Raskaus ja Migreeni

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lumia*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lumia*

Silmät suurina ihmettelijä
Poden silloin tällöin migreeniä. Pitkästä aikaa toissapäivänä hyökkäsi migreeninoireet. Toissapäivän ja eilisen selvisin vielä Panadolilla 2*1g), mutta tänään sitten ei sekään meinaa enää auttaa. Ennen raskautta käytin lääkkeinä Ketesseä ja Almogrania, mutta nyt niitä ei saa enää missään nimessä käyttää. Neuvolalääkäri oli määrännyt minulle Sumatriptan Sandoz 50mg, kun kerroin, että migreeni taipuisuutta löytyy.. mutta uskaltaakohan sitä nyt sitten kuitenkaan ottaa? Onko muilla ollut ongelmia migreenin kanssa raskausaikana?

Muokattu viimeksi:
Itselläni on ollut nuoruusajan migreeni ( helpotti n. 20-vuotiaana ) mutta iski raskauden aikana jokusen kerran uudelleen. Itsekin sain neuvolalääkäriltä jonkun lääkkeen, jota sai käyttää, merkkiä en valitettavasti muista.
Yhden kerran siis käytin, kun äityi todella pahaksi, muuten pärjäilin jotenkuten panadolilla, vaikka teho on aika olematon, eikä Buranaa saanut ottaa.

Mun pitäs jutella lääkärin kanssa migreenilääkityksestä. Mun lääkkeet on maxalt rapitab jonka vaikutuksesta syntymättömään lapseen ei ole varmaa tietoa. Itse en uskalla käyttää. Perus buranat/panadolit ei ole koskaan auttaneet migreeniin.
Vielä ei ole kohtauksia tullut, mutta pitäähän asiaan varautua. Esikoisen aikana taisi tulla vain yksi kohtaus ja sekin melko lievänä. Vuorokausi pimeässä ja peiton alla hiljaisessa auttoi. Nyt kun on tuo esikoinen olemassa, niin hiljaista hetkeä ole olemassakaan :p

Ai te olette kuitenkin saanut migreeniin edes jonkunlaista lääkettä raskauden aikana :o kun minä mainitsin pahoista migreeni kohtauksista neuvolassa ja vielä erikseen lääkärillä niin eivät suositelleet mitään :o ja siihen se sitten jäikin...migreeninkohtauksia ei ollut alussa yhtään, mutta nyt puolivälissä ollut kaksi aivan järkyttävää kohtausta jotka kestäneet vielä pari päivää:s itsellä ei auta muuta kuin ottaa panadoli ja koittaa väkisin nukkua pimeässä huoneessa.

Minulla imigran nenäsuihke + sumatriptan tabletit olleet käytössä, mutta nythän niitä ei tohdi käyttää. Panadol ei todellakaan auta. Neuvolasta sanottiin, ettei muu auta kuin mennä päivystykseen tiputukseen jos kohtaus ei mene levolla ohi.

Tulin lukeneeksi tätä ketjua ja ajattelin kirjoittaa oman kokemukseni perusteella.

Mulla migreeni, johon estolääkitys menossa ja sen lopetin, kun alettiin vauvaa yrittää.
Ihan alkuraskaudesta vko 7+ mulle tuli paha kohtaus, olin jo ottanut päivän aikana 2x 1g Panadolia ja ollut pimeässä kylmäkääre otsalla, ei apua. Päivystykseen, jossa pääsin tiputukseen 1g Parasetamolia suonen sisäisesti sekä 500 ml keittosuolaa ja ne auttoivat. Sai vaan taistella ettei anna lääkkeitä joita ei alkuraskaudesta saa ottaa.

Itse nyt kuitenkin luotan siihen, että nämä ammattilaiset tietää mitä voi käyttää ja mitä ei... Aika paljonhan nykyään ihmiset joutuvat syystä tai toisesta käyttämään erilaisia lääkityksiä raskauden aikana ja silti terveitä lapsia syntyy. :) Luulen, että sillä vauvallakin on kivempi olla jos ei äidin tarvitse kärsiä montaa päivää putkeen.. :) Mutta tosiaan kannattaa kysyä omalta neuvolatädiltä tai lääkäriltä. Minulla ainakin he ottivat ihan tosissaan asian.. Eikä tosiaan tekisi mieli aina rynnätä päivystykseen odottelemaan ja ihmettelemään sen neljän tai viidennen päänsärkypäivän jälkeen... :)

Päivystyksessä voi usein olla aika kokematon lääkäri ja lukee suosituksia koneelta ja monissa lääkkeissä sanotaan ei pitäisi olla vaaraa sikiölle, mutta ei voida kuitenkaan osoittaa, että olisi turvallisia koska ei ole tutkittu.
Jokainen toki itse päättää ja ottaa mahdolliset riskit sikiötä ajatellen. Ja raskausaikana migreeniä ei kannata pitkään katsella vaan hakeutua mahdollisimman aikaisessa vaiheessa hoitoon, jotta miedomnat ja varmasti turvalliset lääkkeet riittäisivät.
Toki välillä mikään turvallinen lääke ei auta ja silloin täytyy pohtia neurologin ja neuvolääkärin mikä on turvallisin hoito sikiölle ja äidille.

Imigran ja Sumatripan on sallittuja raskauden aikana :) Mulla oli alkuraskaudesta aika paljon kohtauksia, nyt loppu on mennyt oireetta. Sairaalassa olin ja siellä sattui lääkäri jolla oli onneksi migreenin hoidosta paljon kokemusta. Kävi siis tuuri, kyllähän jotkut on ihan sormi suussa migreenipotilaan kanssa.

Ps. varmaan kannattaa pyytää konsultoimaan neurologia jos neuvolassa on vähänkin epävarmuutta ilmassa. Turhaan ei kannata kärsiä. Mulla ainakin on niin raju migreeni että se on hoitamattomana vaarallinen, näköhäiriöt on tosi voimakkaita, aina totaalisokeutumiseen asti. Ei niinkään minulle, mutta jos olen kaksin tuon esikoisen kanssa niin mitenkäs sitten jos ei mitään apukonsteja voi käyttää, ja näkö lähtee.

Muokattu viimeksi:
Nonih, nyt on jo kolme kohtausta tullut. Huomena pääsen tästäkin juttelemaan neuvolalääkärille. Jolla kuulemma on onneksi kokemusta migreenistä.

Mielenkiintoista, miten erilaisia ohjeistuksia ootte saanu lääkäreiltä ja neurologeilta, kuten itsekin.
Mulla on ollu vuosia käytössä sumatriptaani 100mg ja krooninen migreeni n.20kohtausta kuussa) ja väestöliiton lääkäriltä luvan ja reseptin 50mg sunatriptaaniin.
Kohtauksia olikin alkuraskaudessa harvoin, n.1x vkossa, kunnes kohtaukset alkoivat vkolla 7 tosi rajuina ja uusiutuivat joka päivä. Päivystyksessä lääkäri ei osannut ottaa muuta kantaa, kuin mitä luki jostain suosituksista, et alkuraskaudessa 3 x sumatriptaanin käyttö suositeltavaa. (Itse olin tuossa vaiheessa jo triplannut tämän suosituksen)
Neurologia konsultoin ja tämä olikin sitten sitä mieltä, että ainoastaan panadolia saan käyttää, koska migreenikohtaus ei ole vauvalle vaarallinen -tulisi kohtaukset vaan kärsiä. Olinkin sitten seuraavat 2,5viikkoa sairauslomalla ihan hirveissä kivuissa migreenin vuoksi.
Nyt oon rv21 ja keskiraskauden alettua, myös kohtaukset on vähentyneet lähes nollaan. Tilalle on tietenkin tullut hormonipäänsärky, mutta se on toistaiseksi taittunut 1g panadolilla.
Tulevaisuus kyllä pelottaa, alkaako kohtaukset heti lapsen synnyttyä ja kuinka sitten pärjäilen, kun sumatriptaania ei saa käyttää myöskään imettäessä..

Mulla neurologi kielsi sumatriptaanin käytön raskausaikana.
Pahimmillaan kohtaukset oli rv 6 > ja loppuivat kohtuullisen pian keskiraskaudesta. Ensimmäinen kohtaus tuli varmaan 3-4 viikon päästä synnytyksen jälkeen. Mutta vielä ei ole mitään tosi pahoja ollut. Imetyksen vuoksi lääkkeiden käyttö on hyvin rajallinen edelleen.

No on tosi erilaisia ohjeita. Noh, onneksi mulla sama kuin monella muullakin, että alun jälkeen kohtaukset olleet poissa ja alkaneet vasta lapsen synnyttyä uudelleen. Panadol yksinään on suoraan sanottuna pelkkää karkkia kivun kanssa. Onko teille kerrottu että jos imetyksen aikana ottaa sumatripania, kuinka kauan pitää odottaa että maito on "puhdasta", kun luulisi että siinäkin olisi joku varoaika. Eihän se niinkään kerry elimistöön, saahan alkoholiakin juoda imetyksen aikana kun odottaa että se palaa elimistöstä pois? Tai eihän muuten olisi mitään järkeä vältellä ko. lääkeainetta, kun voi antaa vaikka pullosta maitoa sen aikaa kun lääkeaine poistuu kehosta? Ja oliko mitään eroa sen suhteen että ottaako esim sumatripaania tablettina tai imigrania nenään?

Nenäsumutteessa on vähemmän vaikuttavaa ainetta, joten tätä on suositeltu ensisijaisesti mulle.
Pakkausselosteessa näytti olevan, et 12 tuntiin lääkkeen ottamisesta ei saa imettää.

No hyvä, mulla on resepti vanha mutta pyydän neuvolalääkäriä uusimaan sen jos vain suinkin muistan :) Pitänee laittaa lappu äippäkortin väliin.

No tänään iltapäivällä löikin kohtauksen päälle. Oli vieläpä auraton, mulla ne on harvinaisempia mutta tuntuu että se kipu ja oksetus on kovemmat kuin aurallisessa. Otin kyllä hetkeäkään miettimättä sen sumatripanin ( ja gramman panadolia ja toisen 3 tunnin kuluttua), kun toinen vaihtoehto olisi ollut sairaalaan meno missä olisi kuitenkin annettu imigrania kunhan olisivat ensin odotuttaneet sen 2-3 tuntia tarkkailussa :( vieläkin särkee silmiä ja päälakea ja huono olo.

Neuvolalääkäri uusi imigran-reseptin. Kysyinkin häneltä lääkkeeseen liittyvistä näkemyseroista. Nämä johtuvat puhtaasti siitä että lääkettä ei ole tutkittu niin paljoa että voisi täysin turvalliseksi julistaa. Myöskään mitään haittoja ei ole ilmennyt seurantatutkimuksissa. Sanoi myös että imetykseen ei vaikuta mitenkään, ainoastaan raskausaikana voi omaa harkintaa käyttää että pärjääkö ilman. Lääkäri henkilönä oli siis sellainen jota kiinnosti myös äidin hyvinvointi eikä pelkkä vauva kuten monesti meinaa olla...

Täällä on myöskin migreenikohtaukset taas "palanneet" (jos ne nyt poissa olivatkaan), hyvä tietää, ettei vaikuta imetykseen (tai ole vahingollista), täällä Vantaalla ei neuvolalääkäri ota MITÄÄÄN kantaa ko. Migreeniin, et hyvä tässä sit arvuutella..
Hitto, et ärsyttää..

Olin kyllä tosi positiivisesti yllättynyt että tämä suht vanha lääkäri siinä etsi vielä mustaa valkoisella varmistaakseen että se mitä sanoo pitää paikkaansa. Joskus niin ärsyttää että jotkut lääkärit vaan sanoo suoria totuuksia asioissa missä eivät ole ihan varmoja "kaiken varalta". Tulee sellainen fiilis että kun lääkäri nyt jonkun kieltää, pääseepä itse helposti vastuusta, potilaasta viis vaikka elämänlaatu paranisi huomattavasti.

Mulla on ollu migreeniin lääkkeenä sumatriptan. Raskauden alusta migreeni alko vaivaan todella usein. Mulle sanoi neuvolalääkäri ja neurologi että sumatriptaania voin kohtauksiin käyttää. Joskus rv 22 alkoi kohtaukset loppumaan. Jouduin siis alkuraskaudesta sitä käyttämään. Terve poitsuhan tuossa köllöttelee.

Takaisin