Raskaus ja liikunta

kesäkirppu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kuinka kauan pystyy urheilemaan ihan normaalisti? esim. käymään erilaisissa jumpissa vai oletteko keventäneet heti raskauden alusta jotka liikkuvat paljon?
Samalla myös kysyn että missä vaiheessa raskaita painoja ja muita tavaroita ei saisi enää nostella? tietysti näissäkin pitää kuunnella omaa kehoa mutta onko jotain suosituksia ja omia kokemuksia
 
Nää menee ihan oman fiiliksen mukaan. :) Mä ekan kanssa kävin spinningissä ja puntilla vielä paria viikkoa ennen synnytystä, sitten oli pakko lopettaa, kun nivustyrä alkoi vaivaamaan niin paljon molemmin puolin. Tietenkään mitään semmosia lajeja ei suositella, jossa on selkeesti vaara loukata vauva/äiti, eli esim. ratsastus, laskettelu, joku kalliokiipeily, itsepuolustuslajit ym, missä oikeasti on loukkaantumisvaara. Mutta kyllä mun mielestä ihan sen mukaan tekee, kun ite tuntuu hyvältä. En mäkään enää loppuaikana mitään himopuntteja nostellut, vaan sen mukaan mikä tuntui hyvältä. Mutta kyllä huomas miten hyvin sujui raskausaika ja varsinkin se synnytyksestä palautuminen, kun oli jaksanut liikkua sen raskausajan. Kilot pysyi hyvin kurissa ja lähti parissa viikossa, vaunuttelemaan päästiin melkein heti kun kotiuduttiin ja muutenkin olin melkein entiseni heti kun päästiin kotiin. :) Tietty mulla ei alun pahoinvoinnin jälkeen oikeen ollut mitään vaivoja, joten jaksoin liikkua. Toisaalta uskon että liikunta osaltaan säästi mut monilta vaivoilta, esim. selkäkivuilta ja semmosilta. Mulla on muutenkin selässä rakennevika, joka vaatii sitä liikuntaa ja sen vahvistamista, enkä vois elää ilman liikuntaa..
 
Olen myös sitä mieltä, että oman fiiliksen mukaan. Edellisen raskauden aikana nostelin raskaitakin painoja melkein loppuun saakka eikä ollut ongelmia. Nyt ei oikein huvittais edes liikkua, kun on pahoinvointia, vaikka liikunta auttaakin siihen. Hyvin voi alkuraskaudesta salilla tehdä kohtalaista treeniä, mutta itseään tietysti kuunnellen ja jossain vaiheessa vatsalihaksia ei voi treenata. Hyviä, turvallisia lajejahan ovat ainakin kävely, uinti ja mammajumpat. Onko muilla muita ideoita?
 
Mä oon nyt vielä vähän ristiriitaisissa fiiliksissä miten aion omaa kahvakuula-harrastustani jatkaa. Nyt jo parin viikon tauon jälkeen on paikat niin kipeenä että meinaa taju lähteä (itsellä ollut siis flunssaa ja pari kertaa oli ohjaajalla muuta menoa, joten viimesestä kunnon ohjatusta kerrasta aikaa melki kk..) Etukäteen ajattelin että nyt kun tätä on jo pitkään harrastanut, niin omaa kehoa kuunnellen aikoisin jatkaa niin pitkään kun pystyisin, ehkä en niitä painavempia kuulia nostelis ja joitain liikkeitä jättäisin väliin, mutta pikkuhiljaa on etenkin tässä alkuvaiheessa mieleen hiipinyt ajatus siitä että entä jos jotakin sattuu, enkä teekkään liikkeitä oikein yms..?
 
Mulle gynekologi sanoi, että mun kannattais välttää kaikkea fyysistä rasitusta keskenmenoriskin takia. Kävin kuitenkin yks päivä uimassa, tosin vaan kilsan ja senkin kahteen jaettuna... Varmaan uintia jatkan ja koiran kaa kävelyä ei oikein voi lopettaakkaan :D
 
Ei mitään muuta kuin aikaisemmat keskenmenot takana ja tupakoin. Sitä kyllä vähentänyt toooodella paljon ja hyvää vauhtia lopettamiseen menossa. Enää palaa nelisen savuketta päivässä. Ennen raskautta poltin 15-25kpl/pv. Tässäkin koko jutussa oli se, että kun keskenmenoja on takana niin luulin etten enää edes raskautuisi enkä siksi jatkanut tupakoimattomana. Nyt taas kerran lopettaminen on ajankohtaista. Noh, viikko vielä, sit loppu!
 
Mun tietolähteet sanoo että normaalisti sais liikuntaa harrastaa ainakin 6kk:lle saakka. Itseä kyllä välillä silti mietityttää jumpissa, välillä ei uskalla tehdä yhtä lujaa kuin ennen, hypyt ja loikat jää myös väliin. Ja kaikkea ei pysty (esim. tietyt venytykset) tekeen kun nivuksissa/vatsassa juilii, koitan luottaa tällä hetkellä kehon tuntemuksiin tässä liikunta asiassa. Olisi kyllä hyvä pitää vatsalihakset ym. lihakset hyvässä kunnossa että jaksaa hyvin läpi raskauden ja siitä palautuminenkin pitäisi sitten sujua nopeemmin.
 
vesijuoksu on mun suosikkilaji, suosittelen. painoton tila on tosi rentouttava eikä uidessa voi rasittua liikaa.
 
Mulle fyssari sano, et ekalla kolmanneksella voi liikkua kuten ennenkin, mut ehkä jotain tärinää aiheuttavaa liikuntaa kannattaa välttää. Ja sit sen jälkeen ei suoria vatsoja vissiin suositella eikä kannata mitään kovin stattisia liikeitä tehdä, joissa joutuu pidättämään hengitystä (sikiölle saattaa tulla hapenpuutetta). En itse hirveemmin liiku, mut alaselkä on vaivannut jo vuosia ja selkäkipu esikoista odottaessa paheni, joten yritän syviä vatsa- ja selkälihaksia vähän treenata sekä lantionpohjanlihaksia.
 
heipsan! Eilen testasin haalean plussan ja esikoinen kyseessä. Harrastuksena ratsastus (tippumisvaaraa ei pitäisi olla ellei ihan mitään älytöntä tapahdu), mutta miten ratsastuksesta aiheutuvan "tärinän" ja muun kanssa pitäisi toimia - onko vaaraksi?
 
Miten raskaita juttuja saa nostaa raskaana?? Mulla on esikoinen joka painaa 17kg ja mulla on tullu hirveä keskenmenon pelko jos joudun nostamaan lasta. Otin tänä aamuna pyörästä lastenistuimen pois ja sanoin että hänen pitää nyt ottaa oma pyörä kun mennään päiväkotiin. Onko tämä ihan hätävarjelun liiottelua?
 
Kai noissa nostoissa on että nostaa jos tuntuu hyvältä?  Kyllä mä ainakin nostelen esikoista joka painaa tuon 17kg, eipä tässä oikein vaihtoehtojakaan ole :)  Muistaakseni noi nostorajotukset koskee enemmän loppuraskautta.
 
Hemma: Tällä hetkellä en itse ole säännöllisesti ratsastanut, mutta esikoisen kanssa ratsastin raskausaikana 2xvko suunnilleen viikolle 16. Hyppäämisen lopetin kyllä jo ihan raskauden ensi metreillä, mutta lähinnä johtuen siitä, että en ole mikään esteratsastaja luonteeltani ;) Rupesi se tippumisen pelko haittaamaan siitä lajista nauttimista.

Silloin lääkäri sanoi mulle että nimenomana se tippuminen on paha homma, ei tärinä. Musta rupes vaan itsestä viikolla 16 tuntumaan pahalta harjoitusravissa ja tuntui ettei enää pystynyt oikein istumaan kunnolla ja lopetin sitten siihen kun meni ihan vaan keventelyksi ja kävelemiseksi. Tuntui ettei viitsinyt maksaa kun ei enää pystynyt ihan kunnolla menemään. Toisethan kai jatkaa aika pitkällekin, mutta itse olisin kyllä varmaan lopettanut kuitenkin jo siinä kuukauden sisään kun maha rupesi selvästi kasvamaan ja ylipäänsä se hevosten kanssa puuhailu rupes vähän jännäämään. Onhan siinä tietysti riskinsä, ihan jo pään heilautus kasvaneeseen masuun voisi olla aika ilkeää..

Mene siis tietysti oman fiiliksen mukaan, mutta ei mun mielestä alkuraskaudesta ole mitään fyysistä syytä lopettaa jos haluaa jatkaa mukavaa harrastusta!
 
Hei Marmeladi! Kiitos vastauksesta! Joo oman tuntemuksen mukaan varmaan mennään sitten :) Mulla on oma hevonen joka on entinen koulukilparatsu ja sen liikkeet on melko isot. Selvästi jo kevyessäkin ravissa tuli eilen ikäviä vihlaisuja alavatsaan ja sillä rupesin miettimään, mutta täytyy nyt katsoa miten pitkälle mennään :)
 
Nopeita tärähtäviä liikkeitä pitäisi välttää, kun maha kasvaa. Itse jatkoin ensimmäisessä raskaudessa tanssituntien vetämistä melkein äitiysloman alkuun asti. Lisäksi kävin melko pitkään uimassa ja äitiysjoogassa. Ihan siis omien fiiliksien mukaan. Jos tuntuu pahalta tai sattuu, niin silloin on tehnyt liikaa. Mulla raskaammat tanssitunnit aiheuttivat loppuvaiheessa jonkin verran voimakkaita supistuksia, joiden takia jouduinkin sitten jäämään sairauslomalle muistaakseni viikkoa ennen äitiysloman alkua.
 
Mulla on kyllä salikortti, mutta vähän laiskasti sielä tulee käytyä (lue: en oo käynyy pariin kuukauteen ollenkaan) mutta vesijumpassa oon nyt alkanut taas käymään ja sitä yritän jatkaa niin pitkälle kun mahdollista! Pakko se on jotain pientä urheilua harrastaa... ettei vaan makoile kotona herkutellen. Vaikka sekin olis kyllä kivaa siihen asti kunnes niitä kiloja pitäis alkaa pudottaa :D
 
Ite käyn itämaisessa ja burleskissa, kävelen koirien kanssa ja harrastan agilitya. Oli aikomus aloittaa ratsastus ja tankotanssi uudelleen tänä syksynä, ainakin ratsastus jää, tankotanssin suhteen en ole vielä tehnyt päätöstä... jos kevyemmille tunneille... kuntosalikortin ostan, varattu jo aika ohjelman tekemiseen. Mä oon tosi huono käymään kuntosalilla mut ostan semmosen 10-kerran kortin ja ku käyn tanssitunneilla kyseisellä salilla, josko sit tulis käytyä siellä puntillakin samassa yhteydessä. Kuitenkin jos tuo tankotanssikin jää niin ei ole oikein jää fyysistä rasitusta aiheuttavia lajeja. Sählyynkään ei oikein voi mennä ku siellä loukkaantumisriski on niin suuri (olen itse todella huono pelaaja ja pelaan n. 60-150 kilosten miesten kanssa ja kolareita sattuu)..

Ovat salilla tietoisia raskaudesta ja se huomioidaan ohjelmassa. Tiskillä nainen kehuikin että heille voi tulla vauvankin kanssa päiväsaikaan, joten se vauva ei ole este liikunnalle. :)
 
En aio lopettaa vannetanssia ja joogaa, joista erityisesti ensin mainittu on kyllä enemmän kuin harrastus! Ajattelin ensin, että mitenhän vannetta pystyn enää mahan kanssa pyörittämään, mutta googlailin aiheesta, ja moni jatkaa tanssahteluaan vanteella aivan raskauden loppuun asti. Se on kuulemma ihanteellista raskausliikuntaa! Taloyhtiöön on myös tullut kuntosali, jossa ajattelin alkaa käymään, ainakin tämän alkuraskauden ajan.

Liikunta ei siis tosiaan jää. Olen nyt näkyvästi hyvässä ja timmissä lihaskunnossa, enkä aio lössähtää raskauden aikana. Vauvallekin tekee varmasti hyvää kun äiti jaksaa olla aktiivinen.
 
Itse ajattelin jatkaa ratsastusta tuonne joulun kieppeille, jos vaan vointi sen sallii. Harjoitusravia välttelen, jos ei tunnu mukavalle. Itse ratsastan myös hevosta, jolla isot liikkeet, joten tuon harjoitusravin kanssa voi tulla ensimmäinen stoppi vastaan.

Muuten olen huomannut joissakin rankemmissa jumpissa että meinaa hyytyä aikaisemmin kuin ennen jo nyt. Harvinaisen ärsyttävää kun luonto ei antaisi periksi luovuttaa tai tehdä helpotetumman version mutta kun välillä on ollut pakko. Neuvolassa sanoi että syke olisi hyvä pitää matalammalla, alle 140, johon mä olin ihan ihmeissäni, että et oo tosissas, jonka jälkeen ohje muotoiltiin että oman voinnin mukaan kannattaa mennä ;) Eli pakko kai se on sitten antaa joissakin itselle jo nyt vähän helpotusta, jos siltä tuntuu, minkäs teet. Muuten kyllä yritän liikkua ainakin lähes kuten ennenkin - koirathan se on pakko kuitenkin lenkittää ja pää hajoaisi, jos ei jumppaan/salille välillä pääse, varsinkaan sitten kun ratsastuksesta joutuu luopumaan.
 
Takaisin
Top