Mielenkiintoista, miten erilaisia ohjeistuksia ootte saanu lääkäreiltä ja neurologeilta, kuten itsekin.
Mulla on ollu vuosia käytössä sumatriptaani 100mg ja krooninen migreeni n.20kohtausta kuussa) ja väestöliiton lääkäriltä luvan ja reseptin 50mg sunatriptaaniin.
Kohtauksia olikin alkuraskaudessa harvoin, n.1x vkossa, kunnes kohtaukset alkoivat vkolla 7 tosi rajuina ja uusiutuivat joka päivä. Päivystyksessä lääkäri ei osannut ottaa muuta kantaa, kuin mitä luki jostain suosituksista, et alkuraskaudessa 3 x sumatriptaanin käyttö suositeltavaa. (Itse olin tuossa vaiheessa jo triplannut tämän suosituksen)
Neurologia konsultoin ja tämä olikin sitten sitä mieltä, että ainoastaan panadolia saan käyttää, koska migreenikohtaus ei ole vauvalle vaarallinen -tulisi kohtaukset vaan kärsiä. Olinkin sitten seuraavat 2,5viikkoa sairauslomalla ihan hirveissä kivuissa migreenin vuoksi.
Nyt oon rv21 ja keskiraskauden alettua, myös kohtaukset on vähentyneet lähes nollaan. Tilalle on tietenkin tullut hormonipäänsärky, mutta se on toistaiseksi taittunut 1g panadolilla.
Tulevaisuus kyllä pelottaa, alkaako kohtaukset heti lapsen synnyttyä ja kuinka sitten pärjäilen, kun sumatriptaania ei saa käyttää myöskään imettäessä..