloin alussa röökiäkin kunnes n. 1½ viikkoa plussasta jätin röökit kokonaan enkä sen jälkeen ole koskenut. Senpä takia en siihen mitään laittanutkaan.

Olen juonut miehen tölkeistä pari pientä hörppyä. Muuten olen ollut ilman alkoholia. Löysin Alkosta alkoholittomia valko- ja punaviinejä jotka maistuu ihan oikealle, mut ilman alkoholia tietenki. Kerran ostin alkoholitonta siideriä, mut se maistu ihan kauhealle [:'(] Tupakkaa en ole polttanut. Poltin ennen raskausaikaa muutenkin hyvin hyvin harvoin [:)]

Grenie kerran ostin alkoholittoman punkun. Maistoin suullisen ja kaadoin loppulasillisen ja pullollisen mehtään... [:'(]

Olen vissiin kerran juonut lasillisen punaviiniä ruoan kanssa ja kaksi kertaa juonut siiderin.
Eipä muuta...

TuuliEnkelin kanssa samalla linjalla, heti plussan jälkeen en pystynyt lopettamaan, mutta taisi olla viikolla 9 viimeinen, eli ensimmäisellä kolmanneksella myöskin lopetin. Tosin myönnetään, että sen jälkeen olen polttanut 1 savukkeen, itsensä huijaustahan se oli. Alkoholia en ole yhtään pisaaraa juonut. Runebergin tortussa, jonka ostin kaupasta helmikuussa oli rommia[:D][:-], jonka sitten maistoin ja alkoipa oksettamaan ja jäi ensimmäisen  syömättä. Alkoholittomia siidereitä ajattelin kyllä kesällä mökillä nauttia.

Olen ollut täysin polttamatta ja juomatta koko raskausajan. Paitsi jos ei lasketa mukaan sitä kun olin jollain viikoilla 2+ ja 3+ kun en ees tiennyt olevani raskaana,kun poltin ja join. Juon kyllä tosi harvoin,mutta olin silloin juhlimassa. Raskaus oli viikolla 5+0 kun sain tietää.

Täysin päihteetön. En ole polttanut vuosikausiin. Yhden alkoholittoman siiderin olen juonut ja yhden alkoholittoman viinipullon usen illan aikana. Siis lasin tai maks kaksi illassa. Mutta periaatteesta vältän näitäkin.

Ylpeänä, sain itseäni niskasta kiinni ja lopetin röökinpolttamisen(rv 5-6).
Kyllä jos joskus tuntuu aijon suoda itselleni sen että saan maistaa jotain siideriä tai olutta, mutta ei itsellä pahemmin tarvetta, juon mielummin vaikka jaffaa :D

Täysin päihteetön minä myös. Kumminkin kyse toisen ihmisen elämästä niin tässä asiassa ehdoton ei kaikelle alkoholille ja tupakalle. Vaikka en polta muutenkaan ja juonkin todella vähän. [:)]

Välillä tekee mieli, että kun sais mennä terassille istumaan ja juoda yhden siiderin tai punaviinilasillisen =)
Mutta kyllä sitä jaksaa vielä odottaa tovin =) Kunhan vauvalla kaikki hyvin masussa.
ALkoholin suhteen olen tosi ehdoton, en edes kotikaljaa ole juonut.

Mä en oikeastaan tiedä kun ei oo viikot ihan selvillä. Huomenna eka neuvola, eiköhän se jeesaa. Mut heti plussan jälkeen jäi kaikki, tai oikeastaan jo ennen sitä, koska aavistelin olevani raskaana. Juomisen suhteen ei ollut mitään vaikeuksia, koska olin ennen uuttavuotta täysin tipattomalla lähes kaksi vuotta. Tupakkakin meni aika helposti kun mieskään ei polta enää ja nykyään se haju saa mut melkein oksentamaan.

Täysin päihteettä, myös ilman kofeiinia. Ja sokerin käyttöä vähensin.

Eli aika lailla kaikki epäterveellinen tai mahdollisesti haitallinen loppui siihen kun tikussa oli kaksi viivaa.

Vähänkö oon tän tekstin perusteella ihan superäiti! Joo-o... on se rankkaa olla minä ;)

täysin päihteetön. lopetin tupakan kun jätin e-pillerit pois ja päätettiin että lapsi tulee kun on tullakseen. joskus saattanut ukolta pienin siemauksen siideristä ottaa jos joku uus maku on tullut. muuten alkoholitonta siideriä välillä juonut jos sattunut rekordeligin sitä mansikka-limeä löytymään.

Päihteettömänä voin ihan huijaamatta sanoa olleeni. Tupakkaan en ole koukussa ja alkoholia en ole käyttänyt plussaamisen jälkeen pisaraakaan. En usko että pienillä määrillä mitä täälläkin on "tunnustettu" on vaikutusta suuntaan tai toiseen, vaan mulle ei yksinkertaisesti tuota mitään iloa se yksi lasillinen punkkua tai pullo olutta. Mieluummin oon ihan ilman.

Alkoholittomia siidereitä taas oon pari juonut, jotenkin semmoisissa tilanteissa missä muut juopottelee niin on vaan kiva juoda juomansa tölkistä[:D] Tykkään siitä (minkä merkkistä se nyt on..?) luomu-omenasiideristä. Ja tuo Rekorderligin holiton mansikka-lime, mmm-mmm!

Se tuli vielä mieleen, tuntui jotenkin ihmeelliseltä ostaa ison mahan kanssa sitä alkoholitontakin siideriä, teki mieli selittää muille asiakkaille että TÄÄ ON ALKOHOLITONTA, huomaatteko tossa lukee. Onko muille iskenyt samanlaisia sosiaalisia paineita vai oonko ainoa pönttö..?:p

Muiia: Sama tunne tuli, kun viikonloppuna yritin etsiä yhtä alkoholitonta rekorderligiä kaupasta. Jotenkin tuntui, että ihmisten silmät oli selässä, kun sinne kalja/siiderihyllyjen väliin menin. Lopulta päädyin ostamaan muumilimsaa[8|][:D]

Älkääs ny, multa kysyttiin paperit, kun ostin kaksi Kopparbergin alkoholitonta siideriä [:D] Sanoin kassalle, että voin mä kyllä näyttää jos välttämättä haluat, mutta nämä on kyllä alkoholittomia [;)]

ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Älkääs ny, multa kysyttiin paperit, kun ostin kaksi Kopparbergin alkoholitonta siideriä [:D] Sanoin kassalle, että voin mä kyllä näyttää jos välttämättä haluat, mutta nämä on kyllä alkoholittomia [;)]

samoin kävi mun siskolle ja myyjä oli sanonut että hyvä ne nyt on kuitenkin katsoa[:)] mikäpä siinä..

Itse lopetin tupakanpoltin heti plussaamiseen ja alkoholiin en oo koskenut myöskään sen jälkeen. Nyt ois tuparit tulossa ja ilmeisesti porukka tahtoo käyä baarissakin. Mies haluisi mut mukaan mutta mua niiiin epäilyttää mennä tämän pallukan kanssa sinne pyörimään, ihmiset kattoo kuitenkin niin pahasti vaikka siis tarkotus ei ole mennä sinne kuin seuraksi limpparia litkuttamaan. [&:] Miten muut, uskallatteko baarissa käydä mahanne kanssa?

Takaisin