Raskaus ja Korona

Tiah

Silmät suurina ihmettelijä
Ilmeisesti raskaana olijat eivät ole riskiryhmää, mutta miten teidän työpaikalla on huomioitu asia jos mahdollista? Onko saanut jäädä etätöihin jos se on mahdollista?
 
Minua vähän jännittää tuleva syksy, onneksi etätyö mahdollisuus, mutta missä vaiheessa siitä ei tietoa o_O
 
Mä en haluaisi vielä kertoa töissä mutta ehkä pakko...:sorry:

Ja luulenpa että toistaiseksi ajatellaan että ei olla riskiryhmää, mutta oikeastihan koronalle altistuneiden äitien vauvoja ei ole vielä kamalasti syntynyt saati että olisi pitkittäistutkimusta miten mahdollisesti vaikuttaa lapsen tulevaan kehitykseen! En halua pelotella siis, mutta yritän kyllä kaikkeni välttää...
 
Mulla sama, etten haluais kertoa.. mutta miettinyt miten neuvolat ym hoituu jos en kerro. Pska tilanne sen vuoksi :rolleyes: ja en todellakaan riskeeraa jos toinen aalto tulee vaan jään kyllä kotia vaikka raskaana olevua ei riskiryhmään luokitella. Jännä että esim britanniassa ne on riskiryhmäläisiä.
 
Meillä ei oo ollu juurikaan etätyömahollisuutta. Oon siis töissä päiväkodissa. Ensimmäisen aallon aikaan työkaverini, joka oli raskaana siirrettiin aina mahdollisuuksien mukaan muihin töihin, pois lapsiryhmästä. Näitä tosin ei ihan kovin paljon ollut mahdollista järjestää ja jotta niitä selviteltäisiin jatkossa, pitäisi tietysti ensin kertoa töissäkin raskaudesta ä. En tiiä millo oon kertomassa. :bored: ootteko ite miettiny millo kerrotte?
 
Mulla sama, etten haluais kertoa.. mutta miettinyt miten neuvolat ym hoituu jos en kerro. Pska tilanne sen vuoksi :rolleyes: ja en todellakaan riskeeraa jos toinen aalto tulee vaan jään kyllä kotia vaikka raskaana olevua ei riskiryhmään luokitella. Jännä että esim britanniassa ne on riskiryhmäläisiä.
Aijjaa jännä. Mitenköhän se on perusteltu siellä? En oo tutkinu asiaa yhtään.
 
Mulla ei etätyömahdollisuutta ole yliopistosairaalan sairaanhoitajana. Juuri luin plussauksen jälkeen sairaanhoitopiirin ohjetta koronan ja raskauden suhteen. Ainoastaan positiiviseksi todettuja potilaita ei tarvitse hoitaa. Keväälläkään kohdalle ei onneksi osunut yhtään, vaikka näytteitä paljon otettiinkin ja suojauduttiin. Jos nyt joku epäily kohdalle osuisi, niin pitäisi kyllä varmaan työkavereille kertoa syy, miksi en huoneeseen halua mennä. :think005 Muuten en haluaisi kertoa kuin vasta nt-ultran jälkeen töissä. Toki jos joku jäätävä pahoinvointi iskee, niin taitaa jäädä kiinni jo ennen :confused:
 
Itse oon vielä esikoisen kanssa kotona, mutta muistan, että neuvolakäynnit oli muutenki hankala saada järjestettyä töiden ohella, vaikka ei koronaa silloin pari vuotta sitten ollutkaan. Jouduin tosin muista syistä kertomaan töissä esikoisen aikana mielestäni liian aikaisin , mutta onneksi kaikki meni hyvin. Nyt pääsee ehkä aavistuksen helpommalla. Muuten kyllä jännittää olla raskaana korona-aikaan.
 
Toi korona kyllä mietityttää. Kuulun riskiryhmään ja nyt raskauden myötä asiaa on miettinyt entistä enemmän. Olen ollut etätöissä koko kevään ja kesän, koska muutkin meillä olivat. Mutta nyt varmaan tulee jossain vaiheessa paluu normaalimpaan ja mietinkin, että kehtaisikohan sitä kysyä saisiko etätöitä jatkaa. En kyllä haluaisi vielä kertoa tästä, koska raskaus vasta niin alussa ja mitä vaan voi käydä.
 
Mä en myöskään tiennyt että jossain päin maailmaa raskaana olevat luokitellaan automaattisesti riskiryhmään. Mutta nyt kun tulee se maskisuositus niin ehkä voisi käyttää muutaman viikon maskia töissä (käyn 2 x viikossa lähitöissä) ja loput etänä, ja sitten kun on turvalliset viikot kasassa niin vasta kertoo esimiehelle. Nythän voi vedota siihen että THL suosittaa maskeja käytännössä kaikille...
 
Mulla ei etätyömahdollisuutta ole yliopistosairaalan sairaanhoitajana. Juuri luin plussauksen jälkeen sairaanhoitopiirin ohjetta koronan ja raskauden suhteen. Ainoastaan positiiviseksi todettuja potilaita ei tarvitse hoitaa. Keväälläkään kohdalle ei onneksi osunut yhtään, vaikka näytteitä paljon otettiinkin ja suojauduttiin. Jos nyt joku epäily kohdalle osuisi, niin pitäisi kyllä varmaan työkavereille kertoa syy, miksi en huoneeseen halua mennä. :think005 Muuten en haluaisi kertoa kuin vasta nt-ultran jälkeen töissä. Toki jos joku jäätävä pahoinvointi iskee, niin taitaa jäädä kiinni jo ennen :confused:

Mie aavistuksen täältä takapiruna huutelen, kun olen juuri sh-ystäväni kanssa asiaa pohtinut. Hänen kohdallaan 1. neuvolassa oli nimittäin tarjottu mahdollisuutta erityisäitiysrahaan (tms.) eli neuvolan tätykkä oli suositellut hänen jäämistään töistä pois heti nt-ultran jälkeen mahdollisen altistumisen ehkäisemiseksi. Ystäväni ei halunnut jäädä, mutta pohdittiin kuinkahan yleistä moinen suositus on? Itse olen myös sh, mutta kyllä meillä ainakin :dummy:- jengi ihan töissä käy. :scratch Toki en tiedä, onko heille moista vaihtoehtoa tarjottu ja he ovat siitä kieltäytyneet....

Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Välillä sitä pohtii, olisiko siis kuitenkin syytä pitää raskautta riskiryhmän indikaationa, mutta valtion talous ei vaan sitä(kin) kestäisi. :cool14 En halua spekuloida aihetta enempää, vain ja ainoastaan toivottaa teille aivan ihastuttavaa (joskin koronan suhteen varauksellista) raskausaikaa! :Heartpink
 
Ahaaa. Olisinkohan sitten siis varhaiskasvatuksen työntekijänä oikeutettu tuohon. :bored: pitäisi selvitellä. En osaa vielä sanoa miten kovaksi korona paniikki tässä vielä nousee. Toisaalta kun tietoa raskaudesta ja koronasta on hyvin vähän saatavilla.

Kannattaa varmaan keskustella esimiehen kanssa pian, jos vaan haluat. Joissain ammateissahan pitää muutenkin kertoa heti plussaamisen jälkeen, jos työ sisältää esim kemikaaliriskejä. Ymmärrän kyllä toisaalta että ihan heti ei olis kiva kuulutella koko työyhteisössä...mutta onhan tämä monella tapaa poikkeusaikaa..
 
Mie aavistuksen täältä takapiruna huutelen, kun olen juuri sh-ystäväni kanssa asiaa pohtinut. Hänen kohdallaan 1. neuvolassa oli nimittäin tarjottu mahdollisuutta erityisäitiysrahaan (tms.) eli neuvolan tätykkä oli suositellut hänen jäämistään töistä pois heti nt-ultran jälkeen mahdollisen altistumisen ehkäisemiseksi. Ystäväni ei halunnut jäädä, mutta pohdittiin kuinkahan yleistä moinen suositus on? Itse olen myös sh, mutta kyllä meillä ainakin :dummy:- jengi ihan töissä käy. :scratch Toki en tiedä, onko heille moista vaihtoehtoa tarjottu ja he ovat siitä kieltäytyneet....

Mielenkiintoinen aihe sinänsä. Välillä sitä pohtii, olisiko siis kuitenkin syytä pitää raskautta riskiryhmän indikaationa, mutta valtion talous ei vaan sitä(kin) kestäisi. :cool14 En halua spekuloida aihetta enempää, vain ja ainoastaan toivottaa teille aivan ihastuttavaa (joskin koronan suhteen varauksellista) raskausaikaa! :Heartpink
Joo olen itseasiassa tuosta erityisäitiysrahasta lukenutkin. Jännä nähdä mitä omassa ensimmäisessä neuvolassa terveydenhoitaja meinaa asiasta. Mulla ei ole toistaiseksi mikään tarve jäädä koronan takia pois töistä. Katsotaan sitten, kun toinen aalto kunnolla ryöpsähtää ja voi olla suurempi riski saada tartunta. Meilläkin osastolla kaikki raskaana olevat ovat olleet normaalisti töissä tähän asti koronasta huolimatta. En tiedä miten sitten ensiavussa tai noissa korona-osastoilla on toimittu. :think005
 
Mulla on aina raskauden alussa ollut flunssaa ja nyt taas... Varmaan vaan pakko jäädä töistä varuilta pois. :sad010

Ajateltiin vaihtaa varmuudeksi kauppa-asiointi kauppakassi -palveluun. Mä rakastan ihan liikaa ruokakauppoja ja purkkien hiplailuja; ja samalla sitten riskit suurenee. Helpompi siis vaan tilata ostokset valmiiksi ja minimoida siten riski...
 
Tuo raskauden huomiotta jättäminen koronaviruksen riskitekijänä on kyllä pöljää. Suomessa THL ei edelleenkään luokittele raskaanaolevia riskiryhmäksi koronaviruksen osalta ehkä tapausten vähäisyyden perusteella, mutta tuorein data näyttää tilanteen olevan aika huono. CDC:n mukaan 31% raskaana koronavirukseen sairastuneista päätyi osastohoitoon, kun yleisesti alle 49-vuotiaiden sairastuneiden naisten osalta sama luku pyörii 2,5% paikkeilla.

Toisaalta vauvojen sairastaman koronaviruksen pitkäaikaisvaikutuksista ei tietenkään tiedetä mitään, mutta näyttäisi siltä että Covid19 ei ole erityisesti ongelma vastasyntyneille. Suurin riskitekijä on syntyminen ennen 37. raskausviikkoa ja muut keskosilla esiintyvät ongelmat yhdistettynä Sars-CoV2-altistukseen. Yhdellä ystävälläni täysiaikaisena syntynyt joutui kaksiviikkoisena teholle koronaviruksen takia, mutta kuukaudessa toipui niin että pääsi kotiin. Se oli kyllä rankka alku elämälle (ja altistus tapahtui sairaalassa, maaliskuun alussa jolloin tätä ei niin vakavasti heidän paikkakunnallaan otettu).

_______________
Lähteet:
https://www.cdc.gov/coronavirus/201...l-populations/pregnancy-data-on-covid-19.html
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/caring-for-newborns.html
 
Täällä juuri haamuplussan tehnyt stressaa, sillä kurkku ollut tänään aavistuksen kipeä. Muuten mua ei jännitä korona, mutta pelkään voiko korona aiheuttaa alkiolle jotain vahinkoa. Mene ja tiedä. Koronatestiin varmaan täytyy yrittää päästä, jos aamulla on lisää flunssaoireita.
 
Tuo raskauden huomiotta jättäminen koronaviruksen riskitekijänä on kyllä pöljää. Suomessa THL ei edelleenkään luokittele raskaanaolevia riskiryhmäksi koronaviruksen osalta ehkä tapausten vähäisyyden perusteella, mutta tuorein data näyttää tilanteen olevan aika huono. CDC:n mukaan 31% raskaana koronavirukseen sairastuneista päätyi osastohoitoon, kun yleisesti alle 49-vuotiaiden sairastuneiden naisten osalta sama luku pyörii 2,5% paikkeilla.

Toisaalta vauvojen sairastaman koronaviruksen pitkäaikaisvaikutuksista ei tietenkään tiedetä mitään, mutta näyttäisi siltä että Covid19 ei ole erityisesti ongelma vastasyntyneille. Suurin riskitekijä on syntyminen ennen 37. raskausviikkoa ja muut keskosilla esiintyvät ongelmat yhdistettynä Sars-CoV2-altistukseen. Yhdellä ystävälläni täysiaikaisena syntynyt joutui kaksiviikkoisena teholle koronaviruksen takia, mutta kuukaudessa toipui niin että pääsi kotiin. Se oli kyllä rankka alku elämälle (ja altistus tapahtui sairaalassa, maaliskuun alussa jolloin tätä ei niin vakavasti heidän paikkakunnallaan otettu).

_______________
Lähteet:
https://www.cdc.gov/coronavirus/201...l-populations/pregnancy-data-on-covid-19.html
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/caring-for-newborns.html


Asun itse ulkomailla, ja täällä raskaanaolevat katsotaan kuuluvan riskiryhmään, koska raskauden aikana keuhkot ja sydän on muutenkin kovilla, minkä vuoksi raskaanaolevat sairastavat helpommin taudin vakavampana. Tästä oli ainakin Sciencemagissa (Why pregnant women face special risks from COVID-19).
 
Parviäly ohoi....

Mitenhän tässä nyt sitten kuuluisi toimia, kun työnantajaorganisaation (erityisen löyhän) ohjeistuksen mukaan joka risauksesta olisi hakeuduttava koronatestiin. Kuitenkin nyt tämän "toisen taudin kuvaan" :happy8 kuuluu nämä pahoinvoinnit ja lämpöilyt ja vuotavat nenät; ainakin mulla. Hakeudunko testiin nyt ja jatkossa jatkuvasti vai...... Esihenkilöille en halua asiasta vielä kertoa.
 
Takaisin
Top